Audi A6 Avant 2.0 TFSI Advance (2011)

autoreview

Audi A6 Avant 2.0 TFSI Advance (2011)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.0 TFSI Advance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst105.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Net nieuw

  • 680 km

Deze week de nieuwe auto opgehaald bij de dealer (Udenhout in Eindhoven), leuke ervaring want de kinderen mochten de auto onthullen. Wel een eind bij huis vandaan maar dat gaf ook de mogelijkheid om gelijk een flink stuk te rijden en dat bevalt goed. Het is zeker geen sportwagen, meer een auto om ontspannen lange stukken te rijden. Wel na 100 km een melding van een storing in de versnellingsbak (Variomatic maar dat klinkt niet stoer genoeg, vandaar in Audi termen Multitronic).

Ik heb de auto nu een week en bevalt over het algemeen prima, wel is ie wat brommerig in lage toerentallen bij optrekken. Bij contstante snelheden op de snelweg van 120-130 is het echter ideaal, zo'n 2000 - 2200 toeren en erg stil.

Even de accessoires voor de volledigheid.
- MMI plus (handig)
- Meedraaiende koplampen (daar is nu nog niet veel over te zeggen)
- Elektrisch verstelbare stoelen met geheugen en dat geldt ook voor de spiegels (wel handig maar ook wel prijzig)
- Wegklapbare trekhaak (mooi, prijzig)
- Zonneschermen bij achterramen (mooi en handig)

Wel wat puntjes om op te letten:
- De standaard gemonteerde trekhaak heeft een Jaeger aansluiting; dat is zeker niet standaard voor alle Nederlandse aanhangwagens. Heeft ook geen beugel om de noodrem van aanhangwagens aan de bevestigen en dat zou voor dat geld wel mogen.
- Het kost een paar centen maar de elektrische achterdeur opener (die heb ik niet) zou wel de moeite waard zijn, zelfs met mijn lengte (1.95m) is die niet makkelijk omlaag te krijgen.
- De spraakbediening is niet helemaal top (gaf de verkoper zelf gelijk al eerlijk aan), maar daar staat weer tegenover dat de bluetooth verbinding perfect is; geen commentaar of ik toevallig op de wc of in het zwembad zit.

Al met al, een eerste prettige week, ik denk dat dit, zelfs na het comfort van een Citroen, een zeer comfortabele reisauto belooft te worden.

Ik kan nog niet veel zeggen over kosten (want het is een lease auto), betrouwbaarheid en verbruik met deze kilometerstand, dat volgt over een paar maanden wel.

Bijna een kwartaal verder

  • 7.722 km

Om een beetje bij te blijven met de ervaringen wil ik elk kwartaal een kort verslagje maken, zou blijf je een beetje bij de tijd.

Het klemmetje op de (af-fabriek) trekhaak is intussen kosteloos gemonteerd, evenals een kleine reparatie aan de achterbank die ik om dacht te kunnen klappen (net zoals bij mijn vorige auto's); dat is dus niet de bedoeling. Een afgebroken klem was het gevolg maar dat is bij de eigen dealer in Voorschoten (Kamsteeg)en in overleg met Van Udenhout in Eindhoven netjes verholpen.

De motor - die trouwens zo goed als geen olie verbruikt, ik heb daar andere verhalen over gehoord en gelezen - loopt soepel, alleen onder de 2.000 toeren is ie bij optrekken nog wat brommerig hoewel daar het maximale koppel al aanwezig is. Kwestie van wennen denk ik. De automaat bevalt nog steeds prima, de 'sportmodus' met vaste schakelmomenten is eigenlijk overbodig en zeker een stuk minder comfortabel. Als je op de snelweg rijdt, zo rond de 130 (en in Duitsland ook wel harder) is de motor erg stil, een positief punt wat mij betreft.

Het verbruik komt niet in de buurt van de fabrieksopgave, op lange ritten kom je nog wel in de buurt maar voor gewoon woon-werk verkeer (25 km met een stukje stad, provinciale weg, snelweg en weer provinciale weg), is 1:11 al een mooie waarde. Gemiddeld kom ik op ongeveer 1:10,2 uit, dat valt toch wel tegen, ook al hoef ik het niet zelf te betalen. De 80 liter tank bewijst in elk geval z'n nut.

Nog wat commentaar op de accessoires:
- Parkeerhulp; schakelt pas in als je 'm in z'n achteruit hebt gezet. Dat is de eerste keer als je gewoon vooruit de auto in een parkeervak zet even schrikken (boem is ho).
- Inklapbare spiegels; die moet je apart bedienen. Het zou handiger zijn als je in zou kunnen stellen dat dat automatisch gaat als je de auto op slot zet, is ook een mooie visuele controle.
- MMI; nog steeds erg handig, jammer van de wat mindere spraakbediening, nu moet je toch nog even je blik van de weg halen, die dan toch wel smal blijkt te zijn.
- Elektrisch bediende stoelen met geheugen; leuk speeltje, vooral voor de kinderen maar eigenlijk niet echt nodig, voor dat geld zijn andere accessoires (elektrische kofferbak bediening) eigenlijk handiger.

Het is nog steeds erg comfortabel rijden met deze auto, ik maar regelmatig vrij lange ritten en dat gaat heel ontspannen, je komt steeds redelijk uitgerust aan.

Nog een puntje over de kleur; ik heb Polarblauw gekozen en daar krijg ik veel positieve reacties op. Op zich is de kleur van een auto volkomen onbelangrijk maar in elk geval valt ie op een parkeerterrein wel op tussen de bulk van de zwarte en zilvergrijze Audi's. Jammer dat deze kleur niet meer in het kleurengamma van de nieuwe serie lijkt te zitten.

Begin januari meld ik me weer met nieuwe ervaringen.

Half jaar oud

  • 18.000 km

Toen ik deze auto uitkoos was de vraag of ik veel zou rijden en op basis van de inschatting toen is er voor een benzine versie gekozen. Dat is een misrekening geweest ben ik bang, ik zit nu ruim boven de 35.000 km op jaarbasis en dan was het lonend geweest een diesel te nemen.

Het verbruik blijft tegenvallen. Behoudens wat snelle ritten in Duitsland, heb ik veelal vrij rustig gereden en dan kom je nog niet beter dan 1:10,5-11,0 uit. Van andere Audi rijders (diesel en benzine) hoor ik hetzelfde, ik ben benieuwd waar het normverbruik van 1:12,8 vandaan komt, ik red niet meer dan 1:10,2 gemiddeld. Dus wie denkt met deze auto zuinig uit te zijn; vergeet het maar! Het olieverbruik is wel goed, na 15.000 kilometer een halve liter bijgevuld, dat is een mooie waarde en dat mag ook wel met olie van EUR 28,00 per liter.

Het comfort blijft goed, ook op hogere snelheden. Wel voelt de auto wat lichter aan als je echt hard gaat rijden maar nooit heb je het gevoel de auto ‘kwijt’ te zijn. De topsnelheid in het boekje klopt volgens mij goed, ik heb even in Duitsland 230 op de teller aangetikt (maar dat is natuurlijk eigenlijk onverantwoord hard). In Nederland is 120-130 een mooie snelheid.

De motor loopt nog steeds tussen de 1.000 en 2.000 toeren en dan vooral bij accelereren wat brommerig, iets meer gas geven verhelpt dat wel maar dan loopt het verbruik weer op, ik zal ermee moeten leren leven. De sportstand van de Multitronic helpt overigens ook goed, bij die stand is het goed om het gaspedaal ongeveer driekwart in te trappen, dat schakelt veel beter dan bij tot de bodem gaan. Boven de 2.000 toeren blijft de motor mooi stil lopen, eigenlijk is alles tussen de 2-3.000 toeren een mooi stil toerenbereik.

Over de kosten is niet veel te vermelden, behalve dan dat kosten voor schades mee lijken te vallen. Bij een kop-staart botsing, gelukkig niet door mijn toedoen, bleek dat de achterbumper (beide delen) was beschadigd; EUR 900,00 schade, ik had hoger verwacht. Tijdens het herstellen van de schade kreeg ik een leen MB E-Klasse mee, aardig om die ook eens te rijden maar moet zeggen dat de Audi toch beter bevalt (op het geluidsniveau in de auto na).

