Audi A6 Avant 40 TFSI S edition Competition (2023)

autoreview

Audi A6 Avant 40 TFSI S edition Competition (2023)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 40 TFSI S edition Competition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10.000 km
KM-stand laatst40.290 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prachtige auto, waardeloze merkervaring

  • 40.290 km

Omdat ik zo nu en dan reviews lees van anderen én ik het belangrijk vind mijn ervaring over vooral het hele plaatje (voertuig en service) te delen, heb ik ook maar eens de moeite genomen mijn verhaal te doen.

Yes! Eindelijk zag ik de mogelijkheid om de auto die ik het mooist vormgegeven vind, te bemachtigen. Althans, dat vind ik zelf dan natuurlijk. Heb het model altijd al mooi gevonden. En hoewel deze al een tijd op de markt is, blijft hij mooi. Zeker wanneer ik de nieuwe modellen die uitkwamen die tijd zag. Niet dat die binnen bereik lagen, maar het hielp mee.

Ik reed op dat moment een Volkswagen Tiguan waar ik eigenlijk heel tevreden mee was. Ook een mooi model (2021) met de juiste verhoudingen en vormen. Ik heb daar bijna 4 jaar van mogen genieten. Maar het was tijd voor een lage, lekker grote Audi vond ik zelf.

Ik heb deze occasion bij de Audi dealer gekocht met 10K op de teller. Nieuw was geen optie en ik vond dit een acceptabele KM stand. Dus met de staat van de auto, als Audi selectie :plus occasion zou het wel goed zitten. Ook uiteraard nog garantie, dus voor mij alle seinen op groen.

Nadat ik het voertuig in ontvangst mocht nemen heb ik er gelijk van genoten. Helaas was dat van korte duur. De 2e dag bleek de achterste richtingaanwijzer af en toe niet te werken. Na een wat langere rit verdween de storing, inclusief bijbehorende melding, soms vanzelf.

Dat was niet zo prettig, zo vlak na de aankoop. Dus ik heb de verkopende dealer verzocht hier naar te kijken. Dat bleek helaas niet een vanzelfsprekendheid. Voor mij was het een goed uur rijden naar de dealer. Eenmaal bij de dealer bleek natuurlijk dat de storing niet meer aanwezig was. De conclusie van de dealer was dan ook; Helaas kunnen we niets voor u doen. De storing moet optreden wanneer het voertuig bij de garage is. Gek genoeg was ik al een beetje bang voor zo'n reactie. Dus gelukkig had ik een filmpje gemaakt van het probleem. Er werd verzocht dit te e-mailen zodat dit aan het dossier zou kunnen worden toegevoegd.

Onverrichter zaken, weer naar huis...

Hier was ik toch een beetje over ontstemd. En nadat ik hierover getelefoneerd had, was de conclusie. Rij anders naar de Audi dealer in je woonplaats om het daar te laten repareren. Dan is de kans groter dat de storing nog actief is. Dat vond ik wel een heel makkelijke manier om je verantwoordelijkheden en service te ontlopen. Maar ik wilde het natuurlijk geregeld hebben.

Hier heb ik een geïrriteerde email over geschreven naar een algemeen Audi email adres, mede omdat dit euvel vlak na de aflevering is geconstateerd. Je mag toch verwachten dat de verkopende dealer zich hier sterk voor maakt. Audi reageerde kort; Ik moest bij de verkopende dealer zijn. Vervolgens heb ik die gemaild.

Later kreeg ik bericht dat de email intern bij de dealer is besproken en dat ik toch langs kon komen om het euvel bij de verkopende dealer te laten repareren. Onder de garantie.

Dat ik zo moest vechten om dit probleem op te laten lossen, was nou niet de ervaring die ik bij een merkdealer had verwacht.

Na verloop van tijd viel het mij op dat de auto toch best veel olie verbruikte. Grofweg 1 liter per 3000 KM. Dat leek mij wat veel, maar wanneer ik de handleiding las, zou het kunnen. Maar iedereen die ik sprak was het daar niet mee eens.

Bij de eerste beurt (30000KM) die ik liet uitvoeren heb ik dit aangegeven. En daar stelde men mij voor om het verbruik te laten meten. Daar moest ik dan wel even apart voor afrekenen. Na 1000KM gereden te hebben was de uitkomst van de meting: 0,31 l/1000KM. Wat ik zelf nog erg positief uitgedrukt vond.

Ook dat vond men bij mijn lokale dealer wel (erg) veel. Maar omdat het binnen de fabrieksopgave was, kon men niets voor mij betekenen.
Dat vond ik wat lastig te verteren. Goed voelde het in ieder geval niet meer. De glans was er nu wel vanaf.

Met conclusie van de meting en het verbruik heb ik de verkopende dealer gemaild. Dat dit toch wel erg gortig was en heb ze om hun mening gevraagd.

Daar was de reactie dat men dezelfde test zou uitvoeren en het resultaat dus hetzelfde zou zijn. De enige optie was nog dat ik mijn dealer zou kunnen vragen om een bepaald verzoek bij de fabriek. Dus dat heb ik natuurlijk bij mijn lokale dealer gevraagd. Daar werd mij verteld dat men toch wel wist wat de uitkomst zou zijn (olieverbruik valt binnen fabrieksmarge), maar ze zouden het verzoek er alsnog neerleggen, na wat aandringen.

Hier heb ik nooit een reactie over gehad. Inmiddels kreeg ik de welbekende 'hoe heeft u uw bezoek aan onze garage ervaren' email. Daar heb ik natuurlijk aangegeven dat ik persoonlijk wel goed ben behandeld, maar niet tevreden was met het resultaat. De enquête maar eens niet anoniem verstuurd.

Na een korte tijd was ik in de buurt van de garage en heb besloten daar maar eens na te vragen of men al antwoord van de fabriek had op mijn vraag.

De eerste reactie die ik kreeg; dat hij toch wat vragen gehad heeft over de 3 sterren die ik had gegeven naar aanleiding van mijn laatste bezoek... Dat was nou niet een bepaald klantgerichte opmerking vond ik zelf.

Maar na de vraag of ik alweer olie had bijgevuld, waar ik bevestigend op antwoordde, was er toch gelukkig nog een monteur die aanbood even in het blok te kijken met een camera.

En wat bleek; 1 bougie geheel zwart en er leken wat groeven te zitten in de betreffende cilinder. Dat werd dan weer netjes aan mij getoond, inclusief beelden en uitleg.

Mijn conclusie; Altijd persoonlijk langs gaan bij de dealer wanneer je meer verwacht. Ik besefte mij daarbij ook goed dat ik in eerste instantie weggestuurd was met de reden; het olieverbruik valt binnen de fabrieksmarge meneer. We kunnen niets voor u doen. Stel je voor dat ik daar verder mee was gereden.

Ik was allang blij dat de auto nog in de garantie viel. Een afspraak werd gemaakt om het blok open te maken voor een volgende stap. Nadat dit was gedaan was de conclusie dat het gehele blok vervangen moest worden. Daar 'hoopte' ik al op. Want je wil toch minimaal een goed blok in je A6.

Het vervangen van het blok viel vlak voor de vakantie. Het vervangen heeft ongeveer een week geduurd. Hier kreeg ik geen vervangend vervoer voor, anders dan dan ik zelf de kosten er voor zou dragen. Dus ik heb voor het weekend alleen vervangend vervoer geregeld.

Tijdens het vervangen van de motor ben ik nog een keer langs de garage gewipt om te zien hoe de auto er bij stond. De monteur die er mee bezig was heeft mij vriendelijk te woord gestaan.

Nadat ik de auto weer op kon halen was ik opgelucht dat er een nieuw blok in zat. Ik bemerkte wel een klein krasje waar ik voor contact heb opgenomen. Dat zou na de vakantie wel komen. Of ik wel een foto op wilde sturen. Dat heb ik gedaan. Maar heb er ook na de vakantie niets meer van gehoord. Waarom ik daar niet op terug ben gekomen, lees je later.

Voordat we op vakantie gingen, heb ik met mezelf afgesproken dat wanneer ik nóg een storing of iets dergelijks zou krijgen, ik de auto in zou ruilen.

Tijdens de vakantie heeft de auto heerlijk gereden. Rustig aan gedaan en kilometers gemaakt. Precies waar hij voor is gemaakt. En dat merk je. Zeer comfortabel en rustig.

De eerste week, na ongeveer een rit van 1000KM heeft hij het goed gedaan. Een fijne ervaring. Ik begon er alweer een beetje blijer van te worden. "Bijna ingereden", was mijn gedachte.

De volgende storing:

Helaas kregen we wel een storing te zien de aangaf dat er een probleem met de centrale vergrendeling. Het bijrijdersportier ging niet meer in alle gevallen lekker open. Het was in enkele gevallen merkbaar stroef. En het probleem deed zit in 4 van de 5 gevallen voor. Gezien de eerdere ervaring met storingen die af en toe zichtbaar zijn had ik er wel de balen van. Maar geen wereldramp. Ik kon dit nog wel goedpraten. "Gelukkig garantie" dacht ik wederom.

