Audi RS6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RS6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 22.000 km |
KM-stand laatst | 276.000 km |
Perfecte RS6 gevonden
- 20.000 km
Ik zocht vanaf medio 2016 naar een jong gebruikte RS6 met weinig kilometers in een leuke (niet zwart of grijs..) kleur met keramische remmen.
Uiteindelijk vond ik op de Duitse Audi-site een Ara-blauw RS6, full options, bij de Audi-dealer in Munchen. De RS6 was van Bayern geweest en na 1 seizoen weer ingeleverd.
De RS6 is van eind 2014 en echt werkelijk alles zit er op en aan tot het B&O-systeem en Night-vision toe.
Van den Udenhout in Eindhoven heeft de auto voor mij geimporteerd en op NL-kenteken gezet.
Op zaterdag 1 oktober heb ik de Audi opgehaald bij van den Udenhout.
3,5 jaar en 130000 km verder
- 150.000 km
Ik heb nu 130.000 km met de RS6 gereden dus wel tijd voor een review.
Ik heb de RS6 direkt in 2016 bij JD Engineering getuned naar 675 pk en voorjaar 2018 verder laten tunen naar 770 pk waarbij er een Miltek uitlaat onder is gezet en K&N-filter is opgezet. De RS6 is verschrikkelijk snel (3 seconden naar 100) en gaat ver voorbij de 300 km/u waarbij dat zelfs in Duitsland bijna zelfmoord is, iets voorbij de 300 km/u was voldoende, de snelheid waarmee de RS6 de 300 km/u bereikt is zeer indrukwekkend.
Er gaat opmerkelijk weinig kapot aan de Audi, 1 keer een achterruit-mechanisme, 1 keer een knipperlicht in de spiegel en 1 keer een wiellager. Ik was met onze Renault Espace 3.5 V6 wel wat anders gewend...
Wel heb ik preventief de oliezeefjes voor de Turbo's laten vervangen bij Audiparts Veghel (super-fijn bedrijf!) en heb ik vorige week de nokkenasverstelling voor de cilinderuitschakeling er uit laten halen software-matig. Die was er al t/m de 7e versnelling uit, nu ook uit de 8e versnelling. Scheelt wel 10% verbruik maar die verstelling levert bij RS6-en met hoge km-standen problemen op waarbij de nokkenassen verslijten.
Wat betreft verbruik zit ik nu na 130.000 km op 1 op 7.9 liter met een dieptepunt van 1 op 4,1 (voluit op de Duitse autobaan) en een hoogtepunt van 1 op 10.7 (rustig rijdend naar Zuid-Spanje)
Banden "lust" de RS6 graag, zo'n beetje iedere 30.000 km een nieuwe set, laatste jaar doe ik er een stuk langer mee...
De keramische remmen (blokken/schijven) heb ik (gelukkig) nog nooit vervangen.
De RS6 is vooral een superfijne lange afstands auto, zeker geen bochtenridder dus denk niet om er lekker de bergen mee in te gaan, daar is de RS6 te zwaar en te afstandelijk voor naar mijn mening.
Nieuw motorblok
- 158.500 km
Begin augustus is bij 155.000 km het motorblok vastgelopen, waarschijnlijk gebroken drijfstang maar veel onderdelen waren kapot...
Bij Audiparts Veghel een geheel nieuw motorblok op laten bouwen met alle modificaties die zij op de V8 gedaan hebben en met grotere turbo's.
Na 1500 km de RS6 opnieuw bij JD Engineering laten tunen en de versnellingsbak opnieuw laten afstellen. Audi levert nu 801 pk en 1037 Nm, er zat meer in maar de koeling van de inkomende lucht is blijkbaar nu de bottteneck... Maar 801 pk en 1037 Nm met een scherpere automaat is ruim voldoende, auto is echt heel erg snel maar rijdt nog steeds heel erg makkelijk en soepel. Cilinderuitschakeling is er nu helemaal uit (zat er in de 8e versnelling nog in) omdat dat de nokkenassen blijkbaar kapot maakt..
De RS6 verveelt nog steeds niet en nu helemaal niet meer dus hier rij ik nog lang in! Ik rij ook veel minder kilometers nu, woon-werk is van 200 km per dag naar 30 km per dag gegaan....
Door de 200,000 km
- 201.500 km
2 weken geleden ben ik over de 200.000 km gegaan, motorblok pas 45.000 km dus de Audi kan nog lang mee en ik ga er ook nog lang mee rijden. De RS6 verveelt nog geen moment, je kunt er gewoon rustig mee rijden maar je kunt er ook onder de 3 seconden naar 100 km/u mee gaan of "even" versnellen naar 200+ of zelfs 300+. Ik krijg nog steeds erg enthousiaste reacties op de Ara-blauwe RS6 die nu alweer bijna 8 jaar oud is.
Binnen en buitenkant is eigenlijk nog als nieuw, geen kraakje, geen rammeltje. Alleen het navigatiesysteem begint op leeftijd te raken, de online-versie kan geen 4 of 5G aan en valt nu soms terug op 2G....
Nieuwe versnellingsbak en keramische schijven/blok
- 227.300 km
Weer een jaar en 27.000 km verder. Ik heb nu in bijna 7 jaar 205.000 km gereden. Ik heb bij 197.800 km de keramische schijven en blokken voor laten vervangen (dus na bijna 200.000 km) en bij 212.700 km de versnellingsbak laten vervangen door een bijna nieuwe. De hele aandrijflijn is dus nu vervangen en ik ben van plan om lekker door te rijden met de RS6. Wel zou ik graag een slagje kleiner willen, mijn M3 vind ik een fijner formaat. Het is echt een uitdaging om met de RS6 parkeergarages in te gaan en de wielen en spatborden heel te houden. Verder blijft dit een geweldig fijne auto, ik heb 2 weken terug 6.000 km door Europa gereden en gemiddeld bijna 1 op 10 gereden. Wel begint het navigatiesysteem nu echt oud te worden, online navigatie werkt regelmatig niet en het systeem is echt traag. Steeds vaker gebruik ik mijn iPhone ernaast. Ik geniet nog steeds van het geweldige B&O systeem en het interieur heeft amper slijtage na 227.000 km, knap gemaakt!
Still going strong
- 276.000 km
Ik heb de RS6 nu al 8.5 jaar en rij er nog steeds met heel veel plezier veel kilometers mee. Met een nieuw motorblok bij 155.000 km, nieuwe versnellingsbak bij 212.000 km en nieuwe keramische remmen bij 225.000 km kan de RS6 nog lang mee. Ik rij er nu alleen nog maar lange afstanden mee (op en neer Spanje) en meestal op mijn gemak. Gemiddeld verbruik laatste jaren is 1 op 9, over de totale 255.000 km (met 20.000 km op de teller in München gekocht) 1 op 8. Met de 800 pk en 1035 Nm behoort de RS6 nog steeds tot de 1% snelste auto's, af en toe blijft dat leuk....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.