Audi A6 Avant 45 TFSI Business Edition (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 45 TFSI Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 8.000 km |
KM-stand laatst | 96.000 km |
Aanschaf
- 9.500 km
Na 3 jaar met veel plezier in een Audi A6 C7 gereden te hebben heb ik 2 weken geleden de nieuwe Audi A6 gekocht uit 2019. Niet dat de oude niet meer beviel, in tegendeel zelfs, maar ik kon hem nu voor een hele mooie prijs inruilen en ook de nieuwe A6 (nou ja nieuw, 1 jaar oud) was erg schappelijk geprijsd zeker ten opzichte van de nieuwprijs. Kwam er op neer dat ik maar iets meer hoefde bij te leggen dan dat ik voor over een jaar of 2 begroot had en dat voor een auto van 1 jaar oud met minder dan 10k op de teller.
Voor mij is het de eerste keer dat ik een geïmporteerde auto koop. Normaal koos ik altijd voor een Nederlands geleverde auto maar in dit geval was het verschil met een Nederlands geleverde A6 bij de Audi dealer fors (zeker 10k€) en met een leeftijd van 1 jaar is de kans dat er mee gerommeld is klein. Tevens zit er nog een jaar fabrieksgarantie op. Nog wel even laten keuren bij de Audi dealer en die gaf aan dat de auto in zeer goede staat verkeert, geen schade heeft gehad en geen foutmeldingen geeft in de computer.
Op zich staan er veel (geïmporteerde) Audi A6’en uit 2019 te koop. Echter zijn ze vaak erg kaal uitgevoerd; vaak zonder virtual cockpit, sportstoelen en/of matrix led verlichting. Vooral die matrix led verlichting vind ik een must voor deze generatie A6; zonder zien de achterlichten er erg gewoontjes uit (links en rechts een rode rechthoek) en heb je geen dynamische knipperlichten. De meerprijs die Audi vraag (ruim 2.000 euro) is fors maar het geeft de auto wel een veel betere uitstraling, hoewel je eigenlijk zou verwachten dat dit bij een auto uit dit segment standaard is.
Naast de matrix led verlichting had ik de volgende wensen voor mijn nieuwe A6:
-Virtual cockpit
-Matrix LED verlichting
-Sportstoelen
-360 graden camera’s
-Adaptive cruise control
-S-line uitvoering
Met deze lijst wordt het aanbod een stuk kleiner en als ze er zijn dan is de vraagprijs (ook voor een van een jaar oud) fors. Totdat deze uitvoering langs kwam die alles behalve de S-line had plus nog stoelverwarming en stuurverwarming. Bij de proefrit moest ik wel even wennen omdat een S-line gewoon net even strakker stuurt en allebei mijn vorige auto’s (A4 en vorig model A6) S-editions waren. Bij Autoweek adviseren ze om het gewone onderstel te nemen omdat een A6 van zichzelf geen dynamische auto is. Nu begrijp ik wat ze bedoelen maar mijn ervaring is (op basis van mijn vorige A6) dat een S-line net even fijner bochtengedrag vertoont. Het normale onderstel is echter weer een stuk comfortabeler, dus de keuze is denk ik persoonlijk. Voor mij was de keuze meer of het ontbreken van het S-line onderstel een reden was om van de koop af te zien en nog even te wachten; echter dezelfde uitvoering met S-line zat meer dan 10k€ hoger (en dan ontbrak er wel weer iets anders van mijn wensenlijstje) en dan dus heb ik besloten om hier geen breekpunt van te maken.
Standaard stond de auto op 18”velgen (zie foto). Echter zijn de wielen van de nieuwe A6 ten opzichte van het uitgaande model groter geworden waarmee 19” in mijn optiek beter bij de auto past. Meteen een tip: mocht je de auto nieuw willen kopen dan is de meerprijs voor 19” velgen tov 18” 3.000 euro. Tweedehands zijn deze velgen echter inclusief vrijwel nieuwe zomerbanden voor 1.000-1.500 euro te koop (en dan heb je de oude velgen nog voor winterbanden ofzo).
Ook aan de kleur (typhoongrijs) moest ik even wennen. Ik ben normaal meer van de donkere kleuren; mijn favorieten zijn daytonagrijs (net zoals de A4 die ik ooit heb gehad), zwart of firmamentblauw. Maar met de 19” velgen vind ik de kleur steeds beter staan. Ook heeft deze kleur als groot voordeel ten opzichte van het havanazwart van mijn vorige A6 dat kleine krasjes en vuil een stuk minder goed zichtbaar zijn (dat vond ik echt een nadeel van de verder erg mooie kleur havanazwart). Wel laat ik nog even de achterruiten blinderen (niet te donker), geeft de auto een nog chiquere uitstraling (nu dus nog niet te zien op de foto’s). Bij mijn vorige auto’s gebruikte ik hiervoor Sonniboys maar nu de kinderen wat ouder worden geef ik toch de voorkeur aan het blinderen. De kosten hiervoor vallen met ca € 300,- best mee.
Kritiek die je vaak leest over een nieuw model van Audi is dat het exterieur maar beperkt wijzigt. Dit mag zo zijn; het interieur en bijbehorende (veiligheids)opties is wel fors veranderd. Om te beginnen de virtual cockpit. Dit is écht een stap voorwaarts en in mijn optiek een ‘must have’ bij de huidige Audi’s. In het kort heeft de virtual cockpit twee standen; grote tellers en kleine tellers. Bij de kleine tellers heb je een grote overzichtelijke navigatiekaart voor je. Na gelang je voorkeur kan je kiezen voor Google Earth of gewoon een ouderwetse kaart. Google Earth ziet er op zich natuurlijk moderner uit maar straten zijn soms wat minder goed zichtbaar als je niet op de navigatie rijdt, dan is een normale kaart net even duidelijker. Links zit de toerenteller met daarboven het huidige verbruik en gemiddelde verbruik van deze rit. Rechts de snelheidsmeter en eventueel de navigatie aanwijzingen. De km-stand en dagteller zijn in dit scherm niet zichtbaar. Hiervoor moet je 1 klikje naar rechts maken en dan zijn de km-stand, dagteller, verbruik en olietemperatuur zichtbaar. Vooral de olietemperatuur vind ik persoonlijk wel handig omdat als de motor warm is (90 graden) de olie dit nog lang niet is. Ook zijn er nog menu’s om door de radiozenders heen te scrollen of je recente oproepen in te zien (en direct te bellen). Dit alles eenvoudig vanaf het stuur te bedienen.
