Audi A4 Cabriolet 3.0 TDI quattro Pro Line (2007)

autoreview

Audi A4 Cabriolet 3.0 TDI quattro Pro Line (2007)

Signalement

UitvoeringA4 Cabriolet 3.0 TDI quattro Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf10.000 km
KM-stand laatst255.000 km
Lezerswaardering: 11%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Was het maar weer zomer

  • 160.000 km

Alweer drie jaar rijd ik inmiddels in deze heerlijke cabrio. Voor mijn doen een lange tijd, maar het is dan ook een hele fijne auto. Nog altijd ben ik erg tevreden met de kleurstelling (metallic groen met een beige kap en lichtbruin leer). Aangezien ik meestal een Jahreswagen uit Duitsland haal met weinig km's heb je de kleurstelling natuurlijk niet altijd helemaal in de hand, maar ik ben er nog altijd blij mee. De auto is gedurende een jaar bereden door een medewerker van Audi Bank en had toen ik 'm kocht een 10000 km op de teller staan. Het grote voordeel van een auto uit Duitsland halen is uiteraard de grote afschrijving van het eerste jaar (zo'n 25-30% eraf) en de grote keuze in tweedehands auto's in Duitsland. Ik kies altijd voor een auto van ongeveer 1 jaar oud met minder dan 15000km op de teller en maak me dus geen zorgen over de kwaliteit of de staat van onderhoud o.i.d. De belangrijke opties zitten erop: navigatie, 17" lichtmetaal (daarover later meer), lederen bekleding en het belangrijkste: 233 paarden.

De afgelopen 155.000 kilometer heb ik afgezien van een (kleine) storing in de cabrio-kap eigenlijk alleen maar reguliere onderhoudskosten gehad. De motor is uiteraard een juweeltje. Mooie ronde loop van de V6-diesel en vrijwel altijd voldoende kracht voorhanden. Ik weet het, een diesel in een cabriolet is eigenlijk een onaanvaardbaar compromis, maar 45.000 km per jaar in een benzine wordt mij gewoon te gortig. Ik zal maar niet zeggen dat er zelfs een trekhaak onder zit...

In vergelijking tot mijn vorige auto, een BMW 330d is deze toch een stukje minder snel. Het verschil voelt overigens groter dan het is, maar toch. Qua weggedrag vond ik de BMW veel lekkerder, daar de Audi nogal onderstuurd is indien je 'sportief' een bochtje wilt pakken. Verder voelde de BMW aanzienlijk lichtvoetiger en vermakelijker aan. De Audi is in winterse of natte omstandigheden natuurlijk superieur vanwege zijn Quattro-aandrijving. Ik gebruik de auto dan ook als een echte 4-seizoenen auto en dat kan met deze cabriolet prima. In november gaan de winterbanden eronder en zelfs in hevige sneeuwval of in de Alpen loop je altijd makkelijk weg. Nadeel is uiteraard dat je je rijgedrag daar weer op aan past...

Maar het genieten vindt uiteraard plaats in de zomer. Sjaal, pet en windschot liggen altijd in de auto, dus zodra het zonnetje schijnt gaat de kap eraf. In het eerste jaar dat ik de auto heb heb ik trachten bij te houden hoeveel kilometer ik nu daadwerkelijk open reed. Dat was ruwweg een 15000 kilometer, dat vond ik zelf een prima score. Stoelverwarming aan, airco op standje "hi", pet op en genieten! Ik heb zelfs in de sneeuw bij zonneschijn regelmatig open gereden. Nadeel is wel dat je dan wat meewarig aangegaapt wordt, maar da's uiteindelijk niet mijn probleem. Tot ongeveer 160 km/uur kun je open rijdend nog redelijk een gesprek voeren, daarboven wordt het lastiger. Achterin moet je bij dergelijke snelheden niet zitten, je waait ronduit weg. "Normale" snelwegtempi kan nog net, maar dan moet het wel rond de 20 graden zijn en zonnig. Essentiële accessoires op een cabrio zijn mijns inziens: windschot, stoelverwarming en een goede geluidsinstallatie! We nemen de auto regelmatig mee naar het zuiden voor een (korte) vakantie en met zijn tweetjes met de achterbank vol (de kap moet onderweg uiteraard wel open kunnen) kun je aardig wat bagage meenemen. De hoogste temperatuur waarbij ik open heb gereden was 38 graden, dat duurde echter maar kort want we werden ronduit gegrild en toen (schande, schande) de kap dichtgedaan en de airco aan. Zodra we weer richtig kust reden en de zeewind roken, ging het dak er uiteraard onmiddellijk weer af.

