Audi S7 Sportback 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S7 Sportback 4.0 TFSI quattro Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 43.300 km |
KM-stand laatst | 102.000 km |
Droomwagen aangeschaft
- 43.500 km
Het moge duidelijk zijn na 4 Audi's op een rij, dat ik een voorliefde heb voor het merk. En hoewel ik altijd erg tevreden was met de geleaste auto's, met name de meest recente A6, zocht ik vaak online naar de 'meer gepeperde modellen'. De RS5 vond en vind ik prachtig, de R8 vind ik prachtig en de S5 (in mindere mate) ook en ik heb dan ook zo nu en dan overwogen een dergelijke, gebruikte, auto aan te schaffen. Maar dan won altijd weer het verstand van het gevoel en deed ik dus uiteindelijk niets.
Totdat het lease-contract van de A6 op zijn eind liep en ik besloot om niet langer te leasen maar gebruik te gaan maken van een eigen-autoregeling. En dus kwam een droomauto in zicht :-) Uiteraard wilde ik het praktisch nut niet uit het oog verliezen en vielen cabrio's en coupé's snel af (grote portieren in kleine parkeervakken, iets op de achterbank leggen is minder makkelijk en kofferruimte minder toegankelijk; die ervaring hebben wij met onze Saab al, dus dat wilde ik niet in een daily auto).
Na een proefrit met een S6 Avant zagen we een S7 staan.. en ik was verkocht! Altijd heb ik de S7 mooi gevonden (ik weet, meningen over met name de achterkant verschillen) en deze uitvoering had verreweg de meeste specs die op mijn verlanglijst(je) stonden.
Dus de lease-A6 overgenomen en ingeruild op de S7 met de volgende specs:
- 4.0 TFSI S-Tronic
- quattro® met sportdifferentieel
- Active Noise Cancellation
- Adaptive air suspension - sport
- Quattro
- Sportdifferentieel
- Banden 265/35 R20
- Gesmede aluminium wielen in "7-dubbelspaak"-design, grootte 9Jx20
- Weergave van bandenspanningscontrolesysteem
- Keramische Remmen
- S-sportstoelen voorin
- S-achterstoelen 2 persoons
- Alcantara/leder-combinatie
- Carboninleg interieur
- Bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. voorstoelen met elekt. verstelling
- 4-voudige lendensteun
- Stoelverwarming vóór en achter
- 3-spaaks lederen multifunctie- sportstuurwiel met peddels
- LED-koplampen
- LED-achterlichten
- Achterspoiler, inklapbaar
- Glazen schuif-/kanteldak
- Bagageruimte-klep die elektrisch open en dicht gaat
- Comfortsleutel
- Inparkeersysteem met omgevingsweergave
- Buitenspiegelhuis in aluminiumoptiek
- adaptive cruise control
- Grootlichtassistent
- Nachtzichthulp met markering voor herkende voetgangers
- Head-up display
- Parkeerhulp plus met Corner view
- Dynamische stuurbekrachtiging
- Audi active lane assist
- Telefoonvoorbereiding online
- MMI touch
- Digitale radio-ontvangst
- BOSE Surround Sound
- Audi music interface
Tot op heden heb ik iedere dag een bijzonder grote smile op mijn gezicht als ik met de auto rijd, ondanks het (bijzonder hoge) verbruik en het niet langer kunnen beschikken over een tankpas-van-de-zaak :-) De komende tijd zal ik zo nu en dan een review bijwerken, maar eerst ga ik genieten met hoofdletters.
9 maanden verder
- 60.800 km
Inmiddels heb ik de auto ruim 9 maanden in mijn bezit en heb ik 17k km op de teller bijgezet. Voor de 'wintermaanden' heb ik een 19" OEM Audi winterset met Dunlop-banden aangeschaft (de 4G8601025K voor de liefhebbers) welke maar nèt pasten over de keramische remmelarij. Na 3 maanden overigens weer teruggewisseld naar de zomerwielen, daar het niet echt wilde winteren en ik niet meer naar Duitsland oid hoefde.
De auto bevalt (meer dan) uitstekend en geen enkel probleem, zelfs geen verkeersboete, gehad. Zeer comfortabele en capabele reisauto, (zeer) snel als het kan, maar ook heel ontspannen als cruiser. Het is geen korte bochtenridder, daarvoor is de auto simpelweg te zwaar (2000+ kg) voor en ligt de motor te ver voorin, maar door het sportdifferentieel gaan lange doordraaiers en autoweg bochten zeer soepel en zeker.
Inmiddels heeft de auto een 60K km (grote) beurt gehad, waarbij alle motor- en S-tronic-vloeistoffen, filters en bougies zijn vervangen. Tevens constateerde men een lek in het koelvloeistofsysteem welke onder garantie is vervangen.
Om de autolak te beschermen heb ik de auto door een (zeer) professioneel detailer grondig onder handen laten nemen. Hij is een week met de auto bezig geweest, heeft geschuurd, gecleand en gedaan om vervolgens twee lagen glass coating aan te brengen. Echt geweldig hoe diep de glans nu is en hoe makkelijk de auto schoon te houden is (afspoelen en klaar). Ik kan het/hem een ieder hartelijk aanbevelen maar zal hier geen reclame maken.
Overigens heb ik de standaard interieurverlichting vervangen door OEM led-interieurverlichting (standaard in NL bij lichtpakket, maar blijkbaar niet in Duitsland waar deze auto vandaan komt). En op het monteren van een dashcam na, heb ik verder heb ik geen aanpassingen gedaan. Vergeleken met mijn vorige auto miste ik in het begin de side-assist (dodehoekwaarschuwing), maar daar ben ik inmiddels weer aan gewend. Het head-up display werkt geweldig: prachtig in het zicht zonder storend te zijn met de informatie die je op dat moment nodig hebt (navigatie-aanwijzingen komen alleen dan in het zicht wanneer er een actie van de bestuurder is gewenst; snelheid altijd en waarschuwingen indien nodig). Het is ook mogelijk om schakelindicatoren a la race-auto's te tonen: groene lampjes, rood, rood knipperend, mocht je een keer echt aan doorrijden zijn. Uiteraard de launch control een keer geprobeerd, hetgeen erg goed werkt maar waarvan ik me niet kan voorstellen dat het de levensduur van de bak/differentieel ten goede komt, dus ik laat die maar uit. Nachtzicht leek mij een zeer overbodige optie, maar eerlijk gezegd heb ik deze in de 'winter'maanden veelvuldig gebruikt. Fietsers zonder verlichting en voetgangers worden heel goed zichtbaar en waarschuwingen worden tijdig (en ook via head-up display) gegeven. Zou ik het geld ervoor uitgeven wanneer een auto nieuw zou configureren? Nee, waarschijnlijk niet, maar het is een prettige optie. De keramische remmen zijn een verhaal op zich. Het vergt enige gewenning, daar de bediening meer op een aan/uit schakelaar lijkt, maar eenmaal gewend is het een veilig gevoel. Ook bij een snelle autobahn-rit bijven de remmen vertragen alsof er een anker wordt uitgegooid; erg geruststellend. Bijkomend voordeel is het gebrek aan remstof op de voorwielen, waardoor het schoonhouden van de velgen een eenvoudig klusje is (overigens zet ik de wielen altijd in wheel wax alvorens ze weer te monteren). De gelamineerde zijruiten houden windgeruis beter tegen dan reguliere exemplaren, hoewel het effect door de aanwezigheid van het schuif/kanteldak minder hoorbaar is. Het inparkeersysteem werkt boven verwachting goed. Daar waar ik dacht het nooit te zullen gebruiken omdat ik een traag werkend systeem verwachtte, gebruik ik het zo nu en dan toch. Het parkeert soepel en snel in, met voldoende ruimte vanaf de stoepranden, hetgeen de velgen (die niet worden beschermd door de banden en waar nog geen krasje op zit #fingerscrossed) ten goede komt. Wederom: geen optie die ik zelf zou aanvinken, maar die nu het er op zit toch waardevol blijkt.
Hoe het met de kosten zit? De grote beurt was, zoals verwacht niet goedkoop, dus men dient rekening te houden met 1200 a 1600 euro. Het verbruik ligt reëel op 1 L / 7,5 KM gemiddeld, met uitschieters als 1 L / 4,5 KM op autobahntempo en 1 L / 11 KM met een baksteen onder het gaspedaal. Overigens werkt de 'efficiency-modus' wel prima: als je rustig over de autoweg een langer stuk rijdt, is die 1 op 11 ook echt te halen..
Ik geniet elke dag van de auto en ben er bovengemiddeld tevreden over. Overigens, echt onzeker of verlegen moet je niet zijn om deze auto dagelijks te rijden, want de auto wordt vaak gespot (autoblog/autogespot).
Een paar modificaties
- 78.000 km
Inmiddels zijn we alweer een tijdje verder en valt er over de auto weinig bijzonders te melden. Een termperatuursensor was stukgegaan en is onder garantie vervangen. Verder zijn de zomerbanden vervangen voor nieuwe Pirelli P-Zero's en dat was het dan weer qua onderhoud. Wel heb ik wat aanpassingen aan de auto laten doen:
- de originele uitlaat is vervangen door een RS7 Sportuitlaat, waarbij de endtips af zijn geslepen en vervangen voor de originele 4 eindpijpen. Klinkt fantastisch in Dynamic en relaxed in Comfort modus.
- de originele aluminium inleg is vervangen door carbon inleg, hetgeen erg mooi staat
- de auto is bij JD Engineering voorzien van aangepast motor- en versnellingsbakmanagement, waardoor de auto nu rond de 560 pk en 750nm koppel heeft. Hierdoor is de auto merkbaar soepeler en sneller geworden, mede door het verwijderen van de snelheidslimiet
- het originele Bose systeem is vervangen door een origineel Bang & Olufsen systeem, daar ik niet erg onder de indruk was van met name de lage tonen in het Bose systeem. Ook met deze upgrade ben ik erg tevreden.
Al met al dus een heerlijke auto waar ik erg tevreden mee ben.
Bedankt
- 102.000 km
Soms lopen zaken anders dan vooraf gepland. Toen ik deze auto kocht was ik voornemens deze maximaal een jaar te gaan rijden, in verband met kosten of wellicht een overstap naar een leaseauto bij een volgend dienstverband. Niets van dat al: ik heb de auto nu ruim drie jaar in mijn bezit en heb er in die tijd 60.000 kilometers mee gereden. Probleemloze kilometers. Heerlijke kilometers. Probleemloos heerlijke kilometers dus :-)
En ondanks dat dit mijn droomauto is, de auto van alle gemakken is voorzien en eigenlijk als een soort automobiel zwitsers zakmes fungeert (snel, ruim, quattro, luchtvering, kan echt alles), gaat het na verloop van tijd toch kriebelen. Ik heb diverse alternatieven bekeken en geprobeerd, van Porsche via Audi SQ7 naar Auto RS5. Maar uiteindelijk heeft mijn gevoel me gebracht naar ongeveer het andere uiterste van Audi's gamma en heb ik de S7 ingeruild voor een Audi TT-RS. En die zal ik in een volgende review uit de doeken doen.
De S7 is by far de beste, fijnste, alleskunnende auto die ik ooit heb gehad, ik draag de auto graag over aan de volgende eigenaar en zal vast met weemoed terug gaan denken. Op naar een nieuw avontuur! Bedankt S7!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line plus 310pk Panoramadak / Camera / Stoelventilatie
- 2013
- 184.206 km

Audi A7 2.8 FSI Pro Line - bose - navigatie - leder - ned. auto!
- 2012
- 187.733 km

Audi A7 Sportback 4.0 TFSI quattro ABT 666PK | Keramische-remmen | Luchtvering | Carbon | Adaptive-light | Bose | Memory | Stoelverwarming.
- 2013
- 126.014 km