Audi A8 3.7 quattro (1999)

autoreview

Audi A8 3.7 quattro (1999)

Signalement

UitvoeringA8 3.7 quattro
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf117.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Achtergrond
De auto die ik hiervoor had was één jaar jonger en had 70.000km minder op de teller toen ik hem inruilde op de A8. Toch was het een grote vooruitgang. Die vorige auto was namelijk een Saab 9-3 2.0t en dat is een groot verschil met een A8 3.7 quattro. Waarom kocht ik de A8? De enige reden was eigenlijk dat ik hem zo mooi vond. Vier jaar daarvoor (in 1998) zag ik een zwart metallic A8 rijden en toen wist ik het: zo een wilde ik ook! In 2002 kwam het er dus van en kocht ik een zeezilveren A8 3.7 quattro met zo ongeveer alle opties die destijds leverbaar waren. Natuurlijk met leren bekleding (fraai zwart) maar ook met televisie, xenon-verlichting, BOSE geluidsinstallatie en fraaie 17-duims wielen (paraboolmodel). Ik kreeg twee jaar Audi-Select garantie.

Wat is er helemaal goed aan de A8 3.7 quattro?
Echt bijna alles aan deze auto is goed bevallen. Een opsomming:
- het comfort (de stilte bij 200km/h bijvoorbeeld);
- de kracht en het geluid van de achtcilinder-motor; 260pk is genoeg voor de A8, de 192pk V6 versie is trouwens ook een lekkere auto. Overigens is de 260pk motor niet extreem sterk. De motor geeft wél een souvereine indruk en het is een fijne motor die zéker bij de auto past. Met 180km/h is het fijn cruisen over de Autobahn en accelereren naar 220km/h gaat redelijk vlot. Daarboven krijgt de auto het moeilijker en in de automaatstand duurt het nog aardig lang (alles is relatief) voordat je 250km/h bereikt. Als je op hoge snelheid wat sneller wil zijn, kun je soms beter de handmatige stand van de tiptronic gebruiken. Alles is relatief, maar in een tijd met stationwagons die 580pk leveren (Audi RS6 Avant) is de A8 3.7 quattro niet extreem snel boven de 200km/h. Maar waar praten we over? Een mooie A8 van dit type kost tegenwoordig zo’n €20.000 en een nieuwe RS6 €165.000. Alle waar naar zijn geld, nietwaar?;
- de stoelen, fijn zitcomfort;
- de zelfdimmende binnen- en buitenspiegels, erg fijn!;
- de radio, een BOSE systeem;
- de vierwielaandrijving. Fantastisch (Torsen-)systeem, niet alleen in de winter, maar in alle weersomstandigheden. Met winterbanden én quattro rijd je redelijk veilig, maar ondergetekende wist (natuurlijk) de grip op besneeuwde bergwegen te verbreken. Op dat moment reed ik in een tamelijk scherpe bocht heuvelop, na een nacht sneeuwval, ongeveer 70km/h en de auto begon over vier wielen te schuiven. Het was echter nog geenszins alarmerend en uiteraard valt dit de auto niet aan te rekenen. Natuurkundige krachten laten zich niet verloochenen... Wel leuk om even uit te testen! :-); en
- het belangrijkste van alles: het design! Wat een weergaloos mooie auto... Ik heb de auto in de zomer van 2007 verkocht, maar nog steeds sta ik helemaal paf als ik er een zie rijden. De mooiste auto die er ooit is gebouwd wat mij betreft, samen met de Volkswagen Phaeton. Iedere keer als ik de auto ergens parkeerde keek ik nog even (of twee keer) om. Een auto om verliefd op te worden. Als ik een A8 van dit type zie rijden begin ik nog steeds te shaken, zo’n mooie en tijdloze auto. Het lijdt geen enkele twijfel dat deze A8 in het jaar 2020 nog steeds fantastisch mooi is.

Wat kan er beter?
- De remmen. Het zijn geen Porsche 993 Turbo remmen, daar ben ik achter gekomen toen ik op de Duitse Autobahn van 200km/h moest afremmen naar 80km/h. Het is dan ook geen sportwagen, dus daar stel je je op in. Overigens is dit een subjectieve indruk. In de laatste uitgave van het Duitse AutoBild TüV Report worden de remmen van deze A8 juist zeer geprezen.
- de ontvangst van de televisie (onderdeel van het navigation plus systeem). Het beeld was niet altijd kraakhelder. Bovendien ging door technische veranderingen enige tijd geleden het beeld van de televisie op zwart. Dat was geen defect van het systeem maar te wijten aan analoge televisie-signalen die niet meer werden uitgezonden of iets dergelijks. Nou ja, het maakte toch niets uit eigenlijk, in 5 jaar tijd heb ik misschien één keer het 8-uur journaal in de auto bekeken :-)

Wat is mij in het bijzonder opgevallen?
Wat mij nog in het bijzonder is opgevallen aan mijn al wat ’oudere’ A8 (8 jaar oud toen ik hem inruilde): de auto lijkt voor de eeuwigheid gebouwd. Hij reed nog als nieuw, de automaat (tiptronic) schakelde als nieuw, de lak zag er als nieuw uit, géén kraakjes in het interieur etc. Echt een zeer degelijke auto.