Dan nu verder naar de twee schermen in de middenconsole. Op Autoweek lees je vaak het gemis van de MMI knop. Zelf was ik er ook bang voor dat ik deze zou missen maar dat valt mij 100% mee, sterker nog; ik vind het persoonlijk een hele verbetering. Ten eerste zijn het twee grote overzichtelijke schermen en werkt het menu snel. Er zijn snelkoppelingen naar navigatie, telefoon, android auto/apple carplay en radio waarmee je met 1 klik hier bent. Ook zit er onderin (op het tweede scherm) een snelkoppeling naar ‘thuis’ waarmee je met 1 druk naar je huisadres navigeert. Je kan eenvoudig swypen en inzoomen, werkt net als een smartphone. Ook de temperatuur instellen gaat erg gemakkelijk en doet niet onder voor de draaiknop(pen) uit het vorige model. Die haptische feedback is leuk maar wat mij betreft niet echt nodig. Vlak boven de temperatuurinstellingen zit een regel voor snelkoppelingen. Standaard zit hier dus de ‘thuis’ knop, het is mij echter nog niet gelukt om hier een nieuwe snelkoppeling te plaatsen (als iemand wel weet hoe dit werkt hoor ik het graag!).
Wat erg handig is, is dat je nu twee telefoons kan verbinden met de bluetooth (plezierig als je zoals ik een privé en werktelefoon hebt) en het switchen tussen deze twee is eenvoudig. Als je echter je telefoon verbindt met Android auto dan valt de bluetooth (ook voor de andere telefoon) weg. Snap eigenlijk niet waarom dit zo is en of hier wat aan te doen is, ook is Android Auto verbinden met de Wifi mij nog niet gelukt (tips voor beide zijn welkom!). Totaal kent de auto twee USB aansluitingen, een simkaartslot en een SD-kaart. Ik ben blij dat deze laatste gebleven is omdat ik vanuit mijn vorige auto nog een 32GB SD-kaart met muziek heb (waaronder diverse gedigitaliseerde CD’s van de kinderen).
Ook de navigatie is een grote stap voorwaarts ten opzichte van het vorige model. Met spraakbediening kan je in een keer het adres opzeggen waar je bij het vorige model dit in vier afzonderlijke stappen moest doen (“adres ingeven”, plaats, straat en huisnummer). Wel geeft hij diverse suggesties weer en de laatste is pas het adres wat je zojuist genoemd hebt, dus je moet nog wel even afsluiten met “5” (of een ander getal). Ook is er de mogelijkheid om zelf te schrijven (op het onderste scherm en dan gewoon achter elkaar in plaats van letter voor letter zoals bij het vorige model) of een toetsenbord tevoorschijn te toveren. Dit is echt een grote vooruitgang ten opzichte van het vorige model. Het opslaan van adressen (als favoriet) gaat wat omslachtig: dit kan niet via het menu ‘favorieten’ zelf maar je moet bij navigatie een adres ingeven, dan aanmerken als favoriet en vervolgens kan je in het menu favorieten hem bewerken en voorzien van een naam. Werkt op zich prima maar je moet het wel net even weten.
Het navigatiesysteem geeft betere file informatie weer dan het oude TMC, echter minder goed dan Google Maps. Ook ververst hij slechts elke 5-10 minuten en mede daarom is hij dus niet altijd actueel of zie je aan de randen van de kaart nog geen file informatie. Gelukkig is switchen naar Android Auto eenvoudig. Wel betekent dit voor mij dat óf mijn werktelefoon niet op de carkit zit óf dat ik voor het switchen naar Android Auto even snel het kabeltje in mijn telefoon moet proppen. Dit is dus een verbeterpuntje voor Audi. Ook zou het fijn zijn als (net zoals Google Maps) de file informatie voor de kleinere N-wegen ook beschikbaar komt, nu worden alleen voor de belangrijkste N-wegen file informatie getoond.
En dan nu het rijden. Mijn vorige auto had een multitronic automaat. Velen vonden dit maar niks maar ik vond hem fantastisch. Zeer comfortabel, geen schakelmomenten en altijd bij de les. Helaas levert Audi deze niet meer anders had ik hem zo weer willen hebben. Niet dat de S-tronic nou slecht is maar je merkt bij het wegrijden dat hij net even wat meer aansporing nodig heeft en bij het uitrollen merk je dat hij op een gegeven moment terugschakelt wat net even minder soepel aanvoelt. Niks schokkends maar ik vond de Multitronic net wat verfijnder.
Verder betreft het een 45 TFSI met 245 pk (over de logica van het getal 45 hebben we het maar even niet). Hoewel voor mij een 40 TFSI met 190 pk ook ruim voldoende zou zijn geweest levert Audi deze motor nog steeds niet in de A6. In 7 seconde sprint deze auto naar de 100 wat natuurlijk lekker snel is maar in de praktijk maak ik hier toch bijna geen gebruik van. De auto is daarmee wel heerlijk vlot en even inhalen op de snelweg is geen enkel probleem; een klein beetje gas en je bent er zo voorbij. Wel vond ik het opvallend dat de verzekeringsmaatschappij die ik aanvankelijk had uitgekozen hem niet wilde verzekeren omdat de auto te veel vermogen had…
Dan nu de rijeigenschappen. Hiervoor had ik een A6 met een S-line onderstel, mijn nieuwe A6 heeft het normale onderstel. Voordeel is dat hij nu een stuk comfortabeler is en oneffenheden (en drempels) veel prettiger weg veert. Hoewel de auto voor mijn gevoel makkelijker de bocht door gaat dan zijn voorganger is het stuurgevoel wel erg beperkt. Dit is natuurlijk Audi eigen maar een S-line is daar toch beter in. De snelweg is verder hét domein van de A6: hij ligt als een huis op de weg en de geluidsisolatie is nóg beter dan bij het vorige model, binnenin is het een oase van rust. Ook bij het wegrijden in de stand merk je dat Audi de geluidsisolatie naar een nog hoger niveau heeft getild.
