Audi A6 Avant 40 TFSI Advanced Edition (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 40 TFSI Advanced Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 33.000 km |
Net opgehaald
- 21 km
Na een tijdje een voorloopauto gereden te hebben van hetzelfde type (wel een wat andere uitvoering), hebben we bij Auto Muntstad in Utrecht de definitieve leaseauto opgehaald.
Een goede uitleg van de functies en dan met name Audi Connect en hoe je op die manier de instellingen per bestuurder standaard kunt maken. Een leuk moment is de 'onthulling' van de auto door de jongste (10 jaar) en je krijgt er nog wat leuke presentjes bij.
Het is een 'Advanced edition', zeg maar actiemodelletje met verder vrij weinig extra's zoals Touring Pack, privacy ramen en een extra grote brandstoftank. Tot chagrijn van de oudste dochter geen stoelverwarming en geen achteruitrijcamera. Die laatste ga ik wel in laten bouwen overigens want toch wel handig.
Voor de rest was de voorloopauto een S edition waarbij de verlichting beter was (LED matrix) en de middensteun bekleding wat mooier (geheel aluminium) maar het scheelt ook EUR 6k voor de bijtellingsbasis. Verder weinig verschil, geloof iets minder grote velgen maar daar kan ik naast zitten.
Ik heb er uiteraard nog niet veel mee gereden dus meer een intro review. Wel ben ik blij dat ik voor het Touring Pack heb gekozen ivm de Adaptieve Cruise Control. Het actief meesturen is nog wennen, op de snelweg handig maar niet zozeer op wegen zonder goede markering. Het alvast wat afremmen voor bochten is veilig en goed maar mag wat minder conservatief, eens kijken hoe dat nog wat subtieler af te stemmen is.
Binnenkort een paar flinke ritten naar Dusseldorf en Parijs, dan kan ik kijken wat het verbruik is. Het comfort met de voorloopauto was prima en dat zal niet veel anders zijn met deze auto.
Na een half jaar rijden zal ik me melden met een meer uitgebreide review.
Alweer bijna een half jaar in gebruik
- 15.000 km
Ik heb de auto nu bijna een half jaar in gebruik waarbij ik de auto gebruik voor een mooie mix van woon-werk verkeer van ongeveer 20 km over de snelweg (maar ook wel binnendoor bij files op de A4) en langere ritten naar het buitenland zoals Frankfurt, Dusseldorf, Luik, Brussel en Parijs.
De auto blinkt uit op de langere ritten waar ze zeer comfortabel en stil is op hogere snelheden (130-140 is ook in Duitsland hard zat) met meer dan voldoende ruimte voor alle passagiers, hoewel de middentunnel achterin wel wat in de weg zit. Handig zijn de elektrisch verstelbare stoelen waarbij die aan de bestuurderskant ook 2 geheugenstanden heeft. Het stuur hoeft eigenlijk nooit versteld te worden maar is uiteraard ook handmatig te verstellen voor als dat nodig mocht zijn. Op de ‘Oberhausen straight’ ook wel flink het gas erop gezet maar dat is behalve nergens goed voor ook niet erg prettig rijden. De topsnelheid zal wel kloppen maar in tegenstelling tot bij vorige auto’s heb ik geen behoefte meer om die ook proberen te halen.
De MMI installatie bevalt prima hoewel de koppeling met de telefoon niet altijd goed werkt en bij wisselen van apparaten voor verwarring zorgt. Via de App verbinding maken is bij aflevering gelukt maar daarna bij de eerste storing er alweer uitgekukeld en vervolgens was het niet makkelijk om weer verbinding te krijgen. Echt veel praktisch nut heeft de App volgens mij ook niet. Een leuk speeltje is de mogelijkheid om de navigatie groot in beeld recht voor je te krijgen maar een heads-up display is nog handiger en beter (en verkrijgbaar als prijzige optie). De bediening is na enige oefening prima in orde, ook via het stuur. De geluidskwaliteit is voldoende, geen vervelende vervorming van het geluid bij een hoger geluidsvolume. Wat ook opvalt is dat de boordcomputer het verbruik erg nauwkeurig weergeeft, ik kom zelf via een spreadsheet op min of meer op hetzelfde verbruik en meestal is een boordcomputer veel optimistischer.
