Audi A6 Avant 2.0 TDI 177pk Pro Line S (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.0 TDI 177pk Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 257.000 km |
Zeer comfortable auto
- 31.000 km
Allereerst even mededelen dat ik van deze auto al eerder een review heb gemaakt. Helaas (per ongeluk) het wachtwoord van mijn account vergeten. Ik wilde u toch op de hoogte houden van mijn ervaringen met de A6, vandaar dat ik deze review opnieuw schrijf.
De A6 dus. Na met de vorige 360.000 comfortable kilomters te hebben gereden, werd het echt tijd voor een opvolger. Meteen was duidelijk dat het weer een A6 moest worden. Ik (en ook mijn vrouw) was toen ik de eerste foto's zag al erg gecharmeerd van het nieuwe model.
Na ongveer 2 maanden (oktober - november) boekjes te hebben bekeken en proefgereden in een sedan, op 1 december naar Vallei Autogroep Veenendaal gegaan en hier de knoop doorgehakt en een nieuwe A6 Avant besteld. Nog even over de dealer: ik ben destijds erg goed geholpen. Vriendelijk, zorgzaam en met name ook erg betrokken met de klant. Zeker een pluim waard!
Specificaties:
Audi A6 Avant 2.0 TDI Multitronic Pro Line S
Kleur: Havannazwart
Binnenbekleding: Achteraf lederen bekleding laten inbouwen; kaneelbruin.
Opties:
- M.M.I Navigatie Plus (+ M.M.I Online)
- Lichtpakket
- 18inch winterbanden
Voor de rest zit alles er zo'n beetje op, denk aan:
- Cruise Control
- Parkeersensoren voor en achter
- Elektrisch verstelbare spiegels, elektrisch verwarmbaar
- Sportstoelen
- Xenon plus met led verlichting
- Automatische airco
- 18 inch zomervelgen
- Multifunctioneel stuur met schakelpaddels etc.
De auto is opgehaald in Ingolstadt, Audi's "domein". Wat een ervaring!
Eerst samen met mijn zoon, een echte Audi-gek, met de trein naar Ingolstadt gegaan. Inbegrepen zat een hotelovernachting inclusief ontbijt.
De volgende dag eerst met een door Audi geregelde taxi naar de Audi fabriek gereden. Hier moest je je eerst aanmelden.
Daarna volgde een uitgebreide rondleiding. We zijn naar de fabriek gegaan waar de nieuwe Audi A3 werd gebouwd. Erg mooi om al die techniek te zien! De Audi-Shop nog even bezocht, daarna was het zover! Wat een auto's stonden daar! De meest waanzinnige auto's gezien (denk aan de SQ5, de RS5 Cabriolet, A8, R8).
De auto stond mooi gepoetst te wachten. De verkoper legde alle knopjes en het M.M.I. systeem uit. Onze koffers waren ook al gebracht. Daarna op weg naar NL!
Eerste kilometers
De eerste 1000 km de auto rustig ingereden. (op de weg naar huis wel even de 180 aangetikt, weet niet of het mocht...).
De nieuwe A6 is zo anders dan de 2004-2008 serie. Alleen de motor al; ook al heb je maar 7 pk meer dan de vorige, het gaat allemaal zoveel sneller, rustiger, zuiniger en nóg comfortabeler. De Multitronic schakelt erg goed en automaat rijden is een verademing na mijn hele autoleven een handbak te hebben gereden. Vooral in de file geeft het een enorme rust om niet te hoeven schakelen.
Het verbruik is over de eerste 31.000 km ongeveer 6,5 liter per 100 km. 1 op 15 / 1 op 16 ongeveer. Erg netjes vind ik. De meeste kilometers (zo'n 80%) wordt gereden op de snelweg. Hier rijd ik meestal rond de 120/130. Het beste verbruik tot nu toe ligt rond de 5,7 liter.
Door in het Audi Drive Select menu te kiezen voor automatic, kun je rustig rijden, én hem soms een "boost" geven en bijvoorbeeld snel iemand in te halen of bijvoorbeeld bij het stoplicht.
Comfort
Zoals al eerder te hebben geschreven, is er een enorme rust in de auto. Geen kraakjes, rammeltjes, piepjes etc. Enige minpunt wat een (klein) beetje afbreuk doet aan het comfort is de windgevoeligheid, wat vooral erg hoorbaar is bij 120+ km. Voor de rest is het een heerlijke auto om rustig naar je vakantiebestemming te rijden.
De (sport)stoelen zitten erg goed en bieden genoeg zijdelingse steun. Fijn vind ik dat ze goed zijn te verstellen, precies hoe je zelf wilt. Geen stoelverwarming, geen drama, maar toch wel koud als je s'ochtends op het koude leer gaat zitten. (wat trouwens erg goed is ingebouwd!).
Het interieur ziet er prachtig uit. Mooie materialen, perfecte afwerking, en mooie combinaties. Ik vind het interieur van de A6 bijvoorbeeld veel mooier dan de 5-Serie, die een collega van mij heeft. Iemand schreef ooit dat het dashbord van de A6 eruitziet als een "flipperkast". Ben het hier totaal niet mee eens! Persoonlijk vind ik het niet te druk of iets dergelijks.
De navigatie is zoals ik gewend ben weer erg fijn. Het scherm is, anders dan de vorige, nu niet meer ingebouwd maar klapt nu automatisch open en dicht. Ik vind dit fijner, het staat mooier en werkt efficienter. Het scherm is groter en de route word goed berekend en vormgegeven. Tot nu toe heeft ie me nog nooit naar een andere bestemming toe geleid. Het standaard geluidssysteem voldoet, maar ik had misschien beter de optie Bose kunnen aanvinken, voor een net wat voller geluid. Maar ja; het geluid is goed en ik kan er goed mee leven!
Betrouwbaarheid en kosten
De afgelopen 31.000 km nog geen enkel probleem gehad, behalve dan een lekke band; hier kan de A6 niks aan doen. Bij de 25.000 km de Audi Wintercheck laten uitvoeren en bij de 30.000 km de kleine beurt. Alles gecontroleerd, maar er was niks ernstigs te melden.
Sinds 2 weken zitten de winterbanden erop.
Conclusie
De Audi A6 Avant is een comfortable gezinsauto, met goede prestaties, mooi verbruik; prachtig interieur en een mooi uiterlijk. Hier gaan we nog vele mooie kilomters mee rijden!
Samenvatting
+ Prachtig interieur en uiterlijk
+ Mooie materialen en afwerking
+ Fijn werkend M.M.I Systeem
+ Goede motor+bak combinatie
+ Verbruik
- Zijwindgevoeligheid bij 120+ km
- Standaard geluidssysteem
1 jaar A6
- 50.000 km
Sinds 12 april 2014 rijden we al weer 1 jaar rond met de A6. Problemen hebben zich nog niet voorgedaan, ook heb ik nog geen rammeltje of kraakje kunnen ontdekken.
In een jaar doe je behoorlijk wat ervaring op, dus even alle plussen en minnen op een rij gezet:
Voordelen:
- Comfortabel; stil, hele fijne stoelen --> super
- Betrouwbaar (even afkloppen...)
- Geweldige kwaliteit van de materialen
- Prachtig design (kan voor iedereen anders zijn)
- Wegligging is goed
- Motor heeft voldoende kracht
- Verbruik is behoorlijk goed; vooral op lange afstanden (bijvoorbeeld op de snelweg A2 --> ruim 1 op 18) Overall verbruik is 6,5 liter per 100 km, ruim 1 op 15
- Navigatie is erg goed. Start snel op en heeft mooie kaarten die niet verouderd zijn. Slechts 2x de verkeerde kant op gestuurd
- Ruimte is prima, voldoende opbergvakken, grote bagageruimte, veel beenruimte op de achterbank. Ik kan achter mezelf zitten met mijn 1.87 meter
- Radio is ook prima, veel om in te stellen. Soms wat haperig
- Audi Drive Select is erg fijn, kiezen tussen dynamic (snel), efficiency (zuinig), comfort (comfortabel) auto (snel + comfortabel) en individual ("zelf" kiezen). Hij staat meestal in de auto of dynamic.
