Audi A6 Avant 40 TDI (2019)

autoreview

Audi A6 Avant 40 TDI (2019)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 40 TDI
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst122.566 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 10000km met de nieuwe A6

  • 10.000 km

Noot vooraf: blijkt dit op AW de eerste gebruikersreview te zijn van een A6 C8 Avant. Hopelijk hebben sommigen er wat aan!

Enkele maanden terug heb ik afscheid genomen van mijn vorige werkgever, om een stap te zetten in het meer onbekende: ik ben overgestapt naar een zelfstandig statuut. Dat brengt één en ander met zich mee, waaronder natuurlijk ook het volledig zelf uitkiezen van een wagen. In het verleden steeds gebonden door car policies, vaak met relatief bescheiden uitrustingsniveaus en instapmotorisaties, betekende dit dus een ongekende vrijheid. Wat het sowieso moest worden was een ruime gezinsbreak. Voor de rest stond alles zo'n beetje open, al heb ik wel een zwak voor een goed, kwalitatief en moderner interieur. Android Auto stond hoog op het verlanglijstje, Waze voor de woon-werk ritten is immers een lifesaver.

Nu goed, hoe begin je daar dan aan? Van mijn vorige A6 was ik heel tevreden, uitgezonderd dat die echt wel een sterkere motor kon gebruiken. De initiële gedachte was dan ook om een jonge tweedehands A6 C7 uit te kiezen, goed voorzien van opties, en met een maatje groter qua motor (190PK-versie diesel). Maar ik wou toch ook nog rondkijken. BMW viel af, styling beviel mij en m'n vrouw niet helemaal. Mercedes idem. Volvo kwam uitgebreid aan bod: de T8-versies van de V90 en V60 zijn fiscaal heel interessant in België. De V90 T8 bleek toch vrij duur qua aankoopprijs. De V60 T8 haalbaar, maar die kon ik nog niet proefrijden. Dus maar op dezelfde dag proefgereden met een V90 T8 om de aandrijflijn te proberen, en met de V60 D4 om de V60 eens te ervaren. Beviel best - qua interieur heeft Volvo enorme sprongen gemaakt ten opzichte van de vorige generatie, de V60 is nu ook een pak ruimer dan vroeger. En die T8 motorisatie: tja, een bommetje. En dat sprak wel aan. De V60 T8 leek dus een heel goede optie en de zaak was op dat ogenblik bijna beklonken.

Maar ik wou toch ook nog even testrijden met de nieuwe A6 Avant. Die zou, dacht ik, toch veel te duur zijn, maar ik wou het toch even proberen. En tja... van zodra ik de eerste meters maakte was ik eigenlijk verkocht. Wat een interieur, subliem. Maar ook: wat een rijcomfort en stilte aan boord. Het totaalplaatje zat helemaal goed. Ik vreesde nog steeds dat hij zou afvallen na offerte. Even samengezeten met de verkoper, die hem configureerde zoals ik het wou. Tot mijn grote verrassing konden er reeds heel mooie kortingen gegeven worden waardoor de aankoopprijs heel aanvaardbaar was, en de meerprijs ten opzichte van een tweedehands A6 C7 eigenlijk ook best meeviel. En zo was het onmiddellijk besloten. Natuurlijk niet de +- 400PK die de Volvo wel had, maar met iets over de 200PK was het ook niet bepaald behelpen met de A6.

Toch naar huis om nog even te overwegen, maar de dag erna toch bestelbon getekend voor een A6 Avant 40 TDI in het, voor mij alvast, zeer geslaagde Firmamentblauw. Diesel aangezien ik vrij veel kilometer rij per jaar en de huidige financiële realiteit nog steeds in het voordeel van diesel uitvalt. De wispelturigheid van de Belgische overheid en hun dagdagelijkse beslissingen maakt dat je toch pas aan het einde van de rit weet of het nu een goede of slechte keuze was, dus heb ik maar met de huidige realiteit rekening gehouden. Laag verbruik, vergelijkbare brandstofkosten, lagere aanschafprijs (benzine is bij de A6 ineens de 45 TFSI), taksen die goed meevallen.

Qua opties heb ik hem uitgerust naar eigen goeddunken:
- Pack business plus: leder interieur, verwarmbare zetels vooraan, achteruitrijcamera, smartphone interface, MMI Navigatie Plus, Virtual Cockpit
- 360° camera's: toch een meerwaarde. Het "bovenafzicht" bij parkeren werkt heel goed. De achteruitrijcamera zwenkt ook bij maximale stuuruitslag waardoor je beter/meer ziet bij achterwaarts de straat opdraaien
- Elektrisch bedienbare voorzetels, bestuurderszetel met geheugen (ook zijspiegels met geheugen): mijn vrouw en ik verschillen vrij hard qua grootte. Gedaan met het gedoe om terug de juiste stand te zoeken na een rijderswissel.
- Geen type-aanduiding, geen kentekens: ik ben fan van een cleane achterzijde
- Hoofdsteunen in X-Design: had ik in de vorige ook, heel aangename optie voor weinig
- Automatische klimaatregeling met 4 zones en verwarmbare zetels achteraan: ook wat voor de kinderen
- Bedieningstoetsen in glaslook: de middenconsole krijgt zo optisch nog een verlenging in zwart glaslook, anders heb je het contrast dat enkele knoppen nog in een grijs plastic ingewerkt zitten
- Bang & Olufsen premium sound system: ik wou toch opleggen voor beter geluid. Bevat een subwoofer onder de koffervloer.
- DAB
- Grotere brandstoftank 73l: zo sta ik minder snel aan de pomp

Geen S-Line, Sport of Design - de wagen staat er voor mij zo al heel mooi bij, ik kon de meerprijs er niet voor over hebben.
Kortom, ik heb zo'n beetje alles geselecteerd wat ik graag wou en nuttig vond. Bewust ook geen adaptieve cruise control genomen (vind ik niet prettig).

Nog geen 2 maand na bestelling kon ik de wagen ophalen. Na een uitgebreid rondje uitleg door de dealer kon ik ermee weg!

Ik wil meteen beginnen met de grote verschillen ten opzichte van de A6 C7.
Ten eerste is er de grote sprong in rij- en geluidscomfort. Het is niet dat de C7 oncomfortabel of luid was, maar wat ze met de C8 gedaan hebben is toch opmerkelijk. Je zit nog veel meer dan vroeger in een soort geluidsarme cocon. Ook aan hogere snelheden blijft het echt stil aan boord.
De vering en demping is ook beduidend comfortabeler geworden. Dwarsrichels, putten en dergelijke worden nog eleganter en zonder drama genomen. Voeg daaraan toe dat de zetels, wat mij betreft, ook zachter zitten en de conclusie is dat de nieuwe A6 een forse step heeft gezet qua comfort.

Ten tweede, het interieur. Je kan er echt niet rond, daar waar de vorige A6 weliswaar netjes maar toch gedateerd was binnenin, is de nieuwe A6 het andere uiterste. Overal schermen - virtual cockpit, centrale unit, airco-unit, zelfs de aircobediening achteraan is een touchscreen. Je mag nu en dan de vingerafdrukken eens schoonmaken, maar dat is de enige bemerking. Ik was vooraf sceptisch over het gebruiksgemak maar dat blijkt helemaal niet nodig te zijn. Enerzijds omdat je met de stem (goede voice control!) en de stuurwielknoppen al veel kan bedienen, anderzijds omdat het nieuwe systeem intuïtief en ook aanpasbaar is in de vorm van shortcuts, hotkeys, etc. Het maakt dat ik al rijdende maar weinig in menu's moet graven. Adressen ingeven al stilstaand is veel handiger geworden met de airco-unit die dan verandert in een "schrijfpad", en ze kunnen ook eenvoudig worden ingegeven met, alweer, voice control.
Verder reageert het systeem vlot, heeft het scherm een goede resolutie en helpt de haptische feedback om het "knopgevoel" te geven. De navigatie is ook heel goed, met kaartenmateriaal dat via Google Maps werkt en ook vanzelf kan updaten, maar... ik gebruik deze zelden. En dat komt omdat ik een fervent waze-gebruiker ben geworden nu ik dit via Android Auto kan gebruiken. Waze bevat dankzij het community-aspect gewoon een pak meer up to date informatie over files, ongevallen, controles, etc dat ik deze gewoon altijd gebruik. De ingebouwde Google Assistent is dan evenzeer handig: even "OK Google, zet de verwarming thuis op 21 graden" en je huis is alvast aan het opwarmen voor wanneer je thuiskomt. Mooi!

