Audi A4 2.0 TFSI 180pk (2009)

autoreview

Audi A4 2.0 TFSI 180pk (2009)

Signalement

UitvoeringA4 2.0 TFSI 180pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst168.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aflevering en de eerste kilometers

  • 1.500 km

De aflevering bij Audi Centrum Roosendaal door Jurgen Roeken was weer top geregeld. Na een korte introductie van de papieren, hebben we samen alle opties van de auto doorlopen en alles afgesteld naar mijn wens. Na een uurtje ben ik als trotse eigenaar met mijn volledig naar wens ingestelde A4 de showroom uitgereden.

De eerste kilometers gingen erg snel en zijn goed bevallen. Na jaren diesel gereden te hebben, ben ik toch snel gewend geraakt aan deze benzine uitvoering. De motor is ook bij lage toeren lekker krachtig en hij rijdt erg rustig. Het verbruik is ook vergelijkbaar met mijn vorige diesel.

Het valt me wel op dat het verschil tussen dit model en het vorige model groter is (in positieve zin) dan dat ik had verwacht. De kwaliteit van de afwerking, de weglegging, het comfort en de manier waarop de auto aanvoelt zijn allemaal veel beter geworden.

Het interieur is weer net wat strakker en mooier uitgevoerd dan bij het vorige model. De S Line stoelen zitten erg lekker en de ruimte (zowel voorin als achterin) is toegenomen. Het nieuwe MMI systeem is veel uitgebreider dan het vorige RNS-E systeem. Het MMI systeem is overigens volledig Nederlands spraak bedienbaar, wat wel even wennen is maar daarna erg handig.

Het enige puntje wat ik tot nu heb ontdenkt een een ruis bij het rechterraam. Hier wordt na mijn vakantie naar gekeken door de dealer. Mijn nieuwe A4 voelt super en ik ben er erg blij mee!

Uitvoering

  • 1.500 km

De uitvoering van mijn A4 is als volgt opgebouwd:

* 2.0 TFSI 132 KW/180 PK, 6 versn. handgeschakeld
* Pro Line Business
* Phantomzwart pareleffect
* Bekleding S Line zwart/zilver stiksel
* S Line pakket
* Audi parking system plus
* Confortairconditioning 3-zone
* Licht- en regensensor
* Automatisch dimmende binnenspiegel
* Servotronic
* MMI Navigatie plus
* Xenon plus verlichting
* Blanke sierlijsten
* Lichtpakket

Eerste beurt

  • 30.000 km

Na 30.000 km was het tijd voor de eerste beurt. Ondertussen heb ik 2 vreemde dingen aan mijn A4 gemerkt:
1. Koppeling kraakt
2. Startmoter geeft raar geluid bij koude start

Ik heb beide zaken dus gemeld bij de beurt, maar geen van beide kon opgelost worden. Ondertussen blijkt er voor de krakende koppeling wel een mogelijke oplossing te zijn en de onderdelen zijn besteld. Verder geen bijzonderheden bij de beurt. Op naar de volgende 30.000 kilometers.

VAG-COM aanpassingen

  • 33.000 km

Nu dat de VAG-COM aanzienlijk goedkoper te verkrijgen zijn op internet, heb ik ook maar eens geprobeerd wat instellingen te wijzigen aan mijn A4.

Na een foutloze installatie van de kabel en de bijbehorende VCDS software, heb ik de volgende aanpassingen succesvol kunnen doorvoeren:
1- Dag rij verlichting achter leds ook aan
2- Smeerolie temp weergave inclusief Laptimer
3- Tellernaalden sweep bij starten auto
4- Alarm in uit schakelen met piepsound
5- Alarm lichten aan bij noodstop hard remmen
6- Rechter spiegel kantelen bij achteruit rijden
7- Verborgen menu vrijgave
8- Vrijschakelen DVD, zodat ik DVD kan kijken tijdens het rijden
9- 'Curb-lighting' aangezet, mistlamp gaat aan i.c.m. knipperlicht rechts of links en bij het draaien aan het stuur
10- Sfeerverlichting toegevoegd in MMI, zodat deze nu aan is als de komplampen aan zijn
11 - Audi Drive Select geactiveerd

Alle instellingen zijn leuk om te hebben, maar de laatste, Audi Drive Select, is toch wel de leukste. Hiermee kan je de motor, schokdempers, sportdifferentieel en de stuurbekrachtiging (als je ook de hardware hebt) instellen op Auto, Dynamic en Comfort. Ik heb de motor op Dynamic gezet en dit is goed voelbaar. De auto reageert directer op het gaspedaal en de auto voelt sneller aan.

Tweede beurt

  • 61.000 km

Bij de 2e beurt, na 61.00 km, geen problemen en geen reparaties.