Als je langer in een auto zit vallen andere zaken ook op, een kort overzicht:
- Het zicht bij over je schouder kijken is niet zo goed, hoofdsteunen en raamstijlen blijken een sta in de weg te zijn.
- Het blijft het vreemd dat de parkeersensoren aan de voorkant niet gelijk inschakelen als je niet eerst de auto in z’n achteruit hebt gezet, dat moet toch te verhelpen zijn.
- Handig is de electrische parkeerrem; even inschakelen voor het stoplicht en je hoeft je voet niet meer op de rem te houden, ook prettig voor de mensen achter je. Als je weg wilt rijden, gewoon een beetje gas geven en de rem ‘lost’ vanzelf.
-Eigenaardig is dat als je de radio uitzet (met de volumeknop), die weer aangaat als je de auto start. Dat is geen halszaak maar wel vreemd.
- Importeren van CD’s in MMI lukt niet, wellicht heeft dat met de beveiliging van de CD's te maken.
- De cruise control pakt op lagere snelheden wat lui op; als je bij het stoplicht (bijvoorbeeld op autowegen) wegrijdt en vanaf 30-40 km/u de cruise control weer inschakelt, valt de snelheid eerst terug om daarna pas weer toe te nemen.
- Als je de auto in z’n achteruit zet ‘twijfelt’ de auto soms even voordat die ook echt inschakelt, kan er niet echt de vinger opleggen waarom dat is.

Ik heb de nieuwe Avant versie nog niet veel gezien op de weg maar bij de dealer wel een gezien; geen lelijke auto maar van buiten lijkt het niet meer dan een bescheiden face-lift te zijn, dat had wel wat spannender gemogen. De auto bevalt in het dagelijkse gebruik goed dus is ook bij een volgende lease auto weer een kansrijke kandidaat. Zover is het voorlopig niet dus zal ik me regelmatig nog melden met een bijgewerkt rapport(je).

De eerste servicebeurt

  • 25.500 km

De boordcomputer houdt zelf bij wanneer het tijd is voor een servicebeurt dus nu al naar de dealer. Geen bijzondere werkzaamheden te doen, gewoon olie verversen etc maar wel nog even;
- een ritje gemaakt met een monteur om naar het brommen bij optrekken te luisteren. Dat blijkt voor de 4 cilinder normaal te zijn, weinig aan te doen dus
- een update voor de MMI gekregen en zoals dat gaat met computers; alle opgeslagen gegevens (vnl adressen) waren verdwenen. Verder eigenlijk niet iets kunnen ontdekken dat anders of beter zou werken. De kaart is wel iets verouderd maar niet zodanig dat ik daar nog een update voor nodig heb

Ik moet zeggen dat je bijzonder netjes wordt behandeld door de dealer bij een servicebeurt (Kamsteeg, Hofweg in Voorschoten), de auto wordt gepoetst en stofgezogen afgeleverd. Dat zal wel in het tarief zijn verwerkt maar evengoed was het een prettige ervaring. De kosten van de beurt lagen rond de EUR 400,00 en dat valt niet tegen, ook niet als ik het zelf had moeten betalen en niet de lease maatschappij.

Als vervangauto voor de dag een Passat 1.4 automaat meegekregen; een prima auto met handige gimmicks zoals;
- auto stop (geen voet op de rem bij het stoplicht!)
- start-stop (ik redde er 1:15 mee)
- een touch screen (maar eigenlijk werkt het ouderwetse systeem in de Audi prettiger).
Ik zou echter toch het comfort en ruimte van de A6 missen.

De A6 blijft lekker rijden en rijdt een heel klein beetje zuiniger dan voorheen (zie de verbruiksmeter), misschien ligt dat aan de winterbanden die er nu op zitten. Ik kijk er – om meerdere redenen – naar uit om er mee op vakantie te gaan, dan kan ik ook beoordelen hoe hij (of is het zij?) zich houdt met 5 personen en een vouwwagen.

een jaar en 42.000 kilometer verder

  • 42.000 km

Ik heb de auto nu iets meer dan een jaar en we zijn er net mee op vakantie geweest naar Zuid Frankrijk met 3 kinderen en een vouwwagen (Roadmaster Family S). Op die lange rit bewijst de auto weer heel comfortabel te zijn, je kunt uren rijden zonder door het autorijden zelf vermoeid te raken. Ik las in een test van de nieuwe A6 dat je als je lange stukken rijdt, een zwaardere motor aan te raden is maar met deze toch wel zware belasting heeft de auto geen enkele moeite, zelfs niet de route van Parijs naar het zuiden via Millau die flinke stijgingspercentages kent. Het verbruik blijft daarbij tegenvallen ten opzichte van de fabrieksopgave en loopt zelfs achter bij een soortgelijk belaste Citroen C5 (vorige generatie) met daarop ook nog een dakkoffer. Van andere VAG rijders hoor ik hetzelfde; het verbruik is veel minder goed dan de fabriekscijfers aan geven. Het zal allemaal wel volgens de regels zijn gemeten maar ik vind de afwijking (meer dan 20%) wel erg hoog bij een toch niet erg wilde rijstijl.