De 2e week zouden we 1000KM verderop vertoeven. Ook die rit ging verrassend goed én wederom comfortabel. Bij aankomst zijn we de volgende dag vroeg op een zondag boodschappen gaan halen. Tieners thuis gelaten, want het was nog vroeg.

De auto vol met boodschappen en op naar het huisje. Maar dat bleek een misvatting. Bij het inschakelen van het contact begroette mij de melding dat stuurinrichting storing had en dat de wagen neergezet moest worden. Ook geen stuurbekrachtiging, dus einde oefening.

Gelukkig werden we door de verhuurder geholpen, dus mijn vrouw kon, na het overladen van de boodschappen, richting huis. Doordat we Audi mobiliteitsgarantie hadden zijn we natuurlijk verzekerd van pechhulp en vervangend vervoer. Op die hulp heb ik 4 uur moeten wachten, tot de auto, met een trailer, werd afgesleept naar de dichtstbijzijnde Audi dealer. Ik kon een taxi krijgen, maar heb besloten 2 1/2 uur terug te lopen naar ons onderkomen. Ik kon wel een wandeling gebruiken.

De maandag erop, met een Uber naar de Audi dealer gereden. Daar is de auto in behandeling genomen. Ik had verwacht dat ik daar ook vervangend vervoer zou krijgen. Maar daar was geen sprake van. Vervangend vervoer was alleen voor klanten die een afspraak hadden voor reguliere reparaties. Ik moest mijn verzekering maar benaderen.

Dus, weer met de Uber terug naar ons onderkomen. Daar heb ik geprobeerd vervangend vervoer te regelen. Één uitdaging, mijn Frans is zo goed als mijn Deens. Dus ik had geluk dat ik nog een Engels sprekend persoon aan de lijn kon krijgen. Die verzekerde mij dat ik dinsdag vervangend vervoer zou krijgen. Die dinsdag werd ik vroeg gebeld door de verhuurder met de melding dat men geen auto ter beschikking had en dat het woensdag zou worden.

De garage mailde mij die dag gelukkig ook. Het probleem was het stuurhuis en zou vervangen moeten worden. Dat vervangende onderdeel moest alleen uit Duitsland moeten komen. Men hoopte dat het onderdeel er vrijdag zou zijn, wetende dat we de zaterdag erop van plan waren naar huis te rijden.

Een nog langer verhaal kort. Van het vervangend vervoer hebben we geen gebruik gemaakt, omdat de verhuurder zo vriendelijk was zijn oude pickup aan ons uit te lenen.

Omdat ik geen Frans spreek, was het ondoenlijk om de huurauto af te zeggen. Geen telefonist die mij in een andere taal te woord kon staan. En om updates van de garage te krijgen, heb ik er met de geleende pick-up zo nu en dan naar toe gereden. Daar bleek uiteindelijk dat het ze ging lukken de auto die vrijdag klaar te krijgen.

De 2e week was het dus vooral stressen en scenario's af te lopen wanneer men niet op tijd met de auto klaar zou zijn.

Die week heb ik toch weer een email gestuurd naar de verkopende dealer om mijn verhaal te doen. Daarnaast heb ik aangegeven dat ik graag een persoonlijke afspraak wilde maken om dit te bespreken.
Ik werd die week door de verkoper terug gebeld en een afspraak was gemaakt.

Bij thuiskomst doemde de volgende storing op. Het SOS systeem zou niet meer werken. Het slot van de deur voor de bijrijder werkt nog steeds niet lekker, maar de melding is weg...

Mijn conclusie? De auto is erg mooi, maar gek genoeg heb ik er lang niet zo van genoten als ik had gehoopt. Ik vraag mij vooral af wat nu de meerwaarde is van het kopen van een (premium) auto bij een merkdealer. Ik heb binnen een jaar met 3 merkdealers contact gehad en knap weinig tot geen service gekregen. En wanneer ik die kreeg, heb ik er in meerdere gevallen zelf extra moeite voor moeten doen. Het zal de garantieperiode wel zijn.
De invulling van de mobiliteitsgarantie is ook maar afhankelijk van welk land je je begeeft. Dat werd knikkend bevestigd bij de dealer.

De auto heb ik inmiddels ingeruild voor een ander voertuig. Maar het heeft me zeker wat gekost.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.