Interieurruimte is verder heel gelijkaardig aan de vorige. Een ruime koffer met brede en diepe laadvloer die quasi identiek is aan die van de vorige, daarnaast veel beenruimte achterin en uiteraard ook voorin.
Ik ben ook heel tevreden over de B&O installatie. Door de subwoofer is de bass lekker diep. Algemeen gezien is dit een stuk beter dan wat er uit een standaard geluidsinstallatie komt en gezien ik graag muziek opzet tijdens het rijden heb ik me deze extra kost nog geen ogenblik beklaagd.

Het rijden dan... Hieraan voel je wel dat de keuze voor comfort werd gemaakt. Algemeen is het weggedrag "vager". Door de nadruk op comfort laat de wagen zich iets logger de bocht in zetten, hij nodigt zo vooral uit tot een rustige rijstijl. Wat gezien grootte en karakter van de wagen eigenlijk nog niet eens verkeerd is. De aandrijflijn helpt daaraan: de automaat is vooral in D mode niet de allersnelste bij hernemen en/of accelereren van stilstand. In deze gevallen klik je dus best even achteruit naar S mode en dan heb ik weinig meer te klagen. De 40TDI levert op zich zeker genoeg koppel en vermogen om deze, toch zware, wagen vlot vooruit te helpen. Meer is altijd leuker uiteraard, maar ik heb eigenlijk nog geen ogenblik gevoeld dat er meer "nodig" was. De wagen is vlot en motor voldoet dus helemaal.
Merk op dat ook hier de nadruk op comfort bovenkomt: ook de geluidsdemping van de motor is uitstekend, in die zin dat dit de eerste diesel is waarbij ik me soms afvraag of het start-stop systeem nu actief is en de motor heeft stilgelegd of niet. Dan moet ik daarvoor naar de toerenteller kijken om me te verzekeren of hij nog draait of niet.
Het verbruik ligt op dit ogenblik op +- 6.4l/100km, maar mijn dagelijks traject is niet ideaal met toch wel eens wat files, rijden in Brussel en dergelijke. Dat in acht genomen vind ik het gewoon netjes.

Zijn er minpunten? Eigenlijk niet. Ik zoek ze, maar heb er nog geen gevonden. Fijn afgewerkt, comfortabel, ruim en vlot, ik kan er op dit ogenblik alleen maar verschrikkelijk positief over zijn.

Volgende update binnen een jaartje ofzo!

3 jaar verder

  • 87.000 km

De tijd vliegt, blijkbaar is het al bijna 3 jaar geleden dat ik deze review aanmaakte en wordt het toch dringend tijd om daar wat aan toe te voegen.

De wagen heeft ondertussen 87000 kilometer. Normaal had dat gevoelig meer geweest, maar om welbekende reden heeft het allemaal niet zo'n vaart gelopen.

Algemeen gezien heb ik niet zo enorm veel toe te voegen aan m'n eerste reviewdeel. De voorbije 3 jaar heeft deze zich vooral bewezen als fantastische gezinswagen. Heel comfortabel, heel ruim zowel voor- als achterin, en een koffer die niets te wensen overlaat. Voor de zomervakanties toch nog even de dakkoffer erop ivm zichtbaarheid door de achterruit.
Sportief moet je met deze wagen niet echt willen rijden, maar laat je dat los dan is hij o zo goed.

2 minpuntjes/problemen die ik kan aanhalen:
1) De traagheid van de versnellingsbak haalde ik in m'n initiële review al aan. Niet bij het opschakelen tijdens acceleratie (dan is hij gewoon bliksemsnel), maar wel bij het hernemen of vertrekken. Dan is hij lui, te lui. Zoals ik hierboven al aangaf is dat beter met de automaat in S stand, maar het kan nog steeds beter. Daarbovenop zou het niet nodig mogen zijn om, wanneer je aan een kruispunt komt, je automatisch naar S moet om toch wat responsiviteit te krijgen.

2) De 360° camera's falen af en toe, in de zin dat een random combinatie van 1 of meerdere camera's soms geen beeld geven. Het moet een elektronische glitch zijn, want het merendeel van de tijd werken ze gewoon, maar af en toe dus niet. Hij is er al enkele keren voor bij de dealer geweest, waarbij er 1 keer niets werd gedaan ("we konden het niet reproduceren en we zien geen foutcodes in het systeem"), 2 keer een software update werd gedaan ("we konden het niet reproduceren en we zien geen foutcodes in het systeem, maar met de software update zou het opgelost moeten zijn"), en een laatste keer ik een soort papier moest tekenen voor verzamelen van gegevens (?) in combinatie met installatie van nog andere software (?), maar uiteindelijk is er ook niets gebeurd.
Men dringt er bij Audi op aan dat de dealer het probleem zelf moet kunnen vaststellen om dit in garantie te kunnen oplossen, want het vervangen van alle camera's kost een hoop geld en geeft er ook geen garantie op dat het probleem opgelost zal zijn. Maar gezien het probleem heel random en slechts sporadisch optreedt en dit niet zomaar kan gereproduceerd worden, heeft de dealer het dus ook nooit kunnen vaststellen.
De dealer biedt me dus 2 opties: ofwel wacht ik tot het probleem optreedt en rij ik erheen (en alsof de duivel ermee gemoeid is, is het probleem nog nooit opgetreden op een ogenblik waarop de dealer geopend is EN ik een vrij ogenblik in m'n agenda heb om erheen te rijden), ofwel laat ik de wagen bij de dealer en rijden werknemers ermee tot het probleem zich voordoet.
Tja, laat maar dan. Geen zin om m'n wagen een tijd lang te laten rijden door onbekenden, zeker niet gezien het probleem nu ook niet dagelijks (of wekelijks) optreed en de wagen er niet minder goed om rijdt.

Een kleine vlek op een anders uitstekende wagen. Geen andere problemen of akkefietjes meegemaakt tijdens de voorbije 3 jaar.

Naar kosten toe dus ook weinig spannends. Verbruik valt goed mee, taksen idem, voor de rest een onderhoud om de 30.000 kilometer en tot hiertoe 1 keer de zomerbanden vervangen. Dat is het dan.

Hoe zit het met z'n toekomst? Wel, gezien de fiscaliteit rond firmawagens in België terug op de schop gaat, zal ik naar het einde van dit jaar toe een opvolger bestellen. Dat zal een PHEV worden. Liefst zou ik dan gewoon een grote station uitzoeken, maar zowel de 530e Touring als de A6 Avant TFSIe hebben een koffer die qua volume sterk gereduceerd is, en dat gaat me mogelijk (en toch wat tegen m'n zin) richting SUV duwen.

Gezien de levertermijn van nieuwe wagens vermoed ik dat ik dus dat de A6 tot ergens in de tweede helft van dit jaar bij ons zal zijn. Ik voeg dan nog een afsluitend deel toe aan deze review!

Afscheid

  • 122.566 km

Zoals ik in mijn vorige update aangaf heb ik vorig jaar nog een nieuwe wagen besteld wegens de wijzigende fiscaliteit rond bedrijfswagens in België. Die nieuwe wagen heb ik gisteren in bezit genomen, daar volgt tzt een review van. Dat betekent ook dat ik hier een laatste update over de A6 schrijf, want die is ook mee met een nieuwe eigenaar.

Ik schreef in de vorige update over de camera's. Na een verblijf van 6 maand bij de dealer waarbij zo'n beetje alles vervangen is wat maar van dichtbij of veraf verband houdt met het tonen van de camerabeelden, was het probleem eindelijk helemaal opgelost en in het laatste half jaar heb ik gelukkig nog zonder problemen kunnen rondrijden.

Een laatste reis in augustus deed me toch nog even stilstaan bij het feit dat dit toch echt wel een schitterende gezinswagen is geweest. Ruim, zuinig, comfortabel, vlot.

Ook al is de vervanger eigenlijk beter in de meeste opzichten, ik ga de A6 absoluut missen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.