Audi A4 Avant 2.0 T FSI quattro Pro Line (2006)

autoreview

Audi A4 Avant 2.0 T FSI quattro Pro Line (2006)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 T FSI quattro Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf188.066 km
KM-stand laatst188.018 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A4 Avant 2.0 T FSI quattro Pro Line

  • 188.018 km

Aanschaf KM: 188.018

Na lang zoeken was het uitgerekend mijn vrouw die mij een berichtje stuurde: “Schat, kijk eens naar deze grijze Audi..” Gedurende de afgelopen maanden waren verschillende autos de revu gepasseerd. Van Alfa 159 sportswagen, Opel Insignia tot Peugeot 308 station en Volvo V50. Gezien de aankomende gezinsuitbreiding moest er snel een meer praktische auto komen om de Opel Corsa te vervangen. Een auto waar ik met veel plezier in heb gereden gedurende ruim 3 jaar. Nooit een enkel probleem mee gehad.. ook niet raar gezien de zeer geringe kilometerstand (65.000 bij inruil). Goed, terug naar de Audi. Als zelfuitgeroepen petrolhead en werkende in de auto industrie keek ik natuurlijk raar op toen mijn vrouw mij een Audi A4 2.0 TFSI Quattro avant uit 2006 met ruim 180.000 KM voorstelde. Die kilometerstand... moet ik daar wel aan beginnen... toegegeven, de auto zag er op de fotos zeer mooi uit, en had alle gewenste opties.

Op aandringen van mijn vrouw?! dezelfde dag nog de verkoper gebeld in Dedemsvaart. Na een korte telefonische beschrijving van de Audi en alle standaad gestelde vragen snel tot zaken gekomen. Ik vroeg de verkoper naar een inruilprijs voor mijn Opel Corsa aangezien ik geen zin had een vrije zaterdag (ik woon immers in Maastricht) op te offeren. Zonder de auto gezien te hebben bood de verkoper mij een inruilprijs waarbij ik maar €750,- afschrijving had op de Opel. Dezelfde zaterdag nog naar Dedemsvaart gereden (275 km enkele reis), en de Audi bekeken. Zoals beschreven door de verkoper zag de Audi er inderdaad super uit. Natuurlijk zit er steenslag op de voorkant van de auto, en zijn er lichte gebruikssporen te zien. Als deze er niet waren ging ik ook twijfelen. Na een grondige inspectie van mijn kant en een plezierige proefrit gelijk tot koop overgegaan. Aangezien de verkoper de volgende onderhoudsbeurt zou laten uitvoeren kon ik de auto de volgende week ophalen.

De Auto:

Het betreft dus een Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro Pro Line (147KW) uit 2006. De volgende opties zijn aanwezig:

- S-line sportstoelen bekleed met Leer/Alcantara (deels elektrisch verstelbaar)
Zitten uitstekend en zijn goed te verstellen, zelfs gezien mijn lengte van 1.93. Absolute aanrader!

- Audi Navigation System Plus (RNS-E)
Uitstekend navigatiesysteem dat snel en intuïtief werkt. Kan zowel grafisch als functioneel gerust nog mee in 2016. Telefoneren via bluetooth werkt ook probleemloos. Dit is overigens niet standaard aanwezig op de RNS-E van deze jaren maar gelukkig heeft de vorige eigenaar een daarvoor bestemde adapter laten inbouwen. Telefoneren hoeft dan niet met de lelijke adapter op het dashboard. De adapter weghalen wordt ook afgeraden aangezien er dan 2 gaten zichtbaar blijven aan de zijkant van het dashboard.
 
- Bi-Xenon Plus verlichting
Absolute aanrader ivm veiligheid en lichtopbrengst. Zou niet meer zonder kunnen en willen. Ziet er ook optisch veel beter uit vergeleken met de halogene variant. Voor mijn werkgever ben ik geregeld onderweg in auto’s die zijn uitgerust met een “LED intelligent light system”. Eerlijkheid gebied te zeggen dat dit natuurlijk weer een stap hoger is vergeleken met de Bi-Xenon lampen wat betreft lichtopbrengst en verlichtingsmogelijkheden.

- Isofix op de achterbank
Natuurlijk een must-have gezien mijn huidige vocabulaire gevuld is met woorden als Maxi-cosi, Isofix base en ga zo maar verder. Opmerkelijk is wel het volgende: De Audi A4 (B7 model) heeft standaard GEEN Isofix! Audi was een van de latere fabrikanten als het gaat om het standaard aanbieden van isofix voorbereidingen. Deze zijn pas standaard aanwezig vanaf de Audi A4 B8 (2008 ). Gelukkig waren de schoefpunten in het chassis (tussen de achterbank) wel al standaard. Een simpel adaptersetje doet zijn werk dus prima! Ook dit is door de vorige eigenaar reeds geplaatst.

- Automaat (tiptronic + stuurschakeling) waarover later meer.
- Cruiscontrol
- Climatecontrol
- Lichtsensor/regensensor
- Alarm
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- 6 CD Wisselaar (Nooit gebruikt)

Ervaringen tot heden (193.500)

Goed, de eerste ervaringen. Gezien het gereden aantal kilometers (ruim 5500), in wisselende weer en verkeersomstandigheden kan ik het volgende melden:

- Motor

Over de motor kan ik alleen maar positief zijn. Natuurlijk betreft het hier een “redelijk” vroege generatie turbo motor en is een daarom nog wel duidelijk een “turbo-gat” merkbaar. Maar, vanaf 2.500-3.000 omwentelingen zit de vaart er goed en gelijkmatig in. Op papier zou er 200 PK en 280NM in moeten zitten en volgens verschillende metingen op internet komt dit ook goed overeen met de werkelijkheid. Het koppel schijnt zelfs iets mager te zijn afgegeven af-fabriek aangezien elke testauto over de 300NM laat noteren. Ook is de betrouwbaarheid van het blok zelf is goed te noemen aangezien er maar weinig horror verhalen opduiken met de 200PK uitvoering. Het is daarom niet vreemd dat dit blok zeer breed is ingezet bij VAG. De Golf V GTI, Skoda Octavia RS en Seat lean Cupra van deze jaren hebben allemaal dezelfde krachtbron.
In het dagelijkse verkeer kom je natuurlijk helemaal niets tekort. Ook de langere autoweg ritten verlopen zonder enige moeite. Bij 120 km/h is het heerlijk rustig (nog geen 2.500 toeren p/m) en mocht je het nodig vinden kun je snel door richting rijbewijs-onvriendelijke snelheden.

- Quattro 4-wielaandrijving

Geeft een zeer veilig gevoel bij welke weersomstandigheden dan ook! Ook in de sneeuw (recent getest in de Belgische Ardennen) is de tractie icm. winterbanden uitstekend. Natuurlijk kun je stellen dat het voor 90% van het gebruik van de auto overbodig is, maar het heeft een voordeel waar ik zometeen op terug kom in het volgende kopje. De Quattro uitvoeringen worden namelijk altijd voorzien van een Tiptronic automaaat (6-traps) en niet de CVT automaat (multitronic). De reden hiervoor is natuurlijk heel simpel: de multitronic automaat kan geen kracht naar de achterwielen overbrengen aangezien de aandrijving vast zit aan de vooras.

- Automatische versnellingsbak – 6 Traps Tiptronic

Zoals reeds aangegeven is deze audi A4 uitgevoerd met de Tiptronic automaat (6-traps). Dit is de conventionele automaat die langzaam uit de schappen is gegaan in de jaren erna. De tiptronic is langzaam plaats gaan maken voor de S-Tronic automaat met dubbele koppeling. Audi leverde in 2006 de A3 en TT 2.0 TFSI wel al met de S-tronic automaat. Mochten er lezers zijn die graag een ezelsbruggetje willen onthouden (misschien t.b.v. volgende aanschaf):

• Automaat voor 2014: Multitronic (CVT)
• Automaat + Quattro: Altijd Tiptronic (6-traps) / S-tronic (6-traps / 7-traps)
• Automaat vanaf 2014: altijd S-tronic aangezien de productie van de CVT bak stopte en Audi deze verving door de automaat met dubbele koppeling.

