Audi S8 quattro (1999) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | S8 quattro |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 210.000 km |
KM-stand laatst | 246.000 km |
Audi S8 1999
- 246.000 km
Mijn vorige Audi A8 (3.7 uit 1998) begon technisch op te raken, dus daarom naar een upgrade gezocht. Het is vervolgens een Audi S8 uit 1999 (D2 model na de facelift) geworden.
Allereerst: een auto van dit kaliber is duur. Begin er niet aan als het niet ook een soort van hobby is. Ten eerste is het brandstofverbruik hoog, 1 liter op 9 km is haalbaar. De motor is in basis dezelfde als de reguliere 4.2 V8, maar ik had het idee dat de aandrijfverhoudingen anders lagen dan in de vorige 3.7. Bij 120 km/h deed deze ongeveer 2200 toeren, terwijl de S8 op 3000 toeren zit. Qua geluid merk je hier overigens nauwelijks iets van. Sowieso valt het geluid tegen; je moet je raampjes open doen om iets te horen van de motor. Als je dan door een tunnel rijd is het wel weer fantastisch!
De belastingkosten vallen relatief wel weer mee. De auto weegt 1725 kg, dus ongeveer als een auto een klasse lager.
Het karakter van deze auto is duidelijk niet zo sportief als je verwacht, bijna Amerikaans: heel goed en snel rechtdoor, maar in bochten (dubbele rotonde) wordt je er door de eerste de beste snelle Japanner uitgetrokken. Het gewicht speelt hier denk ik in mee. De vierwielaandrijving geeft je genoeg tractie, maar toch heb je soms het idee dat je wat tekort komt.
Op de snelweg komt deze auto het beste tot zijn recht, dan is het heerlijk cruisen, en waar nodig kun je snel even inhalen. Hier is hij wel duidelijk de koning van de weg, opgefokte leaserijders zet je er goed mee op hun plaats.
De S8 (en ook W12) staan erom bekend dat de versnellingsbak rond 200000 km kuren gaat vertonen en vaak gereviseerd moet worden. Dit begint met "stoten" bij het schakelen. Hier heb ik in het begin iets van gemerkt van schakelen van 1 naar 2, maar na een paar weken hield dit weer op en is het niet meer teruggekomen. Wel een tip bij aanschaf van dit model; als je dit voelt bij een proefrit, niet kopen. De revisie kost namelijk €4500.
Dan de specifieke problemen van mijn auto. Hier zat het voornamelijk in de aandrijving. Ik had een kleine olielekkage langs een sensor in de transmissie. Dit is een kwestie van een O-ring vervangen (€300!), maar toch presteerde de dealer dit verkeerd uit te voeren. Gelukkig onder garantie nogmaals uit laten voeren, maar kost je wel weer een hoop tijd. Bij 240000 km moest ook de distributieriem vervangen worden (€2000) en een homokineet die defect was (kan gebeuren, wel bijna €1500). Al met al eigenlijk alleen dus incidenten en regulier onderhoud, maar door de hoge prijzen van de garage wel uiteindelijk zo'n €4000 in een jaar neergeteld.
Apart vermeldenswaardig was het af en toe niet ontbranden van de xenon-verlichting. Vooral als het koud was wilden ze niet. Hiervoor de auto twee keer naar de garage gebracht, lampen vervangen, maar het probleem bleef. Volgens mij was het de ballast (starter), maar de garage kon ook hier niets vinden. Het probleem is uiteindelijk nooit opgelost.
Samenvattend:
+ Zeer comfortabel
+ Krachtige snelweg performance
+ Reputatie van "S8"
+ Voelt degelijk gebouwd
+ Stil
- Hoge kosten aan onderhoud en brandstof
- Minder sportief dan verwacht bij dynamische gebruik
- Weinig communicatie met motor (stil) en onderstel (afstandelijk)
De volgende auto wordt geen S8 meer, maar weer een gewone A8. De meerwaarde van een S8 boven de reguliere versie is minimaal.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A8 60 TFSI e quattro | Pano | 4-Wiel Best. | Memory | Matrix | Head up | ACC | Parking | City | Tour | 360 Camera |
- 2022
- 75.277 km

Audi A8 4.0 TFSI S8 quattro Pro Line+
- 2014
- 238.750 km

Audi A8 60 TFSI e quattro S-Line S-stoelen Pano B&O 360 Head Up Keyless Softclose Matrix Massage ACC
- 2021
- 106.997 km