Het grote genot van cabrio rijden betaal je in de winter echter duur. De bagageruimte is ronduit klein en je hebt toch nogal wat extra rijgeluiden. Zo heb ik afgelopen zomer voor het eerst in mijn auto-carriere bij het aanschaffen van nieuwe zomerbanden op de geluidsproduktie gelet. De vorige bridgestone banden waren me toch wat te luidruchtig, vandaar dat ik voor Goodyear heb gekozen. Ook achterin betaal je een hoge prijs voor het cabrio-gevoel. De achterband is wat korter en de rugleuning staat wat rechter op. De afstand tussen voorleuning en achterbank is wat kleiner, wat de auto in mijn geval (lengte 1,95m) reduceert tot een driepersoonsauto (en dan moet de voorpassagier behoorlijk wat compassie met de achterpassagier hebben). Verder is een Cabriolet met dieselmotor en quattro-aandrijving ronduit zwaar, dat voel je tijdens het rijden en in de portemonnaie, want verder dan 1:11-12 kom ik over het algemeen niet. Een laatste nadeel van een cabrio is uiteraard de verminderde stijfheid. Dit merk je in het weggedrag, maar ook doordat er net wat meer trillingen of rammeltjes door de auto gaan op slecht wegdek. Niet erg, maar soms toch irritant. Dit is ook de reden dat ik voor zowel de zomerwielen als de winterwielen voor 17 inch heb gekozen. 16 inch vind ik ronduit te klein en 18" voor de zomerwielen heb ik kort geprobeerd, maar vond ik te oncomfortabel onder deze auto. Bij een dichte auto zou ik denk ik wel voor een maatje groter kiezen.

Storingen?
Spreekwoordelijke Audi-kwaliteit? Feit is dat ik amper groot onderhoud gehad heb aan de auto. Ongeveer 45.000 km op een rondje banden, elke 30.000 km een bezoek aan de dealer voor een beurtje en verder eigenlijk alleen een storinkje aan de cabriokap (sensortje in de achterklep, wel ff 300 euri aftikken :-( ). Wel slijten de remblokken snel vind ik, maar dat kan ook rijstijl zijn en een gevolg van het hoge gewicht. Verder over 155000 km NIETS.

En nu?
En dan staat er plotseling 160000 km op de teller en ga je je afvragen wat je wilt. Voor mij is het genot van een cabrio dermate belangrijk dat ik reeds heb besloten dat er altijd een cabrio moet zijn (in het gezin, liefst bij mij), maar de praktische nadelen wegen ook. De opties: 1. auto vrouw verkopen, A4 houden en een praktische auto erbij (voor mij). 2. Auto vrouw verkopen, praktische auto ervoor terug en zelf nog 1,5 jaar doorrijden in de A4 en dan overstappen naar een A5 cabrio (bmw 6 cabrio?). In het geval van optie 1 zou ik dan naar een BMW 5 serie kijken, bij optie 2 kiest vrouwlief voor een X3. Beide diesel want vrouwlief rijdt ook een vrolijke 35000 km/jaar. Dilemma's, dilemma's...

Zou ik deze auto aanraden: Ja!

