Audi A6 Avant 2.0 TDI (2006)

autoreview

Audi A6 Avant
Audi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 - interieurAudi A6 - interieur

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.0 TDI
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf117.000 km
KM-stand laatst189.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Blij dat ik garantie heb

  • 135.000 km

Na een bijzonder positieve ervaring met de A6 Avant 1.9TDI moest ik automaat gaan rijden, en de 2.0TDI Avant met CVT leek een waardig vervanger. Bij de dealer vond ik een 2e hands exemplaar met garantie.

De auto heeft een Business Line pakket, vrijwel gelijk aan Proline maar alleen parkeersensoren achter, dus voor heb ik ze laten bijplaatsen.

De auto is verlaagd en staat op 17in velgen, dus rijdt en stuurt bijzonder strak. Ten opzichte van het vorige model is dit model met liefst 15cm gegroeid, vooral te merken aan de eindeloze neus - het interieur is kleiner. Die neus moet misschien ook een V10 kunnen huisvesten, daar heb je wat aan.

De auto gaf direct na aanschaf serieuze problemen:
- stotende motor
- trillingen in de aandrijflijn
- stuurhuis vervangen
De motor leek het helemaal te begeven, maar gelukkig haalde ik de garage nog, waar een kapotte cylinderkop (inspuiting) de oorzaak bleek. De trillingen in de aandrijlijn zijn nooit helemaal verholpen, maar een bandenwissel van Rotex naar Continental maakte een enorm verschil.

Ik haal met deze auto met moeite 1:14, terwijl de oude 1.9TDI met gemak 1:18 haalde. Volgens de dealer komt dit door de emissieregels: de 1.9 zou vandaag de NOx normen niet halen. Het hoge verbruik wordt verder veroorzaakt door sterk optoeren bij elke streling van het gaspedaal, vooral als de motor nog niet op temperatuur is. Dit valt enigszins in te tomen door van D naar M te schakelen en de versnelling vast te zetten, maar veel helpt dit niet.

Omdat de auto (van buiten) zoveel langer is, is parkeren ineens een redelijke opgave, parkeersensoren helpen om de hoekjes te vinden maar maken de auto niet kleiner.

Al met al vind ik het wel een erg mooie auto die strak stuurt maar je betaalt een (te) hoge prijs vanwege het verbruik en de onderhoudskosten - die laatste zijn nu gelukkig nog voor de dealer, die ik in de afgelopen 9 maanden veel vaker heb bezocht dan met het oude model in de afgelopen 10 jaar bij elkaar.

Ellende met stuurkolom, klein euvel met turbo

  • 189.000 km

Deze zomer op vakantie ging de motor bergaf spontaan in beveiligingsstand, turbo spanrol zat vast. Contact afzetten werkte, Audi en Microsoft hebben toch veel gemeen. Probleem lijkt verholpen na een toevoeging aan de brandstof.
Ruim 55000km verder voel en hoor ik een "kloenk" in het stuur. Dealer geeft aan dat er speling in de stuurkolom zit, vervanging gaat 1300€ kosten. Algemene garage doet het voor €600, maar dan gaat de electronica op tilt en ben ik de auto niet 1 maar 4 dagen kwijt.
Het goede nieuws: hij rijdt nog steeds perfect ondanks de inmiddels serieuze kilometerstand.

3,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.