Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 101.000 km |
Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line tiptronic
- 8.100 km
Na het lezen van verschillende reviews over de Audi A6 vond ik het zelf tijd om iets over mijn eigen A6 te schrijven. Sinds eind februari 2009 ben ik in het bezit van de nieuwe A6. Ik heb er wel geduld voor moeten hebben want de wagen was al begin oktober 2008 besteld. Maar ja, de crisis..... In plaats van de geplande aflevering begin januari werd het dus eind februari. Maar het is het wachten meer dan waard geweest, want wat een fantastiche auto in vergelijk met mijn "oude" A6. Was mijn "oude" A6 redelijk standaard, deze is behoorlijk vol. De prijslijst met accessoires bij Audi geeft ruimte genoeg. Pareleffect lak, sportonderstel, sportstuur, privacy glas, verwarmde voorstoelen, Bose sound systeem, MMI plus, sportstoelen, music interface en pro line, 19" velgen met 255/35 ZR19 Continental banden en amareto bruin leder, Xenon verlichting met die "gave" LED verlichting, lichtpakket etc. etc. Vol dus.
Het rijden tot nu toe is iedere dag weer een belevenis, de auto komt steeds meer los en is verschrikkelijk snel. Wel is het even wennen aan de Tiptronic, in mijn vorige A6 zat een Multitronic en die schakeld echt perfect. De Tiptronic heeft in vergelijk met de Multitronic echt schakelmomenten vooral bij lage snelheden. Bij het wegrijden blijft het een diesel, maar als de gang er in zit is het genieten. Hij ligt als een blok op de weg en nodigt uit tot snelheden die hier in Nederland niet mogen. Vandaar ook de snelheids waarschuwing ingesteld op 160 km/pu. Even gasgeven en de auto gaat er vandoor, ook bij het versnellen vanaf 80 km/pu, maar ook bij 169 km/pu. Trekkracht genoeg, 500 nm. De wegligging is niet altijd comfortabel met 19" en een sportonderstel. Je merkt gelijk wat er met de wegenbelasting wordt gedaan. Ook sporen de banden nogal eens op het Nederlands wegdek. Het verbruik ligt volgens de boordcomputer op 1:11. Binnenin is de auto perfect afgewerkt en is de MMI een belevenis, 3D kaart is erg mooi en duidelijk. Ook de music interface werkt super, I-pod aansluiten en oneindig veel muziek. Even de I-pod niet bij je dan kunnen er 2 SD-kaarten in die je kan downloaden naar een harde schijf. Ook het Bose systeem is super, surround of niet, kies maar uit hoe het geluid moet komen.
Update
- 16.100 km
Zojuist teruggekomen uit Spanje met auto en caravan. De auto doet het erg goed, geen enkel probleem onderweg of het moeten de goedkeurende blikken zijn. Want wat een bekijks heb je met deze auto. Nog nooit meegemaakt dat mensen omkijken of blijven staan. De combinatie auto en caravan gaat zeer soepel en makkelijk. Een snelheid aanhouden van 110 kmh is geen probleem en ik denk dat er veel harder gereden kan worden want voor je het weet zit je met inhalen op de 130 kmh. Wel is het verbruik er dan ook naar want gemiddeld heb ik 1:8,5 gereden. De automaat schakeld met de caravan super en afhankelijk van de helling tussen de 4 en 6. Over het algemeen in de 6 gereden op de vlakke weg. De airco in de auto is zoals bekend super. Je hebt totaal niet in de gaten dat het buiten 30 plus is.