Mijn A4 bevalt nog steeds erg goed en rijdt erg lekker. Op naar de volgende 30.000 km.

Wat me wel opvalt is dat ook dit model A4 enorm gevoelig is voor steenslag op de voorruit net zoals het vorige model. Dit blijkt aan de luchtweerstand te liggen van de neus. Hierdoor heb ik al erdelijk wat opgevulde gaatjes. Dat is wel jammer, maar niet erg storend.

Derde beurt en daarna

  • 102.000 km

Bij de derde beurt op 90.000 km nos steeds geen problemen. Het lijkt erop dat de Audi steeds lekkerder en soepeler gaat rijden.

Op grote afstanden (bijvoorbeeld ritje Milaan) valt me op dat het verbruik redelijk laag blijft bij normale snelheden (130 km/u) en gebruik van CC. Ik heb zelfs al 2 keer 1.000 km met 1 tank kunnen rijden. Dit vind ik op zich een mooie prestatie voor deze auto.

Kort na de beurt is het rubber van de rechter voorportier losgelaten. Dit is snel opgelost door een nieuw rubber te bestellen en de oude ermee te vervangen. Op zich niets noemenswaardig, maar als je dan toch een 'mankementje' wil noemen....

Vierde beurt - Nog steeds feilloos!

  • 120.000 km

Bij 120.000 km mijn vierde beurt uit laten voeren. Nog steeds geen problemen wat mij betreft en ook de garage heeft geen bijzonderheden gevonden. Nieuwe ruitenwisserbladen, interieurfilter en achterbanden waren het enige vanwege slijtage. Dat lijkt mij normaal na 120.000 km.

Kortom: nog steeds erg veel rijplezier en geen problemen gehad. Op naar de 150.000 km!

Wat me wel opvalt is dat het olieverbruik nu wel aan het toenemen is. Het verbruik ligt momenteel op ongeveer 1 liter per 8.000km en dat is eerder nog niet zo laag geweest. Je kan hier-en-daar op internet lezen dat meerdere mensen het olieverbuik hoog vinden (sommige zelfs 1 liter per 5.000km) en dit vrij normaal blijkt te zijn voor de 2.0 TFSI.

Olieverbruik is enorm gestegen

  • 151.000 km

Sinds de laatste 10.000-20.000 km is het olieverbuik enorm gestegen. Momenteel is het verbruik 1 liter olie op ongeveer 1.100 km.

Aangezien het leaseauto betreft heb ik toch maar eens contact gezocht hierover met de leasemij. Zij hebben overleg gehad met de dealer en het verbruik zou nog binnen de norm vallen, dus een raparatie is (nog) niet aan de orde. Ook als het verbuik verder stijgt dan zal de leasemij de auto niet repareren, aangezien hij er over 3 maanden uit moet. De laatste 3 maanden zal ik dus rondrijden met een grote voorraad aan olie en regelmatig olie moeten bijvullen.

Vijfde beurt - Olieverbuik gestegen, nog andere di

  • 150.000 km

Bij de vijfde beurt is het olieverbruik ter sprake gebracht, maar de reparatie zal niet worden uitgevoerd. Ze hebben wel voorgesteld om regelmatig (elke 1.000 km) een olieweging uit te voeren om het verbruik te meten. Dit is voor niet werkbaar voor mij, aangezien het onmogelijk is elke 1.000km bij de dealer te staan.

Verder waren er geen problemen met de A4 en hij snort dus nog steeds lekker verder. Op naar de laatste kilometertjes, alvorens de nieuwe leaseauto er is.

De laatste kilometers....

  • 168.000 km

De laatste kilometers sinds de laatste beurt waren slopend voor de Audi en vor mij. Er kwamen steeds meer kwaaltjes naar boven en de kleine reparaties werden toch nog uitgevoerd.

Het olieverbruik was ondertussen gedaald naar ongeveer 1 liter op de 300 km, dus reed ik met ongeveer 5 flessen olie in de kofferbak rond om mijn kilometertjes te kunnen maken. Dit betekende voor mij dat ik wekelijks naar de garage moest om olie te halen en bijna dagelijks (onderweg) olie moest bijvullen. Dit heeft heel wat discussie opgeleverd tussen mij, de dealer en de leasemaatschappij. Uiteindelijk heeft de leasemaatschappij (na aanhouden van mij en onze wagenparkbeheerder) toch maar toegegeven dat ik de auto kon inleveren. Ondertussen stond mijn nieuwe A6 al op mij te wachten, dus dat kwam mooi uit.

Ondanks het vervelende olieverbruik heb ik altijd met veel plezier in deze auto gereden en kijk terug op een groot aantal plezierige kilometers...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.