Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

Overklast?

Mercedes-Benz S-klasse vs. Audi A8
AutoWeek 2 2021
AutoWeek 2 2021

Je leest het in AutoWeek 2 2021

Als vanouds stopt Mercedes een nieuwe S-klasse bomvol innovaties, techniek die later doorsijpelt naar andere modellen. Bij de jongste generatie is dat niet anders. In de vorm van de Audi A8 kijken we of de rest het nog kan bijbenen, of is de lat weer hoger gelegd?

Volgens een ronkend persbericht, dat meer weg heeft van een lijvig boekwerk en waarin alle noviteiten worden opgesomd, wil Mercedes met zijn nieuwe S-klasse laten zien waartoe het in staat is. We zien bij de nieuwe S-klasse fysiek geen revoluties meer, het lijkt vooral een kwestie van bijschaven van het mechaniek. Maar zoomen we in op de elektronica dan zien we dat er heel veel functionaliteit is toegevoegd en dat er behoorlijke sprongen zijn gemaakt. Dat alles met als doel om het verblijf in deze auto zo aangenaam en vooral ook zo veilig mogelijk te maken. Is dat genoeg om afstand te nemen tot de vertrouwde concurrentie? De Audi A8 deed het in een eerdere AutoWeek-test beter dan de BMW 7-serie en de Lexus LS, ideaal vergelijkingsmateriaal dus om te kijken waar we de nieuwe ster een plekje moeten geven aan het firmament. Een duel in het ontzorgen van bestuurder en passagiers.

SWIPEN ACHTERHAALD

Beide auto’s bieden een zee aan ruimte en zitcomfort, voorin kom je niets te kort en achterin net zo min, om nog te zwijgen over de weldadige beenruimte die je voor de achterbank of optionele fauteuils krijgt in de versies met lange wielbasis. Pakken we de rolmaat erbij dan vinden we heus wel verschillen, maar maakt dat nog uit als een auto één of twee maten te groot is? Afwerking en materiaalgebruik zijn in de Audi bovengemiddeld dik in orde, in lijn met waar deze auto staat in de pikorde. Het A8-interieur is met zijn strakke lijnenspel en glimmende vlakken keurig opgetrokken volgens de binnen het Audi-gamma inmiddels ver doorgevoerde huisstijl. Misschien wel iets te keurig: als je niet beter zou weten zou je ook in een A6 kunnen zitten. Dat doet de exclusieve beleving enigszins teniet. Knoppen en schakelaars zijn in het high-tech-interieur slechts in beperkte mate aanwezig. Veel en misschien wel te veel regel je via de twee midscheeps boven elkaar geplaatste touchscreens. Audi zorgt weliswaar voor haptische feedback, het scherm laat je weten dat je iets doet, maar het vraagt helaas toch meer aandacht dan fysieke knoppen, niet in de laatste plaats doordat je je vinger lastig kunt fixeren. En de functionaliteit van de knoppen op het stuur en die van de spraakcommando’s reikt niet ver genoeg om het gat te vullen wat de centrale bedieningsknop van weleer op de middentunnel achterlaat. Hier lijdt functie onder vorm.

In de S-klasse is op de middentunnel evenmin nog een mogelijkheid te vinden om het infotainmentsysteem te bedienen, de centrale knop is ook hier weg. Dat geldt ook voor de fysieke toetsen om de airco te bedienen. Wat je ervoor terugkrijgt is een groter, bijna vierkant MBUX-multimediascherm dat weliswaar niet de feedback geeft zoals dat van de Audi, maar de graphics zijn wel een stuk groter en net iets makkelijker vanuit een ooghoek te vinden. Hoe prominent het grote touchscreen ook aanwezig is, eigenlijk is swipen op het scherm alweer achterhaald. Je kunt het systeem namelijk ook kinderlijk eenvoudig met je duim bedienen via een aanraakgevoelig vlak op het stuur of nog simpeler: via spraakbesturing. Dat laatste is dusdanig doorontwikkeld dat het niet alleen nog beter met instructies raad weet, maar ook weet waar het commando vandaan komt. Als bijvoorbeeld de passagier rechtsachter roept dat de stoelverwarming aan moet, dan gaat ook daadwerkelijk rechtsachter de stoelverwarming aan en nergens anders. Het laat zien hoe de Mercedes zich steeds meer aan zijn inzittenden weet aan te passen in plaats van andersom.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forumtopics