Audi Q5
Audi Q5 Audi Q5 Audi Q5 Audi Q5 Audi Q5 Audi Q5 Audi Q5 Audi Q5 Audi Q5 Audi Q5 Audi Q5 Audi Q5 Audi Q5 Audi Q5 Audi Q5 Audi Q5
 
Gebruikersreview

Audi Q5 50 TFSI e quattro Pro Line (2020)

Signalement

UitvoeringQ5 50 TFSI e quattro Pro Line
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf102.000 km
KM-stand laatst118.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Audi Q5e 2020

  • 118.000 km

Inmiddels heb ik ruim 15.000 kilometer met mijn Audi Q5 50 TFSI e gereden. Ik kocht de auto met 101.000 kilometer op de teller. Hij komt uit Luxemburg en tot nu toe is hij mij ontzettend goed bevallen. Daarom leek het me leuk om mijn ervaringen te delen.

Hiervoor reed ik een Audi Q2. Dat was mijn eerste auto en die voelde toen al erg premium. Toen ik toe was aan iets groters wist ik eigenlijk meteen dat ik bij Audi wilde blijven. Eerst heb ik nog naar een Q3 gekeken. Toch vond ik die qua ruimte te weinig verschillen van mijn Q2. Uiteindelijk kwam ik uit bij de Q5 en daar heb ik geen moment spijt van gehad.

We wilden graag een plug-in hybride. Niet omdat we direct volledig elektrisch wilden rijden maar vooral om alvast te wennen aan het laden. We hebben thuis geen eigen oprit en zijn dus afhankelijk van openbare laadpalen. Gelukkig is dat hier totaal geen probleem. Binnen ongeveer 300 meter van ons huis staan 14 Vattenfall laadpalen en daar komen binnenkort nog vier bij. Er is eigenlijk altijd wel een plek vrij als er geen ICE lomp zijn auto er neer zet (gebeurd toch wel regelmatig).

Waar ik in het begin het meest aan moest wennen was niet het laden maar het hybridesysteem. Bij de dealer kreeg ik daar eigenlijk nauwelijks uitleg over. Ik dacht dat de elektromotor en benzinemotor altijd slim samenwerkten. Dat blijkt in de praktijk toch iets anders te zijn.

Je kunt kiezen tussen EV, Hybrid en Auto Hold. In het begin liet ik de auto alles zelf bepalen. Na een paar weken kwam ik erachter dat je veel meer uit de auto haalt als je zelf kiest welke stand je gebruikt.

In Hybrid probeert de auto zo lang mogelijk elektrisch te rijden. Pas rond de 80 km/u schakelt de benzinemotor vaker in. Daardoor is de accu op een langere rit vrij snel leeg en rij je dus terug naar met een lege batterij...

Ik gebruik daarom bijna altijd mijn eigen manier van rijden. Ga ik een lange rit maken dan zet ik de auto meteen in Auto Hold. De benzinemotor kan dan rustig op temperatuur komen en de accu blijft vol voor later. Op de snelweg rijd ik zo gemiddeld ongeveer 1 op 16,2. Dat vind ik voor een SUV van bijna 300 pk en een gewicht van ruim 2 ton een prima verbruik. Zodra ik de snelweg af ga schakel ik over naar EV. In de bebouwde kom komt elektrisch rijden pas echt tot zijn recht. De auto is stil, rijdt soepel en je verbruikt geen benzine.

Mijn tip aan toekomstige eigenaren is dan ook om het hybridesysteem echt even te leren kennen. Laat je de auto alles zelf bepalen dan werkt het redelijk. Maar als je zelf leert wanneer je elektrisch rijdt en wanneer je de benzinemotor gebruikt haal je er veel meer uit. Uiteindelijk rijdt de auto zuiniger.

Het interieur is misschien wel één van de sterkste punten van de Q5. Alles voelt stevig en degelijk aan. De materialen zijn van hoge kwaliteit en ondanks de kilometerstand ziet alles er nog verrassend netjes uit.

Je merkt natuurlijk wel dat het ontwerp wat ouder is. Mijn auto is van december 2020 maar het interieur is eigenlijk al in 2017 ontworpen. Dat zie je vooral aan het infotainmentsysteem. Het oogt niet zo modern als in de nieuwste Audi's. Toch vind ik dat helemaal geen nadeel. Het systeem werkt snel, is overzichtelijk en doet precies wat het moet doen zonder enige lag.

Waar ik misschien nog wel blijer mee ben zijn de fysieke knoppen. De bediening van de airco en andere functies werkt gewoon zoals het hoort. Je hoeft niet steeds door schermen te bladeren om iets aan te passen. De knoppen voelen stevig aan en hebben een mooie klik. Dat draagt echt bij aan het premium gevoel.

Het eerste minpunt vind ik Apple CarPlay. Op mijn model werkt dat alleen met een kabel. In 2020 was dat misschien nog acceptabel maar tegenwoordig had draadloze CarPlay wat mij betreft gewoon standaard mogen zijn.

Een tweede punt is het geluid van de airco of eigenlijk het elektrische verwarmingssysteem. Vooral in de winter en wanneer je volledig elektrisch rijdt hoor je op de lagere ventilatorstanden een duidelijk zoemend geluid. Dit gaat best wel hard. Omdat de auto in EV-modus verder bijna helemaal stil is valt dat extra op. Het geluid loopt ook op als je harder rijdt of afremt.. Klinkt een beetje gek. Bij de Audi dealer hebben ze gezegd dat dit normaal is. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat deze Q5 op dat punt stiller zou zijn. Zodra de ventilator harder draait of de benzinemotor aanslaat hoor je het minder.

Na ruim 15.000 kilometer ben ik nog steeds ontzettend blij met mijn keuze. De Q5 voelt veel luxer en volwassener aan dan mijn oude Q2. Hij is comfortabel, stil, krachtig en ruim. Lange ritten zijn echt een feestje en in de stad is het heerlijk om elektrisch te rijden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lees ook

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Lees ook