Audi A6 Avant 2.5 TDI 163pk Advance (2004)

autoreview

Audi A6 Avant 2.5 TDI 163pk Advance (2004)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.5 TDI 163pk Advance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf153.000 km
KM-stand laatst197.000 km
Lezerswaardering: 15%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn Multitronic als caravantrekker...

  • 197.000 km

Ik was nèt in het bezit van deze Audi toen ik op het Internet las over grote problemen met de Audi Multitronic versnellingsbakken.

(Zie foto 2> de 3 belangrijkste onderdelen van een Multitronic: twee poeliehelften met onder de linker helft een stuk van de duwketting. Overigens beschouwen kenners de speciale ATF-olie ook als belangrijk onderdeel...)

In fora spreekt men dan ook graag over "Multitrauma" bakken: het grote koppel/vermogen van deze zescilinder turbo-motoren kan in de Multitronic-overbrenging leiden tot problemen wanneer het vermogen wordt aangesproken. De constructie van de aandrijflijn wordt op zo'n moment te zwaar belast. Bijvoorbeeld wanneer u met een Audi en caravan erachter een berg op rijdt. Reparaties van meerdere duizenden Euro's kunnen het gevolg zijn.

Ik had de Audi aangeschaft juist vanwege mijn caravan...

Gelukkig is mij tot nog toe Multitronic-ellende bespaard gebleven:
Ik rijd zo'n 25.000km per jaar, waarvan 7.000 in het buitenland met vrouw en kinderen en een Kip 44T caravan (1250kg) erachter. Reisdoel bv. Sicilie, Zuid-Italie of Midden-Kroatie. En dan moet je wel eens een berg over.

Geen enkele helling vormt een probleem voor de Audi! Soms rijdt ik met cruisecontrol een berg op en weer af: de Multitronic laat berg-op het toerental mooi gelijkmatig oplopen om meer vermogen te genereren, tot 3000 toeren of meer. Bovenop de helling zakt het toerental weer terug naar zo'n 1700 toeren. Bergaf loopt vervolgens het toerental weer op als de auto te snel gaat, waarbij de automaat remt op de motor. Een mooi stuk techniek!

Meestal echter laat ik - om de Multitronic zo min mogelijk te belasten - de auto de helling oprijden waarbij ik met de stuurflippertjes of centrale pook terugschakel om het toerental op te voeren. De Multitronic pompt namelijk per 1000 toeren 9 liter olie rond. Dus hoe meer toeren, hoe meer olie rondgepompt wordt, hoe meer druk op de poelies en hoe meer koeling. En dus minder belasting voor de aandrijving.

Een tweede tip: rijd met een caravan of in andere zware omstandigheden altijd met de Multitronic-bak in sportstand, omdat dan het toerental wordt verhoogd. Adviezen van mijn garage Eur-o-matic in Oisterwijk, gespecialiseerd in het reviseren en onderhouden van vooral Multitronics.

Reparaties & kosten

  • 197.000 km

Voor deze mooie en fijne auto heb ik in Maart 2009 € 15.000 betaald bij Carmix in Macharen. Ik kreeg daarbij 6 maanden garantie. Nieuw kostte de Audi in 2004 maar liefst € 59.999.

Reparaties onder garantie van de handelaar uitgevoerd:
154.000km: Fuseekogel vervangen
165.000km: Nieuwe radiator, ivm een lekkage.
165.000km: Nieuwe aircopropellor-unit, ivm koelingsproblemen.(De vin draaide niet meer, motortje defect)

De reparaties daarna voor eigen rekening:
171.000km: Olielekkage aan de Multitronicbak (€ 200).
192.000km: Aandrijfashoes vervangen: (€ 150).
197.000km: Parkdistancecontrol werkt niet meer. Waarschijnlijk is de regelunit defect. Schatting kosten € 100.

Het gewone onderhoud:
Dat doe ik zoveel mogelijk zelf.

Groot onderhoud voordat ik de auto in mijn bezit had:
Multitronic is vervangen/gerepareerd in April 2005 bij 72.000km. De zes-lamellenkoppeling is daarbij vervangen door een exemplaar met zeven lamellen. Dit alles destijds onder garantie.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.