Audi A6 Avant 2.7 TDI Pro Line (2008)

autoreview

Audi A6 Avant 2.7 TDI Pro Line (2008)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.7 TDI Pro Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf148.000 km
KM-stand laatst225.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

En nu weer een CVT

  • 168.000 km

Vorig jaar heb ik toch weer een automaat gekocht, voor het eerst bij een Audi dealer met 1 jaar garantie. Zelfde motor als de vorige, maar toch echt een ander karakter. Het is heel ontspannen rijden, en als het wat sneller moet, hoeft de motor niet veel toeren te maken. In de sportstand schiet de toerenteller rap door de virtuele versnellingen en voelt de auto best snel aan. Het veelvuldige schakelen in de 6-bak mis ik niet!

Na een krap jaar rijden ben ik nog steeds zeer tevreden. Dit model is uitgevoerd met lederen bekleding, stoelverwarming, comfort airco en kleuren navigatie, dat staat toch een stuk beter dan het basis monochroom display. Wat opvalt is dat de motor in het intereur erg stil is, mogelijk is het compartiment beter geisoleerd, want van buiten klinkt het niet anders dan ik gewend ben.

Op 160000 km heb ik wel de auto terug naar de garage moeten brengen vanwege een motorstoring. Het bleek dat een elektrisch bediende klep in de luchtinlaat niet meer functioneerde. Dit schijnt vaker voor te komen en het euvel is onder garantie verholpen. En dat is maar goed ook, want de kosten zouden tegen de 1000 euro hebben gelopen.

Een volgende klus zal het monteren van een andere set dempers en veren zijn. Hoewel de koets niet deint of overdreven overhelt, mag het toch wel wat steviger van mij. Deze versie was helaas niet als S-Line uitgevoerd, maar een setje Bilstein met Eibach veren zal wonderen doen.

Verlagingsset gemonteerd

  • 172.000 km

Inmiddels is de Audi voorzien van een Eibach / Bilstein verlagingsset. De wegligging was al goed, maar met deze set ligt de auto merkbaar steviger op de weg. Van overhellen in bochten is nauwelijks nog sprake. Opvallend is dat het comfort is behouden, wat met de duurdere progressieve veren van Eibach te maken heeft. De mongtage mocht dan even lastig zijn, maar dan heb je ook wat. En het ziet er natuurlijk goed uit.

Gemaakt om kilometers te verslinden

  • 192.000 km

Het blijft fijn rijden in de A6, wat is het toch een stabiele wagen. Naast het reguliere woon-werk verkeer brengt hij ons veilig op onze vakantie bestemmingen. Het is prettig cruisen op de Route du Soleil die in de mei vakantie erg rustig is, en voor je het weet zit je aan de Costa Brava. Het is heerlijk ontspannen aan boord, mede dankzij de Multitronic. Na de tolpoorten gaat het gas er weer op en trekt de cruise control je vloeiend naar de ingestelde flitsveilige 137 km/h.

Afgezien van een Long Life Service, een APK en 2 nieuwe banden, heb ik deze periode geen kosten hoeven maken. De motorkap is zelfs niet open geweest. Ik houd er de laatste tijd een iets rustigere rijstijl op na en het verbruik zakt daar aanzienlijk mee. Ik rijd tussen de 1000 en 1100 km op een tank van 70 liter en dat is lang niet slecht.

Ik kijk nu alweer uit naar de rit door Duitsland richting Italie. Kan hij weer doen waar hij voor gemaakt is; je snel en comfortabel op de plaats van bestemming afleveren.

Meer kilometers

  • 225.000 km

Begin dit jaar zijn er een paar kleine reparaties geweest; een pdc sensor en een achterlicht unit (was lek) zijn vervangen. Verder is er een long life service beurt uitgevoerd. Het was bij elkaar wel een flink bedrag van 800 Euro, maar daar rijd ik dan wel weer ongeveer 35000 km mee. De motor loopt nog als een zonnetje. Ik rijd de laatste tijd iets langere afstanden dan normaal en het verbruik is daardoor tegenwoordig gemiddeld 6,0 l/100 km.
Wat ik opvallend vind is dat het lederen interieur heel mooi blijft, terwijl ik er niets aan doe. Ik heb dat wel eens anders gezien, vooral bij de modellen met sportstoelen gaat het leer snel kreukelen en uitdrogen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.