Audi A4 Allroad quattro 2.0 TDI 177pk Pro Line (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Allroad quattro 2.0 TDI 177pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 62.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Eerste 6.000 Km's
- 62.000 km
Nieuwe baan, andere auto...
Ik mocht vanwege verandering van baan een andere auto uitzoeken. Mijn eisen:
- Diesel
- Automaat
- Leer
- Huidig model
- Premium
- Station (Ik golf en surf dus (koffer)ruimte is belangrijk)
Wensen:
- Stoelverwarming
- Sportstoelen
- 4x4
- Uitgebreid Navigatie met multimedia mogelijkheden
Mijn shortlist: BMW 3-Serie X-Drive, BMW X3, Audi Q3, Audi A4 Allroad en Audi Q5
Aangezien ik een occasion uit mocht zoeken was de keuze riant, maar ook moeilijk. Ik ben jong heb weinig ervaring en voorkeuren qua merken, rij karakteristiek etc.
Na een dag een 320D x-drive mee gehad te hebben viel voor mij BMW af. Het sportieve stuurgedrag (zwaar, had op een zeker moment de indruk dat er iets mis was met de stuurinrichting). Grote pre vind ik wel het infotainment systeem (ZEER bij de tijd)
Daarna bij Audi binnen gewandeld, na 3 keer niet serieus genomen te worden was ik ook dat bijna beu tot ik een aardige verkoper tegen het lijf liep die me met alle plezier de sleutels van een Q5 gaf en mij m'n gang liet gaan.
Uiteindelijk besloten dat ik te 'jong' was voor een grote SUV. En voor de A4 Allroad gegaan. Waarom?
Geen eenheidsworst, ook al zie je er in Brussel(mijn woonplaats) toch redelijk wat rijden. En zeker met surfen en skiën genoeg capaciteiten om overal te komen.
Uitrusting: Sportstuur met flippers (nutteloos) en afgeplatte onderkant (zeer prettig), Lederen sportstoelen met verwarming, MMI Plus, S-tronic, Drive select, zwarte hemel en andere prullaria.
Ik was bekend met Drive select, iets wat voor mij in de stad heel handig is met krappe parkeerplaatsen, veel steken, plotselinge veranderingen van richting etc. Ik zou iedereen aanraden dit te bestellen. Volgens mij geen heel kostbare optie maar zeer waardevol.
Toen ik na een inspectie wegreed met mijn nieuwe auto (stelt U voor trots als een pauw, lichtelijk nerveus komend uit een Golf cabrio zonder PK's) viel me direct op hoe veel vertrouwen deze auto geeft. Hij is communicatief, de bediening van alle toeters en bellen zeer intuïtief wat maakt dat mijn nervositeit zo weg was.
Met z'n 177 PK is hij snel maar niet angstaanjagend, iets wat ik prettig vind want ik heb een zware rechtervoet en heb in een 3.6 Passat CC wel eens dubbel de toegestane snelheid gereden zonder dat ik dat wilde of doorhad. Op de snelweg mis ik echter wel eens wat acceleratie vermogen.
Brussel - Amsterdam is toch een redelijke rit maar, zonder enige vermoeidheid stapte ik uit in Amsterdam, de stoelen zijn heel comfortabel goed te verstellen en de verwarming niet storend heet. Wel moet ik zeggen dat de stoelen in de BMW verder te kantelen zijn waardoor ik soort van geklemd zat, aangezien ik zeer slank ben best prettig. Enfin, ik mag niet zeuren.
Verbruik is dramatisch, 1 op 12 gemiddeld maar met stadsgebruik ontkom je daar niet aan.
MMI Plus is erg accuraat gebleken, muziek installatie zeer goed en makkelijk met Bluetooth te verbinden.
De flippers aan het stuur vind ik maar onhandig, de automaat is slimmer dan ik wat dat betreft en schakelt soepel en snel.
Mankementen heb ik nog niet gehad dus over betrouwbaarheid kan ik niks zeggen. Op naar de volgende 10.000.
Korte ritten, lange ritten
- 75.000 km
Weer een kleine 7000 erbij. Ik heb, nu ik er wat meer in gereden heb, een goed idee van wat ik rij.
Te beginnen bij de stoelen. Zoals eerder gezegd zijn de stoelen fantastisch. Ik heb een, laat ik zeggen, gevoelige rug. Deze stoelen zijn de uitkomst voor mensen die na lange ritten met pijn uitstappen. Fantastische zithouding, zonder dat het moeite kost om 'goed' te zitten.
Ik heb tijdens mijn ritten wat zitten klungelen met de Audi drive select. Ik vind de eco stand gewoon te zompig. Geen feedback vanuit mn stuur. Te trage reactie op het gas zowel voor stad als snelweg niet zinvol daar als ik met 130 cruise het geen donder uitmaakt op m'n verbruik. Ik rij vooral veel in comfort.
Een rit van Brussel naar Geneve kostte geen enkele moeite. De auto voelt vertrouwd, is ook op hoge snelheden niet nerveus en remt goed. De volgende krijgt zelf een 3.0 diesel. Ik denk dat het karakter van die motor beter bij mijn rijstijl past. En qua verbruik niet eens zoveel scheelt. Ik kom in de bergen gewoon te kort.
Het verbruik blijft me verbazen. Nu ben ik geen eco rijder maar zoef op de snelwegen in België zelden harder dan 140 op cruisecontrol en ik kom op een gemiddelde van 1 op 11. Veel snelweg de laatste 7000 kilometer.
De DSG bak blijft heel goed, schakelt wanneer ik wil snel en geruisloos. Niks op aan te merken.
Voor de rest blijf ik het een beauty vinden. Over het algemeen blij met mijn keuze. Hoewel met dit weer ik mijn cabrio wel eens mis....
Op naar de volgende weken.
Vakantie
- 80.000 km
Een kleine update,
Ik heb een aanvaring gehad met een motor (hij zat fout) gelukkig geen ernstige letsel schade. Wel is m'n linkerflank aardig verziekt. 2 velgen naar z'n moer. Plastic bumper heftig beschadigd, enfin.
Dikke pluim voor d'ieteren mail. Nette schadeservice, geen stress nieuwe TT als leen-auto (andere auto, indrukwekkend maar heftig onpraktisch) Hij is in een week weer als nieuw.
Naar de franse westkust gereden om te surfen met een vriend. 4 surfboards + gear gingen er zonder moeite in (zonder dakkoffer, geen fan van geruis) 130 op de cruisecontrol en richting biarritz. Op deze afstanden schittert de auto. Zonder mokken. Geen overmatig dieselgebruik, comfortabel en super maar dan ook super stil. Dat is wel iets anders dan in mijn vorige auto.
De nieuwe sloffen zijn heerlijk (michelin supersport 18 Inch 245 nog iets) Gaat venijnig snel door bochten. In frankrijk liggen prachtige stukken B-weg naar de kust toe. Heb hem toch flink uitgelaten, geen pijn geen stress, echt top.
Ook in de hitte is de airco zo op temperatuur. Enige puntje is wel dat MMI lang uitblijft ivm de temperatuur. Had wel graag een beige interieur gehad vanwege de hitte, maar soit, zwart is wel weer handig met natte wetsuits en zwart zand.
Ik heb omdat ik hier in woon natuurlijk weinig aan het hele Quattro verhaal. Ik denk dat goede banden en voor of achterwiel aandrijving meer dan voldoende zijn. Maar aangezien ik het toch heb, ben ik het strand op gereden. Hele bijzondere ervaring. Niet een keer vast of bijna vast. Systeem is echt heel prettig, zeer communicatief. Je weet ieder moment hoe je staat hoe diep in het zand je zit etc.
Nogsteeds een verschrikkelijk tevreden klant.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 2.0 TFSI Automaat Trekhaak LED PDC Clima Cruise Navi
- 2016
- 187.548 km

Audi A4 Limousine 1.8 TFSI AUT SPORT-EDITION SCHUIF/K-DAK NAVI CAMERA AIRCO LED LMV PDC
- 2014
- 191.564 km

Audi A4 Limousine 1.8 TFSI Pro Line Business (NAVIGATIE,LED,XENON,CRUISE,COMFORT-STOELEN,PARKEERSENSOR,LM-VELGEN,TREKHAAK)
- 2012
- 189.698 km