Audi A5 Sportback 35 TFSI sport (2019) #4

autoreview

Audi A5 Sportback 35 TFSI sport (2019)

Signalement

UitvoeringA5 Sportback 35 TFSI sport
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prettige daily driver

Nadat onze vorige daily driver, waarmee we onze Berner Sennenhond dagelijks naar het bos vervoeren en waarmee de dagelijkse ritjes worden afgewikkeld plotseling beyond economic repair was geraakt, begon de zoektocht naar een geschikte opvolger. We zijn een gezin van 2 mensen + grote hond, dus iets meer ruimte dan de vorige auto was welkom, maar het moest niet een te grote auto worden. We hadden hiervoor een BMW 120d 3d. Die heeft ons 12 jaar tot veel plezier gediend (467.000 km), beste auto van ons leven als daily driver.

Ik bezit nog 5 andere auto's (ook hier bij AW te zien), dus de criteria voor de opvolger, wat deze Audi A5 Sportback dus uiteindelijk is geworden, waren enigszins rationeel: mooi modern en tijdloos design, geen SUV maar een lage auto, maximaal een D-segment auto, hoeft niet al te veel vermogen te hebben als hij maar soepel te rijden is, niet te zacht geveerd (we zijn ietwat sportievere onderstellen gewend), goede prijs-prestatie verhouding, max. 5 jaar oud, van eerste eigenaar, goede stoelen, automatische transmissie, benzine/mild hybride qua brandstof (we kunnen niet thuis laden). Een diesel heb ik nog overwogen, maar gezien het toekomst perspectief ervan en vaste kosten heb ik er vanaf gezien, ondanks dat ik erg fan ben van moderne diesels.

Ik ben van huis uit nogal een BMW rijder, maar de laatste jaren is hetgeen BMW bouwt weliswaar qua rijden en hoe het in elkaar zit prima, maar ik heb er minder mee dan voorheen. En ik wilde ook wel eens wat anders proberen. Uiteindelijk kwam ik op het idee van de A5, na ook een 4-serie Gran Coupe, 1-serie (laatste model met achterwielaandrijving) en 3-serie touring te hebben overwogen.

De A5 is het dus geworden. Redenen: allereerst, ik vind hem fraai en tijdloos gestylt zonder echt op te vallen. Het pre-facelift model van deze B9 is daarbij wat mij betreft nog iets beter geslaagd dan het facelift model van 2021. Het is overigens sowieso een kleine overstap voor een BMW-rijder want qua binnenkant is de ergonomie een kleine stap voor een BMW rijder (het is echt een concurrent van de 3-serie van met name de voorlaatste generatie vind ik; BMW had in 2019 namelijk wel wat voorsprong op deze Audi).

Audi is wel een totaal ander merk, wat je ziet aan de andere materialen Onze A5 heeft verder weinig tot geen opties bovenop wat al inbegrepen is bij de Sport uitvoering. Verder: onze Berner heeft bij 2/3 neergeklapte achterbank lekker de ruimte. Wat verder opviel is de rust aan boord. Het is weliswaar een middenklasser, maar de geluidsisolatie is behoorlijk goed. Ook windgeruis is laag ondanks de stijl-loze portierruiten. Banden en motor zijn erg op de achtergrond.

De motor is bij een rustige rijstijl in zijn element, en bij vlot optrekken blijft dat zo. Als je volgas gaat, dan is de motor wat luider, zonder ooit sportief te klinken (wel vlot). De DSG 7-traps automaat doet zeer vloeiend zijn werk, echt een sterk punt van de auto. Ook die automaat is uiteindelijk meer op (vlot) comfortabel dan sportief rijgedrag (volgas) in zijn element. Bij volgas accelereert deze met vertraging en te veel hectiek. Een ander kritiekpunt is de lichte vertraging waarmee het gaspedaal reageert bij initieel gas, maar dat is wel iets dat inmiddels helemaal in mijn rijstijl is ingebouwd, waardoor het in de dagelijkse praktijk geen nadeel meer is. Tot slot, een klein puntje is de 'dip' in motortoerental bij het bijna tot stilstand komen. Dit is iets dat je ook leert te omzeilen door ofwel sneller af te remmen tot nul, ofwel de mate van remdruk kort voor stilstand aan te passen.

De materialen in de auto (bij de mijne is dat allemaal standaard, geen optionele bekleding of afwerkings upgrades aanwezig) zijn in orde. De stoelen zitten prettig (sportstoelen), hebben een mooie stof. Of deze op lange termijn ook mooi blijven is afwachten. De kunststoffen zijn overal fraai verwerkt en nauwkeurig gemonteerd. De carrosserie is erg stijf, geen enkel kraakje of piepje, ook niet op slechte wegen. Dat is een dik compliment.

Het 'sport' onderstel is wat harder, maar ervaar ik als prettig communicatief. Het sturen is erg licht, maar wel precies. De standaard audio is voldoende, ook het ingebouwde carkit geluid is prima. Carplay gebruik ik graag en vaak, i.c.m. de draai/druk en knop bediening op de middentunnel. De vele verlichtings-details met LED techniek in het interieur zijn bij donkerte erg mooi (onverwacht geldt dat ook voor de liggende sierafdekking bij de drempel van de voorportieren). De buitenverlichting (LED rondom) is prima en erg fraai wat mij betreft, zonder beter de zijn dan die van bijv. de Xenon verlichting van mijn F11 van 2014. De precisie waarmee de voorruit in het dak over gaat en waarmee naden exact recht zijn en de hele afwerking, hoewel eenvoudig, is indrukwekkend.

De prestaties van de 35 TFSI waren voor ons eigenlijk voldoende, maar omdat het zo makkelijk en voordelig was, heb ik toch een 'fabrieksupdate' van het motorstuurapparaat laten uitvoeren bij VAG Techniek in Nuenen, waardoor dit nu een 40 TFSI is (die hardware matig exact gelijk is). Let wel, de 40 TFSI van 190PK, dus die ook in hetzelfde bouwjaar zo te koop was. Dus +40PK en +50Nm. Dit merk je niet bij lagere toerentallen, maar wel zeer duidelijk bij accelereren. De auto was en is meer dan snel genoeg voor mij. Het verbruik is in de mix 7.0 liter per 100km. Lange ritten >40km kun je prima met 6.0 liter/100km afwikkelen.

De auto functioneert verder foutloos tot nu toe en telkens vind ik het prettig er een stukje mee te mogen rijden. Mochten er vragen zijn over hoe ik bepaalde andere dingen beoordeel, aarzel niet het in een reactie te vragen, dan zal ik er zo objectief mogelijk op proberen te antwoorden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.