Audi Q4 e-tron 40 S edition (2022)

autoreview

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tronAudi Q4 e-tron

Signalement

UitvoeringQ4 e-tron 40 S edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst47.700 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Electrisch rijden

  • 2.330 km

Sinds 20 december deze auto in bezit.Voor het eerst een elektrische auto en ik ben er erg tevreden mee. Hij rijdt erg stil. Bij wat hogere snelheid windgeruis. In de straat is ie toch wel stug geveerd. Ik heb de standaard 20 inch velgen nog omgeruild voor 19 inch omdat ik de velgen niet mooi vond. Ondanks 19 inch nog steeds stug. Misschien kan de bandenspanning nog worden verlaagd.
Adaptieve cruisecontrol werkt voor mij voortreffelijk. Houd mooi afstand tot voorganger. Als je gaat inhalen op de snelweg duurt het wel even als je naar links gaat voordat ie versnelt. De lane assist vind ik ook een toegevoegde waarde. Geeft een lichte correctie maar dat is niet storend. Het verbruik valt me tot nu toe ook niet tegen. Heb alleen in de wintermaanden gereden. Gemiddelde verbruik is tot nu toe volgens de boordcomputer 20,2 Kw/100 km. Als ik tot 80 % laad is de range 330 km. Omdat ik geen lange afstanden rij laad ik tot nu toe tot 80% I.v.m behoud van de accu. Ik heb tot nu toe alleen A-C geladen. Als ik echter het aantal geladen Kw vergelijk met het aantal km’s kom ik echter wel aan ruim 22Kw/100 km. Is dit een gevolg van laadverlies of is de boordcomputer te optimistisch. Wie het weet mag het zeggen.

Ervaring 5 maanden rijden

  • 7.200 km

De ervaring van 7200 km electrisch rijden met de Audi Q4 S edition zijn positief. Het verbruik neemt nu wel af met het toenemen van de temperatuur. Eerst was het verbruik ruim 20 Kw per 100 km. Nu kan ik toch wel een keer 17 Kw halen .Het gemiddelde op de BC vanaf het begin is nu 19,5. Heb ook een keer een rit van 300 km gemaakt met een dichte kar die boven de auto uitsteekt. Dan liep het verbruik op tot 28KW bij een snelheid van 90 km per uur. Ik heb in maart een rijtraining gehad via Audi.
Heb ervan geleerd dat je vrij snel voor een afslag het rijpedaal los kunt laten. Normaal reed ik in de B stand. Nu rij ik buiten de bebouwde kom in de D stand. Bij nadering van een rotonde remt de auto toch zelf af ondanks de D stand. In dorp of stad vind ik de B stand toch handiger. Ook rij ik met adaptief cruisecontrol met de grootste afstand waardoor de auto toch soepeler remt dan wanneer je kortere afstand instelt. Bij druk verkeer stel ik de afstand soms korter in omdat er dan regelmatig auto’s voor je invoegen. Toch rijdt acc wel erg relaxed. Je hoeft alleen maar op te letten. De auto doet eigenlijk de rest.
Opladen geeft tot nu toe geen problemen. Je kunt het ook goed zien op de app. Heb nog maar 1 keer snel geladen voor 10 minuten. Het ging goed, maar hij kwam niet boven de 100 Kw. Dat viel mij tegen. Het was een laadpaal van 175 Kw, dus ik snap niet waarom het niet hoger ging. Ik begon wel te laden met een soc van ruim 30.
De app geeft weinig informatie. Alleen actieradius en laden en voorklimatiseren. De km stand en of de auto op slot staat is niet te zien.
Het is te hopen dat het na de update een stuk beter zal gaan.
De spraakbediening vind ik tegen vallen bij het Mmi systeem.
Als de navigatie op Googlemaps staat werkt de spraakbediening veel beter.
Je ziet dan op het scherm geen oplaadpunten wat weer wel jammer is.
Toch valt het elektrisch rijden niet tegen. Over het algemeen ben ik wel rustiger gaan rijden. Bij een elektrische auto zie je dat snel terug in een grotere actieradius.

