Audi A4 Avant 40 TFSI S edition (2021)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A4 Avant 40 TFSI S edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 30.500 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Genießen in estate
- 55.000 km
zoektocht: na 3 jaar lang en +100.000km in een Volvo V40 D2 te rijden, toe aan iets nieuws. Zo'n beetje alle opties hebben de revue gepasseerd. Budget was tussen tussen de 30 en 45, beetje afhankelijk van het gevoel dat ik zou hebben bij de deal.
Gekozen voor deze Audi A4 uit Duitsland om de volgende redenen: ik vind de nieuwe neus met honingraat en dynamische matrixlampen gewoon vet. Een station vind ik 'sexy' t.o.v. het mpv/suv geweld en het rijdt strakker. Het interieur is clean, stoelen zijn goed (sportstoelen), brandstofverbruik is prima. Vermogen i.c.m. klassieke 2.0 is top. Motor is bewezen betrouwbaar. Daarnaast: alle opties die ik echt wil (elektrische achterklep, comfortsleutel, adaptief, digitaal instrumentarium). De auto heeft geen S-line interieur, maar dat vind ik niet zo erg. De afwerking wordt dan meer hoogglans en dat doet me niet zoveel.
De afwegingen binnen hetzelfde segment: V60 b3, mooie auto, rijden er iets te veel van rond, vond de auto van binnen wat "gedrongen", aanzienlijk brandstofverbruik voor vergelijkbare motor.
Afweging ander segment: Tesla Y, fiscaal meest interessant ivm eigen bedrijfje. Ik koop de auto en vond de toekomst erg onzeker. Stoelen vond ik niet geweldig en ik het aantal rijhulpsystemen stoor ik me aan.
toelichting op mijn scores:
Comfort: de stoelen zijn op iedere manier instelbaar en ja de auto is wat lager, maar ik houd van deze zit. Het S-line onderstel is strak, maar niet te strak. Zeker op de snelweg (en daar rijd ik mijn meeste kilometers) is het echt genieten. De bak schakelt prima, had van mij soms iets sneller en directer gemogen. Uit de autoweektest blijkt dit ook. Het infotainment is ook prima. De draadloze CarPlay is irritant. Auto wisselt op de raarste moment tussen beide. De winterbanden heb ik gebruikt gekocht, domme keuze. die zijn gecupt en maken een raar geluid op bepaald type wegdek. Snel vervangen.
Prestaties: ik heb heel bewust voor de 204PK gekozen. de 150 is mi. te weinig. Ik houd ervan "over" te hebben en dat is met deze auto. Je wint het daarmee natuurlijk nooit van een elektrische auto, maar dat zoek ik ook niet. Ik ga per jaar 2/3x op wintersport en dan is het echt genieten met hoofdletter G.
Betrouwbaarheid: ik heb eigenlijk nog niets te klagen. de auto doet wat het moet doen. Geen storingen of foutmeldingen tot nu toe. ik heb in een jaar tijd +- 30.000 km gereden en dat gaat top.
Kosten: je betaalt stevig voor zo'n auto. Ik heb ervoor gekozen de auto zelf uit Duitsland te importeren. Met behulp van een garage was dit financieel echt de moeite waard. Achteraf kwam ik erachter dat ik daardoor geen 4 maar slechts 2 jaar garantie heb. Dat is een foutje geweest. Als de betrouwbaarheid zo blijft, blijft het echter wel de moeite waard. Het verbruik ligt zo rond de 6.8 op 100km gem.. Dat is niet laag, ook niet hoog. Als ik wat meer mijn best doe kan dat lager, maar dan wordt rijden ook minder leuk!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 40 TFSI Sport S line edition | Panodak | Elek. Trekhaak | Virtual
- 2019
- 113.585 km

Audi A4 Avant 35 TFSI S edition Competition | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren voor en achter | Adaptief cruise control |
- 2024
- 19.072 km

Audi A4 Avant 2.9 TFSI quattro Pano Optic-black Massage Sfeer Camera
- 2020
- 73.301 km