Nadelen:
- Start Stop. Soms werkt het helemaal niet en soms wil je weer optrekken bij het stoplicht en duurt het enkele seconden voordat de auto mee begint te werken
- Niet heel sportief. De besturing is minder dan bij bijv. BMW. Het is ook weer niet doods, zoals Autoweek vermeldt, maar het is geen sportwagen. Desondanks is hij heerlijk snel!
- Het leer heeft wat slijtageplekken, vooral aan de zijkant. Natuurlijk is dit niet zo gek na 50.000 km, maar ik had toch verwacht dat het langer zou meegaan.
Dit waren de plussen en minnen voor nu. We rijden lekker door in deze mooie A6!
Vakantie, garage en nieuwe mijlpaal
- 60.600 km
Inmiddels zijn we weer teruggekomen van een heerlijke vakantie in Italië (Fano, Marche). Bijna 1500 km enkele reis dus er zijn een hoop kilometers onder de wielen gegaan. Gereden over de Duitse Autobahn, een stukje door Frankrijk, door de bergen in Zwitserland (over de Gotthardtunnel heen) en over de Autostrada in Italië. Heenreis verliep erg vlot, we reden in twee dagen (hotel in Zwitserland) en de volgende dag alleen tussen Milaan en Bologna 2 uur in de file gestaan. Terugreis vrijwel geen file gehad en in een keer doorgereden (bijna 16 uur).
Vooral op de Autobahn voelt de A6 zich helemaal thuis. 160 km op de cruise control, en rijden maar; heerlijk. Vooral de rust in de auto valt op, 160 voelt eerder als 120. Topsnelheid niet gereden, met dakkoffer, volle bagageruimte en 5 personen leek met dat niet helemaal verantwoord.
In de bergen trekt de motor erg goed, geen enkel probleem mee gehad. Automaat is dan ook erg fijn in de bergen.
Helemaal geen problemen gehad dus, op een lekke achterband na dan. De auto gaf aan dat er spanningsverlies achter was, op dat moment gingen we bijna terug naar huis dus een tankstation opgezocht en de band opgepompt. Vervolgens opgeslagen in het MMI en daarna gaf de auto de melding niet meer. Eenmaal thuisgekomen stond het er weer, dus vandaag naar de garage gereden. Hier constateerde ze dat er een spijker in de linker achterband zat en dat de band dus moest worden vervangen. Helaas was de band niet op voorraad dus moeten we de volgende dag weer terug naar de garage. Doordat de band erg langzaam leegliep konden we nog wel verder rijden.
Verbruik varieerde erg, van 5.0 liter op de 100 wegen in Frankrijk tot 7,5 liter op de Duitse Autobahn en tot 6,0 liter in Italië. In de bergen erg verschillend.
Overigens opmerkelijk veel VW Tiguans, Fiat Croma's en Panda's, Alfa Romeo's, Audi A1's, Groot-Brittaniërs, en Belgen gezien.
Zoals ook al in de titel staat hebben we een nieuwe mijlpaal bereikt. De laatste kilometers naar huis in Nederland hebben we de 60.000 km aangetikt. Mooi moment!
Kosten tot nu toe:
- Twee nieuwe voorbanden: € 750 euro
- Autoshampoo: €3.50
En de kleine en grote beurt.
Tot de volgende update.
90.000 km
- 89.817 km
Vandaag bij de dealer de grote beurt laten uitvoeren (90.000 km). De beurt kostte 646,64 euro. Daarnaast is de motorruimte gereinigd, en hebben ze de ruitenwisserbladen vervangen. Verder was er niks opmerkelijks.
Als leenauto een nieuwe Audi TT Coupé (2.0 TFSI 230 pk, 6bak, S-Line) gekregen. Wat een auto! Heerlijke motor die goed aan het gas ligt. Was even wennen om weer te schakelen. De navigatie achter het stuur is wel een hele belevenis, apart, maar je went eraan. Mooie uitvinding. De auto is wel enorm klein en heeft een lage in- en uitstap. Toch wel jammer om hem weer in te leveren...
Terug naar de A6: heerlijke reisauto met voldoende pit en ruimte in overvloed. Meer wensen we niet...
Vakantie en garage
- 119.279 km
Inmiddels alweer bijna 120.000 kilometers op de teller. Begin augustus zijn we met 4 personen (twee volwassenen en twee kinderen) naar Italie vertrokken, inclusief een dakkoffer. Een reis van zo'n 1400 kilometer. De A6 heeft dit prima gedaan. Over de Autobahn met 160 op de cruise control, door de bergen en in de file. Dan is zo'n automaat wel heel erg fijn. Het dakkoffer was eigenlijk helemaal niet te horen.
Vandaag is ie naar de garage geweest (Vallei Autogroep Veenendaal). De voorruit is vervangen en er is een longlife beurt uitgevoerd. Hierbij zijn onder andere de vloeistoffen vervangen. Daarnaast is het brandstoffilter en het interieurfilter vervangen. Verder geen belangrijke dingen.
Het verbruik overall gezien (inclusief de vakantie) is 6,7 liter per 100 km (1 op 15 afgerond). Vind ik zelf erg netjes.
Op naar de 200.000 kilometer! Als het aan de A6 ligt gaat dat wel lukken. Al vind ik de A7 een prachtige auto en misschien is dat wel een mooie opvolger. Al lever je dan wel veel ruimte in (vooral op de achterbank). Daarnaast loopt de prijs ook aardig op. Voor nu rijden we gewoon lekker met de Avant door!
Sjoemelsoftware
- 128.795 km
Hierbij weer even een update bij bijna 130.000 km. Eigenlijk niet veel te melden; de A6 doet zijn werk voortreffelijk.
De afgelopen weken is VW, zoals iedereen inmiddels wel weet, veel in het nieuws geweest. De motor van de A6 is ook betrokken bij de dieselgate (2.0 TDI 177 pk). Neem aan dat dit via de dealer geregeld gaat worden door middel van een software-update...
Op naar de 150.000 kilometer!
Still going strong...
- 150.000 km
Inmiddels de 150.000 kilometers aangetikt met de Havannabruine A6! Geen problemen gehad tot nu toe, enkel de grote- en kleine beurten tussendoor en één keer een lekke band, verder niets (afkloppen). De A6 rijdt comfortabel en is snel zat.
De A6 kan nog wel even mee, al zou een A7 een opvolger kunnen worden. In Mythoszwart met S-Line, leer, stoelverwarming, comfortsleutel en matrix-koplampen... Tot de volgende update!
Nieuwe foto's
- 176.386 km
Inmiddels een ruime 176.000 kilometer op de teller staan. Geen enkel probleem met de A6. In tegenstelling tot wat vele anderen zeggen (vooral op Autoweek, de anti-Audi site) hier enkel positief over Audi! Heerlijk rijdende, mooie, strakke en snelle auto's die ook nog eens betrouwbaar en zuinig zijn.
Over enkele weken weer op vakantie naar Italië (Marche), een reis van 1400 km. De A6 zal weer aan het werk moeten met 4 personen, flink wat bagage en een dakkoffer. Toch wat anders dan alleen, zonder bagage naar je werk... De reis wordt zoals voorgaande jaren weer ingedeeld in twee dagen. Via Duitsland, Frankrijk en Zwitserland (hier een overnachting) naar Italië. Nu al zin in!
