Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 42.000 km |
Het eerste jaar
- 42.000 km
Sinds een jaar ben ik de gelukkige eigenaar van een A6 Avant 3.0 TDI TT (tiptronic).
Tot nu toe het voorlaatste model gehad (sinds 2001 2 x een A6 2.5 TDI Avant TT).
Op deze auto was ik een beetje uitgekeken (overigens niets mis mee).
En de nieuwste A6 Avant is natuurlijk nog mooier. Alleen nieuw een beetje duur.
Ik ben gestuit op een “Werksdienstwagen”, een auto die op naam heeft gestaan van Audi, en ik kan een ieder zo’n auto aanbevelen. Te vinden op www.audi.de. Ik heb deze auto gekocht vanaf foto’s. Er zat nog fabrieksgarantie op en daarna 2 jaar carlife plus.
Het is een auto met ongelooflijk veel opties:
Parellak
Pro line (in duitse auto’s is dit business en business plus pakket)
S-line exterieurpakket
Exclusive line in zwart-zilver
Lederen dashboard
Elektrische + sportstoelen
Adaptive cruise control
Schuifdak
Interieur voor-verwarming
DVD navigatie
TV
Bose geluid
S-line onderstel
19” wielen
elektrisch instelbaar stuur
elektrisch te bedienen achterklep
Audi parking system advanced
+ enkele wat kleinere zaken
Interieur/exterieur
De auto is uitgevoerd in Daytona grijs.
In NL (en D) is deze kleur te bestellen in combinatie met het S-Line Sportpakket plus, echter wel met meerprijs (meerprijs van metallic/parellak, de andere metallic kleuren zitten in het S-line pakket). In NL zie je deze kleur weinig (weinig S-lines).
In D is deze kleur op elke A6 te bestellen, je betaalt dan alleen wel de prijs voor individuallackierung Audi exclusive. Dat kan overigens in NL ook, de meerprijs bedraagt dan echter € 4.708,- (in D “slechts” € 2.660,- ipv € 905,- voor metallic/parellak).
De auto is voorts voorzien van de 8,5x19” 20 spaakwielen van Quattro Gmbh, in NL ook een haast onbetaalbare optie (€ 4.500,-). Ik vind ze echter prachtig.
Van binnen is de auto uitgerust met het zogenaamde Exclusive-line pakket. De stoelen zijn uitgevoerd in 2-kleurig valcona leder (zwart met een binnenbaan in zilver) met contrasterende zilveren stiksels in het zwarte leder. (Ook in andere kleuren verkrijgbaar)
De contraststiksels zijn ook aanwezig in het leer bij de versnellingshandel en in het stuur.
De zwarte voetmatten zijn eveneens afgezet met een zilveren bies.
Omdat de auto ook voorzien is van een lederen dashboard, komen deze contrasterende stiksels ook hierin terug.
Ik heb deze combinatie inmiddels ook gezien met de S6 design sportstoelen (PS6), waarbij de middenbaan uitgevoerd is in Alcantara, werkelijk een plaatje!!
De dakbekleding is eveneens zwart. Dit maakt de auto van binnen redelijk donker. Ik ben dan ook blij dat er een zonnedak inzit, zodat dit weer enigszins wordt gecompenseerd.
Omdat ik zo mijn twijfels had over deze kleurcombinatie, ben ik naar PON gereden (even naar Hannover is ook zo wat) om daar een A8 te bezichtigen, die daar stond in deze kleurcombinatie.
Ik was volledig overtuigd van de schoonheid van deze combinatie.
Al met al geeft het interieur enerzijds een chique doch ook sportieve uitstraling, zeker in combinatie met de geborsteld aluminium decorlijsten.