Update
- 44.956 km
Inmiddels de nodige kilometers verder en de auto bevalt uitstekend. Op de wintersport is het quattro systeem in combinatie met winterbanden helemaal top. Waar andere sneeuwkettingen moeten omleggen rijd je relaxed verder. Helaas rijden er dan nog van die eigenwijze Nederlanders op zomerbanden zonder kettingen wwardoor je oponthoud hebt, maar als je er eenmaal voorbij bent is het gaan. Nu liggen de zomerbanden er weer onder. Het verbruik op lange ritten naar het buitenland bedraagt ca. 1:14 bij een gemiddelde snelheid van 105 km/u over 1400 km. Niet slecht lijkt me. In Nederland kan je echter vanwege de vele files ook met de helft aan cylinders vooruit.
Buiten de servicebeurt en het wisselen van de winter- en zomerbanden is er niets dat vermeld moet worden. Rijd top.
Update
- 78.000 km
Een tijdje geen update van de A6 gedaan maar nu toch even tijd gevonden.
Het aantal kilometers loopt minder snel op dan verwacht, zat met de vorige A6 binnen 2 jaar op de 90000 en nu binnen 2 jr en 4 mnd nog maar op de 78000.
Dit betekent dat er binnen 3 jaar een auto staat die bij inruil hopelijk meer op gaat leveren. Maar dat blijft afwachten.
Bij 71000 zijn de banden vervangen door 4 nieuwe. (in de winter rijd ik op winterbanden) Dat was wel even slikken want bij een Quattro zijn dat er gelijk vier en dat dan ook nog bij 19".
De auto doet het goed alleen bij 74000 km begon het lampje van het uitlaatgascontrolesysteem te branden om vervolgens niet meer uit te gaan. Dit hield in dat er een nieuwe koeler van de uitlaatgasterugvoer ingebouwd moest gaan worden. Dit alles onder garantie uiteraard.
Het blijft een auto om zeer snel en comfortabel over de wegen te gaan.
Update
- 93.000 km
Vorige week de zomerbanden weer geruild voor de winterbanden in combinatie met een 90000 km beurt. Er zit een fluittoon in de turbo die vooral hinderlijk is bij optrekken vanuit stilstand. Dit wordt volgende week opgelost onder coulance en dan gelijk een proefrit in de mogelijke opvolger, een A7. Eens kijken hoe deze bevlat t.o.v van de A6. In praktijk is de ruimte van de Avant toch minder nodig dan gedacht. Blijft een zalige auto, snel en comfortabel.
- 98.000 km
Medio december begon er een fluittoon te komen onder vanonder de motorkap. Dit bleek een turbofluitje te zijn. Wel de auto twee dagen kwijt voordat dit klaar was. Dit kwam o.a. door uitgebreide controle of het wel de turbo was of misschien toch iets anders. Gelijk van de gelgenheid gebruik gemaakt om eens proef te rijden met een mogelijke opvolger de A7. Kwa rijden prima, kwa ruimte te klein. Nog nooit zoveel bekijks gehad als die dag met de A7. De volgende dag een nieuwe A6 meegekregen. Wat moet ik zeggen, nieuw maar niet een ervaring van wauw. Vanaf die dag twijfel of het wel weer een A6 moet worden of toch iets anders.
APK Keuring vandaag voor zover dat iets inhoud bij een auto die altijf dealer onderhouden is en 3 jaar oud.
Wel is de keuze gemaakt om na 3 Audi's voor een ander merk te gaan.
Ben bezig met de aanschaf van een BMW 530d Touring High Executive.
Update
- 101.000 km
De wintersport weer achter de rug en ik moet zeggen het blijft een zalige auto. De weken voor de wintersport uitgebreid gereden met een tweetal BMW's 5 en dan de 520d en 530d. Dit ook omdat de nieuwe A6 minder aanspreekt en niet zoveel losmaakt bij mij. Krijg er geen gevoel bij van deze gaat het worden. Dit is wel het geval bij het rijden in de 530d. Wat een fantastische auto. Het hoeft dan ook geen verdere uitleg dan dat dit de volgende wordt. Hij is besteld en wordt medio april geleverd. Kan niet wachten. Zodra hij is afgeleverd komt er een review met afbeeldingen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.