Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro (2018)

autoreview

Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro (2018)
Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro (2018)Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro (2018)Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro (2018)Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro (2018)Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro (2018)

Signalement

UitvoeringS5 Sportback 3.0 TFSI quattro
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf22.000 km
KM-stand laatst24.000 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi S5 Sportback

  • 24.000 km

Afgelopen jaar heb ik de vorige review van mijn Audi S3 hier al geplaatst. Doordat deze auto wegens gezinsuitbreiding te klein werd heb ik deze uiteindelijk na een jaar weer verkocht.
Dat betekende dat de zoektocht naar een opvolger kon beginnen. De voorkeur lag hierbij bij weer een S model. Natuurlijk is een RS nog mooier, maar gezien het budget was een S model het hoogst haalbare. Dus de zoektocht naar een mooie S4 avant of S5 sportback vanaf bouwjaar 2017 kon beginnen.
Mijn voorkeur ging uit naar de S5 Sportback omdat ik de lijn van de auto gewoon mooier vind. Natuurlijk zijn de rij-eigenschappen en de vorm erg belangrijk, maar ook de partner thuis moet zich wel enigszins kunnen vinden in de keuze. En omdat de S3 eruit ging voor de ruimte, was het niet onverstandig om toch te kijken of de Maxi-cosi in de auto past zonder dat de we voorin tegen het dashboard aangeplakt zitten en ook de kinderwagen fatsoenlijk mee kan zonder de hele boel te beschadigen.
Vooraf was ik en vooral mijn wederhelft sceptisch over de laadruimte van de S5 sportback ten opzichte van de S4 Avant, dus het leek me verstandig eens te gaan proefrijden met beiden. De Audi dealer in Ede had toevallig een S4 Avant staan en ook een dik aangekleede Audi A5 Sportback, waardoor ik een fatsoenlijk vergelijk kon maken. Maar wat schetste mijn verbazing, de laadruimte van de Audi S5 Sportback was voor onze doeleinden (kinderwagen etc.) net zo praktisch als die van de S4 Avant. De beide auto’s bij de dealer vielen uiteindelijk af, de S4 was (veel) te duur ten opzichte van de kilometerstand van de auto. En de A5 sportback miste de beleving (geen S5) en ook een aantal voor mij belangrijke opties zoals de Supersport stoelen en Virtual Cockpit.
Het verdere aanbod voor dit soort auto’s in Nederland is helaas ontzettend schraal en van dat aanbod zijn de meeste ook nog eens met een bak schade ingevoerd gezien de veel te lage BPM bedragen waarmee ze zijn ingevoerd. Het leek me dus verstandig om het zoekgebied uit te breiden naar de omringende landen.
Na een zoektoch van ruim 2 maanden vond ik bij een Belgische particulier de auto die ik zocht. Een zwarte Audi S5 sportback uit 2018, 22.000 met de Belgische Car-pass en ook bij Audi geregistreerde kilometers, nog een jaar fabrieksgarantie en met daarbij alle opties die ik zocht. Het geluk was hierbij aan mijn zijde want het Belgische belastingstelsel was voor de huidige eigenaar dusdanig ongunstig dat hij de auto voor een bescheiden prijs liet gaan. (Omdat de Belgische eigenaar de auto zakelijk had staan betaald hij ruim €800,- per maand aan belastingen voor de auto, terwijl hij er amper in reed.)
Het voordeel van een Belgische auto is dat de afstand om de auto te halen reuze meeviel, geen 700 km enkele reis, maar slechts 100km. Elk voordeel heeft zijn nadeel, dus ook geen stukje autobahn om de auto meteen eens even aan de tand te voelen. Ondanks dat auto volgens de specificaties ongeveer net zo snel moest zijn als de S3 was de beleving heel anders. De rij-positie leek veel beter en ook het afwerking van interieur is van een heel ander niveau. De auto leek een stukje sneller dan de S3, en ook het geluid van de 6-cilinder is heel anders. Het beviel een stuk beter.
Gebruik
Het gebruik van de auto is een werkelijk super. De auto is van alle gemakken en luxe voorzien die je zo ongeveer kunt bedenken. Van een panoramadak, de stuurverwarming en standkachel tot en met de supersport stoelen met massagefunctie. Ook mijn wederhelft vind het een prachtige auto om te zien, maar vind de auto ook erg fijn rijden. De auto heeft een vergevingsgezinder onderstel dan de S3, waardoor het comfort flink is toegenomen. Natuurlijk is de laadruimte super en de kleine slaapt heerlijk van het prachtige geluid van de brommende 6 cilinder, nog een pluspunt!
Kosten
De kosten die horen bij dit soort auto’s zijn natuurlijk altijd hoog. Die kosten zijn er al nog voordat het plezier is begonnen. De BPM is al fors, maar op het COC van de Audi stonden 4 gram meer CO2 dan geadverteerd. En ook het Belgische alarmsysteem voldeed niet voor de Nederlandse verzekering. Alles bij elkaar ruim € 2.250,- extra kosten nog voordat het auto op kenteken staat.
De verdere kosten zijn de verzekering (€100 per maand met 15 svj) en het abonnement van het voor de verzekering verplichte voertuigvolgsysteem (€ 21 per maand). En dan zijn er nog de brandstofkosten en wegenbelasting die daar bovenop komen. Maar ja, dat zijn waar je vooraf rekening mee moet houden zijn als je zo’n auto wil rijden. Je krijgt er ook een heleboel plezier voor terug! Het verbruik valt me trouwens heel erg mee met 1 op 10 en zelfs 1 op 12 bij veel snelweg kilometers.

Verbeterpunten en voornemens
Ook bij deze auto zijn er altijd punten ter verbetering. De enige optie die ik mis bij de auto is een beter geluidssysteem. Deze auto heeft niet de B&O optie, al weet ik niet of dit een enorme verbetering is ten opzichte van het Sound System van Audi. Wellicht ga ik daar eens een specialist naar laat kijken om daar wat aan te doen. Maar voor nu des te meer redenen om naar het geluid van de 6 cilinder te luisteren ;)
Ook deze auto is zonder type-aanduiding net als de vorige auto, maar trekt toch een stuk meer aandacht door zijn Black pakket. Ik krijg een stuk meer duimpjes en zelfs filmende jongeren bij het tankstation. Nu weet ik niet of ik daar blij mee moet zijn maar het viel me wel op. Misschien zal dat wat veranderen als ik de zwarte hoogglans wielen die er nu op zitten ga vervangen voor wat ‘chiquere’ exemplaren.

Alles bij elkaar is het een prachtige auto waarvan we nog veel plezier gaan hebben!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.