Op de vakantie nog wat plussen en minnen ontdekt;
+ de cruise control; houdt zowel bergop- als afwaarts de auto goed op snelheid
+ goede airco; niet de hele tijd een loeiende ventilator om de boel op temperatuur te houden maar doet (relatief) stil z’n werk
+ de routeplanner; vooral de restaurants (grote gele M’s voor de kinderen!) en hotels langs de route. Wel zou het handig zijn als de routeplanner restaurants/hotels op de route aan zou geven en niet plekken waar je al voorbij bent
+ de electrisch verstelbare stoelen met geheugen; bij regelmatig wisselen handig, zou nog beter zijn als ook de binnenspiegel mee deed

- de indeling van de bank achterin; zeker met kinderstoeltjes en verhogers kun je nauwelijks met goed fatsoen 3 kinderen (12, 9 en 6 jaar) achterin kwijt. Ook zitten de clips waar je de gordels in moet steken nogal onhandig diep verzonken. Een en ander is voor verbetering vatbaar
- voor als je een DVD systeem in wilt bouwen in de hoofdsteunen; niet erg makkelijk (is mij in elk geval niet gelukt) om de bedrading door de stoel heen te krijgen
- de routeplanner; heeft ook een minpuntje als er ‘verkeersproblemen zijn waarvoor geen uitwijkmogelijkheid kan worden weergegeven’. Die melding wordt keer op keer herhaald, na 1 of 2 keer is de boodschap wel duidelijk lijkt mij zo

Voor het overige blijft de auto goed bevallen, ik wilde eigenlijk vanaf volgend jaar de auto niet meer privé gaan rijden maar de nieuwe regels (bezuinigingen) gooien roet in het eten. Ik hoorde dat Audi werkt aan een MPV, hopen dat die binnen een jaar of 3 op de markt komt, zou een mooie opvolger zijn.

2e grote beurt

  • 55.000 km

Na een wat langere interval dan voor de eerste service beurt de auto weer naar de dealer gebracht. Ter vervanging een Passat CC meegehad, geen slechte auto maar wat een belabberde instap, zelfs vergeleken met de al lage A6.

Beetje saai maar behalve nieuwe ruiterwisserbladen geen zaken buiten het reguliere onderhoud dus ook geen extra kosten. De hele beurt kostte net geen EUR 600,00, grootste post was de verversing van de versnellingsbakolie.

Het benzine verbruik is in de afgelopen maanden iets verbeterd maar loopt nu weer licht op, gemiddeld zit ik net onder de 1:10,5 en daar zal het wel op blijven steken. Het olieverbruik is redelijk, totnutoe niet meer dan 1,5 liter olie bijgevoegd.

In de afgelopen periode 2 keer schade gehad (eigen schuld) met een beschadigde achterbumper tot gevolg. Kosten (omdat ook de sensoren waren beschadigd) ongeveer EUR 1.000,- dat is een hoop geld maar wel zo'n beetje volgens verwachting en valt binnen het leasecontract. In de reparatie periode een BMW 5 serie (523) gereden, dat rijdt prima, stil en vlot, alleen de versnellingsbak vind ik van de A6 beter, waarom biedt BMW die optie eigenlijk niet aan? Verder viel de vrij krappe ruimte achterin op, vooral de beenruimte is voor volwassenen beperkt.

In verband met gezinsuitbreiding (naar 4 kinderen) heb ik ook bij de leasemaatschappij en Audi geinformeerd naar de mogelijkheden om een extra bank te plaatsen, daar had ik op het Internet wat over gelezen en het is technisch mogelijk. En inderdaad, het kan en mag (met een extra keuring van de RDW) maar dat gaat EUR 9.000,- kosten! Dan maar voor de vakanties een grotere auto huren of een goede 2e hands kopen.

bijna 2 jaar oud

  • 80.000 km

Op het display van de auto verscheen als melding dat 'service due' was over een aantal kilometers/dagen. De aanduiding van de service interval is wat verwarrend bij Audi; je krijgt een aparte melding voor het vervangen van de olie (variabel) en een onderhoudsbeurt (vast, elke 30.000 kilometer). In overleg met de leasemaatschappij voor deze beurt het in 1 keer gedaan, dat is wel zo praktisch. De kosten waren ongeveer EUR 550,00 (ex BTW).

