Audi A8 2.5 TDI quattro (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A8 2.5 TDI quattro |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Prestaties:
Deze A8 heeft een 6-cilinder diesel met 180pk. De motor levert voldoende vermogen om het relatief hoge wagengewicht voort te stuwen. Zo’n A8, weliswaar met het Audi Spaceframe, legt toch zo’n 1710 kg op de weegschaal. De tussenacceleraties zijn daarentegen redelijk vlot te noemen. Dit is te danken aan het koppel van 370 Nm dat vanaf 1500 toeren beschikbaar is.
De motor is gekoppeld aan een tiptronic automaat met 5 versnellingen. De automaat is adaptief. Dat wil zeggen wanneer ik een rustige rijstijl aanhoud dan schakelt deze ook snel door en bij tussenacceleraties houdt het vaak dezelfde versnelling aan. Wanneer de automaat merkt dat ik gedurende de rit een meer sportieve rijstijl aanhoud, dan schakelt deze sneller terug en is net wat alerter.
In Duitsland heb ik wel eens zijn topsnelheid geprobeerd. Vanaf de 210/220 km/u is de meeste vaart er toch wel uit en gestaag loopt die dan naar de 235 km/u op de teller (fabrieksopgave is 224 km/u).
Wegligging:
De wegligging is zeker goed te noemen dankzij het Quattro-systeem.
Het blijft een auto van 5,03 meter en wilt bij snelle bochten best overhellen, maar echt zweten achter het stuur is het niet. De aandrijving is onder normale omstandigheden 40/60, dus 40% op voorwielen en 60% op de achterwielen. Maar bij snelle bochten voel je de aandrijving veranderen en wordt als het ware door de bocht getrokken.
Ik merk aan de piepende banden dat de grenzen worden opgezocht, maar de auto geeft je wel een veilig gevoel.
Remmen:
De remmen werken goed, maar door het hoge gewicht slijten de schijven best snel en het ABS wordt ook snel ingeschakeld bij hard remmen.
Comfort:
Deze auto is door de eerste eigenaar voorzien van destijds alle denkbare luxe.
Ik noem onder andere:
- Geluidsisolerende ramen (eigenlijk 2 ruiten aan elkaar vastgemaakt)
- Navigatiesysteem + tv-tuner
- Carkit
- Electrische zonwering (hoedenplank)
- Xenonlampen
- Lederenbekleding (electrisch verstelbaar, verwamd + lendensteun)
- Cruisecontrol
- Parkeersensoren voor en achter
Voornamelijk de dubbele ramen dragen bij aan het comfort. Het dieselgenagel bij het starten is buiten duidelijk hoorbaar, maar binnen hoor ik nauwelijks iets.
Op de snelweg hoor je het typische 6-cilinder gezoem alleen als je veel toeren maakt (> 2500 toeren).
Verbruik:
Het verbruik is redelijk te noemen als ik rekening houd met het wagengewicht. Bij veel korte ritten en stadsverkeer is het 1 op 10 en bij veel snelweg ligt het verbruik tussen 1 op 12 of 1 op 13.
PROBLEMEN
De parkeersensoren deden het in eens niet meer na een jaar in bezit te hebben. Deze zijn toen vervangen en sindsdien heb ik nergens last meer van gehad.
Daarnaast constateerde de monteur tijdens een onderhoudsbeurt dat een slang van het koelwater kleine haarscheurtjes had. Deze zijn toen vervangen op eigen kosten. Kort daarna bleek ook deze scheurtjes te vertonen. Deze is wel onder garantie ontvangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.