Audi A6 40 TDI (2019)

autoreview

Audi A6 40 TDI (2019)

Signalement

UitvoeringA6 40 TDI
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 1.500 km

Dit lijkt waarschijnlijk een voorbarige review maar ik vond het mogelijks interessant voor mensen die zelf een A6 overwegen, zeker als het gaat over bepaalde optiekeuzes e.d.

En in die eerste 25u rijden zitten toch ook al een paar serieuze afstanden van 200+ km enkele rit.

Na 6 jaar met Audi A5's van de vorige generatie te rijden en enkele maanden met een oudere A4 was het tijd om een nieuwe wagen te kiezen. Nadat ik toch eens bij de concurrentie gekeken had, ging de keuze toch vooral tussen een nieuwste generatie A5 en A6.
Een testrit met beide bevestigde dat de A5 wel een stuk vertrouwder aanvoelde qua zithouding, stuurgevoel en multimedia systeem en er scherper/sportiever uit ziet, waar de A6 dan weer overtuigde door het best wel spectaculaire interieur dat bij de A5 best minimalistisch was in vergelijking en over het algemeen een nog hoger comfort gevoel (bv. geluidsdemping).
Daarnaast was de vrouw des huizes fan van een hogere zithouding en dat is toch ook een wezenlijk verschil tussen de A6 waar je eerder het gevoel hebt op je stoel te zitten dan de A5 waar je er echt ín zit.

Na veel wikken en wegen toch voor de A6 gekozen.
Absolute musts voor mij waren:
- automaat: eindelijk mee met mijn tijd :-)
- diesel: met 30000 - 35000 km/jaar de meest economische keuze
- MMI navigatie plus: het "plus" gedeelte heb ik verrassend sterk gemist in mijn A4, basics zoals kunnen scrollen met de GPS, vragen naar meerdere routeopties, veel duidelijkere weergave van de volgende afrit,...
- wat meer uitgebreide veiligheidssystemen zoals omgevingscamera's, pre-sense, sensoren voor verkeer in de dodehoek (hoe dat ook weer heet bij Audi) - je weet maar nooit wanneer dat een ongeluk vermijdt

Verder vooral opties gekozen die gericht zijn op comfort; het uiterlijk heb ik erg low key gehouden (bv. niet gekozen voor een S-line met die wat agressief uitstulpende voorbumper). Dit zijn hopelijk de meest relevante:
- Design line maar wel met de standaard 18" aero velgen in plaats van de 10-spaaks die bij de Design line horen. Veel mensen vinden dat zo'n auto 19" of 20" velgen verdient maar ik vond die 18" velgen in real life best wel mooi en vooral erg comfortabel en stil om op te rijden
- comfortsleutel met automatische kofferopening: zeker geen must voor een sedan maar toch wel handig als je met je handen vol staat
- elektrisch regelbare voorzetels: voor mij weinig meerwaarde maar inbegrepen in het Business Plus optiepakket
- pack assistance "stad" met nog meer veiligheids/waarschuwingssystemen. Het "tour" pakket heb ik niet gekozen omwille van de adaptieve snelheidsregelaar, ik vreesde dat dat tot teveel nerveuze snelheidswissels zou leiden, zeker in het Belgische verkeer waar elk gat van een paar meter als uitnodiging gezien wordt door ander verkeer dat persé van rijvak wil wisselen
- sportzetels vooraan: lang getwijfeld tussen comfortzetels en sportzetels; voorlopig behoorlijk tevreden al blijft het nog wat zoeken naar een echt goede houding, vooral de hogere zithouding maakt het lastig
- akoestische laterale beglazing: dempt toch extra veel geluid samen met de standaard dubbele beglazing in de voorruit
- hoofdsteunen voorin X-design: voor de zekerheid, bij mijn laatste A5 vond ik dat de hoofdsteunen veel te ver naar voor kwamen als je een rechte zithouding instelde, een probleem dat ik ook bij andere recente auto's gezien heb
- Bang & Olufsen Premium Sound System: helder geluid met voldoende bas en nu ook een subwoofer (die zat er niet bij in mijn eerste A5 met B&O als ik me goed herinner). De middentonen vallen wel een beetje weg in de mix
- HD Matrix LED koplampen: ik was al heel tevreden met LED, een gigantisch verschil met de halogeenlampen van de A4; ik kan niet zeggen dat ik al veel verschil gemerkt heb met Xenons maar dat zal pas bij meer 's nachts en in de winter rijden blijken
- ophanging met demperregeling: uiterst comfortabel, wat een verschil op onze vreselijke wegen!

Eerste ervaringen tot nu toe:
- Heerlijk comfortabel en stil om mee te rijden, zet ook meer aan tot rustig cruisen dan de A5
- Even wennen aan de automaat, zeker in combinatie met het start-stop systeem wanneer je aan de lichten stopt, maar ondanks soms wat late reacties bij het hernemen, rijdt de A6 toch best vlot voor zo'n zware auto met relatief "slechts" 204 pk. Ik heb de schakelflippers nog niet moeten aanraken bij het inhalen en ook nog niet doorgeduwd op het gaspedaal
- De 360° omgevingscamera's zijn heel handig, ook al waarschuwen die systemen erg vroeg; in de meeste nauwe doorgangen en parkeergarages hoor je veel biep-biep terwijl er eigenlijk geen probleem is. Het bovenaanzicht en de verschillende keuzes tussen camera's en fisheye of "vlak beeld" helpen ook enorm als het eens nipt manoeuvreren is
- Het sturen voelt soms wat artificieel aan, deels ook door de active lane assist die soms vroeg tussenkomt. Anderzijds stuurt de A6 precies exacter dan ik gewoon was van de A5. Ik krijg toch de indruk dat er meer stuurgevoel is en ik heb echt niet het gevoel van met een 20 cm langere auto te rijden
- De touch screens trekken natuurlijk enorm vingerafdrukken en stof aan maar werken over het algemeen erg intuïtief. Adressen ingeven in de MMI is eindelijk een heel stuk sneller dan het draaien aan een controller, een hele sprong vooruit!
- Sommige opties zitten wel wat dieper in menu's verborgen en soms is het ook niet duidelijk waarom je bv. geen lijst kan zien van de muzieknummers in je gsm
- Soms net iets teveel hightech om nog erg intuïtief te zijn (al klink ik nu als een oude technofoob): toch even de handleiding moeten raadplegen om erachter te komen dat de leeslampjes niet enkel met een knop te bedienen zijn maar ook door aanraking - ik vroeg me al af waarom ze brandden terwijl de lichtknop uit stond :-p
- Nog te vroeg om veel te zeggen over het werkelijke verbruik. De boordcomputer geeft een optimistische 5,3 l / 100 km aan maar ik rij de laatste tijd minder op snelwegen en meer aan 60-70 km/u dus dat helpt ook. De realiteit zal wel onder de 6 liter zitten wat me goed meevalt en niet eens zoveel hoger ligt dan veel kleinere en lichter gemotoriseerde auto's waar ik al mee gereden heb (2 keer een VW Golf, 2 keer een Audi A4)

Eerste 15000 km

  • 15.000 km

Omdat er nog maar weinig reviews op Autoweek staan van deze generatie A6, leek het me niet slecht om na 15000 km al een eerste update te plaatsen.

Over het algemeen nog steeds tevreden met mijn keuze, al zijn er toch een paar punten die echt wel beter konden:
- Het start/stop systeem schakelt de motor te vaak uit, zelfs wanneer je nog niet stil staat of na letterlijk 1 seconde stilstand. En ja, door zacht te remmen kan je dat vermijden, maar dat is niet altijd mogelijk. Andere merken lijken dat toch net iets beter af te regelen.
- Vervelende kraakgeluiden in het dashboard. Ik ben duidelijk niet de enige en dat is duidelijk het gevolg van een slecht ontwerp - terwijl Audi teveel ervaring heeft om zoiets basic verkeerd te doen
- De GPS die toch een stap terug is t.o.v. vorige generaties, o.a. te vaak kaarten die de situatie van enkele jaren terug weergeven (ondanks wekelijkse kaartupdates), onrealistische voorgestelde routes, een aantal fouten in adressen,...
- De virtuele cockpit toont bovenaan zelden het nummer dat op dat moment afgespeeld wordt, terwijl andere schermen dat wel doen. Ergens loopt er blijkbaar toch iets mis met smartphone connectiviteit

Sterke punten die overeind blijven:
- Heerlijk stil, zeker met de akoestische dubbele beglazing, kan ik zeker aanraden
- De actieve demperregeling is zeker een must voor wie vaak over verkeersdrempels of wegen van slechte kwaliteit moet. Wel gemerkt dat ik af en toe een stevige "bonk" hoor als ik op oneffen wegdek het gaspedaal flink induw, ik vermoed dat dat iets triggert in de instellingen van de dempers want bij andere auto's heb ik dat nooit eerder gehad
- De 360° camera, zeker in bovenaanzicht heel handig
- Bij een aantal ritten in donkere delen van Duitsland, Frankrijk en België ben ik aangenaam verrast door de HD Matrix koplampen. Zijn ze hun meerprijs waard? Misschien niet omdat het best wel over een stevig bedrag gaat, maar het resultaat is wel prima
- De B&O (nee, niet het gruwelijk dure systeem maar de bescheiden B&O) klinkt imho een stuk beter als je wat met de surround instellingen speelt
- Nu ik van veel anderen hoor dat hun A6 met 20" of zelfs 21" velgen prima meevalt qua weggedrag, bedenk ik me dat ik misschien toch voor die prachtige 21" velgen gekozen had die je zo vaak in de catalogus en op persfoto's terug vindt
- De acceleratie is best OK voor een auto van die afmetingen met 204 pk, maar vooral in de hernemingen doet hij het best goed. En zo'n auto koop je natuurlijk niet voor stoplichtsprintjes, maar vooral om vlot mee te kunnen in snelwegverkeer

