Audi A4 Avant 2.0 TDI 143pk Pro Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TDI 143pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Wisseling van de wacht
- 29.000 km
Sinds 2006 heb ik het plezier gehad om een Audi A6 te mogen rijden. Een vriend van mij verliet echter het bedrijf waarin wij beiden werkzaam waren en het kwam zo uit dat ik zijn nieuwe Audi A4 Avant overnam. Vandaar dat ik sinds december 2008 rondrij in een witte Audi A4 Avant 2.0 multitronic Pro-Line Business.
Allereerst: het wit staat de auto absoluut fantastisch en de auto lijkt een stuk dikker dan hij in werkelijkheid is. Maar na een maand rijden weet ik nu al dat dit de laatste keer is dat ik in een witte auto rond ga rijden; gewoonweg niet schoon te houden :-)
Van een gechipte A6 naar een A4 met common-rail diesel en multitronic is een grotere stap dan je zo zou denken. Waar de A6 explosief zijn kracht doorgaf met ditto geluid, is de A4 heerlijk rustig en geeft hij zijn kracht lineair af aan de voorwielen. Er zou nog wel wat meer kracht bijmogen, maar helaas geeft PON geen garantie op het chippen van een Audi met multitronic versnellingsbak. Overigens was ik wat huiverig voor deze bak, maar ik moet zeggen dat het een absoluut heerlijke combinatie is.
De auto heeft een sportonderstel en sportstoelen hetgeen een prima contact met de weg bewerkstelligt, zonder oncomfortabel te zijn. Goed scherp in de bochten en comfortabel genoeg voor een lange rit naar Frankrijk (net 3500 KM in 8 dagen gereden en dat viel absoluut niet tegen). De auto trekt snel op tot zo'n 140 km/h en daarna wordt het stuk lastiger. Maar eerlijk gezegd rijdt ik momenteel bijna alleen nog maar in Nederland en dan is deze motor ruim voldoende. De auto is wel erg laag mat dat onderstel en door het onpraktische verloop in mijn oprit kan ik deze slechts stapvoets op- en afrijden. De A4 staat dus vaak aan de straat :-)
De LED-verlichting is nuttig maar ook wat decadent, dus je krijgt nogal veel bekijks. De Xenon is helemaal top daar waar het het zicht betreft, maar ik krijg regelmatig een seintje van medeweggebruikers alsof ik groot licht aan zou hebben. Dat is dan niet het geval en volgens de dealer werkt de automatische hoogteverstelling naar behoren. De DVD-navigatie kende ik al van de A6 en werkt probleemloos, nieuw voor mij is de Audi Music Interface, waarmee ik mijn ipod gekoppeld heb aan de MMI. Werkt goed, snel en prima. Jammer dat er een losse kabel (32 euro) nodig is om bijv. een USB apparaat aan te sluiten, maar het zij zo.
De auto is achteraf voorzien van een mooie kwaliteit leer en de stoelverwarming werkt prima. De bediening ervan via MMI gaat een beetje omslachtig en traag, vergeleken met een simpel draaiwieltje in bijv. de mercedes van mijn vrouw. Maar het oogt mooi.
De ruimte is niet te vergelijken met die in een A6, maar dat is een gegeven. Voorin zit je prima en achterin heb je meer plaats dan in het vorige model A4 (welke ik tot 2006 heb gereden). De kofferruimte is netjes en makkelijk te beladen en het afdekzeil werkt netjes via aan rails. Groot is het allemaal niet en met vier volwassenen is de auto echt vol. De standaarduitrusting mist ook een aantal eigenaardigheden die in de A6 wel standaard waren. Zo zit er geen regen- en lichtsensor op (echt een gemis), geen automatisch dimmende binnenspiegel (was ook een extra op de A6), maar zelfs geen verlichting in het handschoenenkastje en bij de zonneklep-spiegels.. Dat laatste vind ik gewoon kneuterig. Ook is het handschoenenkastje standaard niet afsluitbaar. Niet dat ik het vaak zou gebruiken, maar zuinig is het natuurlijk wel.
De cruise control laat zijn instelling nu ook in het Bestuurders Informatie Systeem (BIS) zien, hetgeen voorheen niet het geval was en Audi heeft eindelijk afscheid genomen van het tenenkrommende waarschuwingssignaal (PIEEEP) bij reservetank of andere meldingen. Een keurig ding-dong is ervoor in de plaats gekomen. Overigens hoorde ik dat dat geluid net te laat toen wij onderweg in Frankrijk waren en moest ik nog 70km op de reserve-tank rijden. De 60-liter tank werd met 59,2 liter bijgevuld en ik had 810 kilometer gereden. Minder zuinig dan de A6 (handbak en chip), maar ik had ook redelijk snel doorgereden (140/145 op de autoroute). Ik zal het verbruik na meerdere kilometers in de gaten houden.
Al met al ben ik tevreden met de auto, rijdt deze erg lekker en is hij voor ons momenteel ruim en snel genoeg. De review zal ik regelmatig bijwerken, zoals ik dat voorheen ook voor de A6 heb gedaan.
Vol verwachting
- 42.000 km
Mijn vorige auto had ik na een jaar laten chiptunen via de dealer en kreeg er opeens 30 pk/50nm bij. Daar dat een pompverstuiver was in combinatie met een handbak, voelde je de vermogenstoename ook echt goed tijdens het rijden. Toen ik deze auto overnam, meende ik dat chippen niet mogelijk was in combinatie met een multitronic-bak. Bij de 30k beurt is de auto uitgelezen en toen bleek dat het wèl mogelijk was, met behoud van garantie. Zo gezegd, zo gedaan, dus inmiddels rijd ik alweer 3 weken rond met een gechipte auto.
Ook nu merk je dat alles wat soepeler loopt. De auto is wat stiller, trekt nog wat soepeler op en heeft merkbaar minder moeite met de auto voortsleuren. We zijn ermee naar Oostenrijk gereden op wintersport en dan komt het potentieel op de autobahn goed tot zijn recht. Daar waar de auto voorheen merkbaar minder snel accelereerde boven de 140 km/h, trekt deze nu in een lijn door naar 200 km/h. Daarboven wordt het lastig, maar de originele auto had een top van 201 km/h, dus de uiteindelijke 220 km/h op de teller vielen niet tegen. Kortom, ik ben er erg tevreden over en heb mijn rating voor prestaties naar boven bijgesteld.
Daarnaast heeft de auto een andere grille gekregen (hoogglans zwart i.p.v. standaard grijs), hetgeen de auto, in mijn ogen, goed staat.
Over twee weken komen de zomerbanden er op te liggen en ben ik benieuwd of dat nog verschil gaat maken in comfort, geluid en wegligging. Maar dat deel ik dan wel weer.
Wet van murphy
- 50.000 km
De wet van Murphy heeft toegeslagen.. Twee weken geleden op een zaterdagmiddag reed er een auto achterop terwijl ik stilstond om een fietser voorrang te geven. De achterbumper beschadigd, maar verder alles prima. Maandag dus een afspraak gemaakt voor schadeherstel, formuliertje opgestuurd etc. Dinsdagavond stopt mijn multitronicbak ermee.. erg vervelend natuurlijk, maar veel vervelender dat dit gebeurde terwijl ik 120 km/h reed.. Met veel geluk en wellicht wat wijsheid heb ik de vluchtstrook veilig bereikt, waarna ik de auto liet afkoelen, daar er nogal wat onderdelen geblokkeerd leken te zijn. Na een kwartiertje opnieuw gestart, maar de bak leek overleden. Audiservice gebeld en na 15 minuten stond er een vrachtwagen van de ANWB voor mijn auto. Echter, daar alles geblokkeerd was kon hij de auto niet wegslepen, dus een collega van hem kwam ook, zodat ze samen de neus van de auto op konden krikken. En laat één van hen nu net de krik verkeerd neerzetten, zodat ook de dorpel van de auto beschadigde...
Kortom, een week om snel te vergeten. De auto werd bij een dealer in Almere neergezet, maar de volgende dag heb ik van den Udenhout in Den Bosch gevraagd om de auto op te komen halen voor reparatie (daar besteld en in onderhoud + goede ervaringen, in tegenstelling tot de bewuste Almeerse dealer). Vandaag kon ik de auto weer ophalen, nadat de multitronicbak is vervangen, alles is nagelopen en gerepareerd en alle schade was hersteld. Mijn complimenten voor de service van vd udenhout.
