Audi A6 Avant (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Audi RS6 V10 2008
- 65.000 km
Beste lezers,
Ik heb nu 65000 km gereden met de RS6 in 2 jaar tijd en hoop voor jullie een goede revieuw te kunnen schrijven over de RS6 V10.
Tja waar moet ik beginnen? Moet ik nu vertellen dat ie snel is? Ja dat is de RS6, niks mis met het koppel wat je bij een heel laag toerental voor de volle 100% kunt gebruiken door het Quattro systeem. Wegligging is goed te noemen, ook met de in hardheid instelbare onderstel, kent 3 standen. Comfort, Dynamic, Sport.
De sport stand kun je niet gebruiken op de openbare weg want dan moet je eerst een niergordel omdoen en je vulling late na vullen. Ben wel met de RS6 diverse rondes over Zandvoort gegaan en dan is de Sportmode zelfs te soft! Dan wil je zo hard gaan, Meestal rijd ik de RS6 op Dynamic stand omdat dit sportief en comfort is, de comfort mode geeft je meer het idee dat je banden lek zijn. niet echt prettig gevoel aan het stuur als je wil doorrijden. Wat een echt gemis is een soort van RS knop, wat de RS4 en M5 en M3 wel heeft. Dus op een knop drukken, op het stuur, en alles gaat in sportstand.
Nee nu moet je eerst op je mmi knop drukken dan je stand kiezen met de draai knop, je pook nog ff in S stand zetten en dan gas geven. tja... beetje jammer.
De RS6 is de ideale combinatie van PK, Koppel, tractie, veiligheid, ruimte en stijl. Ik vind de M5 te plat, en ik ga niet graag met de wintersport in een M5. lkkr door die gladde bergen heen in je achterwiel aandrijver??? nee dank je.
Met Quattro kun je altijd planken, ideaal. prima combi die power en tractie in alle omstandigheden.
De Recaro stoelen zitten geweldig, Ik heb in het verleden een 3.0 TDI gehad met S line stoelen maar dit zit helemaal top, goed voor de lange afstanden en zeker sportief te noemen, ze zien er ook goed uit. Deze RS6 heeft vol leder, het leder is nappa leder, is prima kwaliteit. wel bij de wangen met instappen wat beschadigingen.
Ander groot voordeel is het brandstof verbruik, je zou denken dat dit en zuiplap is, Ik ben bijzonder tevreden over het verbruik. Ik rij ruim 560km op een volle tank met 80 liter. Dat vind een hele goede prestatie voor een 5.0 V10.
De ouder RS6 V8 kreeg je niet voorbij de 1 op 5!!
Nadelen?
Ja die zijn er ook.
Ik vind hem te zwaar voor een performance auto, 2100 kilo voel je wel als je gaat gooien en smijten, als je in duitsland boven de 250 rijd een 2 keer flink remt zijn je remmen over verhit en gaat de boel wat trillen... echt triest voor en auto van zoveel geld. Altans in NL he, in D koste die 100.000. Dat is ie ook waard en geen 173.000 euro.
Dus hij is te zwaar, precies 300 kilo naar mijn gevoel, ook op de vooras te zwaar. je voelt duidelijk dat het blok niet ver achter de vooras hangt zoals bij een M5. Dit doet de RS6 een beetje onderstuur geven, maar als je dat weet is het ook weer makkelijk om hem overstuur te geven omdat de meeste aandrijving op de achterwielen zit. 4 wiel driften met de tractie uit gaat dan ook prima.
Grootste nadeel is dat de remmen ( staal ) absoluut onder de maat zijn, deze hadden wel zwaarder uitgerust mogen zijn. maar ook weer dat gewicht icm je snelheid die de boel verstieren.
De optie Keramisch zou denk ik de oplossing moeten zijn, daar heb ik dus spijt van, maar ja 15.000 euro optie dan denk je ook wel van laat maar want zo is het wel genoeg, ja spijt van.
Nadeel van keramisch is dat het vreselijk kan piepen als het warm is.
Problemen?
Die heb ik niet gehad, gewoon een beetje onderhoud.
wel wat op en aanmerkingen: de schijven gaan erg hard net zoals de blokken,
er zit geen goed geluid in de uitlaat.
de Oude RS6 V8 klinkt beter maar mijn ervaring.
De versnellingsbak lijkt wel eens wat te bonken met terug schakelen,
tijd lang problemen gehad met starten, alsof je accu leeg is, bleek een kapotte carter ventilatie slag te zijn van 25 euro.
de led koplampen laten vervangen onder garantie.
Dus wat dat betreft een behoorlijk probleemloze auto na 2 jaar.
Dingen die ik mis op de RS6.
Alcantara hemelbekleding
betere remmen
een goed geluid in de uitlaat
de voorbumper had wat dikker gekund en ik vind die rand er onder niet zo mooi.
Als je navi aanstaat, en je word gebeld springt je navi scherm naar de telefoon, en moet je tijdens rijden en bellen alles op navi zetten, mega irritant want dat doe je dus 5 keer per dag als je onderweg bent, moet in software op te lossen zijn lijkt me.
geluid van de bluetooth is ook enorme bagger!
Keyless entry is soms wat traag van reageren met de deur openen. Dan moet je met de sleutel in je broekzak dichter heen en weer langs je portier gaan en tegelijkertijd aan de klink trekken, is een vreemd gezicht want andere denken dat je tegen je auto staat aan te rijden : )
Maar ik blijf hem nog wel een jaar of 2 rijden, want ik zou niet weten wat ik anders moet rijden.
Dus een prima knal bak, alleen V8 klinkt beter!!
Ik hoop dat jullie wat kunnen met deze rijervaring.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.