Ook wat nieuwe foto's toegevoegd. Voor iedereen een fijne vakantie!
Update december
- 200.104 km
Beste autoliefhebbers,
Na lange tijd geen updates meer te hebben geschreven, inmiddels weer actief op Autoweek! Vandaag de magische kilometerstand behaald van 200.000 km! Geheel in lijn met de verwachtingen (ongeveer 55.000/60.000 km per jaar, auto is 3,5 jaar oud).
Met de A6 gaat verder alles goed. Heerlijke auto die me overal naar toe brengt in alle rust en comfort. Motor blijft heel erg fijn, altijd voldoende power en eenmaal op weg erg rustig in het interieur. Zeker met dit kilometrage is de automaat echt een uitkomst, zeker met alle files in Nederland! Wat ook erg fijn is is dat de auto erg strak op de weg ligt. Dit geeft veel vertrouwen. Interieur is ook top. Enig minpuntje is dat ik vergeten ben stoelverwarming bij te bestellen, bij de volgende (Audi) komt dit er zeker op. Het dashboard heeft (vind ik) nog steeds de mooiste vormgeving van de Duitse 3 (5-Serie is ook erg mooi maar geen 'wauw-factor' en de E-Klasse vind ik over de top). Ook het M.M.I is een goed systeem: handig, overzichtelijk, veel opties. Routes worden over het algemeen correct berekend en de weergave blijf ik erg mooi vinden.
Qua kosten zijn enkel de grote en kleine beurt uitgevoerd. De software-update van het VW-schandaal is inmiddels ook uitgevoerd (tijdens de grote beurt bij 180.000 km). Hiernaast zijn ook de winterbanden eronder gelegd. Van de software-update merk je eigenlijk niets, aan de kracht van de motor of aan het verbruik is niets veranderd. Verbruik blijft rond de 6 liter per 100 km, 1 op 16/17. Qua vervangend vervoer een A4 meegekregen (oude model), prima auto, maar blijf een E-segmenter toch fijner vinden!
Verder weinig te melden, nog steeds heel erg tevreden met de Audi. Ben zelf heel erg benieuwd naar de nieuwe (C8), gaat denk ik een mooie auto worden. Voor iedereen op Autoweek prettige kerstdagen en een gelukkig 2017 met veel autonieuws!
Tot volgend jaar,
Audi liefhebber
Òpvolger bekend
- 251.000 km
Inmiddels staan er al 250.000 km op de teller van de A6. Wat een fijne auto is dit zeg! Op de beurten na nooit problemen gehad. Het is gewoon een zeer prettige auto. Fijn in gebruik, snel genoeg, zuinig (gemiddeld 6,0 liter per 100 km, op 100 km stuk op de A2 vaak 5,5), mooi (subjectief) en perfect afgewerkt. Daarnaast is het een praktische wagen: bij een verhuizing heeft hij zich bewezen. Er kan enorm veel in.
Minpunten zijn er niet echt. Door de grootte van de auto is parkeren soms lastig, maar de parkeersensoren helpen op dit gebied goed. Een ander minpunt(-tje) is de navigatie die langzaam opstart. Verder geen nadelen!