Navraag leerde dat het chippen volgens de dealer niets met dit voorval te maken heeft, dus aan het chippen is met de nieuwe bak niets veranderd. Wat het dan wèl was, is mij niet duidelijk.. Hopelijk houdt deze bak het langer vol dan 50k km, want een dergelijk 'avontuur' hoop ik niet meer mee te maken. Ik heb mijn rating voor 'betrouwbaarheid' naar beneden bijgesteld.
In het vorige deel gaf ik aan dat de zomerbanden er nu opliggen. Deze zijn na twee keer balanceren bij een Euromastervestiging, uiteindelijk op de auto gebalanceerd door de dealer, daar er hinderlijke trillingen in het stuurwiel bleven. Nu totaal geen last meer van en de grip met de zomerbanden is uitstekend. Wel maken ze iets meer geluid dan de winterbanden, hetgeen mij verbaast daar mijn ervaringen meestal andersom zijn. Het zij zo.
De laatste loodjes (en totaalverbruik)
- 150.000 km
Nou, vandaag dan de laatste beurt laten uitvoeren, of beter gezegd de laatste beurt die ik zal meemaken met de auto, want hij gaat er binnenkort alweer uit. De opvolger is ook besteld (Audi A6 Avant(C7), S-line Proline Plus 2.8 FSI Multitronic), maar die laat nog even op zich wachten. Dus ik mag nog even doorrijden met deze auto tot om en nabij de 180.000 km. Maar dat is geen straf; sterker nog, ik denk dat ik best weemodig afscheid zal gaan nemen van de auto. Na de akkefietjes zoals eerder beschreven, heeft de auto me nooit laten staan, is er niets vervelends gebeurt en geniet ik eigenlijk nog elke dag van de auto. In 2010 heb ik er minder kilometers mee gemaakt, maar nu ik weer rond de 1400 km per week rijd, kan ik nog steeds met een glimlach in- en uitstappen. De motor is erg soepel, de bak doet het goed (een multitronic met een diesel schakelt echt supersnel, soepel en stil zonder schokken) en de auto ziet er eigenlijk nog als nieuw uit. Bij de beurt kwamen ook geen bijzonderheden aan het licht. De achterbank rammelde een beetje en dat hebben ze verholpen, nieuwe banden vóór, nieuwe remschijven en -blokken vóór, een nieuw plastic stickertje voor de MMI knop (met nagel een keer blijven hangen en zater scheurtjes in, lekker belangrijk) en dat was het dan wel weer. Met andere woorden: de auto blijkt erg betrouwbaar, blijft zeer goed presteren (de chip is echt een aanrader) en ik blijf het ook een mooie auto vinden.
Waarom dan niet weer een A4 als opvolger? Omdat ik wel een beetje ben uitgekeken op het dashboard, de A6 een geweldig mooie auto vind (al heb ik de Avant nog nooit kunnen bekijken anders dan op foto's) en ik het prettig vind te varieren. De A5 Coupé vind ik ook heel erg mooi, maar dan zou ik me gaan irriteren aan een paar onpraktische aspecten ervan (kofferruimte te klein, portieren te groot in parkeervakken, 2 portieren is niet handig als je iets op de achterbank wil gooien etc.) en de A5 Sportback vind ik niet speciaal genoeg. Die praktische zaken hebben mij ook doen besluiten te wachten op de A6 Avant ipv voor de sedan te opteren, aangevuld met het feit dat ik die eenvoudigweg mooier vind.
Oh ja, zojuist even op de lease-website het gemiddelde verbruik proberen te achterhalen en het enige dat ik kan vinden zijn de afwijkingspercentages t.o.v. de fabrieksnorm. Gemiddeld over de looptijd week ik ~15% af (dat zal dan wel meerverbruik zijn :), hetgeen ik eigenlijk heel netjes vind. Namelijk, ik rij redelijk door waar het kan, heb in 2010 heel veel korte stadsritjes gereden èn de auto heeft natuurlijk de chip met meer vermogen dan de fabrieksnorm (= volgens de site 6 l/km gemiddeld, dus ik heb gemiddeld 6,9l/100km gereden over 125k km, is 1 op 14,5 km). Dit kan natuurlijk veel zuiniger, maar niet met mijn rijstijl, dus ik ben eigenlijk best tevreden.
Mochten er nog spannende zaken met de A4 gebeuren, dan meld ik me weer en anders wordt dit epos vervolgd in een nieuwe review van de aanstaande, havannazwarte, A6.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.