Audi A4 Avant 1.8 TFSI 120pk S Edition (2010)

autoreview

Audi A4 Avant 1.8 TFSI 120pk S Edition (2010)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.8 TFSI 120pk S Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst119.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 4.500 km

Toen kon ik weer mocht gaan uitkijken naar de volgende auto verscheen er een ‘kind in de snoepwinkel’. Voor welke auto zou ik mijn beste, niet de leukste auto inruilen (zie Review BMW 318 touring). Mijn criteria waren: combi tussen sportief en comfortabel, ruimte voor 2 kids en niet op de laatste plaats een apparaat met passie.

De volgende vier auto’s stonden op mijn shortlist;
-Toch weer BMW 318i/320i touring M edition; (in het wit en alle noodzakelijke opties); Pluspunten zijn de rijeigenschappen, de kwaliteit en de M editie wel echt een dikke auto. De nadelen gedateerd model en liefst niet twee keer dezelfde auto rijden
-BMW X1 Ik ben geen echte SUV-fan maar voor deze auto maar bij de proefrit was ik positief verrast (reed absoluut niet als een SUV). Echter het model ging me na een paar weken al een beetje vervelen en ben inmiddels volledig afgeknapt. Nadeel was tevens dat BMW oudere benzine motoren lepelt met hogere uitstoot
-Opel Insigna. Maar was gelijk vd kaart bij de proefrit (lees: huurauto bij BMW) merkte ik dat het toch een andere klasse auto was, weglegging waardeloos, afwerking matig, motor andere generatie en bij het configureren merkte ik dat de prijs niet veel lager uitkwam dan de preniums;
-Trouwens ook nog even naar een Superb station gekeken, goede auto niets over te zeggen gewoon mooi, lux, betaal maar leuk??
-Audi A4 Avant 1.8T S-edition. Deze vond ik altijd al mooi maar veel te duur (bijna 55K) in mijn favoriete configuratie, maar toen Audi met deze S-edition actie twv 15K kwam (waarin nagenoeg mijn config zat) was ik snel overtuigd. De auto zou net wat boven de 40K uitkomen, voor mij veel geld maar goede prijs-kwaliteit verhouding (schaf maar eens vergelijkbare passaat aan). De proefrit bevestigde alles. Dit ging hem worden!

Dé samenstelling
-S-Line uitvoering
-Pareleffect lak (Phantomzwart)
-Multifunctioneel stuur
-Diefstalalarm
-Audi parking system
-Telefoonvoorbereiding
-Blanke sierlijsten
-Blanke dakregeling
-Xenon plus met leds achter
-Geen aanduiding
-Bandenspanningscontrolesysteem
-Audi hold assist
-Servotronic
-Sportonderstel met 30mm verlaging
-Velgen, lichtmetaal 8,5J x 18 “15-spaak” design - incl. 255/35 R 18 banden
-Zonwering
-S-line exterieur dorpels

