AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2006)

autoreview

Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line (2006)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na uitvoerig nadenken en proefrijden heb ik als opvolging voor mijn quattro-golf een Audi A6 Avant genomen.

Na de eerste ervaring met vierwielaandrijving was een ding duidelijk: in het vervolg weer! Wegligging onder diverse weersomstandigheden zijn toch duidelijk beter dan de tweevoetige tegenstanders.

In eerste instantie leek een Q7 te gaan winnen, alleen wat is tie groot! Na overleg thuis (tsja....) leek een A6 avant de beste optie.

Opgehaald op 13 januari j.l. Ik koos voor een 3.0 TDI (165kW) quattro DPF met pro-line en S-line (exterior- en sportpakket!).
Speciaal voor de S-line is er als kleur het Avus-zilver. Prachtige kleur, zeker in combinatie met het verlaagde sportonderstel, 245/40 R18 velgen en de s-line grill geeft dit een heel stoer uiterlijk.
In reviews las ik dat het S-line onderstel erg stug zou zijn; nou is dergelijke duitse degelijkheid sowieso al stug geveerd, maar ik vind mijn combinatie zeker niet te stug. Gewoon lekker...
Omdat ik in mijn Golf ook een schuif-/kanteldak had, heb ik dat weer besteld. Zomers toch wel heel lekker en het geeft weer iets stoers aan het uiterlijk (erg he?). Alleen kwam er bij geopend rijden nog iets te veel sneeuw/water naar binnen t.g.v. de weersinvloeden :-)

Binnenin zijn de zwarte deels lederen sportstoelen in S-line erg comfortabel. Het dashboard is geweldig, ergonomisch prima, behalve de sleutelinsteek zit soms wat in de weg. Het S-line pakket wordt gecombineerd met geborsteld aluminium inleg, ook weer een heel stoere combinatie.
MMI met DVD-navigatie heb ik nog niet op een foutje kunnen betrappen (daaaag TomTom!).
Ruimte voorin is prima, je hebt niet direct het idee dat je in een dergelijke grote auto zit (knus...!). Op de achterbank kan je een feestje houden, zeker als je de bagageruimte erbij betrekt, wat een ruimte!

En qua rijden is het helemaal top! De 225 pk laten zich heel makkelijk bedienen en wanneer de teugel losgaat stijgt het adrenalinegehalte! De tip-tronic 6 bak schakelt vrijwel ongemerkt en heel soepel. In de S-stand lach je iedereen die naast je gaat staan uit...

Ik verwacht de komende tijd veel kilometers te gaan rijden (vandaar mijn eerste ’diesel’), en zal af en toe de gegevens hier updaten.

Binnenkort wat fotootjes....

PROBLEMEN

07-03-2006:
PLUS: geweldige wegligging, zeer soepele, krachtige motor, stoere uitstraling.
Ik kan geen kraakjes of piepjes ontdekken. Het dieselverbruik is nu gemiddeld 9.1 l/100km, maar ik verwacht nog te zakken. Ik ben benieuwd of ik het gemiddelde gebruik uit het boekje ga halen...?

MIN: dashboard-kastje ging niet soepel open (je moet toch wat te zeuren hebben..) en: de winterbanden voor een dergelijke auto zijn vrij prijzig! Enige stel dat past kost 2500,- euro s! Maar ja...... zeg maar niets :-)

Conclusie: Ik ben nu erg tevreden, de auto voldoet volledig aan mijn verwachtingen.
Tevens een complimentje voor mijn dealer (Auto Kar Bergen op Zoom): service zoals je die nog maar HEEL weinig tegenkomt. Gelukkig heb ik jullie met deze Audi nog niet echt nodig gehad!

13-04-2006; km-stand 10.000km
PLUS: Nog steeds onder de indruk van deze auto. Een genot om in te rijden. Inmiddels de winterbanden (17 inch) weer vervangen door de zomerbanden (18 inch). Je voelt weer wat meer ’contact’ met de weg, maar dat is niet storend.
Verbruik is inmiddels gedaald naar 8.6/100km, op naar de 7.6!

MIN: Slechts wat kleine zaken: schakelaar van dak haperde, is direct door de dealer vervangen. Nog steeds geen gsm-adapter voor de telefoon en daarbij had ik gehoopt dat verbinding met een MP3 mogelijk zou worden (zoals bij VW gaat komen), maar daar hebben ze bij Audi nog niet van gehoord (te illegaal zeker...)

Conclusie 2: Deze auto is nog steeds een aanrader!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren