Audi A6 Avant 2.0 TFSI Business Edition (2010)

autoreview

Audi A6 Avant 2.0 TFSI Business Edition (2010)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.0 TFSI Business Edition
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst23.500 km
Lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inrijdperiode

  • 3.300 km

Begin mei mocht ik deze auto afhalen bij de dealer. Vrijwel meteen daarna zijn we voor 2 weken naar Frankrijk vertrokken, waardoor de auto meteen lekker is ingereden.

Hij zag er daarna wel uit alsof hij 3 jaar niet gewassen was, maar ook dat is inmiddels weer opgelost met een grote poetsbeurt.

De eerste 3000 kilometers zijn zeer goed bevallen. De 2 liter turbomotor is soepel en krachtig genoeg voor mij. Het rijden met de multitronic en de zeer lage toerentallen is een genot, het lijkt wel een diesel. Qua rij eigenschappen is het haast niet te vergelijken met mijn vorige auto, een Renault Scenic. De Audi ligt veel vaster op de weg, heeft veel beter bochtengedrag en produceert ongeveer een kwart van het geluid van de Renault.

De standaard stoelen hebben mij positief verrast, ik was daar toch wel een beetje huiverig voor na de vele adviezen om sportstoelen te nemen. Zowel op de heen- als terugreis naar het vakantie adres meer dan 10 uur in de auto zonder het gevoel te hebben niet goed te zitten. Het zal ook een kwestie van zit-smaak zijn.

De MMI plus navigatie en combinatie tussen alle verschillende onderdelen (telefoon, adresboek, navigatie) werkt erg prettig. Spraakbediening nog niet zo veel mee gedaan, blijf het een beetje vreemd vinden om tegen een auto te praten.

Olieverbruik lijkt mee te vallen na de eerste 3000 kilometer, heb gepeild maar staat nog netjes in het midden.

Is er dan helemaal niets op aan te merken? Niet echt, maar wel een paar kleine dingen.
Ondanks dat ik "maar" 17" velgen heb krijgen met name de mensen achterin redelijk veel "feedback" van het wegdek. Nou zijn de Franse binnenweggetjes ook niet al te best, dus wellicht niet echt representatief voor het gemiddelde werk.
Daarnaast heb ik het idee dat het dashboard wat "werkt". Af en toe hoor je een tik/knap wat klinkt als een stukje hard plastic dat tegen een ander stukje wrijft. Je hoort het ook als je bijvoorbeeld boven op het dashboard flink duwt.
Wellicht weet iemand of dit normaal is, of dat het nog aan het "inwerken" is en weer overgaat? Het is geen ramp, maar had verwacht dat een auto van dit kaliber geen geluidjes in het interieur zou maken.
Als de zon erop heeft gestaan is het overigens erger dan wanneer het dashboard koud is.

Al met al dus vooralsnog een zeer tevreden A6 rijder!

Verbruik tijdens inrijdperiode

  • 3.300 km

Zoals enkele reageerders aangaven wellicht ook interessant om iets over het verbruik erbij te zetten.
Het gemiddelde verbruik tijdens de eerste 3300km ligt op 1 op 10,9. Dat is, zeker met 2 hele lange ritten erbij, lang niet zo zuinig als in de boekjes. Maar wel zuiniger dan mijn vorige auto, Renault Scenic 2 liter benzine.
Wellicht wordt het verbruik nog beter na het inrijden?

Echte reisbak - top bereikt

  • 4.800 km

Inmiddels staat er door een ritje naar Zwitserland alweer 4800 km op de teller.

De auto lijkt voor dergelijke ritten gemaakt. Uitermate comfortabel zoeft hij over de Duitse Autobahn, zowel met lage als met hoge snelheid. De motor blijft zo laag mogelijk in de toeren, wat er voor zorgt dat het rijden met snelheden van 170-180 als "cruisen" aanvoelt.

Acceleren gaat tot 200 erg vlot. Tot 210 ook nog best snel, daarna begint het "kruipen naar de top". Die lag in mijn geval op een vlak stuk weg net iets boven de 220 en op een afdaling tussen de 230 en 235. Zelfs met die snelheden houdt je het gevoel dat de auto aan de weg geplakt zit.

Vrijwel alles aan de auto staat mij nog steeds (en steeds meer) aan. Het rijgedrag, comfort, audio, allemaal top.
Ik ga alleen nog een keer terug voor het tikje/krakje af en toe in het dashboard. Dit gaat me op den duur irriteren en doet afbreuk aan het solide gevoel dat je bij een dergelijke auto verwacht. Als je de "metaal-look" plaat aanraakt die rond de tellers en navigatie zit, dan hoor je het ook kraken en ik kan me niet voorstellen dat dat bij iedere A6 zo is.

Het verbruik tijdens het ritje naar Zwitserland en weer terug lag trouwens op iets boven de 1:10, waarbij stevig en sportief is doorgereden.

Verbruik wordt er niet beter op

  • 6.700 km

Het voorgeschotelde verbruik gaat deze auto echt niet halen. Ongeacht de ritsoort blijf ik op 1:10 tot 1:10,5 steken. Niet super schadelijk, maar niet conform opgave.

Het probleem met "kraak/tik" geluidjes wordt als het goed is morgen bij de dealer opgelost door het vervangen van alle airco roosters in het dashboard.

Kraken blijft en cruisecontrol ingebouwd

  • 7.100 km

Vorige week is mijn A6 teruggeweest naar de dealer vanwege de kraak/tik geluiden vanuit de airco-roosters. De roosters zijn allemaal vervangen, wat het probleem iets verminderd heeft. De tikken zijn eruit, maar het kraken blijft. Als de auto warm is (en de airco dus flink koelt) hoor je bij het rijden, met name in bochten en bij oneffenheden regelmatig kraakjes vanuit de luchtroosters of de omlijstingen van de luchtroosters.
Niks ernstigs, maar het blijft irritant bij zo'n dure auto en het is iets wat je niet verwacht in deze klasse.
Hij gaat dus nog een keer terug, wellicht kunnen ze de roosters met iets isoleren waardoor er geen wrijving meer kan plaatsvinden tussen de uitgezette roosters en omliggende delen.

Eveneens heb ik cruise control laten inbouwen. Dit zit standaard in de business edition niet inbegrepen en is toch wel een gemis. Na flinke discussie met dealer over te hoge prijs, dit door een Audi onderdelenspecialist laten inbouwen voor een nette prijs.
Cruisecontrol werkt intuitief. Alleen de plaats (extra hendel linksonder) zal ik aan moeten wennen. De Renault had Cruisecontrolknoppen direct op het stuur en dat werkte toch nog net wat handiger.

Dan nog iets over het olieverbruik: Na 7000km staat het oliepeil nog steeds net onder "max".

Er zijn een aantal aanpassingen in Vagcom gemaakt:
- Meebranden achterlicht LED's bij dagrijverlichting
- Omlaagklappen rechterspiegel bij achteruitrijden
- Needle Sweep bij aanzetten contact
- Turbodruk, olietemperatuur en laptimer in BIS
- Key warning bij het afzetten van contact

De kantelfunctie van de rechterspiegel is op papier handiger dan in de praktijk. Soms komt de spiegel niet terug in de juiste stand en hij kantelt eigenlijk net niet ver genoeg naar beneden. Deze aanpassing ga ik dan waarschijnlijk ook weer ongedaan maken, net als de key warning.

Al met al nog zeer dik tevreden met mijn A6. Een heerlijke comfortabele auto met meer dan voldoende vermogen.

Het mankement aan de aircoroosters irriteert me wel en had ik niet verwacht van een Audi, waardoor ik er ondanks dat het een onschuldig issue is, toch al te vaak bij de dealer ben geweest.

Kraken lijkt opgelost, eerste deuk erin

  • 7.600 km

Na 3 pogingen lijkt het kraken van het dashboard rondom de airco roosters nu te zijn opgelost. Bij flinke warmte nog af en toe een tikje, maar daar leer ik maar mee leven. Dat is het nadeel van een heel rustige en stille auto. Je hoort alles.

Meteen na terugkeer uit de garage viel er thuis voor de deur een fiets tegen mijn auto. Resultaat is een flinke deuk in het achterscherm. Was even heel erg balen. Wordt volgende week weer opgelost.

Verbruik wordt er nu wel beter op

  • 8.950 km

Afgelopen weekend een ritje naar de Vogezen gemaakt, ca. 530km enkele reis. Wederom genieten met een grote G in deze auto, zeker nu met cruise control.

Het verbruik is ineens stukken beter. Over de hele afstand gemiddeld ruim 1:12. Het stuk in Frankrijk waar je maar 110 mag (en daar door middel van flitsende lampjes zo vaak als je maar wilt aan wordt herinnerd...) zelfs ruim 1:13.

Ik vermoed dat de oorzaak voor de plotselinge daling in het verbruik te maken heeft met het gebruik van cruisecontrol en de lagere temperaturen, waardoor de airco minder hard hoeft te werken en wellicht daardoor wat minder energie nodig heeft.

De airco kraakjes zijn vooralsnog niet meer teruggekomen. De deuk wordt er op dit moment uitgehaald en bijgewerkt. Rijd nu tijdelijk in een Ford Mondeo, en ondanks dat die ook niet verkeerd rijdt, kan ik niet wachten tot ik de Audi weer terug heb.

Als een zonnetje

  • 14.200 km

Inmiddels staat er 14.200km op de teller. Ik rijd nog dagelijks met een grote glimlach op het gezicht door het genot van deze auto. Voor mijn gevoel is hij nog soepeler gaan rijden de laatste paar maanden.
Geen mankementen, geen issues. Verbruik blijft door relatief veel korte afstanden bij 1:10 liggen.

Heerlijk rijden maar wel wat puntjes

  • 18.000 km

De auto is inmiddels 8 maanden oud en heeft een ruime 18000 op de teller.
Het rijden blijft een genot. De motor is soepel en krachtig genoeg. De Multitronic draagt enorm bij aan het comfortabele rijden en is een genot.
Toch ook wat minpuntjes. Tijdens de koude decembermaand is een van de parkeersensoren gesneuveld en moest worden vervangen. Toch iets dat je niet verwacht van een Duitse auto.
Daarnaast blijft er af en toe een "knap" hoorbaar in het dashboard, wat ik ook niet verwacht van een auto in deze klasse. Lijkt een overblijfsel van het "kraak" issue dat ik eerder had.
Sinds kort komt er van achteren een krakend geluid, ik moet nog uitzoeken wat het precies is. Het lijkt op iets met de bank, want als er achterpassagiers in de auto zitten blijft het uit.

Al met al dus dik tevreden over het rijden, maar minder over de afwerking.

De winter door

  • 23.000 km

Inmiddels weer wat maanden verder. Het krakend geluid achterin is opgelost. Men heeft de achterbank verwijderd en opnieuw spanningsvrij gemonteerd. Blij dat het is opgelost, maar wederom een mankement(je) dat ik niet verwacht bij een dergelijke auto.

De motor lijkt nog steeds soepeler te worden en bevalt me uitstekend. Ruim voldoende vermogen, heerlijk rustig bij normaal rijden en pittig als er om gevraagd wordt. Mooi rauw randje om het geluid.

Binnenkort wordt een afneembare trekhaak gemonteerd, daarna kan ik gaan testen hoe de auto als trekauto presteert.

Trekhaak - niet mooi van Audi

  • 23.500 km

Van de week heb ik een afneembare trekhaak laten monteren onder mijn A6. Afneembaar, omdat je er dan niets van ziet als je niet met trekhaak wil rijden. Volgens de service monteur zorgt een afdekklepje dat het benodigde gat in de onderspoiler uit het zicht verdwijnt.

Fout dus. Want er blijkt geen klepje beschikbaar te zijn voor de "normale" (niet s-line) onderspoiler. En dus zit er nu een gat in de onderspoiler. Dat zie je niet als je om de auto heenloopt, maar als je de auto van een afstandje bekijkt, of er achter rijdt, kijk je recht een lelijk gat in.

Volgens Audi is dit de enige oplossing. Iedereen die ik het laat zien trekt zijn wenkbrauwen op en zullen zich nog wel een keer bedenken voor ze overwegen een Audi te gaan kopen.

Men gaat nog een poging doen om in een nieuwe onderspoiler een kleiner gat te maken (het gat is veel groter dan nodig), daarmee laat de dealer zich van een goede kant zien. Maar het blijft een waardeloze oplossing van Audi.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.