De auto is voorzien van adaptive cruisecontrol (ACC). Grote voordeel is dat de auto dus zelf afremt/laat uitlopen als er een langzaam rijdende auto voor je rijdt en vervolgens de eigen snelheid hierop aanpast. Buiten de spits en op N-wegen met 1 rijstrook een erg fijn systeem. In de spits wat minder geschikt: zelfs in de kortste volg stand (waarvoor je overigens wat dieper in het menu moet duiken om dit als standaard in te stellen) houdt hij erg braaf afstand. Op zich begrijpelijk maar het vervelende is dat er dus constant ander auto’s tussen schieten en hij dus weer afremt, dit tot irritatie van mijzelf en de auto’s achter mij. Het systeem houdt ook de strook links van je in de gaten want hij weigert rechts in te halen. Op zich ook logisch maar als je dus bij een weefvak rechts van de blokmarkering rijdt en er rijdt links een vrachtwagen (die je dus gewoon mag inhalen) doet hij dit mooi niet en remt hij automatisch af (ook hier weer dus ergernis bij de auto’s achter je). Op zich begrijpelijk dat het systeem blokmarkering en normale markering nog niet uit elkaar kan halen maar het had dan prettig geweest als het adaptieve gedeelte van de cruisecontrol ook uit te schakelen was (en over te schakelen op ‘normale’ cruise control). Dit is niet het geval en dus duidelijk een verbeterpuntje voor Audi (en andere fabrikanten). Verder heeft de ACC bochtherkenning wat er op neer komt dat als je een (flauwe) bocht nadert de auto automatisch (iets) afremt, naar mijn smaak iets te snel maar inmiddels in het menu gevonden dat je hem ook op standje ‘snel’ kan zetten en dan werkt het wel prettig.
De lane assist werkt op zich prima en is (gelukkig) wel eenvoudig uit te schakelen. Op de snelweg kan de auto in principe dankzij de adaptive cruisecontrol en lane assist dus zelf rijden. Echter na een paar seconden krijg je de melding dat je, je handjes weer aan het stuur moet houden. De lane assist stuurt met subtiele correcties je weer naar het midden van de rijstrook (een stuk fijner dan de toyota die ik ooit als leenauto heb gehad en hard begon te piepen bij het nadere van een lijn). Nadeel is dat we in Nederland spitstroken e.d. kennen waarbij je over de doorgetrokken streep heen moet, de auto denkt dan dat je de vluchtstrook aan het opsturen bent en laat het stuur trillen en probeert subtiel terug te sturen. Je kan hier prima doorheen drukken maar het is wel lichtelijk irritant, al kan je dit de auto verder niet echt kwalijk nemen. Ook als je vergeet richting aan te geven geeft de auto een trilling in het stuur als je van rijstrook wisselt, hetzelfde geldt voor als je twee rijstroken in 1x opschuift (om een onnodig links rijdende auto toch netjes links in te halen). Minder te spreken ben ik over de ‘pre-sense’. Als je in de spits een keer stevig moet remmen (en dan heb ik het overigens niet over een noodstop ofzo) omdat de auto’s voor je dat ook doen dan krijg je meteen een piep en de melding ‘pre sense’ tijdens het remmen in beeld. Irritant en het leidt af, gelukkig kan je deze functie volgens mij ook uitzetten.
Hoewel stoelverwarming en stuurverwarming voor mij geen eis waren vind ik het in deze koude en winderige periode toch wel fijn. Vooral als je van buiten met koude handen in de auto stapt is het wel erg prettig dat al na een halve minuut zowel het stuur als de stoel warm worden. De auto heeft, in tegenstelling tot mijn vorige A6, geen (half)leren bekleding. Hoewel ik (half)leer chiquer vind staan was het nadeel dat bij de stoelen de wangen gingen plooien en er naar een aantal jaar bij de lendensteunen beschadigingen zichtbaar werden (ondanks dat ik deze regelmatig insmeerde met leeronderhoudsmiddel), zowel mijn A4 als vorige A6 hadden hier last van. De sportstoelen zitten verder zeer goed, zelfs iets beter dan in mijn vorige A6 (maar dat kan natuurlijk ook komen omdat deze net nieuw zijn). De middenarmsteun is niet meer in hoogte verstelbaar, komt er nu op neer dat je de stoel verstelt om de juiste hoogte te verkrijgen. Voordeel is wel dat als je iets gepakt hebt uit de middenarmsteun je niet meer hoeft te zoeken naar de juiste hoogte maar gewoon het klepje dicht kan gooien. Wat mij ook direct opviel is dat het stuur gevoelsmatig wat groter is dan bij het vorige model.
De auto is voorzien van een mild-hybride systeem wat de auto een paar PK extra geeft opgewekt bij het remmen. In de praktijk zou dit 0,3 liter per 100 km moeten schelen volgens Audi. De auto is echter wel ongeveer 70 kg zwaarder dan mijn vorige A6. Dit zal deels komen door het mild-hybride systeem en deels door de iets zwaardere motor. Het is natuurlijk interessant om te kijken of de auto nu in de praktijk zuiniger is dan het vorige model. Ik heb de auto nog maar net en met de stormen van afgelopen periode is het nog niet goed te vergelijken maar waar mijn vorige auto vlak voor dat ik hem inruilde in deze periode op 1 op 13 gemiddeld zat zit deze tot nog toe op ongeveer 1 op 13,5. Hij lijkt dus marginaal zuiniger. De winst wordt vooral geboekt op de snelweg, in de bebouwde kom (met koude motor) richting de snelweg is hij juist iets minder zuinig volgens de boordcomputer.
De auto is voorzien van de 360 graden camera. Een optie die voor 600 euro in de prijslijst van Audi staat, ik zou hier dus altijd voor kiezen. Je krijgt hiervoor 4 camera’s in de auto. Bij het inparkeren kan je de auto van bovenaf zien en zie je precies wat er om je heen gebeurd en staat. Hoewel voor het inparkeren de ouderwetse piepers op zich voldoende zijn is het wel handig als parkeerplekken zijn afgeschermd met van die rare betonblokken van 20 cm hoog (die je piepers op een gegeven moment kwijt zijn). Ook is het makkelijker om op een lege parkeerplaats hem precies binnen de lijntjes te parkeren via het bovenaanzicht. De kinderen vonden het ook fantastisch om gekke bekken naar elkaar te trekken als ze voor de auto staan :-). Wat ook wel handig is dat de parkeersensoren automatisch aan gaan op het moment dat je heel rustig vlak langs een object rijdt (of dit nu bij het vooruit inparkeren of het passeren van een onhandig geparkeerde vrachtauto).
Voor wat betreft de matrix led verlichting vind ik vooral dat ze aan de achterkant de auto een stuk mooier maken. Je ziet direct dat je met de nieuwe Audi A6 van doen hebt. Aan de voorkant valt mij op dat het licht een stuk ‘witter’ is dan Xenon verlichting wat ik hiervoor had. Durf nog niet te zeggen dat de lichtopbrengst beter is.
Wat wel een belangrijk puntje is het ontbreken van een alarm. Ik was in de (naïeve) veronderstelling dat dit standaard aanwezig was op zo’n auto maar dat blijkt niet het geval te zijn terwijl de meeste verzekeraars in Nederland dit wel eisen (ten minste klasse 3) en anders een fors hogere premie vragen. Achteraf inbouwen kost bijna 1.000 euro dus nog wel even een tegenvallertje.
Onderbouwing van de scores:
Comfort: Voor comfort geef ik hem 4 sterren. De auto is zeer comfortabel en heeft zeer prettige rijeigenschappen. Wel is de automaat in mijn optiek net even minder verfijnd dan de oude multitronic en is het stuur wat gevoelloos in een bocht/ bij een rotonde.
Prestaties: Eveneens 4 sterren, de automaat is op zich soepel maar heeft onderin wat aansporing nodig. Met 245 pk kom je verder natuurlijk nergens vermogen tekort.
Betrouwbaarheid en kosten: Het is natuurlijk lastig om nu iets over de betrouwbaarheid te zeggen dus hier voorlopig ook maar even 4 sterren. Voor wat betreft kosten is een servicebeurt niet heel goedkoop: een basis servicebeurt (inclusief oliewissel) kost bij de Audi dealer (heb het alvast nagezocht) € 535,- (vorig model € 410,-), interieurfilter vervangen € 120,- (vorig model € 80,-) en luchtfilter € 80,- (vorig model € 75,-). Je krijgt dan wel gratis Audi mobiliteitsservice in heel Europa voor 2 jaar waarmee een uitgebreid ANWB pakket niet meer nodig is.
Ik zal de review regelmatig updaten!
Software matig
- 19.000 km
Ik heb de auto nu ruim een half jaar in bezit en inmiddels staat de tellerstand op 19.000 km, iets minder dan ik had verwacht omdat ook ik ivm de corona crisis een stuk minder rijd. In deze periode twee lange ritten naar Duitsland (totaal 1.400 km) en Zuid Frankrijk (totaal 2.500 km) gemaakt.
Als eerste heb ik de achterruiten laten blinderen (zie foto’s voor het resultaat). Bij mijn vorige A4 en A6 maakte ik gebruik van Sonniboys maar bij mijn vorige A6 vond ik de pasvorm niet optimaal en inmiddels is mijn oudste zoon 7 dus die wil ook graag wat beter door het raam kunnen kijken. Persoonlijk vind ik de uitstraling een stuk beter worden, zeker ook in combinatie met de 19” velgen.
Vooral op de autobahn is de auto in zijn element, momenteel zet ik steeds vaker de lane assist uit, vooral bij baustelle hij corrigeert net iets te vaak naar mijn smaak. Ook de automaat in combinatie met de 245 pk komt goed tot zijn recht. In de D prima en in de S net even 500 rpm hoger waardoor hij net even beter bij de les is zonder meteen schreeuwerig te worden.
Adaptive cruisecontrol valt wat tegen. Volgens het boekje is de kortste volgafstand 1 seconden. Ik dacht eerst dat kan niet maar bij 108 km/h is dat 30 meter ofwel 5 A6’en achter elkaar dus dat klopt ongeveer wel. Toch heb je elke keer het gevoel dat de auto te snel van het gas afgaat of zelf licht remt, dwz zelf had je later geremd. En nee, dat komt niet door mijn ‘audi rijstijl’ want auto’s achter je snappen het vaak ook niet dat je zo vroeg remt. Op zich wel begrijpelijk dat er een veiligheidsmarge in zit en 1 seconden is de helft van de aanbevolen 2 seconden regel maar erg jammer dat je het adaptieve gedeelte niet kunt uitschakelen en op de ‘gewone’ cruisecontrol kan gaan rijden. Vooral als het wat drukker is, is adaptive cruisecontrol niet altijd even handig.
Zaken die positief opgevallen zijn de afgelopen periode:
• Adres verzenden via de myaudi app vind ik persoonlijk erg handig. Via deze app verstuur je een adres of locatie eenvoudig naar de auto. Na het starten van de auto komt na 10 seconden tot maximaal 1 minuut (oke dat zou net even sneller mogen) het adres in beeld en is opvraagbaar via ‘verzonden locaties’. Heb hier al veelvuldig gebruik van gemaakt.
• Een kritiekpunt wat je veel lees zijn de vieze vingers op het scherm. Dit valt mij echt 100% mee. Tot nu toe maar 1 keer hoeven schoonmaken. Vooral niet met je vieze vette vingers in de auto stappen (in deze tijd natuurlijk sowieso goed om vaak je handen te wassen)
• Nep uitlaten. Grote voordeel is dat je geen last meer hebt van de roetaanslag. Bij mijn vorige A6 moest ik elke week er wel even met een doekje langs om het chroom mooi glimmend te houden, hoeft nu mooi niet meer
• File assistent. In het begin een beetje eng maar de auto kan zelf file rijden. Remt af tot stilstand en gaat automatisch weer rijden als het verkeer gaat rijden. Houdt keurig afstand (niet te lang). Mocht je langer dan ca 10 seconden stil staan dan rijdt hij niet meer automatisch weg maar moet je een kort tikje op het gaspedaal geven.
• Auto is best zuinig. Wordt nu natuurlijk erg vertekent door de 100 km/h maar met 108 km/h op de cruisecontrol rijdt ik tegenwoordig gemiddeld 1 op 16 en dat vind ik voor een benzine beste netjes.
Helaas is de auto software matig in mijn optiek niet heel sterk. Al diverse kleine storingen gehad (versnellingsbak, kinderbeveiliging en zwart scherm camera’s). Auto uit en aan en de storing is weer weg, binnenkort een afspraak gemaakt om er naar te laten kijken. Naast deze storingen zijn er andere softwarematige zaken die beter kunnen, helemaal als je bedenkt dat deze auto 70k nieuw kost:
• De parkeersenoren zijn veel te gevoelig. Een (stoep)rand waar de neus makkelijk overheen steekt wordt gedetecteerd als een muur waardoor de parkeersensoren onafgebroken piepen als er eigenlijk niks aan de hand is. Daarnaast ‘onthouden’ ze de drempel (of stoeprand bij het fileparkeren) waardoor ook als ze hem echt niet meer kunnen zien omdat de kont er inmiddels al boven zit ze toch onafgebroken blijven piepen. Vervelende is dat ze dus niet meer aanslaan op de daadwerkelijke muur er achter. Nu heeft de auto 360 graden camera’s waardoor het geen ramp is voor het inparkeren maar wel irritant die onafgebroken piep.
• De file informatie van de auto is matig. De file op de A12 bij knooppunt Gouwe geeft hij nooit weer (terwijl die er toch echt was voor de corona lockdown), de informatie wordt slechts elke 5 minuten ververst waardoor het bovenste gedeelte niet zichtbaar is. De kaarten worden automatisch geupdate maar dit duurt 1-2 weken. De 5 dagen dat ik in Duitsland was werden de kaarten niet geupdate en in Frankrijk pas na ruim een week. Rijdt je dus in eerste instantie nog met kaarten uit 2018.
• Als je de achteruitwisser gebruikt. Wordt automatisch de sproeier geactiveerd. Geen ramp maar wel jammer als je net de auto door de wasstraat hebt gehaald.
• Daarnaast (zoals al eerder vermeld) valt de bluetooth verbinding met je 2e telefoon weg zodra je Android auto activeert, geeft de spraakbediening soms wel heel onlogische suggesties en is het jammer dat je niet kan overschakelen naar de ouderwetse cruisecontrol zonder het adaptieve gedeelte.
Een recentelijk uitgevoerde software update (waarvoor speciaal een brief vanuit PON kwam) lost helaas bovenstaande niet op.
Conclusie is dus qua rijden een zeer fijne auto, het software gedeelte is echter nog niet op het niveau wat je zou willen. 'Comfort' daarom verlaagd van 4 naar 3 sterren.
Eerste servicebeurt
- 24.000 km
Zojuist heeft de Audi zijn eerste servicebeurt gehad, omdat hij bijna 2 jaar is. Iets later dan verwacht omdat ook ik fors minder kilometers maak sinds de corona. Uit de beurt is niet veel bijzonders gekomen, wel € 660,- mogen aftikken voor regulier onderhoud. En dat is dan nog de ‘goedkope’ beurt, de tweede (grotere) onderhoudsbeurt (waar ook de bougies en S-tronic olie vervangen moeten worden) gaat over de € 1.200,-. Goed, als je zo’n auto rijdt moet je niet zeuren over dure servicebeurten maar wel opvallend dat bijvoorbeeld bij Mercedes de reguliere onderhoudskosten lager liggen. Wel krijg je hier gratis mobiliteitsservice (geen ANWB nodig) bij en heeft de auto slechts 1x per 2 jaar of 30.000 km onderhoud nodig.
Verder kan ik melden dat ik tussen de vorige update (september 2020) en nu (januari 2021) zich geen softwarematige storingen meer hebben gemeld. Hopelijk blijft dit vanaf nu zo! Scores voor wat betreft betrouwbaarheid, prestaties, comfort en kosten laat ik even zo. Kosten zou ik mogelijk op basis van de kosten voor een servicebeurt naar 3 sterren kunnen afwaarderen maar omdat dit vooraf bekend is (staat gewoon keurig op de website van Audi) en het ook keurig wordt vermeld bij het maken van een werkplaatsafspraak pas ik ook deze voor nu niet aan.
In december de auto op winterbanden gezet. Eerst nog zitten twijfelen over all season banden, temeer ook omdat deze volgens de verschillende tests nog nauwelijks onderdoen voor winterbanden. Hoewel erg lastig te vinden toch ook een test gevonden (van ik dacht de ANWB) waarbij all season banden werden vergeleken met zomerbanden in zomerse omstandigheden. Daaruit haalde geen enkele all season band meer dan 2 (van de 5) sterren wat mij toch heeft doen besluiten voor ‘gewone’ winterbanden te gaan. Vraag mij af of all season banden op vakantie in Italië of Frankrijk met 30+ graden en slecht asfalt nu zo’n goed idee is.
Gelukkig had ik toch nog het originele 18” setje liggen dus daar konden ze dan mooi onder. Gekozen voor Hankook Winter Icept evo3 banden, kwamen volgens Autoweek als een van de beste uit de test en presteren vooral onder natte en droge omstandigheden goed (en dat zijn toch de meest voorkomende weertypes in Nederland). Banden lijken hun werk prima te doen en maken nauwelijks meer geluid dan de zomerbanden (Bridgetone Turanza).
In de reactie onder deze review stelde Yves de vraag hoe de S-tronic automaat inmiddels bevalt tov de multitronic van voorheen. De S-tronic bevalt op zich prima, schakelt gewoon soepel en is meestal bij de les. Soms, bijvoorbeeld bij het verlaten van een rotonde waar je normaal rustig wegrijdt maar nu wat meer gas geeft, twijfelt hij even maar dat kan je zelf oplossen door vooraf over te schakelen naar de S-stand. Sowieso is de S-stand misschien zelfs wel prettiger omdat hij slechts 500rpm meer toeren maakt en dan een stukje vlotter is, maar ivm het verbruik (en milieu) rijd ik eigenlijk altijd in de D en dat bevalt prima. Mijn eigen ervaring is dat de multitronic net even comfortabeler is (helemaal geen schakelmomenten) en geen twijfelmomenten kent bij ineens vlot accelereren, daarom blijft dat toch mijn favoriet. Maar goed, die is toch niet meer leverbaar en de S-tronic is verder ook gewoon prima.
Vakantie Italië
- 33.000 km
Nu de vakantie met totaal bijna 4.000 km op en neer naar Italië (Rome) voorbij is tijd voor een update. Onderstaand de highlights, zowel de positieve zaken als de negatieve.
