Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition (2023)

autoreview

Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition (2023)

Signalement

UitvoeringQ4 e-tron 40 Advanced edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst14.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wachten waard

  • 2.035 km

Ik ben inmiddels 4 weken in het bezit van mijn nieuwe lease-auto dus hierbij de eerste ervaringen.... Ik heb 15 (...) maanden moeten wachten op de Audi Q4 wat met name veroorzaakt werd door het uitbreken van de oorlog in Oekraïne en het tekort aan chips. Op zich was dat balen maar de lange wachttijd heeft ook enkele voordelen en dat betreft met name het feit dat ik de laatste softwareversie heb waardoor ik geen last heb van kinderziektes (MMI, app, etc) zoals ik regelmatig lees op forums.

De Q4 bevalt erg goed; zeer comfortabel en rustig. De range is bij de huidige temperaturen ruim 450 km wat voor dagelijkse ritten naar klanten ruim voldoende is. Onderweg af en toe snelladen waarbij de laadcurve erg goed is; bij 18% capaciteit begint het laden op zo'n 135 KW en blijft tot 80% boven de 80 KW. Dit houdt in dat je vaak maar 15 minuten aan een snellader staat om daarna fris weer door te rijden. Thuis helaas niet de mogelijkheid om een eigen laadpaal te installeren maar genoeg openbare laadpunten beschikbaar.....

De auto is zwaar (ruim 2.050 kg) maar het vermogen van de elektromotor is ruim voldoende (150 KW / 204 PK) en zit op de achteras waardoor het sturen erg rustig is door de afwezigheid van aandrijving op de voorwielen. Hierdoor is de draaicirkel ook extreem klein wat heerlijk is bij inparkeren / parkeergarages...... De Q4 is niet zo snel als een Tesla of andere EV's met >300 PK vermogen maar het is ook zeker niet behelpen en voor mij meer dan snel genoeg....

Ondanks de bescheiden buitenafmetingen (lengte is zo'n 4,60 meter) is de binnenruimte zeer riant. Ik ben zelf 1,91 meter lang maar bij een goede zitpositie als bestuurder kan iemand van 1,90 m achter mij plaats nemen en zit dan niet 'klem'.... Daarbij bevallen de sportstoelen zeer goed; inmiddels al meerdere langere ritten gemaakt en door de goede verstelmogelijkheden (incl electrische lendesteun) en geen last van vermoeidheid / rug.....

Ik kijk er naar uit om de komende maanden met de Q4 naar klanten te gaan en te genieten van de komende vakanties.....

na 4 maanden nog steeds erg tevreden,,.

  • 6.850 km

We zijn inmiddels 4 maanden verder en ik ben nog steeds erg tevreden.... Zoals al eerder aangegeven heb ik gelukkig de laatste software versie waardoor ik nog geen storingen / haperingen heb ervaren met de Audi app of andere bugs in de MMI zoals andere 'early adaptors' soms ervaren.

Wat rijden betreft werkt de ACC echt erg goed; file rijden is nooit leuk maar het wordt een stuk ontspannender als je de ACC kan gebruiken. Houdt netjes afstand (goed / eenvoudig in te stellen) en reageert vlot als een auto van baan verwisseld.... De augmented reality bij de ACC en navigatie is ook erg prettig.

Het snelladen / laadcurve is erg goed; als ik begin rond de 15 - 20% start het rond de 130 kW en bij 80% zitten we meestal rond de 80 kW.

Zijn er negatieve zaken? Enkele kleine zaken die beter zouden kunnen:
- inklapbare spiegels kan je net zo goed niet bestellen. Ze klappen hooguit 5 cm naar binnen terwijl dat bij alle andere eerdere auto's de spiegels echt tegen de auto inklapten....

- Een frunk aan de voorkant zou voor de laadkabel toch erg handig zijn.... ruimte zat dus ik begrijp niet goed waarom ze daar geen vak hebben gemaakt.

Verder geen klagen en geniet ik met volle teugen van deze heerlijke wagen!

Inmiddels 14,000 km gereden

  • 14.000 km

De betrouwbaarheid nu naar 4 sterren gezet door een wat vreemde ervaring.... afgelopen week vanuit een klantafspraak naar huis en dan 10 km voordat ik thuis ben even aan de snellader omdat ik thuis geen beschikking heb van een laadpunt (verboden aan de openbare weg in Den Haag, sommige gemeentes staan het wel toe maar Den Haag dus niet).

De laadcurve van de Q4 is nog steeds erg goed; bij 15% acculading startte ik met 135kW en bij 80% was dit nog ruim 90kW dus dat ging erg vlot. Snellader terug in de houder en snel naar huis..... nee dus. Melding in het display dat er een probleem was met de electrische aandrijving en dat ik de hulpdiienst moest bellen.... Eerst zelf uit de auto gestapt, op slot gedaan en daarna weer in de auto gaan zitten maar nog steeds dezelfde melding.

Contact met de hulpdienst en zij gaven het advies om inderdaad uit de auto te gaan en op slot te doen maar echt even weg te lopen zodat de sleutel niet 'binnen bereik' was van de auto en dan 5 minuten wachten. Dit bleek inderdaad de oplossing en hij rijdt weer als een electrisch zonnetje.....

Ik ben nog steeds erg tevreden over de Q4 maar dit is toch een rare gewaarwording moet ik zeggen. Hulpdienst gaf overigens aan dat dit bij alle merken voor komt en niet alleen bij de VAG-producten....

Verder werkt alles top inclusief de Android App. Geen andere meldingen, herstarten van MMI, etc etc. In september een paar weken vakantie gevierd in Duitsland (Moezel) en de Q4 heeft zich bewezen als een heerlijke reisauto... met name in heuvelachtig gebied is het heerlijk om met een EV op pad te zijn.....

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi Q4 e-tron

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.