Audi A4 Avant 1.8 TFSI 120pk Pro Line S (2011)

autoreview

Audi A4 Avant 1.8 TFSI 120pk Pro Line S (2011)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.8 TFSI 120pk Pro Line S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst22.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 911 km

Begin maart hebben we besloten om ivm gezinsuitbreiding prive een grotere auto (lees stationwagon) aan te schaffen. Zakelijk rijd ik in een Volvo V70 maar de bijtelling + eigen bijdrage als ik er prive in zou gaan rijden zijn dusdanig schrikbarend hoog dat we er voor gekozen om prive maar groter te gaan rijden.

Er stonden een aantal auto's op de nominatie te weten, Volvo V60, BMW 3-serie, VW Passat en Audi A4. In eerste instantie waren we een beetje huiverig voor BMW en Audi vanwege het prijskaartje wat aan een leuk aangekleedde versie hangt maar uiteindelijk ging het juist tussen een BMW 320i en de Audi A4. De Volvo viel af vanwege de kleine kofferruimte, voor de rest een heerlijke auto met naar mijn smaak goede looks. De Passat (nieuwste type) was prijs- en ruimtetechnisch de beste keuze maar viel uiteindelijk af omdat ik maar niet aan de voorkant kan wennen. Vind de voorkant gewoon niet mooi.

Het ging uiteindelijk dus tussen de 320i en de A4. Het is de A4 geworden omdat de kofferbak iets ruimer is en de auto voor ons gevoel net iets beter in elkaar zit, met name het interieur. Voelt allemaal net iets meer solide/degelijk aan dan bij de BMW. Daarbij komt dat ik de turbo-motor uit de A4 fijner vind rijden dan de atmosferisch 4-cylinder in de 3-serie. Maar goed dat is smaak.

Het is een Audi A4 pro-line S geworden met af fabriek 120 pk maar dit is voor aflevering door dealer gechipt (Abt-tuning) naar 211 PK.

In eerste instantie hadden we een Meteor-grijze versie besteld met de standaard S-line velgen. Echter een bezoekje aan de Autorai deed me beseffen dat ik een witte wilde met 19" velgen. Dat wit heb ik nog een poos over getwijfeld maar uiteindelijk belde de dealer met de mededeling dat de grijze kleur die we wilden niet leverbaar meer was en toen was de keus voor wit snel gemaakt.

We hebben de auto nu een maandje in bezit en de eerste ervaringen zijn gelukkig positief op een klein minpuntje na maar daarover straks meer.

We hebben het S-line sportonderstel laten vervallen voor een gewoon sportonderstel en hebben daar nog geen moment spijt van. Niet alle wegen hier in de buurt zijn even geweldig en ik denk dat een S-line onderstel i.c.m. de 19" velgen voor losse vullingen had gezorgd. Nu is het net te doen op slechte wegen. Op snelwegen is het heerlijk rijden.

Het verbruik valt natuurlijk nog niet alles van te zeggen maar valt tot nu toe niet mee. Maar ervaring leert me dat dit straks wel bijtrekt. Was bij onze vorige nieuwe auto ook zo.

De auto heeft tot nu toe 1 minpuntje. We hadden de auto besteld met achteruitrijcamera (eis van mijn vriendin, hadden we in onze Golf VI ook) maar deze werkt helaas nog niet. Bij aflevering viel dit meteen op en toen leek het nog op een foutje bij het inleren van de auto. Echter nu blijkt dat er een nieuwe kabel ontwikkeld moet worden door Audi en dealer durft nog niet te zeggen wanneer dit klaar is. Dus voorlopig geen achteruitrijcamera..... dit wist in ieder geval de importeur, maar hij stond wel op de factuur van de nieuwe auto (toch prijzige optie).

Hierover contact gehad met de dealer (ik was dus niet de enige) en we hebben de prijs van de optie netjes gecrediteerd gekregen en zodra de optie werkt zullen we dit bedrag bijbetalen.

Over een aantal weken (als we wat meer kilometers gemaakt hebben) een update van deze review. Voor alsnog voor betrouwbaarheid en gebruikskosten daarom 3 sterren gegeven.

Half jaartje ervaring

  • 11.500 km

We hebben de auto nu ruim een half jaar in bezit en er wat kilometers mee gemaakt dus nu tijd voor een update.

Over de update kan ik eigenlijk heel kort zijn. Weinig bijzonders te melden. De auto functioneert goed tot geweldig. Begin januari is (eindelijk) de achteruitrijcamera geinstalleerd (dat heeft nog wel wat hoofdbrekens gekost om de software er goed op te krijgen) en deze functioneert inmiddels probleemloos. Enige nadeel is dat de lens nogal snel smerig wordt en daardoor het zicht niet beter. Dat was bij onze vorige auto (VW Golf 6) toch beter geregeld. Hier klapt het VW-logo achterop (met daarachter de lens) even open als je achteruit rijdt en als je weer vooruit rijdt, klapt ie dicht. Altijd een schone lens.

De auto staat nu op 16" winterbanden. Dat maakt toch wel een verschil in het rijden. Auto is beduidend minder strak dan met de 19" velgen maar je krijgt er iets meer comfort voor terug. Toch wel lekker als straks de zomerbanden er weer onder kunnen. Staat een stuk mooier en stuurt beter.

We zijn met de auto eind januari op wintersport geweest en daar heeft de auto bewezen een fijne reisgenoot te zijn. Een reis van ruim 1.150 km (enkele reis). Het verbruik was deze reis gewoon netjes te noemen. Normaal hebben we moeite om 1 op 11 te halen (we rijden relatief veel kortere afstanden met deze auto) maar met een dakkoffer op wintersport gaf toch een aanmerkelijk gunstiger verbruik. Onderweg genoten van de stereo (auto is uitgerust met Bang en Olufsen pakket) met een 32 GB SD-kaartje vol met muziek. De navigatie-plus bewees ook zijn voordeel met scrollen langs de route zodat we konden zien waar we de files ongeveer konden verwachten en tijdig een pitstop in konden lassen (2 huilende kinderen in een file is geen feest immers). Van beide opties zeker geen spijt gekregen.

Er zit nog een kleine hinderlijke storing in de carkit van de auto. Ik weet alleen niet of het de schuld van de carkit is of van mijn mobiele telefoon. Als de telefoon (HTC Desire Z) op zwart staat (schermbeveiliging) en ik wordt gebeld (of zelf bel, maakt niet uit) dan kan ik niet via de carkit bellen. Je kunt wel opnemen maar vervolgens hoor je niks. Als je de telefoon aan zet (even knopje indrukken en pincode intoetsen) en je gaat bellen, dan is er niks aan de hand. Mijn vriendin heeft een Iphone en die heeft het probleem niet, maar in mijn lease-auto (Volvo V70) heb ik het probleem ook weer niet. Weet dus niet of het aan de carkit of aan de telefoon ligt. Maar eens kijken hoe dit opgelost kan worden.

Oh ja iemand vroeg he de kleur wit beviel.....prima. Je moet wel iets vaker wassen want je ziet echt alles er op, maar ik blijf het een mooie verschijning vinden en weer eens iets anders dan grijs. Niet veel anders....maar wel iets anders.

Ik heb de sterretjes even iets aangepast omdat ik nu meer over de auto kan zeggen. De kosten is nog een lastig aspect want we hebben uiteraard nog geen onderhoud aan de auto gehad. Brandstofverbruik valt niet altijd mee en als je dan bedenkt dat geadviseerd wordt om Euro 98 in je auto te gooien (en dat doen we na het gesodemieter met onze Golf nu wel) dan valt dit aspect van de kosten in ieder geval niet mee. Maar dit ligt natuurlijk ook aan de hoge brandstofprijs en daar kan de Audi uiteraard ook niks aan doen.

Rustig verder gaan

  • 22.750 km

Even update over de Audi. Kan er heel kort over zijn. Alles loopt op rolletjes. Het verbruik valt nog steeds niet mee, maar inmiddels zijn we hier wel aan gewend. Verder doet de auto wat hij moet doen en is ie nog immer kraak- en storingvrij.

Afgelopen herfst vond een idioot bij mijn vriendin op het werk nodig om de deur tegen onze auto te laten waaien en om er dan vervolgens niets van te zeggen. Dat leverde een naar zwart gekleurd putje op de rand van de deur op. Ik was even bang dat ze er met het uitdeuken zonder spuiten niet bij konden maar het paste precies en alles is weer hersteld.

Verder is het nog steeds genieten met de Audi. Ik rij er persoonlijk op dit moment wel minder in want sinds januari heb ik een nieuwe lease-auto waar we ook privé mee rijden. Echter de momenten dat ik wel met de A4op stap ben geniet ik nog steeds. Wij hebben zeker nog geen spijt van onze aankoop. Binnenkort de eerste beurt, kijken hoe dat met de kosten gaat, want het voornemen is wel om dit bij de dealer te doen. Gaan we ook even navragen wat het kost om garantie bij te kopen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A4

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens