Audi A6 3.2 FSI quattro (2006)
Op naar de top
De A6 is strak en neigt naar moderne zakelijkheid, maar is niet te avant-gardistisch. Zijn gezicht wordt overigens gedomineerd door een grote grille die helemaal Audi anno-nu is. Dat het een Audi is, weet je zeker wanneer er een opdoemt; alleen welk type is door de wel erg ver doorgevoerde merkidentiteit moeilijk te zeggen. Pas als de hedendaagse Audi vlakbij is, is het op basis van de afmeting van de auto en de details vast te stellen welke het is.
Ergonomisch
In de Audi is het allemaal strak en zakelijk, zelfs een beetje streng, maar gelukkig nog net niet kil. Overzicht en logica lijken te overheersen. Ook wanneer het gaat om de ergonomie heeft Audi het goed begrepen. Wanneer je instapt, neem je plaats in een zee van ruimte. Bewegingsvrijheid is in de A6 dik voor elkaar, net als zitcomfort. In de Audi doe je alles heel intuïtief. Een aantal functies gaat schuil achter de centraal op de middentunnel geplaatste MMI-knop, maar dat is geen belemmering voor het bedieningsgemak, eerder een verbetering. Het kiezen van de hoofd-functies gaat in deze multimedia-installatie nog gewoon met druktoetsen, dus geen gezoek in ingewikkelde menu-structuren. De grote draaiknop is alleen bedoeld voor fijnafstemming, op de MMI-display kun je volgen wat je doet en dat werkt prima. Toerental en snelheid worden met twee duidelijke klokken weergegeven. Geen fratsen: heldere info.
De V6 laat nauwelijks van zich horen. De Audi-motor is een 255 pk sterke 3,2-liter V6 met directe inspuiting. Deze beschikt over 'n prima respons en klimt makkelijk in toeren. Maar daar staat tegenover dat de Duitse vierwielaandrijving extra gewicht meebrengt.
De (elektronica van de) Audi-bak reageert snel als er (terug)geschakeld moet worden. Het door de fabrikant opgegeven brandstofverbruik hebben we niet kunnen evenaren. De Audi wist op een liter loodvrije superbenzine 8,5 kilometer
ver te komen. De Audi is vrij stil vanbinnen. Alleen als je het gaspedaal intrapt, geeft hij wat geluid ten gehore. Niet schokkend, maar net wat sportiever dan gewoonlijk.
Goedmoedig
De A6 ligt stevig op de weg, daarover geen misverstand. Het Audi-onderstel is mooi uitgebalanceerd, geen sportief buitenbeentje, wel lekker stevig. De onafhankelijke wielophanging is zodanig afgesteld dat de auto lange tijd neutraal de ingestuurde bocht volgt. Dat het quattro-systeem zwaar en kostbaar is, kan als nadeel bestempeld worden. De extra aangedreven wielen zorgen er wel voor dat de auto ook met uitgeschakeld ESP lang de veilige koers blijft volgen. Wat de stuurinrichtingen zelf betreft: dat is een prettig bekrachtigd systemen.
In principe maakt het onderstel direct onderdeel uit van het actieve veiligheidssysteem.
De wielgeometrie bepaalt de grens tussen rijden en glijden en wanneer deze goed uitgebalanceerd is, beperk je de risico's. Bij de A6 kunnen we stellen dat het onderstel zelfs in hoge mate bijdraagt aan de veiligheid. Je kunt je afvragen waarom de auto nog is voorzien van stabiliteitssystemen. Je moet namelijk wel erg raar doen voordat de elektronica ingrijpt. Maar gelukkig zit het er allemaal op, een ongeluk zit immers in een klein hoekje.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A6 3.2 FSI quattro |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 67.675 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.123 cc |
Maximaal vermogen | 188 kW / 255 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 330 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.916 mm / 1.855 mm / 1.459 mm |
Wielbasis | 2.843 mm |
Massa leeg | 1.680 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,2 s (fabrieksopgave: 7,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,0s |
Brandstofverbruik | 10,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 262 g/km |