Als extra heb ik het touring pakket genomen inclusief een ACC en rijstrookbegeleiding. Voor de ACC geldt dat die prima werkt en wat prettig is dat de afstandsinstelling daarvoor niet elke keer weer op de ‘af-fabriek’ stand terugschiet. De auto remt mooi soepel af en trekt ook weer tijdig en soepel weg. Minder goed is de rijstrookbegeleiding bij wat minder vloeiende wegen, dan wordt er wel eens bruusk gecorrigeerd. Je kunt het ook met een knopje kort uitzetten en intussen ken ik de plekken waar dat nodig is wel. Een handige functie is de “predictieve” snelheidsaanpassing. Meestal werkt dat goed maar bij bepaalde splitsingen van snelwegen remt de auto plots en nogal onnodig af, dat kan beter. In andere gevallen werkt het prima maar via het principe ‘snel de bocht in, langzaam er weer uit’ dus valt nog e.e.a. te verbeteren. Bij rechts passeren remt de auto ook wel eens teveel af naar mijn smaak en dat geldt ook bij het terugsturen naar de rechterrijstrook als er een baan verderop nog een auto rijdt. Geen halszaak maar wel ruimte voor verbetering op dat vlak.
Dan het verbruik; ik heb in de periode 2011-2014 al eens eerder een A6 Avant gehad met een iets minder krachtige motor en met CVT versnellingsbak. Die verbruikte ongeveer 25-30% meer bij een vergelijkbaar rittenpatroon. Toen mocht je overdag natuurlijk iets harder op de snelweg rijden maar voor het meeste woon-werkverkeer speelt dat geen rol. Toch knap dat je met deze modernere versie gemiddeld op 1:13,5 uitkomt met uitschieters van 1:12,3 (Duitsland…) tot 1:15,5 bij rustiger ritten. Mijn ‘record’ staat op bijna 1.000 kms op een tank (63 liter) en dat is heel netjes. Overigens bleek bij de laatste tankbeurt er meer dan 64 liter in te passen (zal inclusief de pijp tussen de tankdop en tank zelf zijn).
Als laatste puntje; ik heb achteraf – op aandringen van thuis – toch nog een achteruitrijcamera door Audi in laten bouwen. Als je daarop achteruit parkeert kom je scheef in het vak te staan. Nu moet ik zeggen dat ik dat bij de voorloopauto ook had en daar zat die camera al standaard ingebouwd. Bij de eerste beurt ga ik eens vragen of daar iets voor aangepast moet worden want dat is vreemd.
Voor de rest; niets te klagen, na een eerste beurt zal ik kort nog wat meer informatie plaatsen.
Boem is ho
- 23.500 km
Omdat ik niet goed op zat te letten bostste ik in een file vrij zachtjes op een voorligger. Aan de bumper van de voorganger eigenlijk niets te zien en ook aan mijn auto weinig tot niets. Dus je zou zeggen; niets aan de hand en dat was in het begin ook zo maar opeens stopten de systemen als de Adaptive Cruise Control etc er mee. Na een update is dat een enkele keer vaker zo maar dit was na 3 dagen nog steeds het geval en een re-boot hielp ook niet.
Daarom naar de plaatselijke dealer en die had na een week of 9-10 plek, even geprobeerd of het ook zonder de hulpsystemen gaat en dat is uiteraard zo maar je mist ze wel gelijk. De leasemaatschappij had gelukkig een optie na 'slechts' 5 weken dus die maar genomen.