Tis weer voorbij die mooie zomer

  • 192.000 km

De zomer is weer voorbij, we zijn weer 30.000km verder. Ondanks dat de zomer in NL misschien niet helemaal top was, heb ik toch weer heerlijk genoten van het cabriorijden. Al vroeg in het voorjaar gaat bij mij altijd een extra vest, sjaal en pet op de achterbank, zodat ook de eerste zonnenstraaltjes gepakt kunnen worden. Het voorjaar was een goed cabrio-seizoen dit jaar. De zomer was echt heerlijk, met als hoogtepunt een cabrio-tour door 10 landen in 23 dagen. 5600km, waarvan 5000 met het dak eraf. Heerlijk! Zoveel mogelijk toeristische routes gereden, waarbij er veel bergen en passen op ons pad kwamen. Hoewel de auto natuurlijk niet supersportief is, brul je met de heerlijke dieselmotor wel vol gas omhoog. Menig benzinemotor moet het afleggen. In de bochten betaal je natuurlijk wel de tol met die zware zescilinder in het vooronder. De auto wil vooral rechtdoor! De vele passen en bergweggetjes hebben er waarschijnlijk ook voor gezorgd dat de voorbanden sneller dan voorheen aan vervanging toe waren. Zo heb ik dus een deel van het geld wat niet uitgegeven is aan tolwegen uitgegeven aan banden. Hobby's kosten nu eenmaal geld zullen we maar zeggen.

Dat de kilometerstand en de leeftijd aan het oplopen is heb ik de afgelopen tijd helaas wel gemerkt. Wat kleine ongemakken, die het humeur soms danig kunnen vergallen! Kort voor de zomervakantie viel de auto regelmatig in het noodprogramma. Voor het gevoel was de turbo dan weg en je had totaal geen vermogen meer. 120 rijden lukte nog net en het was dan zaak om een parkeerplaats op te zoeken, de motor stil te leggen, even te wachten en na starten was het dan weer in orde. Bij de dealer gebracht en gevraagd te kijken en diagnose te stellen. Op de één of andere manier ben je dan toch ietwat ongerust als de telefoon rinkelt ("het zal toch niet in de duizenden gaan lopen..."). De dealer stelde vast dat het brandstoffilter verstopt zat en op mijn vraag hoe dat kon werd er in eerste instantie omheen gedraaid, maar vervolgens toegegeven dat ze het bij de 120.000km-beurt (de km-stand op dat moment was 175.000!) VERGETEN WAREN! Heel even dacht ik dat ik ontplofte van woede, maar eigenlijk was ik heel erg opgelucht dat het niet erger was. Toen ik de auto op kwam halen deed men alsof er niets aan de hand was en naar aanleiding van mijn uitval dat ik niet bij een beunhaas op de hoek was, maar bij een officieel Audi-dealer, waar ik service en kwaliteit mag verwachten kreeg ik excuses en de belofte dat zoiets nooit meer ging gebeuren. Uiteindelijk uit principe zelf 80 euri's betaald voor het filter, die had ik immers toch moeten betalen, ware het dat dat 50.000km geleden was. Daarmee waren de vervelende kleine dingetje nog niet voorbij. Tijdens mijn vakantie heb ik een aantal keren met een lege accu gestaan. Goed voor de sociale contacten, je spreekt nog eens iemand (hoteleigenaren, mede-toeristen, toevallige passanten, wegenwachten, garage-eigenaren en iedereen-in-het-dorp-die-verstand-denkt-te-hebben-van-auto's, maar naar een aantal keren wordt het vervelend. In Kroatië een garage opgezocht. Deze stelden vast dat de accu kapot was en wilden er graag een nieuwe in zetten. Tja, dat mot dan maar. Opgetogen op pad naar Slovenië waar de volgende morgen de accu... leeg was. We hadden toen nog een week vakantie en een ambitieus reisschema, dus er maar voor gezorgd dat de motor nooit langer dan 12 uur niet draaide. Wie niet sterk is moet slim zijn... Bij thuiskomst bleek na metingen door mijn vrienden bij de dealer dat het navigatie-systeem de boosdoener was en dat vervanging 1800 euro ging kosten. Ze begrepen dat ik daarvan schrok, dus ze gingen nog kijken wat ze voor me konden doen. Binnen twee dagen zou ik van ze horen. Ik heb mijn telefoon bewaakt met mijn leven, maar alles wat deze deed, niet rinkelen met een dealer aan de lijn. Uiteindelijk heb ik zelf maar via internet een oplossing gezocht. Tot zover deze dealer. Als laatste surprise van Audimans was er nog het feit dat op een mooie vrijdagmiddag op 100 km van huis de kap weigerde te bewegen. Gelukkig stond hij erg gunstig (not: half open en hij wilde niet voor- of achteruit, postsierlijk gezicht), dus ik heb de kap uiteindelijk handmatig dicht gedaan (er zou die dag nog regen komen en handmatig open dan wel dicht doen is nogal een operatie), en ben met 21 graden en stralend weer huiswaarts gereden. Dealer nr 1 kan wat mij de pot op, dus dealer nr.2 mocht vaststellen dat de variabele bagageruimte-verdeler kaduuk was en dat deze vervangen moest worden. 350 euro en wat godsliederlijke taal verder was ik weer helemaal het mannetje.

