Audi Q4 e-tron 45 quattro S edition Competition (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Q4 e-tron 45 quattro S edition Competition |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 1 km |
| KM-stand laatst | 1.000 km |
Succesvolle upgrade naar een EV (Q4 Etron)
- 1.000 km
Ik schrijf deze review vooral omdat ik tijdens het uitzoeken van de nieuwe auto heel veel gehad heb aan alle content op forums en review sites als deze!
ik heb inhoudelijk niet of nauwelijks verstand van auto’s dus vergeef me dat je niet dat soort details zult gaan lezen ;)
5 jaar lang een Ford Kuga (PHEV) gereden, zeker geen straf, destijds perfect voor mijn woon-werk verkeer (op accu) en uiteindelijk zocht ik toen voor het eerst hogere instap en een goeie 'carkit', en daarmee doel ik op goed kunnen bellen/ smartphone integratie met Apple carplay.
Omdat de Kuga uit de garantie verliep begin volgend jaar, ik nog mee kon liften op het lagere bijtelling percentage voor 1 januari 2026, en echt de stap naar volledig elektrisch wilde maken begon mijn zoektocht net als 5 jaar geleden, een iets hogere instap auto, goede audio/telefoon koppeling, en volledig elektrisch.
Als snel kwam ik op het MEB-platform uit, en nadat ik in een ID4 en Enyaq had gezeten had ik het beste ‘gevoel’ bij de Audi Q4, dat gevoel kwam denk ik vooral door het model waar ik in zat, eentje waarin de meeste functionaliteit wel zat, en vooral de stoelen en zitting erg aantrekkelijk waren.
Ik heb nog wel even getwijfeld, omdat de berichten van de Q4 in de periode na launch in 2021 tot aan half 2023 echt wel slecht waren, veel problemen met de MMI-software en snel laden, maar na links en rechts wat informeren durfde ik het wel aan, dus heb half september de bestelling geplaatst, en kon hem afgelopen week al ophalen.
Goed om te vermelden dat de range voor mij wel van belang is, dus ik moet echt wel het 45 model ook hebben, maar ik heb een fijne laadpaal thuis waardoor ik altijd met 80 of 100% kan wegrijden sochtends (80 bij korte ritten, 100 bij lange ritten).
De range van 300-375 KM in de winter en 450-500 in de zomer is voor mij ruim voldoende, de juiste mindset hierbij is ook wel belangrijk, want als je op voorhand al stress hiervan krijgt moet je of een ruimere kWH auto nemen of helemaal geen EV ;),
Het uitzoeken en samenstellen van een auto als deze is ook wel noemenswaardig, ik was van plan om het meest basis model te kiezen, helemaal geen Quattro of Sport versie, maar dat gebeurde al snel, omdat als je met de basis begint, je als je de banken wilt neerleggen (automatisch andere bekleding moet kiezen) en je met de nodige ‘standaard opties’ die ik echt wilde hebben (sonos, trekhaak, comfort pakket, achteruitrij camera en panorama dak), al heel snel uitkomt met een minimaal prijsverschil met het model wat ik nu heb uitgekozen .
Zowel Edwin en Joey van Pouw (Zwolle) hebben mij enorm geholpen met niet alleen (eerlijk!) advies maar ook over de voortgang en bij het inruilen van mijn Kuga, echt top!
Omdat ik de auto nog maar een paar dagen heb, kan ik natuurlijk nog niet een mening formuleren over een langere periode aan rijplezier, maar mijn ervaring tot nu toe:
Rijden:
Enorm prettig, omdat ik wist dat snelheid meldingen makkelijk uit te zetten zijn (dankzij Matthijs van Pouw in Zwolle) dit regel ik nu met 1 knopje op het stuur, dus geen gepiep als je 32 rijd waar je 30 mag ;).
Het verschil tussen B en D rijden is leuk om te ontdekken, welke functie ik wanneer ga gebruiken ben ik nog niet achter, maar voor iemand die dit soort technieken nog niet kent is het wel tof om hier mee te spelen.
De stoelen, stoelverwarming, en de zitruimte voor iemand als mij is echt enorm goed, ik ben 200 cm lang, dus dat comfort bij langere ritten is enorm fijn.
Het volledig elektrisch rijden is met deze aantallen PK ook wel echt een wereld van verschil, het trekt natuurlijk enorm rap op, zonder geluid, dus dat is een fijne rijervaring.
Techniek:
mijn referentiekader is natuurlijk de Kuga, en dat is al geen Tesla als het op techniek aankomt, dus die lat ligt niet heel hoog, maar voor mij is het van belang dat een multimediasysteem in een auto, simpel, snel en overzichtelijk is, en dat is het MMI-systeem van Audi zeker, de functionaliteiten in de mobiele app zijn wat karig, maar ruim voldoende, gewoon goed, geen rare meldingen o.i.d. wat dit model bij release wel had.
En dan het geluid, als je deze auto gaat kopen of leasen, klik alsjeblieft het Sonos geluid aan, want ikzelf ben geen audifiel maar een audiOfiel ;) (sorry haha). Dit is echt fantastisch, een echte aanrader!
De cockpit achter het stuur is enorm prettig in te richten, helemaal als je daar je navigatie in full screen op toont geeft dat erg veel opties om bijvoorbeeld spotify op je hoofd MMI display te tonen.
Ruimte en afwerking:
Er is veel te doen rondom de (plastic) afwerking aan de binnenkant, nou dat zul je wel verwachten, mijn standaarden liggen niet zo hoog, ik kijk anders naar een auto als een gemiddeld persoon veracht ik, ik vind het niet storend, als ik wat moet noemen dan is het de pano lak in het bedieningspaneel, die wordt snel vies (vingerafdrukken).
de auto is van binnen echt enorm ruim, ik heb 3 jonge kinderen, dat gaat natuurlijk heel goed passen, maar je kunt hier echt met 5 volwassenen inzitten, echt enorm ruim! Superslim ingericht is deze auto.
Esthetisch:
De auto ziet er (oordeel zelf op de foto’s ;)) enorm goed uit, ik vind de kieselgrijs kleur in combinatie met de zwart tinten enorm sterk!
Grootste verassing?
De lampen, ik heb best wat moeite om tijdens het donker te rijden, maar dat is helemaal weg met de Q4, de matrix ledverlichting is echt een verademing, dit heb ik op volledig automatisch ingesteld, en dat is toch echt wel heel fijn rijden, je hebt zoveel zicht, zonder dat de auto’s voor je hier last van hebben, echt geniaal.
Tot slot:
Ik was van plan een korte review te schrijven, maar waar ik in het begin van de review al over begon, ik heb veel aan andere reviews en internetbronnen gehad, dus misschien help ik hier iemand anders ook mee!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi Q4 e-tron
Lees ook

Audi Q4 e-tron met vierwielaandrijving fors goedkoper

Vergelijkende Test: Audi Q4 e-tron vs. Toyota Mirai

BMW M140i (2017) - Op de rollenbank

Deze Duitse en Franse klassiekers bevestigen alle vooroordelen - Audi 80 versus Peugeot 304