Toch gaat de A6 eruit. Het heeft veel tijd gekost, maar ik ga het merk Audi toch verlaten. Nou ja, niet helemaal; mijn vrouw rijdt nog steeds in haar A1. De opvolger is de nieuwe BMW 5-Serie Touring geworden. 3 keer proefgereden, 2x in een 520d en één keer in een 530d met xDrive. Laatstgenoemde vond ik niet veel bijzonderder, natuurlijk een hele snelle auto maar het overtuigde niet echt. De 520d was voor mij echt genoeg. Qua andere merken was er niet echt iets wat me aantrok: de E-Klasse vind ik niet mooi (vorige versie was mooier en daarnaast vind ik het nieuwe interieur te kermis-achtig), van de V90 vind ik het interieur niets. Heb er een dag in gereden (auto van collega) maar het was allemaal net wat minder dan Audi en BMW. Automaat vond ik traag en ook de motor was duidelijk minder krachtig. Lexus e.d. heb ik ook niets mee. Jaguar en bijv de Maserati Ghibli zijn te gevoelig op mijn werk. De VW Arteon is een mooie auto geworden, maar is me te Passat-achtig. En een Audi dan? Proegereden in de Q7 en Q5: Q7 werd toch te duur en de Q5 overtuigde niet. Mooie auto en heel comfortabel, maar een SUV is nog niks voor mij. Daarnaast kwam de nieuwe A6 pas volgend jaar, waardoor de inruilprijzen veel lager zullen liggen (kilometerstand is dan al boven de 300.000). Daarnaast was de dealer niet echt meedenkend. De BMW dealer daarentegen wel: Ekris Velp heeft me zeer goed geholpen.
Na veel te hebben geconfigureerd uiteindelijk in september de BMW besteld. Afleverdatum: 5 januari. Hij komt al eerder binnen, maar volgens de dealer was het beter om te wachten op het nieuwe jaar. De configuratie is volgt:
BMW 520d Touring met automaat, zonder stuurschakeling
Kleur: Almandinebraun; een Individual kleur.
Bekleding: Nappa Mokka, heel chique al zeg ik het zelf.
Velgen: 19inch M-velgen, styling 664M
Daarnaast interieurlijsten in Fineline Ridge en Shadow Line exterieur.
Opties: High Executive, Audio Media Pack met Harman Kardon, M-pakket, Parking Pack en Steptronic Edition. Daarnaast het head-up display, 4zone airco, multifunctioneel instrumentenpaneel, instrumententafel in Sensatec, Apple Carplay, zonder typeaanduiding en WiFi hotspot.
Tot slot de verlengde garantie en de Waxguard behandeling erbij genomen. Voor mij de perfect auto, en veel meer opties dan de A6 nu. Al ga ik hem zeker missen! Nog twee maanden lekker doorrijden, dan volgt er een nieuwe review van de 5!
Vaarwel A6
- 257.000 km
Vandaag, 5 januari, was het definitief. De Audi heb ik achtergelaten bij de BMW dealer, om vervolgens een 5 Touring in ontvangst te nemen. Wat een gave auto. Vol met nieuwe gadgets en snufjes, waarvan ik de meeste nog moet ontdekken.
De A6 is me ontzettend goed bevallen! Nooit problemen mee, enkel bij de grote- en kleine beurten bij de dealer geweest. Fijne en soepele motor i.c.m de automaat. Afwerking en interieur zijn subliem. Enkel het 'gebrek' aan opties was minder, bij de BMW zit er meer op. Daarnaast merkte je dat de A6 wat ouder werd, aan bijvoorbeeld het trage opstarten van de navigatie. Verder een top auto, die altijd met de hand is gewassen en netjes is bereden. Jammer dat de nieuwe A6 er nog niet was, maar het is zo. Ik ga voorlopig genieten van de 5 Touring, waar ik ook een review van heb gemaakt. Dit is dus het definitieve verslag van deze Audi A6. Het ga je goed!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 quattro 3.0 TDI Premium Edition | Panoramadak | Adaptive cruise | 360 camera | Full LED | Trekhaak | Leder/Alcantara | Stoel & achterbankverwarming | BOSE Surround | Navigatie
- 2014
- 337.262 km

Audi A6 quattro 3.0 TDI BiT Premium Edition*Bom vol*
- 2014
- 205.474 km

Audi A6 Avant 2.0 TFSI Pro Line S-Line, TREKHAAK
- 2012
- 198.354 km