Audi A6 Avant 2.4 Pro Line (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.4 Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 164.000 km |
KM-stand laatst | 172.000 km |
ERVARINGEN
- 171.000 km
Deze jonge gebruikte wagen kocht ik in juni 2008 van een leasemaatschappij uit Houten. De vorige berijder wilde een zware caravan gaan trekken en wisselde zijn Audi A6 2.4 Proline Business Multitronic om voor een Renault Espace IV 3.5 V6.
De Audi had \"al\" 164000 km op de klok staan, maar was van binnen en buiten in nieuwstaat. Een koopje dus. Auto zonder testrit gekocht en opgehaald in Houten.
Geen rammeltje, piepje, kraakje, helemaal geen storende dingen tijdens de rit naar huis. De auto rijdt alsof hij gisteren in Ingolstadt van de band afgekomen is.
De 2.4 liter V6 motor vormt met de Multitronic CVT-Automaat een perfecte combinatie. Veel kracht, prachtige rijeigenschappen en een geweldige dynamiek vormen het karakter van deze Duitse bolide. Werkelijk alles aan deze auto is met duitse precisie en degelijkheid afgewerkt.
Deze zomer met de auto naar Spanje geweest: een genot! Van mij had de reis nog zo\'n 1000km langer mogen zijn. Als je 1 keer in deze Audi zit, wil je er vrijwillig bijna niet meer uit.
Voordelen:
- krachtige motor
- voor een 6 cylinder zéér zuinig: 7,4 liter per 100 km bij 150km/h constant
- prachtig afgewerkt leder
- goede geluidsinstallatie
- goed navigatiesysteem
- bluetooth
- MMI High
- Adaptive Cruiscontrol (alhoewel dit in NL nagenoeg onbruikbaar is, maar dat ligt niet aan de auto)
Nadelen:
- jaloerse blikken van andere automobilisten
PROBLEMEN
- 172.000 km
Nu dan toch een probleem:
tijdens het rijden viel na het gebruiken van de ruitensproeier op de achterruit opeens de gehele MMI uit.
Geen radio, navi, telefoon e.d. meer. Helemaal niets.
Toen ik het klepje in de kofferbak openmaakte, waarachter de MMI componenten verstopt zitten, grote schrik: alles kletsnat!
Even verder zoeken bracht het volgende aan het licht:
het slangetje van de ruitensproeier is niet van rubber, maar van hard plastic en is precies in een bocht in de achterklep gebroken.
Resultaat: een behoorlijke hoeveelheid ruitensproeiervloeistof die zich een weg naar beneden zoekt, waar het niet hoort (Newton, bedankt voor de zwaartekrachttheorie....).
De vloeistof loopt over de bekleding van de D-stijl en drupt dan precies op het rack met de DSP-Versterker, de NAVI-DVD en de radiomodule.
Helaas waren al deze onderdelen ook echt kapot, alsmede de antenneversterker die in het achterpaneel geschroefd zit.
Volgens de lokale dealer een kostenpost van /- €6000,-.
Via verschillende fora kwam ik erachter dat dit een bekend probleem van de A6 4F is en dat Audi er van zou weten.
Helaas: geen coulance / garantie of iets dergelijks. Ze gaven zelfs aan dat de terugroepactie voor dit probleem, niet op mijn auto van toepassing zou zijn.
Uiteindelijk heb ik de onderdelen in België gebruikt weten te vinden en was ik aan onderdelen voor € 330,- klaar.
Daar kwam wel nog een MMI-Update van € 2,50, 1x komponentenschutz verwijderen á € 35,- (in DLD) en 1x uitlezen in NLD (á €45,- excl.) bij.
Al met al redelijk goedkoop opgelost, maar van Audi ben ik zwaar teleurgesteld. Een kapot slangetje van € 0,50 mag toch geen schade van € 6000,- veroorzaken?!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.