Audi A6 Avant 2.5 TDI 180pk Pro Line (2003)

autoreview

Audi A6 Avant 2.5 TDI 180pk Pro Line (2003)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.5 TDI 180pk Pro Line
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst75.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

5 jaar probleemloos

  • 75.000 km

Sinds maart 2003 ben ik eigenaar van deze 2.5 TDI TT Exclusive (dus 180 PK). Hiervoor was ik eigenaar van een 2.5 TDI TT met haast geen opties.

Eigenlijk voor de grap ben ik een paar dealers afgegaan om te kijken hoeveel mijn oude A6 nog zou opbrengen. Daarbij ben ik op een dealer gestuit die waanzinnig veel voor mijn oude gaf.

Na nog wat rekenen de knoop doorgehakt en nu een behoorlijk aangeklede A6 gekocht.

Deze auto heeft als opties:
Tiptronic 5 traps automaat (dus geen onderhoudsgevoelige multitronic)
Sportstoelen, elektrisch verstelbaar, en verwarmd
Leder bekleding met Alcantara middenbaan (van de S6)
Sportonderstel
Servotronic
Navigatie plus (groot scherm) met ingebouwde radio Symphonie II
CD speler / wisselaar
Audi Soundsystem met subwoofer
Skifoedraal
Bumpers en dorpels in carrosseriekleur
Metallic lak
Automatisch dimmende binnenspiegel
Multifunctioneel lederen stuurwiel
Diefstalalarm
APS (parking system) voor en achter
Wortelnoten decoratielijsten
Xenon plus met sproeiers
Zonwerend rolgordijn voor de achterklep + achterportieren
Dakspoiler S-line

Veel van deze opties behoren tot het exclusive pakket. Dit pakket was leverbaar einde 2002/begin 2003.

Interieur/exterieur
De auto is uitgevoerd in atlas grijs. Deze kleur zie je weinig op de A6. De meeste hebben een donkere kleur. Bij PON een S6 zien staan in deze kleur en ik was er helemaal weg van.
Van binnen is de auto uitgevoerd met sportstoelen in leder/alcantara in het zwart. De stoelen zitten geweldig en je zit er rotsvast in, mede dankzij de alcantara binnenbaan.
(wat je op de foto ziet is geen vlek, maar een vleug)
Ik zou altijd weer voor deze combinatie gaan. Ik heb als extra optie elektrische stoelen genomen, omdat ik met de handbediende niet de juiste zitpositie kon vinden. Achteraf spijt dat ik geen memory erbij heb genomen.
Om het interieur af te maken is gekozen voor decorlijsten in donker walnoot.
Het interieur ademt daardoor sportief/rustig.

Voorts heb ik als extra gekozen 16” ATP velgen. Deze heb ik later vervangen door de 17” S-line velgen.

DE auto is zeer stil bij cruisen. Alleen bij het optrekken laat de Pumpe-düse diesel van zich horen.

Allereerst iets over de vering. De A6 is te koop in 3 varianten:
Standaard onderstel
Sportonderstel (in NL standaard op de quattro uitvoeringen, 20 mm verlaagd)
S-line onderstel (= 30 mm verlaagd + 17” remmen)

Op deze auto zit het sportonderstel. Dit maakt deel uit van het exclusive pakket. Dit was wel even wennen voor me. De vorige auto was uitgerust met het standaardonderstel en bood aanzienlijk meer veerconfort.
Na verloop van tijd gaat deze vering echter wennen en ga je de voordelen ervan inzien.
Zo ligt deze wagen bij snelheden boven >160 km/h aanzienlijk strakker op de weg als de standaard.
Zelfs bij snelheden boven 200 km/h is het nog zeer rustig en relaxed rijden.
Ook in lange bochten (bv klaverblad) kan je deze auto er hard doorheen trekken zonder dat ie ook maar in iets protesteert.
Ik vind deze auto zelfs nog strakker liggen op de weg als mijn nieuwe A6, zie verhaal over BMW 730D in nieuwe review (komt waarschijnlijk door de starre achteras en minder torsie in het frame)

Onder normale (droge) omstandigheden is 180 Pk op de vooras geen probleem. Volgas wegtrekken doet de auto zonder doorslippen. Bij nat wegdek ligt het natuurlijk iets anders en grijpt de ASR onmiddellijk in. Voor mij echter geen redenen af te zien van zoveel vermogen op de voorwielen.

Besturing
De besturing is licht en direct. Door de servotronic is de bekrachtiging bij langzaam rijden zeer sterk en neemt met de snelheid boven ± 20 km sterk af. Hier moest ik wel even aan wennen, je voelt gewoon het omslagpunt.

DSP soundsystem
Ik vind het een zeer goed geluidssystem. Achterin aan de zijkant is een subwoofer weggewerkt. Het geluid komt als zeer evenwichtig over, van hoog tot laag. Geen hinderlijk gebonk van de bassen.

Problemen
Tot nu toe nauwelijks. Tijdens garantie is een voeler op de radiator van de airco vernieuwd.
Achteraf bleek dat deze voeler bij fabrieksmontage er blijkbaar alleen met handkracht ingedraaid was en zodoende was het systeem zonder koelvloeistof komen te zitten.
Voorts een hinderlijke lekkage van olie in de motorruimte. De motorruimte was in korte tijd bezaaid met olie. Dit bleek een of andere afdichtingsring te zijn van een olieleiding op de turbo.
Alles is verholpen onder garantie.

Voorts bij 20.000 km een onderhoudsbeurt gehad. Behalve vervanging van olie en diverse filters geen bijzonderheden. Kosten: € 412,-
Bij 57.000 km wederom een onderhoudsbeurt gehad. Naast olie, filters en remvloeistof vernieuwen geen bijzonderheden.
Kosten: € 580,-
Bij 70.000 km is de accu vervangen.
Kosten: € 180,-
De auto dient nu wederom een onderhoudsbeurt te krijgen.

De auto heeft in 5 jaar slechts 75.000 km gelopen.
Hij staat nu te koop.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.