Als eerst nog even de winterperiode: eind februari zelf de winterbanden verwisseld voor zomerbanden. Wat opviel is dat de auto nu ‘gewone’ punten voor een universele krik heeft. Het vorige model had een ronde inkeping waardoor je verplicht de (bijgeleverde) originele krik moest gebruiken of een verloopstukje moest maken/kopen. Enerzijds handig dat je nu een universele krik kan gebruiken, anderzijds vond ik het systeem dat Audi had eigenlijk beter (en als je eenmaal een verloopstukje hebt prima).
De parkeersensoren blijf ik super irritant vinden dat ze zo vaak voor niets piepen. Recentelijk paaltje geraakt aan de voorkant (omdat ik de parkeersensoren niet meer geloofde). Overigens lijkt dit meer een probleem van nieuwe auto’s; onze Opel Astra uit 2018 (toch een ander concern) heeft probleem dit ook waar de Astra uit 2011 (net zoals mijn vorige Audi A6 uit 2012) hier geen last van had. Lijkt er wel op dat fabrikanten kosten wat het kost willen voorkomen dat hij een keer wat over het hoofd ziet en daarom maar op elke vlieg, stukje stof of stoeprand(je) piepen, gevolg is dat je er gewend aan raakt om ze te negeren. Dus als ze het een keer WEL bij het rechte eind hebben dan GRM!!##@!, en 400 euro lichter voor uitdeuken en spuiten :-(.
Eenmaal aan het rijden –uit geparkeerd en opgestart- weinig reden tot klagen. Lane assist zet ik direct uit (zit gewoon een knopje op het scherm, opstarten computer gelukkig niet vereist). Op vakantie mogen ervaren dat de digitale klokken echt een ‘must have’ zijn; de audi navigatie op groot tussen de klokken en op het scherm rechts Google Maps via Android auto om zo live de files in de gaten te houden.
Toch (nog steeds) wat irritatiepuntjes, boosdoener in mijn optiek dat een auto steeds meer een rijdende computer wordt met bijbehorende minpunten erbij. Spraakbediening moet even opwarmen na het starten van de auto. Op zich begrijpelijk (een computer moet nu eenmaal opstarten) alleen krijg je dan de mededeling ‘wat zegt u?’ en dat suggereert toch iets anders. Zeg dan ‘ik warm nog ff op, kom zo bij u’. Als hij eenmaal opgestart is dan werkt ie super; “Pietje Puk bellen” en Pietje wordt gebeld, “breng me naar Utrecht, Schoolstraat 1” en hij start de navigatie. Wat ook vreemd is, is dat de kaarten automatisch worden geupdate maar wel pas na ca een week op die locatie te zijn geweest (de navigatiekaarten zijn onderverdeeld in regio's, NL heeft bv 2 regio's en Italië 4). Op de snelweg richting Italië rijd ik dus nog met kaarten van eind 2018, en op locatie zoals zojuist in Italië in eerste instantie ook (en pas na een week met de nieuwe kaarten). Over ruim een half jaar dient de licentie voor 3 jaar updaten verlengd te worden (kosten 150 euro) zal dan meteen vragen of het mogelijk is om handmatig ofzo alle kaarten te laten updaten.
Ook erger ik mij wel eens aan al die (verplichte) veiligheidssystemen; als je naar de smaak van de computer op de snelweg de auto te lang laat uitrollen richting je voorganger dan denkt hij dat je niet meer reageert en komt er een noodwaarschuwing in beeld en remt de auto zelf af. Niet dat dit schering en inslag is maar is mij het afgelopen half jaar wel een keer of 4-5 overkomen. Het automatisch afremmen gaat op zich wel subtiel en zodra je het gaspedaal of de rem aanraakt verdwijnt de melding maar wel irritant. Ook de ‘pre sense’ (botswaarschuwing) kan je uitzetten maar bij de volgende keer wegrijden staat hij automatisch op ‘laat’. Moet je een keer abrupt remmen dan schiet soms een ‘pre sense’ melding met bijbehorende piep op het scherm; irritant en leidt af.
Richting Italië een groot stuk door Duitsland gereden, daar merk je het voordeel van 245 pk. Hoewel vrouwlief 160 km/h eigenlijk ruimschoots voldoende vindt. Wel merk je dat met 108 km/h op de cruiscontrol in Nederland de auto wel weer even ‘losgebrand’ moet worden, hij is nu een nog veller op het gas. Op de lange stukken bewijst de auto zich als een echte autobahn cruiser, verbruik viel ook mee: 1 op 14,5 inclusief wat snellere stukken in Duitsland en wat langzamere stukken in Nederland, Zwitserland en baustelle in Duitsland. File informatie lijkt ook een stuk beter te worden; qua daadwerkelijke vertragingstijd soms zelfs beter/accurater dan Google Maps. Bij de grensovergang bij Como (Zwitserland-Italië) stuurde hij ons binnendoor. Twijfelde eerst nog maar toch gedaan, prima weg met allemaal rotondes en zo mooi wel een uur file bespaard (was zelfs een paar minuten sneller dan de navigatie voorspelde).
Toch helaas ook weer 2x de kinderbeveiligingsstoring gekregen. Na ca 1 minuut de kinderbeveiliging weer aanzetten en weg storing. Twijfel nog om hier (bv bij de servicebeurt oid) melding van te maken. Vervelende is dat dit waarschijnlijk nu niet meer onder de garantie valt en ze weer niks kunnen vinden.
Als laatste nog steeds erg tevreden over de Audi app met de mogelijkheid je bestemming naar de auto te versturen. Je hoeft dus niet het adres te onthouden en vervolgens deze voor of tijdens het rijden in te voeren. Daarnaast hoef je ook niet te onthouden dat bijvoorbeeld de Brabanthallen op de Diezeweg 2 in Den Bosch zitten, nee er staat gewoon ‘Brabanthallen’ in het menu met het adres er onder. Via de app zoek je op ‘Brabanthallen’ en verstuurd deze vanaf de bank naar de auto, als je de volgende keer in de auto stapt komt na ongeveer 30 seconden de verzonden bestemming in beeld.
KLEINE UPDATE: Inmiddels achter gekomen dat je door in de loggen bij MyAudi alle kaarten van Europa in 1x kunt downloaden, vervolgens kan overzetten naar een SD kaart en via software update in het menu van de auto alle kaarten in 1x kunt updaten (duurt wel 2 uur). Wel viel op dat deze kaarten 2021 versie 1 betreffen terwijl Nederland-west bij mij al op 2021 versie 5 staat middels automatische updates. Maar goed, alle kaarten zijn nu weer (redelijk) actueel en vóór de volgende vakantie volgend jaar doe ik gewoon weer een handmatige update.
3e verjaardag
- 38.000 km
De Audi is nu bijna 3 jaar oud. Inderdaad, niet heel bijzonder ware het niet dat na 3 jaar de Audi connect licensie afloopt. Zoals hierboven al aangegeven zou verlengen voor nog eens 3 jaar 150,- kosten (schappelijk), dit stond namelijk op de website. Maar helaas, dat is ietsjes duurder geworden; 185,- euro voor 1 jaar. Een prijsstijging van 'slechts' 270%. Tja, en dan zijn volgens de Audi website "de kosten voor de wifi-hotspot, het gebruik van online radio, hybride radio alsmede online mediastreaming en andere functies in de Audi smartphone-app zijn niet inbegrepen." Wel kan je via het menu dus het weer en nieuws opvragen (geen idee waarom, tijdens het rijden dit bekijken lijkt mij sowieso niet handig en als ik stilsta is mijn telefoon vele malen handiger maar goed). Wat krijg je dan wel voor die 185 euro per jaar? Volgens Audi is dit: "Parkeerinformatie - Verkeersinformatie online - online points of interest - weer informatie - online nieuws - online spraak besturing - gedetailleerde 3D city view - Navigatie via satelliet" Het is overigens wel mogelijk om via een externe partij een data abonnement afsluiten (voor de functies hierboven als wifi-hotspot, online radio e.d.), deze kost 72 euro voor 1 jaar en maximaal 25GB (in heel Europa te gebruiken). Goed, wie een A6 C8 kan betalen moet hier niet om zeuren, maar toch. Is wel lekker cashen voor Audi 185,- per jaar.
Over Audi connect gesproken: Ik kwam er laatst achter dat de spraakbediening nog een erg handige functie heeft: Als je het commando begint met 'online zoeken' dan zoekt hij in google ipv in de navigatie zelf. Als je bijvoorbeeld hebt afgesproken bij de McDonalds in Best dan volstaat 'online zoeken McDonalds Best' als spraakcommando. Ben nog wel op zoek naar een volledige lijst van alle spraakcommando's (want misschien zijn er nog meer van deze handigheidjes) maar tot op heden niet kunnen vinden.
Nog nieuwe storingen gehad? Jazeker! Bij het zetten van de automaat in de P-stand en vervolgens de auto uitschakelen. Ook voor deze storing gold weer: auto ging gewoon in de P en stond 'vast', melding was verdwenen bij het starten en niet meer teruggekomen.
Verder heb ik die haptische feedback uitgezet. In de reviews van AW zelf vaak bejubelt, ik erger me er juist aan; je moet namelijk 'harder' drukken, dus zit vaker mis. Ik vind juist de touchscreen zonder haptische feedback veel fijner, vooral ook omdat de knoppen relatief groot zijn. Ja, tijdens het rijden heb je misschien liever fysieke knoppen maar het digitale maakt het juist mogelijk om ook andere zaken te projecteren op hetzelfde scherm (snelkoppeling sliden, navigatiebestemming intypen, temperatuurknoppen groter (en snelkoppelingen laten verdwijnen) of juist iets kleiner met bovenin snelkoppelingen.
Verder rijdt de auto gewoon goed. Toch nog een klein puntje van kritiek; de 'limousine stop' (maw zonder schok tot stilstand komen) is bij deze auto niet echt mogelijk, alleen door al heeeeel langzaam te rijden kan je hem geheel schokvrij tot stilstand brengen maar door gewoon vlak voor stilstand de rem iets losser te laten ga je het niet voor elkaar krijgen. Geen ramp, maar toch.
4 jaar alweer
- 56.000 km
De auto is nu 4 jaar dus (weer) tijd voor een korte update. Zojuist heeft de auto een servicebeurt gehad, factuurtje van 1.350,-. Wat was er stuk dan? Nou nee, niks gewoon long life servicebeurt incl olie verversen, luchtfilter, interieurfilter, nieuwe bougies, versnellingsbak olie, airco behandeling, ruitenwissers en APK. Daarnaast moest de audi connect ook verlengd worden (nog steeds 185,- euro per jaar). Maar goed dan kan hij er wel weer 30.000 km tegenaan :-).
Verder geen gebreken of andere opvallende zaken. Wel weer een storingkje gehad; een vriendje van mijn zoon afgezet en vrij snel de auto weer gestart waarna het onderste scherm (waar o.a. de airco bediening op staat) bleef zwart. Ook de parkeersensoren werkte niet en gaven een foutmelding. Ook gold weer, auto uit, auto aan en storing weg. Een producteigenschap zullen we dus maar zeggen.
Verbruik is, ook deze winterdagen, heel behoorlijk. 1 op 14/15 haalt hij nog steeds en in de zomer vaak richting de 1 op 16 (veel snelweg met 108km/h op de cruisecontrol). Daarmee is WLTP (1 op 13,3) met twee vingers in de neus haalbaar (met 130km/h ook nog steeds) en in de zomer zelfs NEDC (1 op 15,7). Blijft apart dat bij een benzine WLTP makkelijk haalbaar is maar bij een electrische je zelfs bij 100 km/h rekening moet houden met een ca 20% hoger verbruik dan WLTP maar goed. Ook opmerkelijk dat het werkelijke verbruik net even beter is dan wat de boordcomputer aangeeft.
Inmiddels heb ik de auto dus 3 jaar. Tot voor kort reed is meestal 3-4 jaar in een auto en ruilde hem daarna in. Denk dat het deze keer wat langer gaat duren; er is nog niet eens een facelift van de C8 A6 uit (zou er normaal gesproken al moeten zijn) en met een SUV heb ik niet zoveel. Stiekem wel eens gekeken naar een BMW 5-serie maar het huidige (facelift) model vind ik qua interieur toch wel erg achter lopen tov de A6. (zal bij de nieuwe 5-serie wel anders zijn).