Eerste indruk na ruim 4500km:
Vanaf de eerste km het gevoel dat ik de juiste auto heb gekozen. Ik was tijdens de levertijd toch wel een beetje een beetje gaan twijfelen of de motor 120pk wel voldoende was. Bovendien de combi van 18inch hoefjes en sportonderstel mét 3cm verlaging, wekte het schrikbeeld dat ik binnenkort naar de tandarts moest voor gebitsherstel
Zijn de eerste kilometers in je nieuwe auto niet geweldig zijn dan is er een reële kans dat je de verkeerde auto hebt gekocht. De auto voelde en voelt echt goed aan en dan heb ik het in eerste instantie over dingen als zitpositie, hoe voelt het stuur, geluidsniveau, hoe klinkt de deur, de positieve verrassingen wat er onverwacht in zit, hoe voelt/hoort de motor aan. Van die kleine dingen waaraan je merkt dat het een doordachte auto is (bijv cruisecontrol gaaat met grotere stappen omhoog of omlaag als je deze langer inhoud, knipperlicht in de spiegels, opbergvakjes zonnebril, twee bekerhouders, geluidsisolatie en geluidsproductie motor). Allemaal dingetje die niet meewegen bij de aanschaf maar wel je een meerwaarde opleveren als je de auto eenmaal voor de deur hebt staan.
MMI: Het multi media systeem is echt geweldig! Ik had me voorgenomen om op een rustige avond de dikke pil door te nemen. Maar het systeem werkt zo intuïtief dat het helemaal niet nodig was, telefoon werd gelijk gesynchroniseerd, SD kaart stop je erin alles komt in beeld en kan afgespeeld worden en het is een aanrader om gelijk de navi cd over te laden. Het is ongelofelijk wat je allemaal kunt instellen, was ik niet gewend. Paar kleine opmerkingen. Het geluid is voldoende maar overtreft niet mijn verwachting, maar wellicht moet ik met de instellingen nog wat rommelen. Voicecontrol voor de telefoon werkt matig en net wat te veel handelingen voor het bellen van iemand.
Motor: Zoals gezegd vroeg ik me af of de schamele 120pk tjes wel zouden volstaan. Ik moet zeggen het valt lang niet tegen. Het komt met name door het koppel van 240NM. Het rijdt een beetje als een diesel, onderin veel power maar bij hoge toeren is de fut eruit. Ik heb de 160Pk van een buurman gereden, maar ik en hij kon weinig verschil merken. Wat ik wel moet zeggen dat op skivakantie als de snelheid boven de 150 gaat het feest over is, tot 150 kon de 525d van mijn vrinden bijhouden daarna moest ik laten gaan. Ik ben geen racer (meer) en moet zeggen ABT tuning naar 211 pk aanlokkelijk is (voor 1500-), maar ben voorlopig tevree zo.

De wegligging: hij ligt als een blok op de weg. Dat merkte ik gisteren toen ik iets te stevig afrit bij de snelweg nam en zette me schrap, maar auto herstelde keurig mijn fout. Tja kan wel af en toe de achterwiel aandrijving missen bij gas geven in een bochtje, sneller wielspin op voorwielen (zelfs met dit magistrale vermogen:)
Verder over over de schakelbak zeer content. De xenon verlichting is prima en mooi bovendien (en verkeer op linkerbaan maakt meer vrij baan). De pret leek even over door killing punt voor het imago, rammeltje achterin de auto: bleek een kinderstoel te zijn. Verder maakte boven de 160 km de airco een hels kabaal: ook hier bleek Audi ook vrijuit te gaan (mijn reisgenoten hadden alle ventilatiekanalen dichtgezet, waardoor hij ging suizen).
Verder blijkt dat de boardcomputer (en dan heb ik het over het verbruik) té optimistisch is, je zou 1 op 13,5 rijden maar als je bij de pomp staat blijkt dat gemiddeld 1 op 11,5 te zijn. Op zich nog netjes maar vreemd.

deukje

  • 7.000 km

Bij deze weer een korte update. De A4 heeft deze week een deukje opgelopen (daarbij ook mijn ego: na ca 10 schadevrije jaren) bij een inparkeeractie paaltje over het hoofd gezien en te veel op sensoren vertrouwd. Resultaat deuk in de deur.

De auto begint nu echter los te raken en hij blijft goed bevallen. Trouwens het verbruik loopt ook stevig terug naar ruim 1:12, maar heel netjes voor dit formaat auto.
Tenslotte heb ik nog 10 minuten met audio instellingen zitten rommelen, resultaat is dat het geluid dat OK was en nu ineens prima te noemen (overigens waardeloos dat hij wordt afgeleverd met deze standaardinstelling).

huur A4'tje

  • 7.500 km

Deze week naar de schadeboer. Kreeg een huurauto: A4 2.0tdi. Prima soepele motor, voldoende power, wel meer geluidsproductie. De auto is een standaard uitvoering en ineens een totaal andere auto!! Mist sfeer en uitstraling. Binnen een vintage look: cockpit doet verouderd aan (met rood MS-dos achtig display). Toen ik instapte verwachtte ik meer comfort te krijgen aangezien: 15 inches (met wieldoppen) zonder sportonderstel. Echter tot mijn verbazing is verschil nauwelijks te merken. Wel in de wegligging, voorwielen glijden snel wel. Verheug me erop als ik vrijdag weer mijn eigen auto mag ophalen