Wat waren de reguliere kostenposten (normaal onderhoud)?
- Een reguliere kostenpost was het vervangen van alle remschijven en -blokken bij 212.000km. Kostte iets meer dan €1000. Dat was de eerste keer (voor mij) dat er onderhoud was aan het remsysteem. Ik meen dat de vorige eigenaar de remblokken eerder had vernieuwd bij 65.000km. Kennelijk heb ik een wat rustiger rijstijl.
- Een andere reguliere kostenpost was bij 234.000km. Toen heb ik de distributie laten vervangen (d.w.z. distributieriem, spanrollen, waterpomp). Dit moet één keer per 120.000km. Ik deed het iets eerder dus, uit voorzorg. Dit kostte ongeveer €1250 bij de Audi-dealer.
- Wat voor mij ook bij regulier onderhoud behoorde was het verversen van de automaatolie iedere 60.000km. Volgens de fabriek kon de automaatolie er een heel autoleven lang in blijven zitten, maar na andersoortige berichten gelezen te hebben op www.audiworld.com (A8-forum) besloot ik al snel om iedere 60.000km de olie te vervangen onder het motto ’baat het niet, dan schaadt het niet’.

Toelichting bij de waarderingen
Wat betreft de waarderingen: ik geef overal vijf sterren voor, maar natuurlijk is alles relatief. Een A8 6 liter twaalfcilinder is nóg comfortabeler. Een Golf 1.4 FSI is goedkoper in het onderhoud. En wellicht is een Toyota Corolla nóg betrouwbaarder dan mijn A8 was. Maar ik ben zo tevreden over mijn A8 (geweest) dat hij wat mij betreft de hoogste score verdient. Nog even over de gebruikskosten: het benzineverbruik viel mij heel erg mee. Sommige mensen (die iedere cent besteed aan een auto teveel vinden) meesmuilden ’zal zeker wel 1 op 5 rijden?’, maar nee, de auto rijdt op de snelweg 1 op 10, in Nederland soms 1 op 11. Iedere twee jaar (of om de 30.000km) een grote beurt van 800 euro is mij ook erg meegevallen. En de banden? Die heb ik (ook dankzij enkele periodes met winterbanden, dat moet gezegd worden) in 127.000km niet vervangen. Verder is een afschrijving van zo’n €5.000 per jaar voor een 3 jaar oude A8 (gedurende een gebruiksperiode van vijf jaar, dus tot een leeftijd van de auto van 8 jaar) ook nog te overzien.

PROBLEMEN

Er zijn erg weinig problemen geweest in 5 jaar en 127.000 km A8 rijden. Een limitatieve opsomming:

- Als je veel korte afstanden rijdt (minder dan 10km) kan de accu het wat zwaar krijgen, zeker in de winter en zeker als je de electrisch verstelbare dingen gebruikt (ramen, stoelen, hoofdsteunen etc). Als je dan in de winter met temperaturen ónder nul de auto nog eens een weekje ongebruikt laat staan buiten, kan het vóórkomen dat je eens de wegenwacht moet bellen. Maar met een nieuwe accu kun je dan vervolgens weer een paar jaar vooruit;
- Eén keer had ik een kleine olielekkage bij het differentieel (bij 145.000km). Deze is kosteloos (en goed!) opgelost onder de Audi A-Selectie garantie. Verder waren er toen wat draagarmen en een stuurkogel aan vervanging toe. Dit werd ook opgelost onder A-selectie garantie.
- De ophanging vóór begon bij 225.000km wat te kraken. Een nieuwe veerpootlager voor zo’n €400 (inclusief arbeidsloon) heeft het gekraak toen opgelost en de auto reed weer als nieuw.
- Na ongeveer 4 jaar in de auto te hebben gereden (auto was toen 7 jaar oud en had 225.000km gereden) waren de naafkapjes van de lichtmetalen velgen aangetast door pekel. Dat vond ik afbreuk doen aan de hele auto. Voor €90 kocht ik vier nieuwe aluminium naafkapjes. Prijzig, maar voor mij een wereld van verschil en de moeite waard dus :-)
- een defecte koelvloeistoftemperatuursensor bij 232.000km, herstel kostte ongeveer €160;
- rond dezelfde kilometerstand begon de linker buitenspiegel te verweren. Er liep een soort van rode vloeistof uit (heeft er denk ik mee te maken dat het een zelfdimmende spiegel was). Bij het informeren naar een nieuwe spiegel leerde ik dat er drie soorten spiegels leverbaar zijn, een ’vlakke spiegel’ (€89), een ’zelfdimmende convexe spiegel’ (€180) en een ’zelfdimmende convexe spiegel met groothoek’ (€210). De laatste werd standaard op de A8 gemonteerd en mijn tip is: kies deze duurste spiegel als je een nieuwe spiegel nodig hebt!! Ik heb twee weken rondgereden met de ’vlakke spiegel’ maar die vond ik echt waardeloos. Een A8 verdient een betere spiegel...
- Bij 240.000 km kreeg ik wat waterlekkage in het interieur. Het bleek veroorzaakt door een verstopte wateropvangbak bij de voorruit, er zaten teveel blaadjes in.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.