Iets over de vering. De A6 is te koop in 4 varianten:
Standaard onderstel
Sportonderstel (in NL standaard op de quattro uitvoeringen, 20 mm verlaagd)
S-line onderstel (= 30 mm verlaagd + 17” remmen)
Adaptive air suspension
Alle leverbaar vanaf 16” velgen tot 19”, behalve de S-line, deze vanaf 17”
Ik heb in NL eerst een proefrit gemaakt met een auto met het S-onderstel om me ervan te vergewissen dat dit niet te hard zou worden. Deze auto was tevens een 2.7 TDI. De S-line vering vond ik niet te hard (voldoende rest comfort) maar de 2.7 TDI vond ik te zwak. Ik had al 180 Pk in mijn oude en de nieuwe is een stuk zwaarder. De prestaties zijn zodoende van een 2.7 TDI zijn minder als een 2.5 TDI in 180 Pk uitvoering. Voorts zou ik dan gegaan zijn voor een multitronic, en deze mogen niet gechipt worden (te veel koppel voor de multitronic)
Eerste indrukken:
De besturing is licht en direct, directer dan bij het vorige model. Door de servotronic is de bekrachtiging bij langzaam rijden zeer sterk en neemt met de snelheid geleidelijk af. Mijn oude A6 heeft ook servotronic, bij deze auto is duidelijk een verschil te merken in bekrachtiging boven en onder 20 km/h.
Stoelen
De stoelen zitten prima en zijn in alle mogelijke standen in te stellen. Dit tesamen met verstelmogelijkheden van het stuur moet een ieder ideale zitpositie kunnen vinden.
Waar ik nu wel moeite mee heb sinds 4 voorgaande modellen is een prettige positie te vinden van mijn voet t.o.v. het gaspedaal. Steun aan de zijkant voor de schoen ontbreekt.
Overigens ontbreekt de optie memory. Deze zou ik er voor de bestuurdersstoel altijd bij nemen.
Bandenspanningscontrole
Een prettige optie is het bandenspanningscontrole-systeem.
Wanneer een band een te lage spanning heeft (een paar tienden bar minder), volgt er een melding in het MMI welke band te zacht is.
Adaptive cruise control.
De ACC is niet bruibaar als een conventionele cruise control. Dit is een groot nadeel.
De ACC begint te remmen als een voorganger te dicht nadert. Dit is lastig, met name op rijkswegen. Rijd je harder als je voorganger, dan moet je tijdig naar de linkerbaan, anders begint de auto te remmen en volgt daarna de voorganger op gepaste afstand. Zeker wanneer het snelheidsverschil gering is met de voorganger, vind ik het lastig rijden.
Ook wanneer een inhaler zeer snel naar rechts gaat, merkt de radar op dat de afstand te gering is en gaat de auto remmen.
Op een provinciale weg, waarbij je je voorganger volgt, werkt het prettiger. De auto versnelt als je voorganger versnelt, en remt af wanneer je voorganger afremt. Je kunt zodoende in kolonne rijden zonder het gaspedaal te hoeven gebruiken.
Al met al adviseer ik een ieder er eerst proef mee te rijden alvorens deze optie aan te schaffen. Ik zou het achterwege laten. Een normale CC werkt voor mij goed genoeg.
Quattro/geen quattro
Een lastige vraag. In vergelijking met mijn vorige audi’s (voorwielaandrijvers) merk ik nauwelijks verschil onder normale omstandigheden. Zeer goede rechtuitrij eigenschappen, nauwelijks zijwindgevoelig etc.
Door lange bochten, zoals bij een klaverblad, kan je echter gruwelijk hard de auto door de bocht heen trekken. Het wordt dan echter zo oncomfortabel (je wordt uit de stoel gedrukt), dat ik de grenzen niet heb opgezocht.
Een grote waterplas aan de rechterkant van de weg doet de wagen ook weinig, terwijl je met de voorwielaandrijver naar rechts wordt gezogen.
Bijzonder was de ervaring van de winter op een spiegelglad woonerf. Ik dacht vanuit stationair rijden even alle vier de wielen te laten doorslippen en gaf een peut gas. De wagen spoot er als een speer vandoor. Oeps. Ik kan me de lof van de zuid-duitsers, zwitsers etc., die nog wel eens over besneeuwde wegen moeten rijden, nu goed voorstellen. Ook bij zware regenval merk je verschil door uitblijven van aquaplaining. Maar hoe vaak komt dat hier voor?
Een ieder moet maar voor zichzelf uitmaken of het verschil door de meerprijs wordt gerechtvaardigd.
Vering
Mijn oude A6 is uitgerust met sportonderstel en 17”. De huidige S-line vering is nog iets steviger. Grote oneffenheden in de weg worden duidelijk doorgegeven.
Uit ervaring weet ik dat het veercomfort nauwelijks te verbeteren is met één maat kleinere velgen.
Af te raden voor comfort freaks, deze moeten kiezen voor normaal (sport)onderstel of AAS. Met Adaptive Air Suspension heb ik geen rijervaring, maar dit is een mix tussen comfortabel bij lagere snelheden en wat straffer bij hogere, wanneer de auto automatisch zakt. Wat ik begrepen heb is de dynamic stand bij AAS te vergelijken met de S-vering.
Voor mensen die houden van hard rijden en gevoel met de weg houden is de S-line een aanrader. Met hoge snelheid (> 150) hard door een flauwe bocht met een hobbel, geen probleem. De auto blijft aan de weg kleven. Daar waar deze auto (en ook mijn vorige) als een blok ligt in een bepaalde bocht met hobbel, vloog ik er met een BMW 730d zowat uit. En BMW heeft toch ook een aardige reputatie. Maar deze BMW is blijkbaar toegelegd op comfortabel rijden.
Remmen
Niemand heeft mij kunnen vertellen wat het voordeel is van de 17” reminstallatie t.o.v. de standaard 16”. Ik vermoed het afremmen op zeer hoge snelheid. Wat mij opvalt is dat bij hard remmen er veel pedaalkracht nodig is. Voor de rest goed doseerbaar.
APS
De auto is voorzien van het APS advenced. Dit houdt in dat er achter een camera is gemonteerd. De beelden zijn te zien in het MMI.
Het system is even wennen. Achteruit rijden en vooruit naar het MMI kijken. Het werkt perfect.
Schuifdak
Het nut van een schuifdak in combinatie met airco is me altijd ontgaan (je gebruikt een schuifdak vaak voor koeling). In deze auto zit echter een glazen dak. Van binnen de binnenbekleding wegschuiven en je krijgt een fraai ruimtelijk effect (en extra licht). Als je nog een paar centen over hebt, zeker doen.
De Bose installatie.
Ik denk, weggegooid geld. Bij het standaard DSP sound systeem is de “sub-woofer” (een echte sub-woofer heeft de auto niet) apart inregelbaar, bij de Bose uitvoering niet. Nu te veel gebonk van het laag.
Interieurvoorverwarming
De interieur voorverwarming (maar ook koeling)
Deze is voor te programmeren maar ook aan te zetten met afstandsbediening. Het interieur en de motor worden verwarmd (en in de winter de ramen ontdooid) dan wel het interieur wordt gekoeld. Het werkt bij verwarming op diesel (dan wel benzine). Ik vind het een geweldig systeem. Aanrader maar niet echt goedkoop.
De tiptonic.
In mijn vorige A6 was dit een 5-bak, nu een 6-bak. Deze bak schakelt echt geweldig, vrijwel onmerkbaar en vanaf de 4 zonder slip (lock-up). Dit in tegenstelling tot automaten van bv. BMW, die altijd slippen.
Alleen de kick-down gaat zwaar.
De TV geeft een scherp beeld. Ik weet alleen niet wat ik met een TV in een auto moet.
Verbruik:
Mijn gemiddeld verbruik is 8.5 liter/100 km. Het gebruik is natuurlijk sterk afhankelijk van je rechtervoet. Ten opzichte van de 2.5 TDI valt me dit mee, deze gebruikte 8 liter/100 km.
Eerste conclusie (blijft natuurlijk een subjectieve beleving):
De pro-line uitvoering is een must (vanwege de Xenon verlichting en Audi Parking System plus). Eenmaal met xenon gereden (ik sinds 2001) en je wilt nooit meer terug.
Ook de DVD nav is een must (vanwege grotere- en kleurenscherm)
Aan te bevelen: het schuifdak en de voorverwarming.
Ik heb gemerkt dat een mooi interieur meer voldoening geeft dan diverse opties. Je kijkt er ook elke dag naar.
Ik zal dan ook bij een volgende auto meer aandacht schenken aan bv. Exclusive tapijt, Exclusive decorlijsten etc.
Problemen
Tot nu toe geen.
Gebruikskosten voorlopig met 3* gewaardeerd omdat ik nog onvoldoende ervaring heb opgedaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.