Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line (2004)

autoreview

Audi A6
Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6Audi A6 - interieurAudi A6 - interieur

Signalement

UitvoeringA6 3.0 TDI quattro Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf71.198 km
KM-stand laatst125.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 71.198 km

Het is eindelijk zover. Nu ik eigen baas ben en mijn nog even doorgeleaste Ford Mondeo (die het prima gedaan heeft al die jaren) mag gaan vervangen op zoek naar automobielen, waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Gereden in een Volvo V70 Edition Sport (fully loaded voor rond de 60.000), een tweedehands BMW 525d en nog zo een aantal auto's, toch gekozen voor een 2e hands A6 (ook wel gekeken naar nieuwe A4 of A6, maar die werden al gauw ook zo'n 60-70 duizend).
Dus dan wat minder uitgeven, maar wel meer auto.

Deze A6 is fully load. 3.0 TDI quattro met 225 PK, leren bekleding, automaat, fullmap DVD navigatie, zonneschermen achterin (op de achterruit zelfs electrisch), zonnedak, 18" A8 velgen, Xenon verlichting, DSP audiosysteem (met subwoofer en CD wisselaar), PDC voor en achter.
Bij de aankoop nog afneembare trekhaak (zie je echt helemaal niets van) onderhandeld.

De auto is zwart metallic en heeft bruine (cognac) leren bekleding, hetgeen een van de mooiste combinaties is (in mijn ogen) (alle voorgaande auto's - Ford Mondeo, VW Passat, Audi A3 - waren ook al zwart).
Na ophalen auto ongeveer meteen doorgereden naar de audiospecialist voor een iPod interface (kan alles via mijn MMI bedienen - zgn IcePod) en een Parrot bluetooth carkit met kleurenscherm (in 2007 nog best hip).

Al met al een van mijn droomauto's - mede door de reclame van de vader met zoon die bijna lijkt te gaan racen tegen een Amerikaanse goederentrein.

De auto is enorm sterk. Er lijkt geen eind aan zijn kracht te komen, wat een vermogen. En door de quattro prima op de weg te brengen. Dat is wel anders dan met die vooraangedreven auto's hiervoor die het met moeite op de weg krijgen.
Verder natuurlijk stil (rijdt zelf best pittig en cruise gemiddeld 150-160km op de snelweg) en erg comfortabel.
Deze auto ga ik met plezier een aantal jaren rijden.

Meer info volgt - over onderhoud, de A1 garantie, etc. - later.

1e onderhoud

  • 96.845 km

Na paar maanden auto naar de garage gebracht voor onderhoud.
De 90.000 km beurt. Uit het boekje was niet echt duidelijk wat de vorige (1e) eigenaar bij 60.000 heeft gedaan. Ik vermoed niets (niets in het boekje) omdat hij plannen had de auto te verkopen.
Vandaar dat ik nu maar netjes voor de beurt ga.
Geen bijzonderheden, gewone 'kleine' beurt bij de Audi dealer waarbij de olie en alle overige vloeistoffen worden gecheckt cq vervangen. Al met al geen hoge kosten, alhoewel de hoeveelheid olie er wel voor zorgt dat het toch gauw zo'n 700,- euro's kost.

2e onderhoud

  • 122.704 km

Wederom zo'n 30.000 kilometer verder (en zo'n 8 1/2 maand later), dus wat puntjes verzameld voor de beurt.
Omdat het 1e jaar ik volledige A1 garantie had en enigszins bang was voor grote kosten de garantie voor een jaar verlengd. Je betaalt daar zo'n 500,- euro voor maar alle materialen die onder garantie vallen zijn dan gedekt, alsmede de arbeidsuren om deze te vervangen.
Het 1e jaar toch wat dingen gehad, maar die zijn destijds prima verholpen (nieuwe cassette unit voor zonnedak volledig vervangen onder garantie, alsmede een nieuwe speaker in de rechterdeur (niet echt aantoonbaar volgens de garage, maar hebben ze toch op mijn verzoek vervangen - kosteloos !).

Deze keer beurt van zo'n 900,-.
Remschijven voorwielen vervangen (na 120.000km ? - vind ik wel opmerkelijk) en verder wat kleine dingen zoals ruitenwissers.
Maar verder de normale longlife service met wederom 150,- aan olie (blijft me verbazen - de hoeveelheid (8,2 liter) en de kosten).

Achterklep sluit niet meer

  • 155.000 km

In al die tijd dat ik de auto heb, was het wel vaak dat de klep wat moeilijker sluitte. Soms 2x gooien voordat hij in het slot valt.
Puntje voor de volgende beurt, denk je dan.
Echter met het koude weer deze winter komt het niet zover.
Net onderweg naar een door onze stichting te verzorgen benefiet diner sluit de klep helemaal niet meer.
Onderweg bij de een Audi dealer in Vianen langsgeweest. Die constateerde een kapot slot. Alleen had het niet voorradig. Andere filiaal in Utrecht had dat wel, maar aangezien het na 12:00u was, waren die dicht.
Vervelend.....dus. Want nu heb ik hele weekend de klep dicht moeten houden met een spanband, die ik door via de achterbank (neergeklapt - ook nog feature die ik vergeten ben te melden bij de aanschaf - erg cool en kan nog op slot ook (de achterbank)) in de kofferbak te klimmen moest aanbrengen.
Meteen de maandag erna naar de Audi dealer, die het natuurlijk ook niet voorradig had, maar het wel in de loop van de dag zou kunnen krijgen. Auto dus maar achtergelaten en 's avonds weer opgehaald.