Snelladen

  • 9.900 km

De laatste weken 2x een korte vakantie gemaakt. Tijdens deze vakanties heb ik een kar achter de Q4 meegenomen. Het verbruik neemt dan wel met 50% toe, vooral omdat de kar iets hoger is dan de auto.Het verbruik ligt dan tussen de 24 en 28KW per 100km wat betekent dat je bij 80% laden een actieradius hebt van 220-240 km.
De eerste keer laden bij Ionity was van 30 tot 80% in 22 minuten.
Hij ging niet hoger dan 115 Kw maar bleef tot 70% boven de 100 Kw wat me helemaal niet tegen viel. Vorige week nog een keer geladen bij een Fasrnedpaal van 150 Kw.
Ik heb geladen van 20 tot 80% in 24 minuten.
Begonnen met laden met 133Kw en tot 75% bleef hij boven de 100kw.
Gemiddeld met 117kw geladen over die 24 minuten. De buitentemperatuur was 20 graden. Van tevoren wel 175 km gereden.
Ik heb nog geen update gehad van het systeem. Ik heb wel de 3669 versie, dus waarschijnlijk wel geschikt om sneller te laden dan de eerste versie.
Ik heb de auto nu een half jaar in bezit en ben er erg tevreden over.Het is relaxed rijden. ACC werkt echt heel goed om relaxed te rijden, vooral als je in de file rijdt. De app zou beter kunnen werken. Het laden en klimatiseren is wel goed aan te passe via de app. Het van tevoren koelen is op dit moment wel erg comfortabel.
Omdat ik geen eigen laadpaal moet ik AC laden of snelladen.
Ik vind wel dat alle laadpasaanbieders de prijzen flink opschroeven t.o.v half december toen ik de auto kreeg.
Vanaf 1 juli betaal bijna overal meer dan 50 cent per KW.
Wel opmerkelijk omdat de stroomprijzen voor de consumenten alleen maar zijn gezakt sinds januari.
Als na 2025 ook wegenbelasting moet worden betaald dan is het voordeel van elektrische rijden wel verdwenen. Aanschaf is ook hoger dan van benzineauto’s.
Het voordeel is wel dat het stil en comfortabel rijdt met een elektrische auto

Onderhoud

  • 21.750 km

Ik heb de Q4 nu 14 maanden en heb er 21750 mee gereden.
Het is nog steeds een prettig rijdende auto.
Ik heb in oktober en nu wel wat problemen ermee gehad respectievelijk een kapotte warmtewisselaar en nu een kapotte aircobox.
Voor de warmtewisselaar is de auto wel 2 weken bij de dealer geweest omdat die niet op voorraad was. Ik kwam erachter omdat het lampje van het koelvloeistofniveau ging branden. 1 L koelvloeistof erbij, maar na een week 1 L erbij. Afspraak met de dealer duurde daarna ook nog 2 weken.
Dealer kan eurokoers niet veel aan veranderen dat de onderdelen niet op voorraad zijn. Qua betrouwbaarheid toch een minpunt. Nu de aircobox die de kleppen regelt voor verwarmen en koelen. Ook weer 3 weken wachten voor het verholpen wordt. Ik kan er wel gewoon mee doorrijden.
In het begin wordt de auto best wel warm. Eenmaal op temperatuur bij een langere rit heb ik het idee dat de auto alleen maar kouder wordt en niet goed regelt. Ik hoop dat het na de reparatie opgelost is. Zijn er meer mensen die deze problemen hebben gehad.
In juli de update gehad naar 3812. Ik kan niet veel verschil merken. Ik heb wel het idee dat het verbruik nu in de winter wat lager is na de update dan vorige winter. Het is misschien ook wel zo dat ik na een jaar elektrisch te rijden ook wel anders rij dan in het begin.
Het verbruik sind begin december is nu 20,2. Vindt ik in de winter niet tegenvallen.
Het display is wel wat optimistischer dan de werkelijkheid. Omdat ik altijd openbaar laadt weet ik precies hoeveel Kw ik laad. Dit gaat dan wel richting de 21. Dit is dan wel inclusief laadverlies. Ik heb opkweken het idee dat na de update het laadverlies minder is. Ook in de zomer is het laadverlies minder dan in de winter.
Over het electrisch rijden ben ik wel heel tevreden zo relaxed het rijdt.
In de file ideaal. Ook voor een stoplicht eenmaal op de rem en ie blijft staan tot je het stroompedaal aanraakt.
Ondanks wat problemen een tevreden rijder.
Betrouwbaarheid zet ik nu op 3 sterren

