Audi A5 2.7 TDI Pro Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A5 2.7 TDI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
23 Februari 2008 was het dan eindelijk zover. Ik kreeg mijn Audi A5 2.7 TDI ProLine afgeleverd bij Audi dealer Kamsteeg in Voorschoten. Met een officiële onthulling en een bos bloemen kon ik eindelijk plaatsnemen in de door mij zo fel begeerde auto. Leuke opties als bruin lederen stoelen (in combinatie met Quartzgrijze metaallak), inklapbare spiegels voor het fijnmazig parkeren, DVD navigatie, Bluetooth telefoonvoorbereiding die werkt met mijn PDA, en natuurlijk de Audi music-interface voor de iPod, en flippers voor schakelen op het stuur, completeren het geheel. Ondanks de negatieve houding van de heren van Top Gear (met hun chauvinistische voorkeur voor alles wat in Groot-Brittanie gebouwd wordt, maar eigenlijk gewoon een vorm van nationalistische jaloezie is zodat ze kunnen afgeven op landen die betere auto’s kunnen bouwen), vond en vind ik de Audi A5 een geweldig ontwerp van understatement, zakelijkheid en power. Helemaal ik dus. Eind vorig jaar had ik proefgereden in een 3.0 TDI met 255pk en dat was overweldigend. Mijn 2.7TDI heeft er 190, maar vanaf het begin voel ik de power, vooral met de Multitronic in de stand S, en dus is dit aantal PK’s absoluut voldoende en rij ik (ten koste van 10 bonnen in 3 maanden) als een prins te paard. Nu rij ik deze auto alleen zakelijk en dus sta ik regelmatig in de file. De bewonderende blikken, vooral vanwege de led-verlichting aan de voorkant, doen mij stralen van tevredenheid, en ook de audi hold-assist waarmee de auto automatisch op de parkeerrem blijft staan na een stop, is een zalige feature. Om nog maar niet te spreken van de elektrische zonnewering achter, waarmee je al te nieuwsgierige kijkers achter je het zicht kunt ontnemen. De weglegging is voor een voorwielaandrijver voorbeeldig. Hij helt nauwelijks over in de bocht, heeft weinig onderstuur en laat een strakke rijstijl toe, zonder oncomfortabel te worden. De vering is voor een coupé redelijk comfortabel en de omvang van de auto (forser en mooier dan BMW 3 coupé m.i.) geeft je ook een ruimtelijk en veilig gevoel. Trouwens, de kofferbak van 400 liter is ook behoorlijk ruim en het handige knopje in het portie doet de kofferdeksel automatisch openen. Erg handig om snel mijn aktentasje te kunnen pakken. Zijn er dan geen negatieve punten te noemen? Wel, er zijn een paar kleine dingetjes, maar die kunnen de pret niet drukken:
- Er is geen passende kledinghanger die op de hoofdsteun past (maar haakje aan B-stijl is OK).
- Het Dieselverbruik is aanzienlijk. Het is lastig zuinig te rijden, vooral als je meters wil maken.
- Je hebt de neiging erg zuinig op de auto te zijn en hem steeds te willen schoonmaken van binnen en van buiten. Slecht voor de relatie.
PROBLEMEN
Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad. Wel opmerking van collega´s dat mijn kentekenplaat achter scheef zat. Bleek met soppen beetje verschoven, met de hand weer rechtgezet.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A5
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Audi A5 - 2009 - 292.056 km - Klokje Rond

Occasion dubbeltest - Renault Laguna Coupé vs Audi A5

Audi A5 3.2 FSI Quattro Tiptronic (2009)

Audi A5 3.0 TDI quattro (2008)

Rij-impressie Audi A5 & S5