Omdat ik nu toch al ruim over de 150.000 km zat meteen afspraak gemaakt voor nieuwe grote beurt (meer info volgt)

3e onderhoud

  • 155.199 km

Wederom weer een nieuw jaar. Omdat het onderhoud best prijzig is en er wel dure reparaties te verwachten zijn (nu de auto zijn 5e levensjaar in gaat) wilde ik eigenlijk de garantie weer verlengen. Dit kan nu nog (minder dan 5 jaar oud en km < 160.000).
Alleen nu boden ze ineens een garantie voor 900,- De variant die ik vorig jaar had (met 150,- eigen risico per geval - die ik overigens nooit heb hoeven betalen) was ineens niet te regelen.
Tenminste, ze zouden het uitzoeken en erop terugkomen. Uiteindelijk heb ik mei van dit jaar maar een brief gestuurd (nog steeds geen reactie overigens) met verzoek deze rekening van 900,- te storneren, aangezien ik het niet eens ben met de garantieprijs.

Maar de slot van de klep was in ieder geval 2 weken voor deze beurt netjes onder garantie vervangen (die liep immers nog tot 19 januari).

Nu dus wederom een grote beurt.
Alleen deze keer een keer blij verrast. Dit kostte slechts 450 euro (inclusief 150 euri aan olie). Het kan dus ook een keer meezitten.

4e onderhoud

  • 178.901 km

Dit zou wel eens de laatste keer onderhoud kunnen zijn.
Het begint weer te jeuken, dus ben al naar andere auto's aan het kijken. Wordt een beetje moe van onze staatssecretaris met zijn belastingmaatregelen. De 25% over de hele grote aankoopsom (nieuw zo'n 78.000) staat niet meer in verhouding tot het rijplezier, alsmede 415,- per kwartaal aan wegenbelasting (en het eind van de verhogingen nog niet in zicht).
Al met al dus beetje aan het orienteren naar een kleinere lichtere en vooral goedkopere auto (VW Golf, BMW 3-serie en Volvo V70 staan nu op de shortlist - en ja, ik weet dat dat totaal verschillende auto's zijn).

Anyway, het onderhoud was weer over de 800,-
De remvloeistof diende vervangen te worden, alsmede remblokken achter en het interieur filter. Al met al niet bijzonder, maar toch wel duur (ik weet het, dure auto's - duur onderhoud (en al met al valt het gedurende de jaren best mee) - maar het is met name de afschrijving die me nu aan het achtervolgen is en waar ik bij een volgende auto toch meer op ga letten.

Er was nog een opmerking over stabilisator eindjes die vervangen moesten worden. Maar dat kon wel later, want die hadden ze niet voorradig.
Daar ben ik dus 2 weken later voor terug geweest.
Auto wederom dagje kwijt en 200,- armer (als ik dat vooraf had geweten had ik het niet gedaan - je merkt er namelijks niets van bij het rijden).

Maar we kunnen er weer 30.000km tegen, dus voorlopig hoeven we even niet naar de garage. Nog even genieten van de laatste maanden met deze (nog steeds genieten) dikke auto, die fantastisch rijdt.

Vakantie Gardameer

  • 90.000 km

Nog even achteraf de vakantie(s) meenemen.
In 2007 met vrouw en 2 kids op de achterbank naar het Gardameer geweest. Voorseizoen, dus nog betaalbaar.
Door Duitsland over de Autobahn en dan door Zwitserland naar Noord-Italie.
Ondanks dat de kinderen erbij zijn toch even op de A5 richting Basel het gaspedaal onderin gehad.
En jawel.....hij rijdt 240 km per uur (op de teller). En nog steeds geen gevoel dat je geen controle hebt.
Alleen erg jammer dat een knipperende S8 in mijn binnenspiegel verschijnt, die me dan nog voorbij rijdt (terwijl ik dus al 240 rijd....;-( )

Kofferbak gelukkig ook groot genoeg gebleken om met gezin met 2 kinderen (op dat moment 4 en 6) 2 weken vakantie te vieren aan het Gardameer (in een stacaravan) - dus qua gebruiksgemak hoeven gelukkig nog geen MPV.

Vakantie Calella de Palafrugell (Spanje)

  • 125.000 km

Omdat we toch zo'n grote auto met een enorm aanhangervermogen hebben (1900 kg) een keer een caravan gehuurd.
Meteen maar naar Spanje gereden, want we willen wel camperen, maar wel met mooi weer.
Heenreis in 2 dagen, 2 1/2 week daar en dan weer in 2 dagen terug (nadeel van rijden met caravan - het lukt niet in 1 dag om 1450 km te rijden - wat makkelijk lukt zonder caravan overigens).
Man man, wat rijdt dat ok. Je merkt het bijna niet qua vermogen. Bergop met de cruise control op 120 km haal je iedereen in. Bergaf komen die stumpers je dan weer met 130-140 voorbij, omdat ze volgende berg moeten halen, of omdat ze nu eenmaal graag 130 rijden in Frankrijk.
Ik vond 120 een prima snelheid en goed vol te houden.
Verbruik van de auto viel me reuze mee. Normaal rijd ik 1:11 (nu begint hij steeds zuiniger te rijden, want ik rijd nu regelmatig 1:12, terwijl ik nog steeds stevig doorrijd). Gemiddeld hebben we toch zo'n 1:9 - 1:10 gereden, wat me enorm meevalt met een caravan van zo'n 1300 kg er achter.

Al met al prima trekauto.
Alleen camperen in caravan is het toch niet helemaal. Ik vond het veel te warm met slapen (geen airco). Verder natuurlijk ideaal qua leefruimte, gemak en snel op te zetten (afkoppelen, pootjes uit en stekker erin en je bent klaar om te slapen).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.