22 maanden Audi Q4

  • 37.512 km

Na 22 maanden ben ik nog steeds tevreden met de Audi q4.
In het voorjaar een lange reis van ruim 3500 km gemaakt naar nw Spanje.
Over het algemeen ging het snelladen prima. Meestal was de gemiddelde laadsnelheid wel zo’n 105-115 Kw per uur. Dit was ook afhankelijk van de buitentemperatuur. Je moet echter wel 1,5 tot 2 uur rijden vooraleer je de hoge laadsnelheid kan halen. Als je koffie ging drinken viel het op dat je best weer snel op 80% zit. Wel een keer gehad dat ik bij ionity in zuidwest Frankrijk geen verbinding kreeg met de app. Dat is dan toch wel frustrerend wanneer je dan rond de 20% zit. Ook een keer gehad dat de laadpaal niet hoger ging dan 35 Kw. Al met al toch wel een goede reis gehad. Met de auto sinds de laatste review geen problemen gehad, behalve dan een barstje in de ruit die gerepareerd kon worden.
Wel gebeurt het regelmatig dat de auto niet met mijn telefoon verbindt.
Daarom UCB kabeltje verbinden met telefoon. Laad dan ook op.
Adaptieve cruise control vind ik fantastisch werken, vooral als je in file rijdt. Phantom breaking heb ik nooit last van op de snelweg. Wel op doorgaande wegen als iemand links gaat voorsorteren.
De onderhoudskosten zijn tot nu toe nihil. Laadkosten zijn toch wel redelijk hoog met publiek laden. Per km hoger dan dieselauto en wat lager dan met benzineauto. Als straks ook nog versneld de wegenbelasting naar 100% gaat begrijp ik dat er minder ev gekocht zal worden.
Qua rijbeleving geloof ik niet dat ik van de electrische auto zal afstappen, of er moet in de toekomst ook nog een forse bpm worden geheven op de ev.

Verder met de Q4

  • 47.700 km

Na 2jaar en 4maanden erg tevreden met de Q4. Ik heb weinig problemen met de software. Sinds kort heb ik een i phone 16. Die koppelt sneller aan de MMI van de auto als mijn vorige Android telefoon. Die moest ik regelmatig verbinden met een usb C kabel als die geen verbinding kreeg.
Je kunt nu wel merken dat een 2e hands electrische wagen niet erg gewild is. De nieuwprijzen zijn ook een stuk lager dan toen ik hem kocht.
In december nog prijsopgaaf gevraagd met inruil op een Q6. Ik kreeg toen maar net de helft terug van de nieuwprijs. Heb aangegeven dat ik er dan nog wel een paar jaar mee rij. Nu zijn de prijzen van de Q6 en de A6 etron ook weer gezakt t.o.v december.
Afschrijving is dus echt wel hoog.
Verder weinig kosten aan de auto. Problemen werden onder garantie gedaan.
De 1e beurt na 2 jaar was ook maar € 180.
Na 44000 km nieuwe banden gemonteerd voor ongeveer € 800.
Nu moet ik in 2025 voor het eerst € 96 wegenbelasting betalen per kwartaal.
Half februari nog problemen gehad met snelladen.
In de garage niets kunnen vinden. Daarna deed ie het weer normaal.
Ik vind el dat het snelladen traag gaat onder de 10 graden.
Begint meestal bij 65 Kw. Als je dan een tijdje bezig bent loopt ie naar de 80 Kw. Als je echter een langere rit hebt dan is de accu wat meer opgewarmd. Vorige week na 160 km en een soc van 8% ging het laden een stuk sneller. Ik begon bij 120. Daarna liep het snel door naar 133. Bleef best wel lang boven de 100. Pas tussen de 75 en 80 % zakte hij naar 80.
Ik had toch binnen een half uur 54 Kw, wat neerkomt op 110 Kw gemiddeld.
De linecontrol vind ik niet prettig. Geeft te snel waarschuwing en handen aan het stuur. Volgende auto keer wil ik linecontrol met correctie,die dan zelf tussen de lijnen blijft.
Binnenkort met vakantie naar Italië. We zijn gepensioneerd dus doen we op ons gemak. Ik neem wel contract bij ionity, waardoor je voor 39 cent kan laden. Frankrijk zelfs 33 en Italië 42. Dus eigenlijk nog goedkoper dan AC laden thuis. Tesla is alleen in Nederland goedkoop maar in andere landen duurder.
Het blijft wel wat zoeken op reis om een beetje goedkoop te kunnen laden.
Op de app van charging time kun je op je route wel alle snelladers vinden wat op zich wel makkelijk is.
De routeplanner van de Audi zelf geeft nogal wat andere
snelladers dan ik meestal gewend bent ,dus die gebruik ik niet.
Toch wel een tevreden gebruiker van één electrische auto.
Als de kosten niet te hoog worden blijf ik wel electrisch rijden

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi Q4 e-tron

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.