Daar bleek de schade niet zozeer aan de sensoren te zitten maar van de grill bleken wat bevestigingssteunen afgescheurd en daardoor was de hele boel iets naar binnen geduwd, daar raakte het systeem van in de war. Uiteindelijk duurde de reparatie inclusief bestellen van onderdelen een dag of 3. Kosten weet ik niet maar (te) lang duurde het allemaal wel.
De moraal van dit verhaal; altijd opletten in het verkeer.
Een jaar in gebruik
- 33.000 km
k heb de auto nu een jaar en bijna 33.000 km in gebruik dus tijd voor een (korte) update. De auto is naar de dealer geweest voor een olieverversing en controle waarbij niets bijzonders aan het licht kwam en dat had ik ook niet verwacht.
Het verbruik komt intussen gemiddeld uit op 1:14 en dat is netjes. Ik rij zoveel mogelijk op de adaptieve cruise control en ik weet niet of dat nog enige invloed heeft op het gemiddelde. In combinatie met de andere hulpmiddelen (afstand houden, auto binnen de lijntjes houden en automatisch snelheid aanpassen voor rotondes etc) is het in elk geval comfortabel rijden zo. Mijn beste ‘score’ op een tank is zelfs 1:15,8 geweest en bijna 1.000 km, dat kan misschien nog wel iets beter.
Het comfort van de stoelen is prima maar het zijn een soort sportstoelen en daarvan vind ik de zitting net wat te smal voor mezelf (ja, ik weet dat er ook een andere verklaring voor kan zijn….). Achterin is het zelfs met de bestuurdersstoel op de achterste stand nog ruim genoeg. Met 4 volwassenen is er prima plek en een 5e kan ook nog wel maar dan zit de middeltunnel achterin wel in de weg. Misschien ga ik er in de zomervakantie mee naar Portugal en ben benieuwd hoe het op zeer lange ritten van 1.000 km of meer op een dag bevalt. Wellicht had ik ook voor apart te bedienen airco op de passagiersplaatsen moeten kiezen, dat is het enige – buiten het ontbreken van stoelverwarming – waar ik wel eens commentaar van familieleden op krijg.
Het Audi MMI systeem is goed maar ik merk wel dat zeer regelmatig de bluetooth verbinding hapert/geen verbinding kan maken. Meestal heb ik de telefoon met een kabeltje voor het laden verbonden en dan heb je daar geen last van maar vreemd is het wel. De spraakbediening werkt ook goed, dat is bij eerdere auto’s wel eens minder geweest. De audiokwaliteit is afdoende maar voor de liefhebbers is het wel een idee om daar een wat duurdere optie voor te nemen hoewel dat wel prijzig zal zijn.
Bij achteruit parkeren op de camera blijkt nog steeds dat de auto dan scheef staat. Dat moet ik nog een keer laten ‘calibreren’, wel vreemd dat dat bij de inbouw niet gelijk is gebeurd, of toch in elk geval niet goed genoeg.
Nog een puntje over de herkenning van verkeerssituaties en het automatisch aanpassen van snelheid daarop. Meestal gaat dat wel goed maar bij sommige punten zoals splitsing of samenvoeging van wegen grijpt het systeem wat te hard in en niet alles wordt herkend. Ik ga toch eens grasduinen over hoe je dat aan kunt passen en wellicht situaties toe kan voegen of juist weglaten.
Voor het overige bevalt de auto prima en kan/moet nog een jaar of 3 mee, dan zal het toch een elektrische auto worden (A7 is dan geloof ik de elektrische versie van de A6).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 A6 Avant TFSI quattro
- 2020
- 29.000 km

Audi A6 Avant 55 TFSIe quattro S-Line Competition TREKHAAK ACC 63123KM!
- 2021
- 63.123 km

Audi A6 Avant 55 TFSI e Quattro S Line Plug In Hybrid 367pk PHEV | Panodak | Adaptive Cruise | Virtual | 19"L.M | Sportstoelen Verwarmd | 19"L.M | Camera | Parkeerassistent |
- 2021
- 68.692 km