Audi A6 3.0 5V quattro (2003)

autoreview

Audi A6 3.0 5V quattro (2003)

Signalement

UitvoeringA6 3.0 5V quattro
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf168.000 km
KM-stand laatst290.000 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen na 1,5 jaar inrijden

  • 217.155 km

Mijn 3e auto moest een kilometervreter worden.
Ik rijd jaarlijks zo'n 25000-30.000km voor werk en werk gerelateerde zaken, plus 10.000 privé kilometers, veel rijden dus!
Hoofdzakelijk maak ik snelwegkilometers en zit ik alleen in de auto, dus een station hoefde het van mij niet te worden.

Ik had een budget van 7500 euro, mijn zinnen gezet op een sedan en wilde graag een v6 met automaat.
Wanneer men deze zoekcriteria hanteert blijft er genoeg over om tussen te kiezen. Zeker omdat de leeftijd van de auto voor mij ondergeschikt was aan de kilometerstand en de algehele staat van de auto.
Een vriend van mij is al jaren trouw Audi rijder en had een leuke A4 b6 station. Ik vond dat een leuke wagen, dus besloot eens rond te speuren naar een Audi a4 sedan.
Het lijnenspel van deze sedan kon mij niet bekoren, maar het lijnenspel van diens grote broer (a6 c5) des te meer, De grove neus, mooie daklijn en keurig afgewerkte achterkant vind ik erg mooi en doet erg tijdloos aan.
Na enig leeswerk kwam ik er achter dat vroeg of laat iedere multitronic automaat (dit type komt veel voor op de a6 c5) problemen krijgt die aardig in de kosten kunnen lopen.
Ik moest mij dus gaan focussen op een tiptronic automaat.
Dit type automaat werd voornamelijk, maar niet uitsluitend, geleverd op de krachtigere modellen van de a6 c5; 2,7 biturbo, 3.0L en 4,2L.

Het toeval wilde dat ik in de omgeving van mijn woonplaats een 3.0L uit 2003 tegenkwam met 160.000km op de teller.
Een voormalige leaseauto met 2 vorige eigenaren.
De uitvoering was de 'exclusive' uitvoering, waarbij er onder andere een full-map navigstiesysteem, stoelverwarming, dimbare binnenspiegel, parkeersensoren rondom en lederen bekleding tot de uitrusting behoren.

De proefrit liet een fenomenale indruk achter. De quattro aandrijving maakt dat deze auto zeer stabiel aanvoeld en mij altijd vertrouwen geeft in de auto. De 3.0L is echt fluisterstil en de zit was met mijn lengte van 1.96m prima.

Na wat onderhandelwerk mocht ik de auto voor 5500 euro meenemen, inclusief 3 maanden BOVAG garantie en een afleverbeurt.

Inbouw LPG
Zoals reeds vermeld maak ik veel km per jaar. Zodoende moest ik kiezen tussen LPG of diesel. Wanneer de rekensom gemaakt wordt kom ik al snel tot de conclusie dat op basis van verbruik, wegenbelasting en brandstofkosten een LPG auto goedkoper is dan diesel. Helaas is dit natuurlijk maar een deel van het verhaal, daar onderhoudsintervallen bij LPG korter zijn dan de intervallen bij een diesel.
Toch besloot ik voor LPG te gaan daar ik een aantal zaken prima zelf kan onderhouden waardoor ik de kosten van het onderhoud beheersbaar kan houden.

De LPG inbouwen is van der Helm uit Hengelo. Voor 1700 euro bouwden zij binnen een dag het LPG systeem in en deden dit zeer keurig. Ik drong er op aan om de vulmond naast de tankdop (achter de tankklep) te plaatsen zodat er niet geboord hoefde te worden in de bumper en de auto de mooie lak zou behouden. Dit werd heel netjes gedaan door van der Helm, tot mijn tevredenheid zorgden zij er ook voor dat de schakelaar netjes opging in het originele dashboard.

Na mijn eerste ritjes merkte ik dat bij stevig optrekken er benzine bijgespoten moest worden. Na een belletje met van der Helm mocht ik terugkomen en werden de inspuiting aangepast. Sindsdien loopt de auto als een zonnetje op LPG. Mensen die meerijden zeggen regelmatig dat zij niet voelen dat de auto overschakelt op LPG!

Comfort
Deze auto is vrij luxe, zeker voor de tijd waarin deze auto gebouwd werd. De stoelverwarming is erg prettig, evenals de elektrische spiegels en automatisch dimmende binnenspiegel. Ook cruiscontrol vind ik zeer fijn en de radio is kraakhelder evenals de CD wisselaar in de achterbak.

Wel merk ik na ruim 55000km dat de stoelen vrij 'standaard' zijn. Ik kan de hoogte verstellen, evenals het reguliere 'voren en achteren', maar een kantelfunctie heeft de stoel niet, evenmin als een uitschuifbaar zitvlak. Vanwege mijn lange bovenbenen is dit zeker een gemis en merk ik dat na 1.30u mijn benen vermoeid beginnen te raken wegens gebrek aan ondersteuning. Een zoektocht naar een passende s6 recaro set heeft nog geen resultaat opgeleverd. Er zijn veel s6 recaro station sets in omloop (vooral in Duitsland), maar weinig sedan sets. Deze verschillen slechts op de achterbank van vorm, maar verschil is er dus!

Ook heb ik een Parrot carkit ingebouwd om te kunnen telefoneren en mp3 te luisteren onderweg.
Vervelend detail is echter dat ik alleen maar geluid uit de voorste speakers kan krijgen. Audi heeft voor de achterspeakers namelijk een aparte versterker. Stad en land heb ik afgezocht naar een oplossing voor dit euvel, maar niemand blijkt bij machte om dit stukje techniek van Audi te doorgronden en te kunnen aanpassen zodat ik ook muziek Door de achterspeakers krijg via mijn Parrot.

Motorisch
Het motorblok is werkelijk fantastisch. Zoals gezegd is het fluisterstil en beschikt het over voldoende vermogen om de aanhangers te trekken tijdens een verhuizing of om lekker Door de Franse alpen te ploegen.

De tiptronic automaat heb ik een dubbel gevoel over. Aan de ene kant is het fijn dat er 5 versnellingen zijn, maar aan de andere kant schakelt de bak langzaam en moet ik het gaspedaal vrij ver intrappen en vasthouden voordat de automaat terugschakelt. Ook merk ik dat er bij overschakelen soms wat tikjes te voelen zijn. De monteur van ZF (fabrikant van de tiptronic bak) vertelde mij dat dit waarschijnlijk komt Door slijtage van de overbengingen van de quattro aandrijving. De bak was in ieder geval in prima staat.

Kosten/Defecten
In de eerste drie maanden kwam ik een aantal zaken tegen;
-automaatbak sensor defect (automaat ging niet meer in 'reverse'
-Parkeersensoren achter defect
-Koppelstuk uitlaat lek
-Stootstrip rechter achterportier liet los
-Xenonlamp vervangen (2x zelfde lamp, zelfde zijde)

Al deze defecten zijn vervangen onder de garantie.

Overige defecten die ik ben tegengekomen:
-vocht in het mistachterlicht
-brandstofsensor defect
-koelvloeistof sensor defect
-parkeersensor-defect (opnieuw)
-Massa van startmotor zat los, hierdoor sloeg de startmotor soms niet aan
-Ster in de voorruit

Al met al een acceptabele lijst van defecten, mijns inziens, voor een auto van deze leeftijd die zeer intensief wordt gebruikt.

Ik volg de onderhoudsintervallen van Audi, zoals voorgeschreven in het onderhoudsboekje, maar ben iets strikter met het verwisselen van de olie en bougies in verband met de inbouw van LPG.

Binnenkort wil ik de auto aanbieden bij Hartog tuning voor de grote onderhoudsbeurt, ik heb goede verhalen gehoord over deze kritische garagist en ben benieuwd hoe zij aankijken tegen mijn 13 jaar oude trots.

Al met al ben ik dik tevreden over deze auto. Uiteraard zijn de onderhoud en gebruikskosten fors vanwege de vele KM, maar dat heb ik over voor deze fijne auto.
Ik hoop nog lang plezier te beleven aan deze a6!

Update

  • 290.000 km

Omdat ik ruim drie jaar geleden voor het laatst iets heb geschreven over mijn auto leek het me tijd worden om wat ervaringen te delen.
In drie jaar kan er veel gebeuren dus ik zal proberen een beknopte samenvatting te geven van wat ik heb meegemaakt met de auto.

Werkpaard
Ik reis ruim 30.000km per jaar met de auto, zowel werk als prive. Mijn werkadres is 70KM enkele reis, dus zodoende tikken de kilometers al snel aan. Maar de kilometers zijn zeer comfortabel, de zit is goed, zeker nu ik de stoelen vervangen heb voor Recaro's uit een S6, deze stoelen geven meer ondersteuning aan de bovenbenen waardoor ik lachend enkele uren achter elkaar kan rijden.
Ook trek ik af en toe een aanhanger voor klussen rondom het huis en dat doet de 3.0L V6 met gemak!
Waar ik ook van sta te kijken zijn de dagen dat er sneeuw ligt in Nederland, ik wissel trouw mijn zomerset om voor mijn winterset zodra de temperaturen zakken onder de 7 graden celsius maar de keren dat het echt nodig is om de winterbanden te hebben zijn zeldzaam in Nederland. Toch merk ik dat de samenwerking tussen de banden en het quattro systeem veel mogelijkheden geeft in de sneeuw, ik heb veel grip en de remweg is ook relatief kort. Dit geeft vertrouwen, al zal ik niet snel de grens opzoeken in dergelijke omstandigheden.

Diefstal
In 2017 hebben dieven op klaarlichte dag de RNS-D navigatie uit mijn auto gestolen. Ze hebben hierbij het raam van het portier van de bijrijder ingeslagen en toen de RNS-D verwijdert. De verzekering berekende dat de schade 3200 euro bedroeg en even werd er overwogen bij de verzekeraar om de auto total-loss te laten verklaren aangezien de dagwaarde ook rond dat bedrag schommelde. Gelukkig werd er anders besloten en moest ik op zoek naar een vervangend systeem. Waarom de dieven de moeite en het risico hebben genomen om een RNS-D systeem te stelen is me nooit duidelijk geworden. Het systeem was sterk verouderd en op markplaats was de vraagprijs ergens rond de 150 euro voor een gebruikt exemplaar. Ik heb dan ook een aftermarket pioneer navigatie in laten bouwen, waarbij ik door het uitgekeerde bedrag ook nog een achteruitrijcamera kon laten installeren alsmede een DAB+ antenne waarbij de sharkfin-antenne in de kleur werd gespoten van de auto. Dit alles werd zeer vakkundig gedaan door John Freriks, hij wist het hele systeem inclusief de stuurbediening aan de praat te krijgen in een dikke dag. De voordelen die dit navigatiesysteem bied boksen voor mij momenteel niet op tegen een andere auto, middels googlemaps navigeer ik overal naartoe, ik luister podcasts via googlepodcast (dat ik vanaf de navi kan zoeken en bedienen), appjes ontvang ik en worden afgespeeld tijdens het rijden en de radio is kraakhelder. Daaromheen rijd de auto prima en is deze comfortabel en betaalbaar aangezien LPG nog steeds zeer goedkoop is.

Verbruik
Het verbruik is stabiel rond 1:8.5 op LPG. In de verbruiksmonitor (die ik al 100,000km netjes bijhoudt) kunt u specifiek zien wat ik verbruikt heb gedurende de laatste jaren.

Reparaties
Ik moet bekennen dat er van tijd tot tijd het een en ander te repareren valt aan deze auto. De leeftijd en KM-stand beginnen zijn parten te spelen. Zelf heb ik in de zomer van 2018 aan de voorzijde alle draagarmen en stabilisatorstangen vervangen, het effect was snel merkbaar! Toen ik wilde beginnen aan die monsterklus kwam ik erachter dat de hoes om de homokineet kapot was en het vet in de wielen werd geslingerd, ik kan nu dus ook zeggen dat ik weet hoe ik een hoes moet vervangen rond een homokineet!

De grootste tegenvaller was ook in 2018 toen ik op een koude winterochtend na 15min een melding op mijn dashboard kreeg: laag oliepijl! Ik heb de auto direct naar een tankstation gestuurd en de olie bijgevuld, daar ik verder niets kon zien ben ik verder gereden. Nadat ik goed en wel weer 10min op weg was kreeg ik dezelfde melding, nu alleen had ik geen reserve olie meer. Op de pijlstok zat nog voldoende olie dus ben ik verder gereden met het idee dat het een sensor kon zijn.
Op mijn werk aangekomen keek ik nog een keer achterom naar de auto en ik zag dat er olie onder de auto lag in een redelijke plas. Na de ANWB gebeld te hebben voor advies heb ik de olie van de auto opnieuw gevuld (3L) en ben ik richting huis gereden om onderweg meermaals de olie bij te vullen.
Bij de garage aangekomen stelde de garagist als diagnose dat er een oliekanaal onder druk was komen te staan, waardoor een beschermkapje was gesprongen en de olie rijkelijk over mijn distributieriem was gaan vloeien. Ook was mijn radiateur aan vervanging toe dus besloot ik in overleg met de garagist om de distributieset, waterpomp en radiateur te vervangen. Hoewel de oorzaak niet duidelijk was, verwachte de garagist dat dit een eenmalig pechgeval was.
Na enkele dagen kon ik mijn auto weer ophalen en was ik ruim 2000 euro lichter, u mag best weten dat ik daar goed ziek van was.

Weer enkele dagen later parkeerde ik de auto na een rit van 15 minuten en viel het me op dat er weer olie onder de auto lag. Ik keek in het compartiment en zag dat er wederom olie over de distributieriem was gelopen. Ik belde de ANWB en liet de auto afvoeren naar de garagist. Na enig onderzoek bleek er vocht in de carterventilatie te zitten, het vocht was 's nachts bevroren geraakt waardoor het oliesysteem niet kon ontluchten en een forse druk opbouwde kort na het starten van de auto. De plastic dop die het oliekanaal afsloot van de buitenwereld klapte door de druk er af waardoor de olie rijkelijk over de distributieriem heen spoot. Wederom moest de distributie vervangen worden en zou nu ook de carterventilatie worden aangepakt. De garagist wilde in eerste instantie het volledige bedrag aan mij doorberekenen, maar na een flinke discussie bleek de garagist toegeeflijk en betaalde ik alleen de materialen. Ik vond dit gezien de stand van zaken een nette oplossing en ik ben nog steeds trouw klant bij de garagist.

Afgezien van het bovenstaande moest de dynamo een keer vervangen worden maar heeft de auto me verder niet laten staan. Ik doe de beurten altijd netjes op tijd en ben vooralsnog zeer tevreden met de staat van de auto.
Wel moet ik zeggen dat de kofferbak van een sedan me steeds meer tegen komt te staan. Het is onpraktisch, ten opzichte van een station en meermaals heb ik gedacht om de sedan in te ruilen op een allroad uit hetzelfde bouwjaar. Wat me tegenhoudt zijn de ombouwkosten van het LPG systeem en de moeite die ik moet doen om mijn geliefde navigatiesysteem om te zetten. De auto is momenteel gewoon exact hoe ik het wil hebben, met uitzondering van de kofferbak.
Daarom heb ik besloten om nog maar een tijdje door te rijden met deze A6, misschien kom ik ooit wel in aanmerking voor 'klokje rond,'

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.