Goed, terug naar mijn A4 met de tiptronic automaat. Eerlijkheid gebied te zeggen dat mijn bevindingen hieromtrend nogal uiteenlopend zijn.

+ Automaat. Ik vind het heerlijk in het drukke woon-werk verkeer!
+ Automaat schakeld zeer vriendelijk en zonder enige merkbare schokken.
+ Mogelijkheid tot zelf schakelen via de pook/stuurschakeling. Ik gebruik het niet veel, maar het kan soms handig zijn.

- Reactietijd. Merkbare reactietijd die de automaat nodig heeft bij wegrijden.
- Niet heel verfijnd. Bij sportief doorrijden (in D stand) kan het voorkomen dat de automaat rare keuzes maakt. Zo komt het geregeld voor dat ik bij 30 km/h in 3 gas geef en de automaat en een klap terugschakeld naar de 1e versnelling. Goed, het is immers de snelste manier om te accelereren, maar heel verfijnd is het niet.
- S stand. Deze voegt weinig toe. De auto gaat gewoon 1 versnelling terug en de 6e versnelling wordt simpelweg niet meer gebruikt. Schakelen verloopt niet sneller en de reactie vanaf stilstand verbeterd ook niet. Het enige wat deze stand doet is het rijgedrag nog nerveuzer maken door nog sneller terug te schakelen bij het accelereren.

Als ik dit vergelijk met de 7 en 9 traps automaten waarmee ik geregeld richting Stuttgart onderweg ben, is het in een klap duidelijk dat de technische ontwikkelingen de afgelopen 10 jaar niet hebben stilgestaan!

- Verbruik

Het verbruik. Gezien de combinatie motor, automaat, 4-wielaandrijving valt het eigenlijk nog relatief mee. Ik zal het onderverdelen in 3 kopjes, de verbruikscijfers zijn gebaseerd op een volledige tank benzine.

Stadsverkeer: als het niet te druk is en als je een beetje kunt blijven rijden is het mogelijk om rond de 1:8 – 1:8.5 uit te komen als je niet al te sportief door gaat rijden. Doe je dit wel, kun je beter een voordeelpas nemen bij de plaatselijke BP (Castrol) of Shell...

Gemend verkeer (stad+secundair): in deze omstandigheden is het absoluut mogelijk om rond de 1:10 uit te komen. Het verbruik op secundaire wegen (80 km/h) is prima te noemen aangezien de verbuiksmeter dan rond de 1:14 – 1:15 staat.

Snelweg: eind augustus heb ik de auto goed kunnen testen met een stevige trip naar midden-frankrijk onder ziedend warme temperaturen (35c +). In totaal heb ik ruim 1.200 km afgelegd met een gemiddelde snelheid van 115 km/h. Met stevig doorrijden was het nog steeds mogelijk om 1:11.5 te noteren.

- Onderhoud

Over het onderhoud kan ik momenteel nog niet veel melden aangezien ik nog niet in aanraking ben geweest met het Audi netwerk. Tevens is bij deze de afleverbeurt vervangen door een kleine beurt aangezien deze volgens het boekje moest worden uitgevoerd. Daarnaast is de dure “getande riem” bij 160.000km vervangen (in 2015) bij PON.

En hoe zit het dan met dat olieverbruik?

Dit is een kwestie van geluk hebben! Er zijn inderdaad 2.0 TFSI blokken (zeker bij de latere B8) die enorme hoeveelheden olie gebruiken. Er zijn verhalen bekend van eigenaren die 1 liter per 1000km! moesten (moeten) bijvullen. Dit is natuurlijk ongehoord veel! Natuurlijk gebruiken de TFSI blokken (zeker de 2.0), een slokje syntetische olie, maar het moet natuurlijk wel binnen de perken blijven. Dit exemplaar lijkt er niet zo veel last van te hebben. Ik heb tijdens de 5.000 km ongeveer 1 liter olie bijgevuld. Voor sommige lezers klinkt dit nog altijd hoog, maar voor deze motoren is dit ruim binnen de marge.

Ach ja.. misschien komt die BP (Castrol) voordeelpas dan nog van pas...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.