Audi A8 50 TDI quattro (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A8 50 TDI quattro |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
De eerste twee maanden met de A8 D5
- 18.000 km
Besten,
Hierbij een korte impressie van de eerste twee maanden met mijn "nieuwe" A8.
Begin mei bij Pouw Zwolle mijn Audi Q7 E-Tron ingeruild op een zo goed als nieuwe A8 (bouwjaar 2018, 18000 KM op de teller). Eerste 3000 KM zijn zeer goed bevallen, wat een comfortabele auto met een ongeëvenaarde bouwkwaliteit ! Comfort staat mijlenver boven de Q7 (toegegeven, die had geen luchtvering en standaard stoelen), de prestaties zijn ruim voldoende (5,9 sec naar de 100) en het verbruik is alleszins redelijk voor zo'n grote sloep. Het ding barst van de opties en gadgets, zoals comfortstoelen met massagefunctie, stoelverwarming en verkoeling, executive seats achter met massagefunctie en stoelverwarming, rear seat remote, premium air quality, B&O stereo (valt enigszins tegen), level 3 autonoom rijden etc. etc. (een aantal opties zou ik nooit hebben aangevinkt als ik de auto nieuw zou hebben gekocht vanwege de idioot hoge optieprijzen en het feit dat sommige features wat "gimmicky" zijn).
De bij aflevering gemonteerde 19 inch wielenset heb ik vervangen door een 20 inch set van de vorige generatie A8 (D4), staat toch iets beter bij zo'n grote, lange (5,17 m!) auto. Draaicirkel is trouwens verrassend klein voor zo'n enorme bak dankzij vierwielbesturing, zeker een aanrader voor wie een A8 overweegt.
Langste rit tot nu toe was op en neer naar Dokkum, Friesland vanuit Amsterdam: geen centje pijn bij aankomst, het voelde alsof ik een kwartiertje had gereden, wat een comfort ! Echt rijplezier geeft de auto je dan weer niet, het voelt allemaal wat klinisch en afstandelijk in vergelijking met (bijvoorbeeld) de BMW 5 die ik in het verleden reed. Ook reageert de automaat soms wat schokkerig, volgens mij had de Q7 (die min of meer dezelfde automaat heeft) dit euvel niet. Wellicht een kwestie van een software update ?
Een uitgebreidere review volgt wanneer ik meer kilometers met de auto heb gemaakt.
Bedankt voor het lezen van mijn review en mvg
Nieuwe velgenset en ABT tuning
- 25.000 km
Inmiddels zit er een nieuwe wielenset met winterbanden onder de A8: "5-V-spaak ster-design, antracietzwart glansgedraaid, 9Jx20”, om precies te zijn. Zwarte velgen smoelen wat mij betreft een stuk beter onder de A8, want er zit al zoveel chroom op de body.
Daarnaast heb ik hem vorige maand laten tunen bij ABT Nederland te Uithoorn (met behoud van fabrieksgarantie, echt een topadres BTW !): vermogen is nu 330 PK met 650 NM koppel (om en nabij het vermogen van de BiTDI motor van de vorige generatie, wat volgens mij in de basis dezelfde motor was).
Hoe bevalt de tuning nu in de praktijk ? Zeer goed, eigenlijk. Met deze tuning heeft de A8 de motor die hij eigenlijk van meet af aan al had moeten hebben: het is geen wereld van verschil, maar de gasrespons is verbeterd en de tussenacceleraties verlopen aanzienlijk sneller. Al met al een soepelere rijervaring die meer "standesgemäß" is voor een grote, luxe limousine.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A8 60 TFSI e quattro | Pano | 4-Wiel Best. | Memory | Matrix | Head up | ACC | Parking | City | Tour | 360 Camera |
- 2022
- 75.277 km

Audi A8 60 TFSI e quattro S-Line S-stoelen Pano B&O 360 Head Up Keyless Softclose Matrix Massage ACC
- 2021
- 106.997 km

Audi A8 55 TFSI Quattro ProLine Plus B&O Matrix Schuifdak 4Wielsturing 20"
- 2018
- 98.170 km