Hoewel het door deze verhalen allemaal kommer en kwel lijkt, voelt dit absoluut niet zo. Gezien de warme herfst kan ik nog dagelijks genieten van het open rijden en de auto an sich stelt zeker niet teleur. Ik wil deze dan ook nog wel een paar jaartjes houden.

Toch zullen veel cabrio-rijders beamen dat richting de winter het cabrio rijden altijd wat minder aantrekkelijk wordt. Je levert toch wel wat ruimte en comfort in. Dit heeft tot gevolg dat richting winter mijn interesse in een andere auto altijd enorm toeneemt. De interesse gaat dus nu uit naar een wat ruimere, meer praktische auto die ook nog wat leuks te bieden heeft en waar niet iedereen in rijdt. Tot nu toe heb ik daarom proefgereden in 2 auto's waaruit ik een keuze denk te gaan maken. Het zijn allebei representatieve auto's met redelijk wat ruimte en comfort. De cabrio houd ik er dan bij voor vrouwlief en leuke tripjes en over een jaar of twee gaan we dan uitzien naar een vervanger voor de cabrio. Op dit moment neig ik naar ofwel de Mercedes CLS 350CDI ofwel de BMW 530d. Ik heb ze allebei gereden en ze hebben allebei zo hun voor- en nadelen. Gezien het feit dat mijn rug af en toe opspeelt zou het echter ook alsnog een X3 kunnen worden. Dilemma's die ergens anders bediscussieerd zouden moeten worden. Dit topic gaat toch vooral over de A4 cabrio.

Als afsluiter nog de constatering dat ik deze auto kocht om 'm als tweede auto te gaan gebruiken, maar vanwege het feit dat cabrio-rijden voor mij een enorm groot goed is het tot nu toe mijn vaste auto is gebleken. Een echte vier seizoenen cabrio waar inmiddels al meer dan 192.000km op staat. Dat alles door alle seizoenen heen, in de winter op winterbanden naar de wintersport, in de zomer met volle bepakking door de Stelvio-pas. Een beter bewijs van kwaliteit is er niet voor deze Audi. Heerlijk!

motorproblemen

  • 233.000 km

Tja, dat ga je natuurlijk altijd zien. Ben je van plan om na de zomer uit te gaan zien naar wat anders, duiken er opeens grote problemen met de motor op. De afgelopen kilometers waren voor het overgrote deel probleemloos. Afgezien van de normale onderhoudsbeurten en uiteraard banden en remblokken is er in deze 40.000 km wederom niets aan de hand geweest, afgezien van de huidige problemen, welke ik in de volgende alinea's zal bespreken. Ook dit jaar weer volop genoten van het cabrio-gevoel. Nog nooit reed ik zo lang in één auto en nog nooit had ik een auto waarmee ik zoveel kilometers reed. Dit zegt iets over de auto, want normaliter ruil ik de auto's altijd veel sneller in. Ook de relatief lage onderhoudskosten (want tot nu toe amper kosten buiten het reguliere onderhoud) maken het een fijne auto. Uiteraard zijn er wel wat dingetjes die met de ouderdom en de hoge kilometerstand te maken hebben. Zo zijn er voor mijn gevoel iets meer rammeltjes en kraakjes dan in het begin.

