Audi A4 Avant 2.0 TDI 120pk Pro Line (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TDI 120pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Terug naar oude liefde....
- 150.000 km
Vanwege privé omstandigheden ga ik van gemiddeld 10 a 11.000km per jaar naar zo'n 25 a 30.000km per jaar rijden, gezien mijn vorige auto de Volvo S80 3.2 benzine, een heerlijke reisauto dat wel, maar de benzine vind hij toch wel erg lekker, en dat werd een duur kostenplaatje...verdere details hierover te lezen in de review van mijn Volvo.
Na een toch wel lange en wat moeizame zoektocht, de Volvo S80, word zeker geprezen door de kenners, maar met inruilen is het toch een ander verhaal, ook te lezen in mijn verhaal over de S80, dat zelfs Volvo dealers niet happig zijn op dit model, begon ik toch wat in mijn piepzak te zitten, ook andere dealers gaven belachelijk lage inruilprijzen op de Volvo...
Totdat ik mijn huidige Audi in het vizier kreeg, een ex leasebak dat kan ook bijna niet anders in dit segment, gekocht rechtstreeks bij de leasemaatschappij, je krijgt inzage in de historie, geen doodklappers meegemaakt enzo, en op de storingslijst niet veel bijzonders te zien, en uiteraard netjes zijn beurtjes gehad, de auto(s) staan direct rijklaar en een proefrit is dan ook geen enkel probleem, de auto reed goed, geen enge bijgeluiden of vreselijke onbalans waar nogal wat auto's last van hebben..hoe hou je het vol om zo door te kachelen....maar goed alles beviel dus ik had interesse, de leasemaatschappij ruilt zelf niet in, maar maakt foto's van je huidige auto, incl verhaaltje erbij en gaat op een veilingsite, en de hoogste bieder mag hem hebben, en dat viel positief uit want het uiteindelijke bod lag 6000 euro hoger dan dat een officiële Volvo dealer mij bood op een andere Volvo...
De Audi zelf is een vrij eenvoudige versie met weinig toeters en zo niet nog minder bellen...en echt uitgekleed boekhoudersmodel dus...misschien iets te snel op het goede bod toegehapt, maar daar over later meer....
Gezien ik ook al wat flinke andere uitgaven had gedaan, wilde ik niet teveel bijleggen, de bodem van de spaarpot kwam aardig in zicht, en met het mooie bod opzak en ik er "maar" 3000 euro bij hoefde tikken gegaan voor deze Audi...tot zover even de voorgeschiedenis...
Hoe bevalt de Audi? In het begin toch wel heel erg wennen na de S80, het zweverige deinen was weg voor een stuk strakker weggedrag, dat was zeker even heel wat anders, maar nu na 7 maanden rijden en 18.000km verder waardeer ik dit toch meer, de auto is niet verlaagd, staat op zijn 16 inch standaard pro line lichtmetalen velgjes en dat bied comfort genoeg, precies goed zou ik zeggen, een S line ziet er natuurlijk bruter uit met dikke velgen, maar dan stuiter je de auto weer uit...die tijd heb ik gehad, het is voor mij precies goed zo.
Het blok is geen brute strepentrekker, maar ook gereden met de 140pk versie...en eerlijk gezegd merkte ik daar niet zo heel veel verschil in, ik rijd de auto op zijn koppel en kom zelden boven de 2200 toeren, en trekt er naar mijn idee goed genoeg aan, en op kruissnelheid tokkelt de diesel rustig zijn kilometers weg, met een gemiddelde van woon werk verkeer 1 op 16 en lange afstanden tussen de 1 op 18 en als je netjes 100 rijd zelfs 1 op 20, gewoon top, zeker tegen over mijn Volvo die 1 op 7 a 8 reed...over het blok zelf geen klagen dus!
Dat in combinatie met een prettig schakelende 6 bak, ook daar geen klagen over!
Verder zoals gezegd, heeft de auto weinig tot niks aan boord, geen licht sensor, laat het licht maar constant branden, geen regensensor, ook dit went weer, soms zat ik aardig in gevecht met die regensensor, verder geen lederen bekleding, geen automaat, geen achteruit rij sensoren enz enz, de enkele climate control uitvoering, geen dual zone dus, maar hij werkt en dat is het belangrijkste, een optie die ik wel persee wilde hebben was de navigatie, heb zelf nog geen fijnere ingebouwde navigatie kunnen vinden dan die van Audi, deze gelijk laten upgraden naar 2015 en hem nog niet op een misstap kunnen betrappen, helaas is Nelleke van der Krochts stem vervangen die mijn A6 uit 2004 nog wel had, het "nieuwe" model A6 zeg maar , maar de stem is vervangen door een of andere strenge meesteres...maar goed het werkt perfect.
Ook de auto al diverse keren tot zijn oren afgeladen en ondanks dat de auto geen werkpaard is, is een Avant toch makkelijk om een hoop zooi te vervoeren.
Nog wat te klagen, ja natuurlijk, stom dat ik daar niet naar gekeken of beter geluisterd heb, maar het Audi Sound System is het aanhoren niet waard als je een muziekliefhebber bent zoals ik, ik ging er "blind" vanuit dat dat wel goed zou zitten, maar dat viel bitter tegen, het geluid was geknepen en van de subwoofer, voor je die zover mag noemen met een doorsnede van 10cm, kwam er alleen maar een vaag gerommel uit, een zéér grote tegenvaller dus, omdat mijn ervaringen met mijn laatste auto's juist zeer goed waren, de A6 blies je de tent uit, de BMW X3 high executive uitvoering, was helemaal iets geweldigs, en zelfs in de Volvo was het gewoon zeer goed, met een lekker dik laag...
Een mega tegenvaller dus, en aangezien je tegenwoordig niet zomaar een subwoofer er tussen plakt vanwege het canbus systeem, me gek gegoogeld en gelukkig een adres in Woerden gevonden, waar een stel vaklui hier een oplossing voor hebben, in het lege vak links achter in de kofferbak, komt een speciaal op maat gemaakte subwoofer, een aparte losse versterker, incl software die het sweetspot op de bestuurdersstoel richt, en wowwwwwwww wat een verademing een sub die je goed voelt en hoort, en het systeem klinkt niet meer zo geknepen maar open en warm, de standaard speakers die Audi toepast zijn zeker niet slecht, maar Audi stuurt ze totaal verkeerd aan, het schijnt dat Audi na 2010 enorm op zijn radio's heeft bezuinigd...maar goed ik heb het probleem getackeld ook al koste me dat 1000 euro, ik heb het er voor over, en alles werkt gewoon 100%, oude subwoofer word uitgeschakeld, blijft gewoon zitten uiteraard, en je kan de nieuwe sub gewoon blijven regelen via de mmi er komt een stukje nieuwe kabelboom tussen de nieuwe versterker en het bestaande van de auto zelf, helemaal top!!
Maar goed, tot nu toe ben ik redelijk tevreden over de auto, alleen na zo'n 7 jaar 6 cilinders te hebben gereden mis ik dat wel....ik ken het 3.0TDi blok uit mijn A6 en tja...dat knaagt toch wel een beetje, maar wensen blijven we allemaal hebben nietwaar? Aanbond van een A4 met 3.0 liter dieselblok is mager, en vaak met hoge tot zeer hoge kilometerstanden, in het budget wat voor mij bereikbaar is...maar mocht er een fraaie A4 Avant, of A4 Allroad met 3.0 diesel blok voorbij komen dan sta ik niet voor mijzelf in haha, dan word de aangeschafte audio installatie over geheveld en het iets hogere verbruik neem ik dan voor lief, met de A6 was 1 op 15 ook haalbaar, dus met met een A4 moet dat nog net iets gunstiger uitkomen.....maar kan zomaar nog een jaar duren....
Als afsluiting verder geen mankementen aangetroffen dus 18.000 probleemvrije kilometers achter de rug...op naar de eerste beurt, krijg al meldingen dat er een beurtje aankomt..
Word vervolgd.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren