Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 217.933 km |
KM-stand laatst | 240.145 km |
De vervanger voor de A7
- 218.166 km
Afgelopen winter kwam ik tot de realisatie dat de A7 toch niet helemaal alle boxjes aanvinkte op mijn persoonlijke " Ideale Auto Eisenlijstje".
Bepakt en bezakt met 4 man kom je er dan toch achter dat opstapelen boven de hoedenplank toch wel zijn voordelen heeft.
Dus de zoektocht naar een S6 was al geruime tijd VOOR de verkoop van de A7 in gang gezet.
Ik had in het Oosten v/h land deze S6 Avant online zien staan. In een nogal conservatieve kleurstelling van 'Moonlight Blue Metallic'. Een kleur die moeilijk tot zijn recht komt op foto's en in het donker. Echter in de zon komt er een heel subtiele grijs/groene gloed onder vandaan. Achja, "Beggars can't be choosers", toch?
Gelukkig steekt het interieur in wit/grijs Leder & Alcantara genoemd "Lunar Silver" heel mooi af t.o.v. het exterieur. Geeft toch nog een beetje cache aan de auto. Uiteraard is hij voorzien van de m.i. verplichte S6 sportkuipstoelen met ruit-vormige stiksels.
De aluminium sierlijsten zijn niet mijn smaak. Tzt zal ik deze vervangen voor de gestreepte "Beaufort" inleg of de Piano Zwarte lijsten. Afhankelijk van welke ik voor een leuke prijs weet te vinden...
Een mooie bijvangst is dat de gemiddelde S6 behoorlijk rijker in z'n opties zit dan de gemiddelde 3.0 Tfsi-gemotoriseerde C7-generatie Audi's.
Een paar noemenswaardige opties welke deze S6 heeft t.o.v. de A7 zijn:
- Luchtvering.
- Active Cruise Control.
- Forward Collision Warning.
- Lane keep Assist.
- Blind Spot Warning.
- Keyless Entry (erg fijn, maar wel diefstal-gevoelig)
- Audi S-sportkuipstoelen in "Lunar Silver" met alcantara centers met diamond stitching.
- Elektrische stoelverstelling met memory (zeer belangrijk met een vrouw die 30 cm korter is).
- Een kofferbak mat, officieel Audi, welke je open kan vouwen naar voren wanneer je de bank plat gooit. Echt waar; een wereldinventie!
Daarnaast; de bi-turbo V8 is gewoon een bizarre geweldenaar. Hoe mooi, soepel en zijdezacht de supercharged 3.0 V6 van de A7 ook draaide.... dit is echt Next Level. Zo moeiteloos als dat dit snelheid maakt, die gigantische golf aan koppel waar je op drijft... Bizar!
Je trapt het gas in, de S-tronic bak is dan even niet de snelste qua reactie vermogen, maar als die na een halve seconde het juiste verzet heeft bepaald, dan zakt die kont in, de neus komt omhoog, en VRROOAAAAAAAP [volgende verzet] VROOOOOAAAAAAAP [enz. enz].
Ergens achter het dashboard hoor je die twee turbo's in de "hot-V" fluiten als een straalmotor, dan het subtiele gebulder uit de actieve uitlaat. HEERLIJK!
En het mooiste is nog; dan ga je van het gas af, actieve cruisecontrol aan op 120 met lane keep assist en dan schakelt hij rustig over op de 4-cilinder modus en zakt het verbruik weer met gemak terug naar 1:10 a 1:11. Ongelooflijk maar waar. Op een lange rit zakt het gemiddelde verbruik terug richting de 1:12. Dat haalde ik met de 3.0 TFSi niet...
Zijn er dan ook nog minpunten?
NATUURLIJK!
1. Ik mis een schuifdak.
2. Ik mis de stuurwielverwarming (tedere kantoorhandjes).
3. Ik mis de stoelverwarming voor de achterpassagiers (die ik bijna nooit mee heb).
4. Ik mis de achteruit-rij-camera (daar gaat je mannelijkheid).
5. Ik mis het privacy glas achter.
6. Ik had stiekem gehoopt dat er een trekhaak op zou zitten (compensatie voor de eerder genoemde verloren mannelijkheid).
7. Er zit behoorlijk meer steenslag op de motorkap dan de A7.
8. Ik ben er nog niet helemaal uit over de wielen. Ik heb de auto meegekregen op 19 inch SnowFlake met winterbanden, staan chique en dragen bij aan het 'Sleeper' -gehalte. Maar de 20 inch zomerset die er bij kwam (dubbel 5-spaaks) komt van een A6 Allroad af en heeft een hogere bandenmaat (265/40R20 ipv 265/35R20). Ze vullen de wielkast mooi, maar laten de velgen ook klein ogen.
Daarnaast heb ik ook nog de 20 inch 14-spaaks S-lines over gehouden van de A7. Ik zal t.z.t. kijken hoe dit gaat staan...
Voorlopig ga ik mij eerst even focussen op het diep-reinigen van de binnenkant (hondenharen in de kofferbak en het witte leer is niet het allerschoonste meer.
Daarna ga ik de ramen laten tinten.
En tot slot de wielnaafjes even opknappen en spuiten.
Tot bij de volgende update!
Klein opknapwerk
- 218.300 km
Mijn handen begonnen erg te jeuken deze week bij het aanzien van de auto. Vooral het witte leder wat ietswat smoelzelig en beige/grijzig aan deed. Daarnaast waren de handgrepen van de deuren, het stuurwiel en pookknop ook een beetje plakkerig. Bij een zwart interieur valt dat niet zo heel snel op. Maar op dit wit? Een klein beetje Bah... Naar zegge van de vorige eigenaar was deze amper in zijn 2 jaar bezit schoongemaakt. Dus maar snel de poetsdoeken erbij gepakt.
Maarja, wat voor reinigingsspul gebruik je dan?
Hoewel ik persoonlijk geen fan van hem ben, heb ik van Stipt Polish Point de Interior Matt Cleaner gekocht. Eerlijk is eerlijk: Het spul werkt perfect. Paar spaytjes erop, rustig boenen met de zachte kant van een nagelborstel en het vuil weekt in no time los. Met een schone doek afnemen, laten uitdampen en klaar!
Verder kan je zijn andere producten elders goedkoper kopen in een andere kleur dan zijn kenmerkende babyblauw. Maar dat terzijde; Het interieur is weer schoon! Zie de voor- en na-fotos van de voorstoelen als voorbeeld :)
De alcantara zittingen moet ik nog doen met een stoom-extractor, maar ze zijn nu al erg opgeknapt.
Daarnaast heb ik de kofferbak ook helemaal schoon getrokken. Hoewel je het er in eerste instantie niet aan af zag, heb ik echt plukken aan bruine hondenharen verwijderd met mijn super werkende bouwstofzuiger met speciale haren-borstel-mond. Overal even met een vochtige doek en een borstel/kwast langs en ook de kofferbak ziet er weer uit als nieuw!
Tot slot ergerde ik mij groen en geel aan de hoeveelheid steenslag op de motorkap. Die was echt donkerblauw met witte spikkels. Gelukkig had de vorige eigenaar netjes een lakstift op kleurcode meegegeven. Dus even alles gereinigd en ontvet en ben aan het stippen geslagen. Much better!
Wat resteert er nog?
Zoals het voorgaande lijstje al aangaf:
- Ramen tinten
- Wielnaven opknappen
Daar is bij gekomen (ietswat op de langere termijn):
- Nieuw geperforeerd S-line stuurwiel monteren met stuurwielverwarming (is binnen)
- Geel of oranje metallic coating van de remklauwen.
- 17 mm verlaging inprogrammeren via VCDS (schijnbaar het max.-toelaatbare)
RS5 wielen gekocht + wielnaven opgeknapt
- 219.089 km
Even korte tussentijdse update:
1: Ik heb 20 inch RS5 Rotor wielen gescoord. Deze zullen nog worden opgeknapt ivm stoeprandschade. De winterbanden die er omheen zitten worden verkocht. En de zomerbanden van de 14-spaaks S-lines gaan hier omheen.
De 14 spaaks S-lines gaan dan fungeren als winterset, nadat ik ze in chrome-look heb laten poedercoaten (zijn momenteel zwaar gecorrodeerd.
2: Wielnaven opgeknapt en zilver gespoten & de remklauwen gereinigd. Knapt lekker op zo en geeft de auto een verzorgde look.
Het plan van de geel of oranje coating van de remklauwen gaat nog even in de ijskast. Dit lijkt toch wel een erg ingrijpende klus waar ik nog even geen zin in heb.
3: Chromen kofferbakstrip van een facelift Avant gemonteerd (zie foto in het gras). Daar waar het gros van de S6-rijders altijd maar hun chroom verwijderen en alles zwart willen maken ben ik juist een voorstander van dit soort sierlijsten. Veel chiquer in mijn optiek!
Verlaging, Sportuitlaat en Winterprep
- 226.239 km
De S6 staat nog steeds zijn mannetje en bevalt uitstekend.
Aan het eind van de zomer heb ik mechanische verlagingslinks besteld op Amazon, waarmee de rijhoogte van de luchtvering op maat is af te stellen (je fopt in feite de hoogtesensoren). Omdat deze S6 voorzien is van Lane Departure Warning, Lane Assist en Distance Cruise Controle is de maximaal toegestane verlaging schijnbaar 17mm. Ga je lager dan dit, dan moeten de sensoren opnieuw gecalibreerd worden.
17mm is echter zat. Met de 265/35R20 banden om de RS5 wielen, en de vering is Dynamic stand (laagste setting) raakten de banden de bovenste wielkastschroeven zodra ik over een heftige drempel reed met een ietswat hogere snelheid. Simpelweg deze schroef verwijderen heeft er voor gezorgd dat de banden nergens meer aanlopen in 100% van de gevallen.
Over de RS5 wielen gesproken; Deze staan echt PERFECT (imo). Precies zoals ik het voor ogen had. Zeker in combinatie met de verlaging. Het is nu echt een RS6 in 3-delig pak (ipv Adidas trainingspak).
De randen van de velgen zijn opnieuw afgedraaid en voorzien van een nieuwe blanke laklaag (Met dank aan ASW bandenservice in Weesp).
Verder heb ik ook nog twee RVS NOVA uitlaatdempers met kleppensysteem weten te bemachtigen. Dit alles op afstandbediening en ogenschijnlijk goede kwaliteit. De dempers waren afkomstig van een S7, en werden vervangen omdat de S7 eigenaar RS7 bumpers had gemonteerd (ieder zijn smaak).
Vier stuks 100mm rond/schuine RVS sierstukken, een paar verloopstukken en 4 uurtjes van de buurjongen met TIG lasapparaat verder is de S6 nu eindelijk voorzien van een uitlaat die naar wens 'standje RS6' is of netjes gedempt zoals de fabrieksdempers die eronder zaten. Zeer blij mee.
Op snelwegtempo hoor je een heel zacht gerommel van de v8, wat enkel pas gaat irriteren op lange afstanden. Een klik op de knop en dat euvel is verholpen.
Echt chique of terughoudend ziet de achterzijde er helaas niet meer uit, maar M.I. vullen de uitlaten de uitsparingen toch echt een stuk beter.
Qua rijden: Verbruik nog steeds 1:10,5 gecombineerd. Zeer fijn.
Geen noemenswaardige storingen of klachten tot nu toe.
Tot dan!
Wintersport, Beurt en kleine reparatie
- 236.221 km
Ook de S6 heeft probleemloos onze wintersportreis naar Oostenrijk overleefd. Met de Adaptive Cruise op 180 km/h (tussendoor een paar keer de 260 aangetikt) en de uitlaatkleppen dicht, in alle comfort en binnen 9 uur heerlijk uitgerust aangekomen op bestemming in Elmau. En dat met een gemiddeld verbruik van 1 op 11. Echt, ik lach mij een stuk in mn broek. Bizar dat zo'n zwaar en hoog vermogende krachtpatser zo zuinig* (*alles relatief natuurlijk) kan zijn. Ik zal hoogstwaarschijnlijk nooit meer zo'n goede en capabele auto bezitten (daar over later meer). Mijns inziens is dit piek-Audi: Ingetogen kracht galore!
Iets minder ingetogen was de keuze om de 20 inch 14-spaaks S-line wielen van de "mooie" winterset in Chroom-effect te laten poedercoaten. Het past echt prachtig bij de andere chroom- en alu- details op de auto, maar het was wel even wennen. Veel mensen die ik sprak verklaarden mij voor gek dat ik 750 Euro in het opknappen van een "winterwielenset" gestoken heb. Maar eerlijk is eerlijk; het resultaat mag er zijn. Geen downgrades in looks in de winter voor mij :P
Sindsdien heeft de S6 ook nog een rit naar London gemaakt met een vriend van mij, wie zo vriendelijk was om zijn 996.2 Porsche 911 aan mij uit te lenen als vervangend vervoer. Tot dat moment zat ik altijd uit te kijken naar het bezit van een 911 als de ultieme eindgoal en de enige mogelijke upgrade t.o.v. de S6. Maar toen ik zij-aan-zij, naast elkaar rijdend, vanuit de 911, naar mijn eigen S6 keek kwam ik toch tot de realisatie: "Go******mme wat een ultiem dikke en prachtige wagen is die S6 toch...." Kortom; 911 droom aan diggelen.
Echter is de werksituatie tussen mij en mijn vrouw gewijzigd waardoor wij meer carpoolen en/of thuiswerken. En gezien de TT Roadster op LPG een kostentechnisch betere keuze is, laten we de S6 steeds vaker staan. En dat is uiteraard zonde.
Daarnaast haal je de USP van de S6 (t.o.v. bijv. een normale A6) er alleen uit als je regermatig zijn vermogen kan aanspreken. En die kick krijg je alleen op de Autobahn of je moet je rijbewijs willen riskeren. En dat gebeurt snel. En hier komen we uit bij mijn persoonlijke 'conondrum' waar ik momenteel mee zit; De capabiliteit van de S6 overstijgt de rol die hij bij ons vervult. Het is een rijdend Zwitsers zakmes. Maar het is overkill in onze situatie.
Ja, je mag jezelf wel eens belonen of verwennen. Maar op een of andere manier gaat het aan je vreten als 1925kg aan Duitse geweldenaar stil staat in je voortuin. En de keren dat je hem dan pakt, verandert je rijgedrag negatief omdat dan dat stemmetje in je hoofd aan je gaat knagen met "Als je er zo mee rijdt had je net zo goed een 1.8 TFSi'tje kunnen nemen, lafbek!"
Oftewel; Ik ben de 12 maanden voorbij en ik ben alweer uit op wat anders in mijn onstilbare zoektocht naar de 'ultieme auto'.
Zodoende staat deze fantastische S6 te koop en heb ik al een optie op zijn mogelijke opvolger. Maar die hou ik nog even voor me. Het is in ieder geval geen 911 kan ik verklappen ;)
Om de S6 verkoop-klaar te maken heb ik deze afgelopen maand voorzien van een beurt, remblokken voor en achter, en heb ik beide achterwiellagers vervangen aangezien deze links-achter zachtjes begon te zingen.
Dus indien je deze review leest en ik je interesse heb gewekt; Geef een gooi naar deze auto, Krijg je echt geen spijt van.
Terug naar 1 auto
- 240.145 km
Onze TT Roadster op LPG is verkocht en we zijn dus terug naar 1 auto.
Wat gaat er voor terug komen? Voorlopig niks!
Ik heb even gerekend en tussen zowel de S6 en TT hebben we in de afgelopen 12 maanden zon 32.000km gereden (netjes 50/50 a 16k ieder).
Als ik het rekensommetje dan maak, ben ik met enkel de S6 een kleine 1500 euro per jaar goedkoper uit dan de situatie met beide autos hiervoor.
Dat de S6 straks zo'n 30k per jaar voor zn kiezen krijgt, is dan alleen maar een traktatie voor mijzelf. Het is natuurlijk verre van een straf, en dat begon met de TT helaas wel steeds meer het geval te worden. ..
Natuurlijk besef ik dat de S6 wel een stuk harder gaat afschrijven maar de markt voor dat soort auto's (Hoog vermogen, gewicht en kilometerstand) is momenteel op zo'n dieptepunt dat het rendabeler wordt om gewoon door te rijden en de kilometers voor lief te nemen als een investering/traktatie voor jezelf, aangezien je weet wat voor vlees je in de kuip hebt.
Ik heb een complete spreadsheet gemaakt waar ik alle kosten naast elkaar zet tov diverse potentiele kandidaten zoals: Cayenne E-hybrid, Model S 100D, E-tron 55, Polestar 2 Dual Motor en Model 3 LongRange. Het lijkt erop dat de S6 behouden de beste keuze is voor de aankomende 2 a 3 jaar. Enkel overstappen naar iets de Model S (7k over een priode van 3 jaar) of Model 3 (15!k over een periode van 3 jaar) leveren momenteel een voordeel op (rekening houdende met de geboden performance). Maarja, het oog en oor wil ook wat. En dat is zeker wat waard.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.