Dit soort zaken stoort vooral in de winter, omdat je dan veel minder vaak kan genieten van het echte cabrio gevoel en er dus wat meer ruimte is voor de kleine ergernisjes. In de zomer gaat het dak er zo vaak mogelijk af en is het gewoon een hele fijne auto. Zelfs op deze leeftijd en deze kilometerstand en ondanks dat er reeds lang een nieuw model is (A5) krijg ik nog regelmatig te horen dat het een heerlijke, mooie auto is, die men maar wat graag zou willen hebben. Opvallend, want zo'n exclusief model is het nou ook weer niet.

Helaas ben ik de afgelopen periode ook de wat mindere kanten van de 3.0 V6TDI tegengekomen: al langer merkte ik op dat tijdens langdurig fileverkeer de motor op een gegeven moment begon te roken. Zodra je dan echter weer een stukje normaal kon rijden was het roken meteen over. Dit verschijnsel werd echter steeds erger en uiteindelijk heb ik de dealer eens gevraagd wat dit kon zijn. Hier hoefde men niets eens over na te denken, de conclusie was meteen: injectoren. Dit is een hele zure appel, want vervanging is duur en moet volgens de dealer per 6 stuks, hetgeen een rekening van 4600 euro zou betekenen! Vervolgens heb ik bij een garage-om-de-hoek een second opinion aangevraagd en hij kwam min of meer tot dezelfde conclusie, ware het niet dat hij niet uitsloot dat de LMM de boosdoener was. Helaas bleek dat niet het geval, waardoor het dus inderdaad om de injectoren blijkt te gaan. Reparatie bij hem zou ongeveer 2000 euro (voor zes stuks) zijn, waarbij hij aangaf dat vervangen per 6 onzin is, dus reparatie kan meevallen.

Wat te doen? Ondanks dat ik het een heerlijke auto vind had ik deze zomer al een andere auto gekocht voor mijn vrouw, waar ik zelf in de winter mee wilde gaan rijden. De cabrio wilde ik dan wellicht deze winter of anders volgende winter gaan verkopen en een nieuwe terugkopen. In de huidige toestand kan en wil ik de auto echter niet verkopen, maar om nou zoveel geld in een auto van 10.000 euro te investeren stuit me ook tegen de borst. Ik vrees echter dat er niets anders op zit, dus in de komende weken moet ik er waarschijnlijk toch aan geloven...

uitzwaaien

  • 255.000 km

Nadat ik in het voorjaar van 2013 bij een specialist toch maar de injectoren had vervangen leek alles weer koek en ei. Helaas maar tijdelijk...
Tijdens onze vakantie (rondtrip door oost-Europa), begaf in Slowakije of all places de koppeling het. Bij een plaatselijke dealer heb ik toen de koppeling laten vervangen, maar de lol was er wel zo'n beetje af. Het besef dat de auto echt aan het verslijten was drong door en dus heb ik m aan het einde van de zomer verkocht.

Uiteraard komt op een auto van 7 jaar oud met meer dan 2,5 ton op de teller allerhande volk af. Ik zal jullie niet vervelen met de teksten die ik per telefoon ontvangen heb, maar er zijn leukere dingen dan met zulke oude auto's het internet op te gaan.

Anyway.. binnen een paar dagen was hij verkocht en werd hij afgehaald door een vriendelijke meneer met een oost europees accent. goodbye..

Terugkijkend: veel plezier van gehad, vele probleemloze kilometers, maar wellicht toch handiger om een auto die dermate intensief wordt gebruikt rond de 200.000 km weg te doen. Ik heb de laatste 10 maanden er veel onderhoudskosten gehad, zonde van het geld.

Het cabrio rijden blijft echter ongeëvenaard, en de A5 komt zeker...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.