Er valt niet veel op te merken over de afgelopen 25.000 kilometer, alles doet het naar behoren, storingen zijn er niet, slijtage van banden is normaal en eigenlijk is alleen het hogere verbruik van olie opgevallen; in de afgelopen 25.000 kilometer heb ik iets meer dan 1,5 liter olie verbruikt en dat is fors vind ik.

Dan het benzine verbruik, geleidelijk aan wordt dat beter en ik heb zelfs een keer bijna het normverbruik gehaald. Met exact 1.000 kilometer op de dagteller kon ik volgens de indicator geen kilometer meer rijden en kwam het verbruik op 1:12,6. Het had misschien zelfs nog zuiniger gekund als ik niet in Rotterdam een stuk in de file en door de stad had moeten rijden. Hoe krijg je dat lagere verbruik dan voor elkaar?
- Geen airco aan, dat scheelde zeker 0,8 km/liter volgens de verbruiksmeter
- Langzaam optrekken
- Niet boven de 120 km/u uitkomen op de snelweg
- Zo min mogelijk remmen (en daarna dus weer optrekken)
Als je de airco uitzet wordt het snel warm in de auto dus zuinig rijden in de zomer wordt minder comfortabel. Met de raampjes open rijden kan natuurlijk wel maar dan krijg je een hoop lawaai en de telkens wisselende luchtdruk in de auto is ook niet prettig en geeft ook een vreemd trommelend geluid.

Nog een kleine opmerking over het inschakelen van de achteruit; dat gaat met enige vertraging en soms wat bruusk. Bij het normale gebruik geen probleem maar met een aanhangwagen niet prettig. Geen halsbreker, meer een klein ongemak.

Ik ben ook een keer met 4 volwassenen een dag weggeweest, 500 km in totaal en dat is nog steeds erg comfortabel, zeker met snelheden van rond de 120-130 km/uur kun je nog op normale toon gesprekken voeren en je bent als je thuis komt niet moe van het rijden geworden. Dus voor langere ritten, ook met hogere belading een aan te raden auto.

Inleveren!

  • 105.000 km

In verband met verandering van werkgever moet ik de auto weer inleveren. Ik heb er in ongeveer 30 maanden zo’n 105.000 km mee gereden, hetgeen een stuk meer is dan oorspronkelijk de bedoeling was.

In de afgelopen periode is er niet veel bijzonders gebeurd op 2 zaken na.
1) De trekhaakvergrendeling gaf een storing dat de vergrendeling niet zou werken, lag aan beschadigde micro switches en reparatie zou vervanging van de gehele wegklapbare trekhaak (in onderdelen zou niet mogelijk zijn) betekenen voor ongeveer EUR 1.250,00 ex BTW, een krankzinnig bedrag. Oorzaak zou een tik tegen de bumper kunnen zijn maar was niet duidelijk. Uiteindelijk niet laten repareren ook al is het een lease auto.
2) Geroffel van de banden en dat is na verwisselen van zomer voor winterbanden verdwenen.

Na die 2,5 jaar kan ik de balans als volgt opmaken:
+ de auto rijdt zeer comfortabel en stil
+ ligt tot op hoge snelheden als een blok op de weg
+ De stoelen zijn prima en vertonen nog geen enkel spoor van slijtage
+ Afwerking van hoog niveau
+ Multitronic, met name de mooi lage toerentallen bij 120/130 km/uur
+ MMI+, met name de routeplanner is goed en snel
+ Verlichting; nu op veel snelwegen de verlichting uit gaat bewijst Xenon verlichting eindelijk z’n waarde

- Het verbruik van zowel bezine (1:11 is uiteindelijk haalbaar) en zeker motorolie is (te) hoog in vergelijking met de fabrieksopgave. Dan moet ik wel eerlijk zeggen dat 1:11 op zich een heel nette waarde is voor zo'n grote auto
- Bij lagere toeren (onder 2.000 tpm) wat lawaaiig bij optrekken
- Bij 100-110 km per uur een regelmatige korte stijging van toerental en snelheid

Samenvattend; een prima auto om te leasen, zal ‘m wel missen maar ga nu toch echt een auto nemen waar je 4 kinderen in kwijt kunt en zelfs met 3 kinderen is een A6 al aan de krappe kant.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.