Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

autoreview

Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

Signalement

UitvoeringA8 4.2 TDI quattro Pro Line +
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf32.500 km
KM-stand laatst200.150 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

75000 geweldige kilometers verder

  • 108.000 km

In 2019 heb ik definitief de knoop doorgehakt...ik reed vanaf mijn 27ste leaseauto's en wilde nu echt een luxe droombak rijden. Dat is in de lease niet te doen met de bijtelling dus dan maar zelf een auto aanschaffen.

Enkele maanden lopen twijfelen....Jaguar XJ (laatste type, 3,0 Diesel) of toch een Audi S8. Met beide gaan rijden, totaal onvergelijkbaar natuurlijk maar had nog niet het juiste gevoel. Het verschil tussen de XJ en mijn lease BMW 5-serie diesel was naar mijn gevoel niet groot genoeg. De Audi is beestachtig snel maar het mooie geluid en de echte beleving komt pas als je echt heel veel gas geeft en dan kan in Nederland maar beperkt. Toen viel mijn oog op de 385 pk sterke Audi A8, 4,2 TDI met V8.

Lang gezocht en in Nederland heeft zo'n zakenbak na 3-4 jaar vaak al ruim een ton op de teller. Dus ook in Duitsland gezocht en daar heb je naast veel meer keus en ook veel diesels met een lage km-stand. Deze Mondscheinblaue gevonden van het type D4 en met een productiedatum in december 2015. Een voormalig directieauto van de Lidl met alle papieren erbij en echt in nieuwstaat. Afspraak gemaakt om te gaan kijken en proefrijden. Hij stond er geweldig bij en de knoop doorgehakt. Zeker na de proefrit was ik meteen verkocht....wat een geweld....die 385 pk voelde echt als veel meer.....(dat bleken er later ook wel een paar meer te zijn). Dat enorme koppel van de diesel, vooral onderin....de mooie grom van de V8.....nog steeds de verbaasde blikken bij mijn passagiers als ik vertel dat er een dieseltje in ligt....:-)). Bij 140 km per uur draait hij met 12-1300 toeren rond...heel bijzonder en dus ook heel stil.

Deal gesloten en afgesproken dat een goede vriend (met een autobedrijf en ervaring) het transport zou regelen naar Nederland.

Er lagen 20 inch velgen onder met winterbanden. Toen ik vroeg waar de zomerbanden waren werd er gelachen en mocht ik ook voor zomerbanden kiezen maar dan 18 inch. Dus maar afgesproken dat de auto op winterbanden maar met 20 inch naar Nederland zou komen.

Volgende dag het geld overgemaakt en een dag later gebeld met de vraag of het geld al ontvangen was. "Wie sagen Sie? Welches Auto?" etc.... Nee het geld was niet ontvangen... € 45.500 weg van je bankrekening maar daar niet aangekomen. Nou niet stressen is gewoon een dagje langer onderweg....volgende dag weer gebeld...en opnieuw....alsof de verkoper me nog nooit gesproken had....maar na check bij de boekhouder....geen betaling ontvangen.....zo langzaamaan echt wel een beetje stress. De volgende ochtend...weer bellen en weer datzelfde verhaal....geen geld (uiteraard bankgegevens 6 keer geverifieerd), dus gevraagd of hij dan smiddags nog eens wilde checken en mij bellen bij ontvangst van de euries.....helaas geen belletje die middag. Slecht geslapen die nacht..... De volgende ochtend toch een beetje radeloos en opnieuw de telefoon gepakt.... "Was ist Ihre Name?" "Ach ja die Audi..." Ik dacht dat ik gek werd.....maar toen kwam het verlossende woord het geld was ontvangen.....vervolgens wat gepraat op de achtergrond en de melding dat de Audi de dag ervoor ook al door de transporteur was opgehaald..... Wat had ik dat graag toen geweten....had me een onrustig nachtje bespaard. Net toen ik wilde neerleggen vertelde de verkoper nog dat hij toch de 18 inch velgen met zomerbanden ook maar in de kofferbak had gelegd....dat was dan weer een mazzeltje. Volgende dag een foto van het afladen van de auto in Den Bosch....wat kan een mens blij zijn......

Dan begint het circus van de import....ik had wat zitten rekenen en kwam op ongeveer € 10.000 nog te betalen bpm uit (berekening Das Import). Maar op advies de auto laten taxeren en door de grote hoeveelheid accessoires kwam de beëdigd taxateur tot een bpm-bedrag van ruim € 4.300....kosten taxatie € 125. Dat is nog eens rendement. De meneer bij de Lidl ben ik nog elke dag dankbaar...hij heeft op een camera en een koelkast achterin na zo ongeveer alle accessoires aangekruist t/m verwarmde en geventileerde massagestoelen achterin....wat een feest. Nieuwprijs in Nederland zou voor deze auto € 179.166 zijn geweest. Nu dus voor ruim € 124.000 op 32.000 km afgeschreven. En dat terwijl ze bij de Lidl van de scherpe deals zijn.....:-))

Na een half jaar bedacht ik me dat ik voor een beperkt bedrag de auto kon laten tunen naar circa 450 pk (standaard 385)....en dat bleef knagen. En uiteindelijk de auto naar Beek Autoracing gebracht voor een tuning Stage 1 met check op de dyno. De Audi vastgesjord en na een paar proefruns volgas.....de monteur begon te lachen....wat bleek de A8 was al getuned en haalde 467 pk en 880 Nm koppel. Dus blij naar huis en alleen een rekening voor de check op de dyno.

Hoe rijdt dat zo'n dikke diesel....in één woord weergaloos. Ik ben nu 3 jaar en 75.000 km verder en geniet werkelijk van elke km. Elke keer als je gas geeft en wegschiet....onvoorstelbaar. Ik heb o.a. Chrysler 300C gereden, BMW 520, 525 en 2 keer een A6...maar niets komt ook maar in de buurt van een Audi A8. In theorie zou hij de 295 km/uur moeten kunnen halen....nooit geprobeerd maar het gemak waarmee je wegblaast van 80 naar 180 vind ik onvoorstelbaar.

Dit is mijn dailydriver en voor de hobby heb ik een Porsche 911 Carrera Targa 4s uit 2016 met 420 pk. En elke keer als mijn vrouw die meeneemt komt ze thuis met de boodschap dat hij heerlijk rijdt maar dat ze toch het gevoel heeft dat de A8 sneller is..... Geweldig dat ze dat met zo'n formaat auto voor elkaar hebben gekregen.

Inmiddels ook vakantieritten gemaakt naar Zuid-Frankrijk en ook dat is elke kilometer met een smile op het gezicht.
En alle luxe blijft erg genieten, de massagestoelen staan nagenoeg elke dag aan. De 1780 Watt uit de Bose (helaas niet de B&O...meneer Lidl was blijkbaar meer van het filmpje kijken achterin want daar zit een complete DVD-speler met 2 schermen) is geweldig en doet voor mij niet onder voor de Burmesterset in de 911.

Dan de kosten, ja de verzekering en de wegenbelasting vragen een paar euries per maand. Maar het verbruik vind ik echt geweldig. De auto rijdt over 75.000 km gemiddeld 9,1 liter per 100 km....en ik trap hem regelmatig op de plank. Olieverbruik is nul en het enige wat is vervanger nu na 108.000 km op de teller is het motortje dat het windschermpje van het opendak opklapt. Deze deed het nog wel maar ratelde een beetje en aangezien de rest van de auto 100% is wilde ik dit ook vernieuwd hebben. Wel een duur motortje want inclusief plaatsen € 450. Ach als het niet erger wordt hoor je mij niet klagen. Oja en ik heb een nieuwe accu laten plaatsen.....ik vond hem na een paar dagen stilstand wat trager klinken bij het starten en dus vervangen.