ingereden

  • 10.800 km

Wat zit die auto goed in elkaar, degelijk materiaal en alles op de juiste plek, na zo'n 10dkm bedien je echt alles op je intuitie. En steeds weer van die kleine handigheden die je ontdekt(instellingen, vakjes, traffic info, ). Enige waar ik een beetje van baal is dat momenteel de S-edition in alle kleuren bestellen is en niet het saaie zwart of het nog saaiere daytona grijs die je overal ziet rijden. Had ik toch nog een witte of beige metallic kunnen bestellen. Maar ja moet wat te wensen overblijven.Verbruik bij een rustige rit zit zo rond de 1:15/16), haal ik niet àltijd ook wel eens lekker om stevig door te rijden als het rustig op de weg is

boring!

  • 15.500 km

Tja het gaat een saaie review worden: rijdt goed, bevalt goed, alles doet het nog. Het enige dat is ik een litertje olie erbij mocht doen. Tja als ik morgen weer een nieuwe met hetzelfde budget mocht uitzoeken zou ik exact dezelfde nemen (hooguit een andere kleur). Over een paar weken naar Italie, verheug me nu al op de reis. 16 gigjes op de SD met muziek, wat houdt me tegen? Hooguit de achterbank die dat Belgische trio weer wil horen.
Verbruik blijft loopt steeds terug maar blijft nu hangen op 1:12,5 bij een stevige rijstijl. Iemand die rustig rijdt moet zeker 1: 15 halen. Verder toch nog een opmerking, de auto muisstil maar ik mis wel een echt goed motorgeluid van wat ik bijv bij de Alfa gewend was. Wat wel weer leuk is dat de turbo bij hogere toeren een deuntje meefluit

Een duitser in Italie

  • 22.500 km

Met de vakantie naar Italie op komst meer dan 3000 km voor de boeg en daarmee een mooie test voor de Audi. Met volle bepakking eerst naar Toscane met geweldige bergwegen door de wijnstreek. De motor begint goed los te komen en voldoende trekkracht in de bergen en merk je de meerwaarde vd turbo (hoewel op hogere snelheid de vaart eruit gaat).
Tijdens een middagje een 'boodschap'doen in de bergen merk je pas hoe scherp dat deze auto op de weg ligt. Je voelt dat de electronica een paar keer ingrijpt. Ik durf te stellen dat deze auto steviger op de weg ligt dan mijn vorige 3 serie en de 156, waarschijnlijk mede door het sportonderstel en 18 inches. Deze laatste twee opties heb ik nooit als te hard ervaren, maar toen ik achterin zat merkte ik dat het een ander verhaal (respect voor de kids). Verder hulde voor de navi, erg accuraat en dynamische routebegeleiding is een uitkomst. Nog zeer content met de auto dus. Vanochtend even gekeken of het niet interessant is de auto te carwrappen (folie in een andere kleur), want er rijden de laatste tijd wel erg veel zwarte en dolfijn grijze A4 (en A6) rond. Wat prijzen opgevraagd voor de kleur wit metallic.

eerste beurt

  • 29.000 km

Na een slordige 30K km kan ik niet anders concluderen dat de auto gewoon super in elkaar steekt en vooral goed is afgewerkt, nog helemaal niets is kapot. Echt alles doet het naar behoren en ik kan eigenlijk weinig verzinnen wat ik anders zou hebben besteld. Hooguit licht- en regensensor. Veel bergruimte en alles werkt op gevoel. Na ja naar mijn gevoel één ergonomische misser. Ruitenwisser schakelaar werkt gevoelsmatig precies verkeerd om. Zet 'm iedere keer uit als ik 'm in de stand 2 wil zetten. Een andere uit de categorie details: de achterruitewisser sproeit niet de hele ruit.
Verder zijn er de winterhoefjes opgekomen, merk toch wel dat de zomerbanden meer comfort bieden, toch maar een keer naar de bandenboer om opnieuw te laten uitlijnen. Krijg nog veel positieve reacties op de auto.

bijna een jaartje sturen

  • 40.000 km

Auto bijna een jaar in bezet en bevalt nog goed. Zit degelijk in elkaar echt nog niets kapot en durf zelfs te zeggen dat hij degelijker is mijn vorige auto: BMW. Het enige is dat het comfort niet top is. Ligt niet aan de auto. Vd winter lekke band gehad die niet gemaakt kon worden. In eerste instantie was er nergens meer een passende winterband te vinden en zouden de zomerhoefjes er weer op moeten. Uiteindelijk heb ik me geschikt in een ander merk band (toen de leasemaats er een in Friesland had opgesnord). Die slimmerikken van Profile leggen vervolgens ook nog de band voor erop omdat ze dan de andere banden niet hoeven te verleggen en lijnen niet uit. Voor de ski vakantie toch maar nog eens even laten uitlijnen want dit is niet top.

Puntje van kritiek: de Audi MMI in stereo installatie is qua gebruiksgemak en opties top maar geluid is niet meer dan voldoende. Zou volgende keer toch nadenken over een upgrade.

Maar al met al toch zeer content met de auto!

wat een verandering

  • 47.500 km

Van de winter dus lek gereden waardoor ik een band van een ander merk kreeg naast de drie andere Goodyears (was nergens meer te krijgen). Vorig weekend weer de zomerbanden erop laten schroeven, wat een verschil de auto ligt weer als een blok op de weg en rijdt veel comfortabeler (konden trillingen er niet uit krijgen met uitlijnen vd winterhoefjes). Dus nooit doen verschillende banden erop zetten. Overigens is het verbruik op zomerbanden een kleine 10% minder gunstig. Weet iemand waarom (want winterband zit minder groef en is zachter)?

Een kleine opmerking: de was installatie op de achterruit in deze stoffige tijd haalt het slechts halverwege de ruit. Moet ik de volgende beurt weer wat scherper afstellen. Tja dat is eigenlijk het enige dat ik kan verzinnen wat niet goed is aan deze auto

Van het weekend parkeerde ik op het 5e verdieping in het centrum (dacht ik). Toen ik terugkwam ging de auto niet open. Bij nader inzien bleek het kenteken (op een detail na). Verder was de auto identiek 100%, dit was de eerste keer dat ik deze velgen zag bij een andere auto live. Toen we een verdieping hoger gingen kijken stond onze auto op dezelfde plek. Toeval.

Verder blijft het een dijk van een auto, een serieuze optie om eens een keer prive te gaan rijden. Mooie maat, niet te compact maar ook een lerp van een auto. Alleen die kleur! 90% rijdt rond in zwart of grijs! Audi rijders zijn niet altijd erg origineel blijkbaar

halverwege

  • 61.000 km

Mijn contract loopt tot 120dkm dus alweer over de helft en dat betekent dat ik over een dik jaar al weer in de folders mag bladeren. Eerlijk gezegd doe ik dat, weliswaar virtueel, nu al. Ik ben wel erg benieuwd naar de opvolger vd AR 159 en ik moet eerlijk zeggen dat Citroen sinds kort ook weer auto's met passie/uitstraling begint te maken. Heb foto's vd Ds5 gezien en er komt een hybride met 200pk (had nooit verwacht dat ik Citroen ooit op de shortlist zou komen). Of toch zo'n A5 met 20% bijtelling. Maar goed er komt nog veel moois aan op autoland. Voorlopig nog even sturen in d'n audi, zeker geen straf want blijft een lekkere auto. Voor mij hoeft de volgende auto geen audi te zijn, ben niet zo merkentrouw (hooguit bij de Alfa).

Hoe verloopt de a4: still going strong. Mee naar noord Spanje geweest en echt een heerlijke reisauto (hoewel achterin zitten geen genot is met 18 inches en sportonderstel). Overigens zou ik deze combinatie zeker aanraden als je een strakke weglegging wil (en je niet gechaufeerd wordt). Ligt met deze combi op gelijk niveau vd 3-serie (mijn vorige auto). Zonder de combi is hij comfortabeler maar lever je echt weglegging in.

Wat is er niet goed:
- 2x lekke band (2 maal een spijker) maar daar kan audi niets aan doen;
- voor mijn gevoel is de weglegging de laatste weken wat minder geworden. Moet daar bij de 60dkm beurt eens naar laten kijken. Zou me niets verbazen als er een lagertje versleten is;
- alarm gaat wel een spontaan, tevens puntje voor de beurt
- audi navi loopt een paar jaartjes achter, je merkt op vakantie met name als ergens een nw weg ligt dat ie 'm niet kent. Een maat van mij krijgt binnenkort een nw A5. Even kaartje kopieren. Eigenlijk zou Audi dat als service moeten geven dat je een gratis upgrade krijgt.


Bij eerdere auto's begon rond deze tijd toch wel ergens wat dingen af te breken of eerste tekenen van slijtage. Bij de a4 zit alles er nog picobello uit, tis een clichee maar afwerking is prima. Dat maakt 'm wellicht

En ik weet nu al dat ik bij elke volgende auto het MMI systeem ga missen, ik bedien het inmiddels blind. Over de motor ook positief, zeer stil, vrij zuinig en vooral soepel.

Toen ik de auto naar de garage bracht kreeg ik een Leen-passaat cc mee met dezelfde motor maar dan 160pk. Als VW tegenstander (geen enkele beleving in een VW) stond ik al klaar om de auto af te fakkelen. Maar toch stiekem ook wel een goede auto, comfortabel ruim en wat past die motor toch goed bij die auto. Ik dacht weinig te kort te komen, maar je merkt toch wel echt het verschil met mijn dezelfde motor maar dan met minder pk's. Echter de weglegging is wel echt minder en je loert op een ms dos scherm en de audio is echt prut. Maar al met positief verrast, hoewel ik nog altijd niet snel aan de VW zou gaan

going strong

  • 82.000 km

Geen grote bijzonderheden. Zoals gezegd heb ik een andere winterband eronder (van een ander merk), dat komt het comfort en wegligging niet bepaald ten goede, dus ik kijk er naar uit als na de ski vakantie normale hoefjes er weer onder gaan. Er moet af en toe een litertjes olie bij. Verder nog steeds erg content dunaudi, ik ga binnenkort effe de nieuwe navigatie van 2012 overzetten. Ik begin langzamerhand uit te kijken naar een nieuwe auto, heb nl nog 40k te gaan. (Hoewel ik een A4 eigenlijk mooier vind) afgelopen week naar de nw 3 serie wezen kijken ook wel mooi, goed maar wordt wel erg duur, in mijn samenstelling ga ik over de 45k. Het zou ook zomaar een klasse kleiner kunnen worden, maar dan want sneller/luxer, want er hoeven geen kinderwagens meer mee (en zetten we met vakantie wel koffertje erop). Dus een Gulia of Gulietta zou ook wel een optie kunnen. Zelfs zitten denken aan een emotieloze 0% of 14% auto en dan als 2e auto een upgrade te nemen naar bijv A4cabrio. Leuk om over na te denken. Tips zijn welkom

Laatste loodjes

  • 114.000 km

Laatste loodjes (bij 120 eindigt leasecontract) wegen over het algemeen het zwaarst, maar niet in de Audi. Heb afgelopen tijd wat proefgereden maar wat rijdt de A4 dan toch heerlijk als je dan weer instapt. Wel wat hoog olieverbruik: moet inmiddels wel een litertje per 5k km bij, zou eigenlijk niet mogen

Ik meld me nog wat mijn overwegingen zijn voor een volgende auto en wat het is geworden

Laatste avondmaal

  • 119.000 km

Ken je dat gevoel dat je haar goed zit op de dag dat je naar de kapper gaat. Dit is/was toch wel een heerlijke auto, klopt helemaal. Beste auto die ik ooit heb gehad. Ik ga overmorgen mijn nieuwe auto ophalen en moet de A4 achterlaten met mixed emotions. Toch ook zin in de nieuwe auto. Mijn nieuwe auto wat minder met mijn gevoel gekocht, verstand heeft wel meegespeeld. Het is een Peugeot 508 Hybrid4 meest luxe versie met leder, JBL, open dak, parelmoer lak, 200pk en daar komt 14% bijtelling. Dus ik de Audi wel missen. Ik zal binnenkort een review plaatsen voor de Peug, een ding is zeker ik zal niet minder gebreken hebben dan bij deze Audi. Auf Wiedersehen en bien venu!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.