Audi A5 1.8 TFSI Pro Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A5 1.8 TFSI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 11.000 km |
A5: een fantastische, sportief ingestelde coupé
- 11.000 km
Sinds eind oktober ben ik in het bezit van een meteorgrijze A5 1.8 TFSI Pro Line met verder o.a. 17 inch 7-spaaks velgen, licht grijze lederen bekleding, Side Assist, Servotronic en verlaagd sportonderstel. Deze motorvariant is slechts een paar maanden leverbaar geweest in Nederland. Het instapmodel is nu de 2.0 TFSI.
Bij de aanschaf van de auto twijfelde ik tussen deze A5 en een Alfa Brera (ik heb de afgelopen 8 jaar naar grote tevredenheid Alfa gereden). Uiteindelijk heb ik voor de A5 gekozen vanwege de grotere ruimte achterin (in de Brera kunnen zelfs kinderen achterin hun benen niet kwijt), grotere kofferruimte (455 vs. 300 liter) en de kwaliteit van de afwerking (minpunt bij Alfa).
Ik ben erg tevreden over deze Audi. De auto overtreft mijn verwachtingen. Het is een zeer mooie auto en de schoonheid wordt naar mijn mening versterkt door de velgen, het verlaagd onderstel, de LED-verlichting (een optie) en het lichte interieur. Ik heb overigens lang getwijfeld over de 17 inch velgen, omdat ik de 18 inch velgen te duur vond. Maar ik vind de 17 inch 7-spaaks velgen de auto goed staan.
Het licht grijze lederen bekleding is mooi, maar heeft wel een nadeel: donkere kleding, zoals jeans, geven lichtjes af op het leer. Dit is eenvoudig schoon te maken, maar Audi had hier iets op moeten verzinnen.
De afwerking van de A5 is subliem. Na bijna 11.000 km is er nog geen kraakje te horen. Het gebruikte kunststof is het beste wat ik totnogtoe gezien heb (ook in vergelijking met BMW en Mercedes).
De auto ligt erg goed op de weg. Het motorvermogen van de 1.8 TFSI is voldoende. De motor is erg elastisch en lijkt op elk moment kracht te hebben. De 2.0 TFSI kan alleen maar beter zijn. De auto is relatief zuinig (zeker gezien mijn rijstijl) en verbruikt gemiddeld 8.5 liter per 100 km.
In het begin moest ik erg wennen aan de Servotronic, maar ik beveel het aan omdat het erg handig is bij inparkeren en omdat het bij hogere snelheden ervoor zorgt dat de auto strak stuurt.
De A5 is minder sportief dan een Alfa GT en nogal minder sportief dan een TT. De A5 is comfortabel en daarmee zeer geschikt voor lange ritten (ik ben recentelijk met de A5 naar Spanje gereden). Voor mij zou de A5 waarschijnlijk te comfortabel worden zonder het sportonderstel. Ik heb overigens geen sportstoelen genomen omdat ik de zitting te lang vond voor mijn bovenbenen (dit was bij de Alfa's nooit een probleem). Ik ben zelf 1.72 m.
Ten opzichte van mijn vorige Alfa Romeo's vind ik dat de A5 te weinig emotie heeft (bijvoorbeeld het uitlaatgeluid). Dat mis ik wel.
Ik heb geen ingebouwde navigatie besteld, omdat ik de prijs ervan (een paar duizend euro's) belachelijk vind. Ik snap niet dat autofabrikanten het lef hebben 10 keer meer te vragen voor navigatiesystemen die slechter zijn dan die van bijvoorbeeld TomTom.
Totnogtoe heb ik gelukkig geen problemen met de auto gehad.
Al met al, kan ik de A5 ten sterkste aanraden. Het is gewoonweg een fantastische auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.