Als de kwaliteit zo blijft zoals ik deze nu ervaar dan is het plan deze auto door te rijden tot 200.000 km en dan ga ik inruil overwegen..... Mogelijk dan toch een A8 van het type D5....maar wel weer de V8.....en weer de diesel. Al zal een proefritje in een S8-plus wel weer langskomen...al was het maar om me te overtuigen van de keuze voor een (mogelijk laatste) diesel.

1 jaar verder

  • 134.903 km

We zijn een jaar verder met de A8…. Heb blijkbaar maar 26.000 km gereden afgelopen jaar. Gelukkig probleemloze kilometers.

Met circa 120.000 km de remschijven laten vervangen en dat waren nog de originele dus daar kun je niets van zeggen… Maar met ruim 450 pk wil je ook goede remmen…:-)). Stevige factuur maar dat is logisch volgens mij.

Heb 2 diesels voor de deur dus ook wel eens overwogen 1 van de 2 eruit te doen. Maar ik kan geen goed alternatief verzinnen. Het nieuwe type D5 is alleen in 2020 en 21 met een V8 benzine of diesel geleverd. En de prijzen zitten nog op een ton-plus.

Mercedes S560 zou kunnen maar ben geen Benz-man. Of een Porsche Panamera GTS, ook met V8. Of toch overstappen naar Elektrisch…. Inmiddels besloten om nog 3 jaar door te rijden. Dan staat ie op 2 ton en ook al kan deze nog makkelijk het dubbele aan dan wordt het tijd.

Uiteraard kunnen een paar stevige reparaties dergelijke besluiten aanzienlijk versnellen…

Tot nu tot echter zero klachten!

En weer een jaar verder

  • 164.950 km

We zijn 1 jaar en 2 maanden verder en 30.000 km zie ik. Saai verhaal zelfs want naast normaal onderhoud en een setje remblokken en nieuwe winterbanden niets nieuws onder de zon. We dieselen vrolijk verder met 1 op 11,5.

Na tig leaseauto’s voor het eerst sinds mijn 27ste weer een eigen auto. En van deze krijg ik ook na 5 jaar nog elke dag een grijns op mijn snuit.

Toen ik een Taycan als leenauto kreeg bij een onderhoudsbeurt (heb voor de hobby een 911)….was mijn vrouw lyrisch….”ja dan is die A8 toch wel een uitgelubberde diesel”. Een echtscheiding was bijna de enige conclusie…..

Hij rijdt werkelijk als nieuw. Ik ben er zuinig op en rijdt hem (of haar) zorgvuldig warm. En al het onderhoud wordt tijdig uitgevoerd. Ik ben er ook wel van overtuigd dat goed en tijdig je beurten laten uitvoeren een behoud is voor elke auto!

Nee die A8 blijft nog even…. Hoop hetzelfde saaie verhaal met 2 ton te kunnen opschrijven. U leest het vervolg hier.

En opnieuw ruim een jaar verder

  • 200.150 km

En opnieuw ruim een jaar verder. En zoals vorig jaar gehoopt op een saai jaar is dat ook uitgekomen. Ik heb er dit voorjaar een trekhaak onder gemonteerd (afneembaar) en net terug van een vakantie met een caravan van 2000 kg naar Zuid-Frankrijk. Ja het verbruik neemt dat uiteraard fors toe maar ook als trekauto meer dan geweldig.

Helaas in Zuid-Frankrijk aangereden maar dat wordt over 3 weken gerepareerd en dan gaan we maar voor de volgende ton. Helaas met 200.000 nog niet interessant genoeg voor Klokje Rond verwacht ik. Maar ik zou het met alle vertrouwen tegemoet zien.... Ik laat keurig al het noodzakelijke en gewenste onderhoud uitvoeren.

En verder is het dus een saai verhaal van vooral heerlijke kilometers in een auto die (me tot grote verbazing en irritatie van mijn vrouw) totaal niet verveeld.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.