Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced edition (2022)

autoreview

Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced edition (2022)
Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced edition (2022)Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced edition (2022)Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced edition (2022)Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced edition (2022)Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced edition (2022)

Signalement

UitvoeringQ4 e-tron 50 quattro Advanced edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf462 km
KM-stand laatst29.692 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste EV

  • 3.132 km

Verslag 1

Wij rijden sinds 30-10-23 in een Q4 50 Advanced Edition. Een Jahres auto uit 6/2022 met alle toeters en bellen. Zelfs een kantelbare trekhaak ontbreekt niet. De laatste updates zijn allemaal geïnstalleerd en is de auto door de Audi dealer volledig nagekeken op nieuwwaarde niveau. Garanties zijn verlengd tot 2027. Aangezien we onze 4 jaar jonge Q5 PHEV voor een goede prijs konden inruilen, de knoop doorgehakt en voor vol EV gegaan. Elektrisch rijden was ons al prima bevallen. Deze auto had in een jaar nog maar 462 km gereden, wat gekomen is, doordat de auto bijna permanent in de showroom heeft gestaan. Ben bekend met het feit, dat de nieuwe Q4 net een update heeft gekregen. Aangezien we pensionado's zijn, is een grote actieradius voor ons niet zo belangrijk en is max. 400 km voor ons ruim genoeg. Overigens staan er dichtbij ons huis, 4 laadpalen binnen een straal van 400m. Laden is dus overdag geen probleem, als de rest van de EV rijders, naar het werk zijn. De auto bevalt echt heel goed en is heel stil. Het regenereren in de B stand gaat, als je goed in speelt op het verkeer, fantastisch en wordt de rem nagenoeg niet aan geraakt. Alleen bij een 100% stop is de rem even nodig. In vergelijking met de Q5 s-line rijdt de Q4 adv. rustiger en stuurt nauwkeuriger. De stoelen zijn met lendesteun, vergelijkbaar en zitten perfect zoals in iedere Audi. De kofferbak is met 520L t.o.v. 510 iets groter en beter door de dubbele vloer, waar de laadkabels en wat schoonmaak spullen liggen. Het dashboard is netjes en is de menustructuur snel genoeg. Helaas heeft het stuur geen ouderwetse knopjes meer, maar aanraak knoppen. Niet handig, maar het is niet anders. Het navigatie scherm staat op de Google stand en werkt prima. Het info-scherm is groot van vorm en duidelijk afleesbaar.
Rij nu sinds kort ook op winterbanden en merk nauwelijks verschil met de zomerbanden. Heb wel de maat hetzelfde genomen. De matrix led verlichting is echt weer een verademing en super. Wat een licht geeft dat. Had hier met een eerdere A4 al ervaring mee. Mijn 6 vorige Audi's waren allemaal een S-line met verlaagd onderstel. Deze niet en is prima geveerd en ligt net zo goed op de weg als de vorige auto's. Mis het dus niet. Moet wel even wennen aan de cruisecontrol en de stuurreacties, als je niet keurig binnen de lijntjes blijft. Het kan gelukkig uitgezet worden. Verder verschijnen er nog wel een wat vreemde meldingen, bijv. dat je het stuur vast moet houden, terwijl ik het stuur met beide handen vast hou. Verder nog een melding gezien, dat het mistig is, terwijl we de wereld uitkijken. Denk dat er dan een druppel op de sensor zit. Ik maak me daar absoluut niet druk om. Op iedere auto valt wel iets te aan te merken, maar we zijn uitermate tevreden met deze Q4. Is lekker snel en heeft door het quattro systeem een mooie balans. Max. 110 pk op de voorwielen en max. 189 pk op de achterwielen is een mooie combinatie.
Hebben nu in 2 maanden ongeveer 3000 km gereden en zijn zeer tevreden. Het verbruik is nu in de winter +/- 18 kWh/100km, wat voor mij prima is. Denk dat het nog wel iets beter wordt als de temperatuur op gaat lopen. De actieradius is nu in de winter +/- 380 km en verwacht dat dat in zomer wel iets over de 400 km gaat worden. We zullen het zien. Voor ons prima waarden. Ongetwijfeld zullen er anderen zijn, die er anders over denken. Moeten ze vooral doen. Een Tesla X-Y-3 vind ik er niet uit zien. Dus geen optie. Smaken verschillen.

Verslag 2

  • 29.692 km

Verslag 2 : stand 29692 km
De auto bevalt nogsteeds uitstekend. Het bereik is voor ons als gepensioneerde mensen, nog steeds prima en ligt tussen de 350-400 km. We zetten de auto aan de paal, als er rond de 30-40% lading over is en dan laden tot de standaard instelling van 80%. Een enkele keer laden we door tot 90%, om de actieradius wat te vergroten, als we een lang stuk moeten rijden. Hebben tijdens een vakantie Zweden, op terugtocht in Duitsland 1x de auto vol geladen tot 100% om genoeg actieradius te hebben, om zonder verder te stoppen thuis te komen.
Er zijn tussen vorige rapportage en deze wel geteld 3x bezoeken afgelegd aan de Audi dealer. De eerste was, omdat de airco niet goed werkte. Het koelreservoir was leeg. Onder garantie met speciale koelvloeistof gevuld. 2e keer was om een terugroep actie van Audi i.v.m. de parkeerrem. Hebben absoluut nooit een niet goed functionerende parkeerrem gehad. De 3e keer was de airco weer de boosdoener. Koelvloeistof was weer verdwenen en bleek er na grondig onderzoek ergens in het systeem een gaatje te zitten. Nadat de auto 3 dagen bij de dealer had vertoeft, was alles in orde en hadden we weer een tot op heden een werkende airco. Alles onder Audi garantie.
Het totaal gemiddelde verbruik van de auto is +/- 17 kWh/100km, wat voor een vierwielaangedreven auto netjes is.
Rij omstandigheden zijn 60% op 50-80 km wegen en 40% op snelwegen met een max. snelheid van 110 km/u.
Helaas moeten we sinds dit jaar 2025 wel wegenbelasting betalen, daar heb ik als gebruiker van het wegnetwerk echt geen bezwaar tegen. Waar ik wel bezwaar tegen heb is de berekening, dat is omdat er in de toekomst geen correctie op het wagengewicht van het +/- 400 kg zware accu pakket is. Kan me dus voorstellen, dat er mensen zijn die terug gaan naar een PHEV hybride of zelfs met alleen een brandstofmotor.
Zijn met de auto ook naar het buitenland geweest. Totaal geen problemen ondervonden met laden. De Scandinavische landen Noorwegen en Zweden zijn ruim voorzien van laadpalen en vergelijkbaar met Nederland. Het is wel handig om laadpassen mee te nemen van het bezoekende land. Ionity en Tesla komen veel voor als snellaad mogelijkheid en is met €0,60/ kWh redelijk in prijs. In Frankrijk kom je zonder problemen een heel eind weg, met name via de tolsnelwegen. Alleen is het daar in het hoogseizoen wel druk en moet je wel eens even wachten op een plekje, wat mooi te combineren valt met de lunch of koffiepauze. Heb wel twijfels of de volgende aankoop weer een EV zal zijn. De afschrijving van een EV is namelijk door het zwalkbeleid van de overheid gigantisch. De tijd zal het leren.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi Q4 e-tron

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.