Servicebeurt
- 78.000 km
Inmiddels de Audi A6 4 jaar in het bezit en net een servicebeurt gehad. Hoogste tijd voor een update dus. Maar als eerste; mooi om te lezen dat Autoweek recentelijke en artikel over deze A6 (C8) heeft geschreven (https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/praktijkervaring-audi-a6-politieauto-als-zakenauto) en een aantal citaten uit mijn review heeft gehaald (toch leuk). Ook wil ik de politie van harte complimenteren met haar keuze voor de A6 C8; af en toe denk ik dat medeweggebruikers mij aanzien voor een onopvallende politiewagen (zal vast ook komen door de sensoren in de bumper die je voor zwaailichtjes die uitstaan zou kunnen aanzien) als ik zie hoe snel ze naar de rechter rijstrook toe vluchten of hard gaan remmen als ze mij net hebben ingehaald 😊.
Om te beginnen met de servicebeurt; inclusief remvloeistof, airco-controle en alarmkeuring kwamen de kosten uit op 750 euro. Overigens is de auto nét 5 jaar oud dus dat betekent 15% korting bij de Audidealer (hoezee!). Moest hier wel zelf om vragen want toen ik de beurt inplande was hij nog nét geen 5 jaar oud. Wat opvalt is dat ik bij al mijn vorige Audi’s (3 stuks) altijd pas na 30.000km de melding kreeg dat een oliewissel noodzakelijk was (ik rijd hoofdzakelijk langere stukken) maar dat bij deze dat na ca 26.000 km is, blijkbaar is Audi wat ‘strenger’ geworden na hoeveel km een oliewissel plaats moet vinden.
In de afgelopen periode eigenlijk geen storingkjes meer gehad, blijkbaar zijn dit ‘kinderziektes’ ofzo. Wel bedacht ik mij een tijdje geleden dat de reservesleutel al zeker 2 jaar ongebruikt in een la ligt dus leek het mij verstandig om eens te kijken of de batterij niet leeg ws. De sleutel deed het inderdaad niet dus een nieuw batterijtje er in gedaan. Helaas, de sleutel werkte nog steeds niet. Nu herinner ik mij dit ook nog wel van mijn vorige A6 en de oplossing was de sleutel tegen de ‘sleutel’ markering op het dashboard te houden en dan was de verbinding weer gemaakt. Alleen, bij de A6 C8 is nergens meer zo’n sleuteltekentje te vinden en in het onderhoudsboekje kon ik ook niks vinden. Uiteindelijk de sleutel maar overal tegenaan gehouden en uiteindelijk ergens boven het middengedeelte van het stuur pakte hij hem (en daarna werkte de sleutel weer zoals het hoort).
Ongeveer een half jaar geleden (weer) een terugroepactie gehad. De ‘vlotter’ in de benzinetank zou vast kunnen gaan zitten en dat zou dan kunnen leiden tot een incorrecte weergave van het resterende benzinepeil wat dan weer zou kunnen leiden tot met een lege tank te komen staan terwijl de tankmeter zegt dat er nog benzine inzit. Enfin, laten fixen en maar meteen gevraagd hoe groot mijn benzinetank is (als ze er toch aan gaat sleutelen…). Mijn tank is namelijk volgens de specificaties in de Audi app 72 liter maar als ik tot een range van 0 doorrijd gaat er 60 liter in dus dacht ik; dat zal dan wel een foutje zijn en er zit ‘gewoon’ een 63 liter tank in. Maar toch; de dealer verzekerde mij dat er een 72 liter tank in zit. Dus de Audi houdt maar liefst 12! liter aan reservetank over… Of zou het toch een programmeerfoutje in de software zijn?
Mijn zomerbanden voor waren bij ca 75.000 km op. Trek het gebruik van winterbanden er vanaf en dan zijn ze toch zo’n 55.000 km mee gegaan (en de achterbanden zijn nog niet op). Alle lof dus voor de bridgestone turanza’s, die gaan we van de lente maar weer nieuw bestellen. Vlak voor de servicebeurt was het oliepeil nog 2/3, nu weet ik dat de dealer er ietsjes meer in gooit dan voorgeschreven maar in ieder geval nog geen enkel signaal van olieverbruik. Audi connect ook weer met een jaar verlengd, kost nu 195 euro ipv 185 euro. Of het de moeite waard is mag iedereen zelf bepalen maar je krijgt er in ieder geval satellietweergave voor, online bestemmingen opzoeken, navigatiebestemmingen versturen vanaf je telefoon en gedetailleerde file-informatie (en ja, dat doet android auto / apple carplay minstens zo goed maar dan kan je maar 1 telefoon verbinden met de carkit…).
Verder niet veel inhoudelijk te melden; de auto bevalt nog steeds goed, rijdt goed en heeft dus geen (onverwachte) reparatie kosten gehad of andere ongein dus de betrouwbaarheid gaat naar 5 sterren. En tja, meestal koop ik na 3-4 jaar weer een andere Audi maar dus nu nog niet. Wel eens gekeken naar eenzelfde model A6 (er is nog geen nieuw model, SUV heb ik niks mee, elektrisch idem dus voor binnen Audi nog geen alternatief) die bomvol met opties zit maar het bedrag dat ik dan moet bijbetalen (ca 15k€) vind ik te gortig voor de (beperkte) meerwaarde. Voorlopig rijden we er dus nog ff mee rond en dat is zeker geen straf!
APK
- 96.000 km
Zojuist weer de APK + alarmkeuring gehad. Omdat deze dicht bij elkaar liggen en de alarmkeuring 1 jaar geldig is gekozen om op de laatste dag van de APK de keuringen te laten doen. Helaas bleken de fuzeekogelhoezen aan de voorkant gescheurd te zijn. Duur geintje bij de Audidealer (600 euro inclusief 15% korting voor Audi's van 5 jaar en ouder) maar aangezien de APK inmiddels verlopen was geen keuze om het elders (goedkoper) te laten doen.
Van enig olieverbruik nog geen sprake (ik denk een half litertje per 30.000 km) wel in de zomervakantie een paar keer achter elkaar de deurslotstoring gekregen (de voordeur rechts wilde zelfs een keer niet open gaan). Echter, inmiddels is deze al weer een half jaar verdwenen en niet terug gekomen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 AVANT 45 TFSI quattro S-line LED/VIRTUAL/PANO/LEER+S.VERWARMING+MEMORY/21" LMV/CAM/LINE/ACC/12 MND GARANTIE!
- 2019
- 141.032 km

Audi A6 Avant S edition plug-in | Wordt verwacht | Pano | Keyless | Camera | 20" LMV
- 2021
- 112.644 km

Audi A6 Avant 55TFSI e Hybrid 367pk quattro Pro Line S
- 2021
- 47.033 km