Audi Coupé 2.3 E (1992)

autoreview

Audi Coupé 2.3 E (1992)

Signalement

UitvoeringCoupé 2.3 E
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf235.000 km
KM-stand laatst250.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Memories of the 80s

  • 238.000 km

Na jaren van weemoedig terugdenken aan mijn parelmoerwitte Audi coupe quattro, onlangs toch weer een Audi coupe B3 aangeschaft.
De auto stond bij een duitse handelaar weg te kwijnen in een hoekje. Bij inspectie zag ik veel recent uitgevoerd onderhoud maar ook diverse 'slordigheidjes'.
Toch een bod gedaan, maar dit werd niet geaccepteerd.
Een week later ( eind augustus) belde de handelaar op dat het maar wel moest gebeuren. Dus op naar Duitsland met een beetje gereedschap,startkabels en een accu om de auto te halen. Een duits 3 daags kenteken en zelfs een officiele nederlandse belastingverklaring zorgen ervoor dat de Audi gewoon rijdend kan worden opgehaald.
Bij aankomst stond de Audi aan de acculader dus startte direct. Vol goede moed vertrokken, gelijk een tankstation opzoeken want de tankmeter lag vast onderin de hoek.
Tot mijn verbazing sloeg de pomp bij 9 liter al af.
Rustig de auto warm gereden en zag de tankmeter maar ook de temperatuurmeter vrolijk onder in de hoek blijven zitten. Gelukkig een olietemperatuurmeter die wel werkte.
Op naar huis! De autobaan opgezocht en met gezwinde spoed naar nederland. Motor begon steeds mooier te lopen,schakelen ging goed, maar remmen was geen feest. Rempedaal zakt langzaam weg dus pompend remmen. Onderweg hongerig geworden toch maar een stop maken voor een bratwurst mit kartoffelsalat en een bak koffie. Dat had ik beter niet kunnen doen want de accu bleek definitief overleden.
Dus op de raststatte maar even de reserveaccu gemonteerd en gelijk een paar vacuumslangetjes ingekort en opnieuw vastgezet.
De reis vervolgd en de Audi liep als een duivel met de ozo heerlijke 5-cilinder roffel.
Thuis aangekomen de auto in de garage gezet. Dat wordt lekker knutselen de komende weken.
September
De auto gekeurd en gekentekend. De auto technisch nagelopen remmen ontlucht koppeling bediening ontlucht , dashbord elektronica gerepareerd, kabelboom achterklep vervangen, veerpootlagers vervangen.
Mijn zoon boodt aan de auto ' proffesioneel' te poetsen. Nog bedankt! ( Ik ben meer een WD 40 poetser)
Wat een feest van herkenning om mee rond te rijden. Die befaamde 5- cilinder roffel is echt genieten. Schuifdak open, radio uit en gas geven!!!
Oktober
Toch eens op zoek gegaan naar het incidenteel afslaan van de motor bij het aanrijden op een kruising of rotonde.
Na wat zoekwerk bleek de carterventilatie volledig dicht te zitten met
' mayonaise'. Het hele luchtinlaattraject,gasklephuis en alle slangen gedemonteeerd en na een avondje soppen was alles weer schoon.
Bij het demonteren bleek ook de inlaatslang boven de luchtweger van de KEjetronic scheef gemonteerd te zijn. Alles weer gemonteerd en starten, en natuurlijk NIET aanslaan. De inspuiting eerst maar weer terugeschroefd naar de basiswaardes. En ja hoor,starten en aanslaan. Motor draaiend afgesteld zodat deze mooi rondloopt. Uiteraard de afstelling laten controleren op CO ( we denken aan het milieu ) maar de afstelling was APK waardig.
Ik gebruik de auto een paar keer per week en geniet elke rit weer van de mooie roffel en die geweldige trekkracht van de 5 cilinder vanaf 1500 tpm tot max.
Het verbruik is over de afgelopen periode 1 op 11 geweest. Olieverbruik geen. Koelvloeistof 1 liter ( Is nog een aandachtspuntje, lekkend kachelontluchtkraantje)
Binnenkort maar eens kijken of de airco weer werkend te krijgen is. Wordt vervolgd.

update

  • 242.000 km

Een update over de ervaringen van de afgelopen maanden
De auto bevalt geweldig Vooral de 5 cilinder roffel en grom is fantastisch
De koelvloeistof blijft na vervanging van de ontluchtingsnippel ook op peil.
Afgelopen week weer enthousiast aan het sleutelen geweest en de brandstofdruk van de KE3 jetronic gemeten, de ontsteking netjes afgesteld.
De motor blijft toch in deellast wat hikkerig aanvoelen, dus binnenkort even de elektronica van de spinnekop en de lambda sonde doormeten. Het aircosysteem getest op lekkage door de slangen te koppelen en er luchtdruk op te zetten. Tot mijn verbazing is het systeem lekvrij. Dat wordt dus toch op zoek gaan naar de ontbrekende condensor. Dit zal nog een uitdaging worden daar er in bij de onderdeelboeren niets te koop is. Als er iemand een idee heeft houdt ik mij aanbevolen ( OEM 8AO260403AC )

Update jan 2024

  • 250.000 km

Nog steeds uitermate tevreden over de coupe. In de afgelopen periode heb ik veel preventief onderhoud uitgevoerd Het hele Bosch KEjetronic systeem is er in delen afgeweest gereinigd en met nieuwe seals en pakkingen weer gemonteerd. Motor loopt mooi rond en het brandstofverbruik is nu 1 op11
Inmiddels heb ik een gebruikte aircocondensor kunnen vinden en ben begonnen met het klaarmaken van de airco. De aircopomp heeft al lang geen dienst meer gedaan wat te merken was want de bevestigingsbouten van de beugels kwamen pas na lang aandringen los. Wonderwel is de pomp in uitstekende conditie alleen het lager van de elektrokoppeling is heet gelopen en zat dientengevolge vast Dit was met een standaard lager van 2 tientjes weer opgelost.
Ga de komende tijd de airco weer inbouwen en werkend maken
Het blijft een feest, ik rijd en geniet ik elke keer weer van die schitterende 5cil sound. 😎

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.