Score downgrade

  • 30.000 km

Na wat recente ervaringen besloten mijn score van de A6 te downgraden en op de vraag "Zou je weer een auto van hetzelfde merk kopen?" denk ik na 5 Audi's toch eerder 'misschien' dan overtuigd 'ja'.

Een auto die zomaar midden op een kruispunt stilvalt, waarover de garage dan zegt dat het een gekend probleem is dat met een software update hopelijk opgelost is, boezemt weinig vertrouwen in. Ook niet echt veilig dat er niet pro-actief gevraagd wordt de wagen binnen te brengen voor die update, blijkbaar wacht Audi liever tot je in gevaarlijke situaties terecht komt.

GPS en smartphone connectiviteit blijven slechter dan de vorige generaties Audi van de afgelopen 10 jaar.
Algemeen comfort en hernemingen blijven wel prima, en ik ben ook nog altijd tevreden van de looks binnen & buiten.

4 jaar - 80000 km

  • 80.000 km

Omdat de A6 nog altijd bestaat, ook al zullen de diesels steeds minder verkocht worden, nog een vermoedelijk laatste update na heel wat langere ervaring met deze auto.

Pluspunten die overeind blijven:
TLDR: zuinige, comfortabele cruiser met vlotte hernemingen

+ Zeer stil, ook aan hoge snelheden (Deutsche Autobahn). En zelfs met een koude dieselmotor een stuk stiller / verfijnder dan veel andere concurrenten
+ 360° camera blijft enorm handig in tal van situaties
+ Verbruik is nog steeds verrassend laag voor een behoorlijk grote, zware wagen met 204 pk: over de hele levensduur geeft de boordcomputer 5,3l/100km aan als gemiddelde; de realiteit zal hier heel dicht tegen liggen, o.a. gemerkt tijdens een citytrip van 1400 km dat er met de grotere dieseltank (70 l) minstens een rijbereik is van 1300 km
+ In sport-modus merk je dat er heel wat meer leven in de motor zit dan je in gewone drive-modus ooit merkt. Het blijft natuurlijk een cruiser waar de nadruk op comfort ligt, maar in de standaard modus hebben ze de motor / versnellingsbak toch iets te tam gemaakt. Het ideale zou voor mij tussenin liggen
+ Ondanks de soms outdated kaarten van de GPS (ondanks regelmatige over-the-air updates) is de layout zeker bij complexe kruispunten wel duidelijker dan bv. Waze
+ Actieve demperregeling: in mijn ervaring best van deze in 1 vaste mode te zetten, dat vermijdt bonken bij grotere putten omdat het systeem anders overgaat op hardere/sportievere vering wat de impact van die putten verergert. Mooi op papier dus, zo'n actief systeem, maar minder handig in de praktijk. In hardste stand merk je kleine oneffenheden wat meer, maar neemt hij steile vluchtheuvels en grotere putten met meer comfort.
+ Grijs leder: niet zo delicaat als nog lichtere kleuren en het doet het interieur echt een stuk ruimer ogen, blij met deze keuze en helaas bieden weinig merken dit aan

- Dashboardgekraak blijft, zelfs nadat de garage een paar jaar terug het er helemaal uitgehaald heeft. Duidelijk een slecht ontwerp wat in geen enkele prijsklasse aanvaardbaar is; en ik heb dit nog nooit meegemaakt...
- Start/stop in combinatie met te tamme drive-modus; om onduidelijke reden werkt start/stop al meer dan een jaar niet meer en dat rijdt toch een stuk relaxter & veiliger, zeker bij veel ronde punten. En mijn gemiddeld verbruik is nog geen 0,1l/100km gestegen, dus rij ik met veel plezier zonder start-stop!
- B&O (de ~€1000 uitvoering) is een stap terug tegenover het systeem van de vorige generatie: al die surround instellingen zorgen voor een onnatuurlijke balans in het geluid, een simpele equalizer was véél effectiever geweest. Toch weer een voorbeeld van over-engineering waarbij het eindresultaat een stap terug is

Eindconclusie: na 5 Audi's wordt de volgende geen Audi meer.
Toch teveel vervelende nadelen in de basics en het feit dat Audi nog geen elektrische sedans aanbiedt (behalve de zeer dure e-tron GT) in tegenstelling tot een groeiend aantal concurrenten

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.