Audi A4 2.0 TDI ultra 150pk sport (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 2.0 TDI ultra 150pk sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 144.230 km |
Weer terug bij Audi
- 29.000 km
Hoe objectief ben je als je na 1 BMW, 8 Audi’s en weer een BMW en dan toch weer voor Audi kiest?
Ik moet eerlijk zijn, mijn vorige BMW 320d reed geweldig, maar de standaard stoelen vielen me echt enorm tegen en ik miste het kwaliteitsgevoel van de Audi. Ervoor had ik een Audi A4 Quattro (B7) met alle denkbare opties waaronder leren sportstoelen dus ik was verwend.
Voor mij is dit mijn eerste nieuwe auto. Als mijn auto richting 150.000 KM loopt kriebelt het extra en begin ik te zoeken naar een goede tweede hands waar net de kop van af is. Het is me steeds gelukt dan binnen een jaar (voor de auto op 200.000 km staat) een mooie auto te vinden met heel weinig kilometers en max enkele maanden oud.
Waarom nu een nieuwe? Bij de Audi 10-daagse afgelopen najaar werden heel veel mooie Audi’s uit voorraad aangeboden. Ik zocht een A4 diesel sedan met op mijn wensen lijstje liefst 190 pk, eventueel 150 pk, sportstoelen (bij voorkeur in combinatie met sportline pakket) en verder leren bekleding, virtual cockpit, xenon of LED verlichting, zonwering achterruit en achter zijruiten. Gevoelsmatig had ik liever geen ultra. Hoewel ik graag zuinig rijd had ik twijfel of de ultra met caravan wel een verstandige keuze is. Misschien weet een van jullie of dat uitmaakt?
Er was volop keus behalve de motor: er was slechts één A4 diesel met 190 pk en die was direct verkocht. Betekende zoeken bij de 150 pk met wel als voordeel meer keuze in opties tot en met kleur (met vrouw wilde perse geen witte auto). Deze is het geworden: audi A4 sport pro line spring advantage in moonlight blue kleur. Dat wil zeggen met veel mooie opties zoals ik er een aantal op mijn wensenlijstje had staan:
A4 sport Pro Line Spring Advantage Moonlightblue 150 pk
LED verlichting
MMI-plus
Wegdraaibare trekhaak
54 liter diesel tank en 24 liter SCR (Ad blue) tank
Zwart S-line dakbedekking
Stof/leer sportstoelen
Sportstuur
S-line met 18’’ velgen
Virtueel cockpit
Akoestisch glas voor
Infotainment pakket
Over de kleur moonlight blue krijg ik veel positieve opmerkingen. Velen denken dat het zwart is en zien pas later het blauw. Ik vind blauw mooi, maar als ik zelf uit alle kleuren had kunnen kiezen had ik de Gotland groene audi gekozen: vind ik echt iets bijzonders en een kleur die je ook nauwelijks ziet. Wat betreft de opties is het enige dat ik bijgekocht heb is een elektrische wegklapbare trekhaak. Had ik bij de BMW ook, maar bij Audi werkt het nog mooier en gemakkelijker.
Na ruim drie jaar BMW valt vooral het comfort en de rust in de auto op. Ook de ventilatie en het klimaat bij broeierig weer bevalt me bij Audi beter. Qua rijden hangt de Audi hangt wat minder aan het gas en en voelt maar is hij ook in werkelijkheid wat minder snel. Tot 80 km/uur merk ik weinig verschil met de BMW; op de snelweg had de audi van mij net wat sneller mogen zijn. Qua wegligging en sturen vind ik de Audi zeker zo fijn als de BMW. Helemaal objectief vergelijken kun je dit niet: de BMW stond op 16'' standaard velgen; de audi op 18". Het voordeel van de achterwielaandrijving van de BMW mis ik eigenlijk alleen bij het wat vlotter wegrijden met de caravan. (Minder doorslaan/slippen van de wielen).
Waarom ik vooral weer Audi gekozen heb ik de kwaliteitsbeleving. De afwerking is echt super en ik vind de vormgeving en het interieur gewoon echt heel mooi. De stoelen zijn half leder en zitten erg goed. Ik ben nu van halogeen verlichting vanuit al mijn vorige auto’s naar ineens LED verlichting gegaan en dat is wel een enorme stap vooruit. Echt geweldig. Leuk is natuurlijk de richtingaanwijzer achter die beweegt naar de bocht die je neemt.
Ik heb de standaard geluidsinstallatie. Is beter dan de standaard geluidsinstallatie van BMW maar nog steeds niet om enthousiast van te worden. Hij doet wat hij moet doen maar voor echte muziekliefhebbers adviseer ik te investeren in Bose.
De virtuele cockpit is heel mooi. Ik vindt het handig om verschillende instellingen te kunnen kiezen op het dashbord. Het werkt wat mij betreft ook heel logisch. Ten aanzien van navigatie met MMI-plus werkt de spraakbediening redelijk goed.Met de hand een bestemming invoeren vind ik echt te omslachtig en lang duren. Om even snel een bestemming in te voeren blijft de TomTom op mijn telefoon stukken gemakkelijker. De kaart en het grote scherm van het MMI zijn wel heel fijn en duidelijk. Wat niet goed functioneert bij mij (of ben ik onhandig?) is de online verbinding van het MMI systeem. Hiervoor moet ik nog eens langs de dealer. Ik probeer met mijn telefoon (I-phone) een hotspot verbinding te maken, maar dat lukt slechts in minder dan de helft van de pogingen. Als ik verbinding heb werkt het perfect. Het navigatiescherm met online verkeer is fijn en werkt nauwkeurig net als de dan ingeschatte vertraging die mooi wordt weergegeven (audi geeft de totale file tijd van de reis; TomTom doet het net even mooier met vertraging per file). De navigatie heb ik op verkeer staan met daarbij alleen melding bij files of verkeersproblemen; de stemmen voor navigatie vind ik nl niet plezierig en heb ik uitgezet. Google maps met street view is een mooie gadget maar heb ik nog niet veel gebruikt. Ook internet met nieuws of weer hoeft van mij niet zo. Ziet er allemaal wel flitsend uit maar leidt wat mij betreft teveel af van het verkeer! Wat mij heel handig leek is dat je de afspraken met navigatiebestemmingen meteen kunt doorsturen naar je auto. Alleen frustreert dan dat de online verbinding met de telefoon te laat of niet tot stand komt zodat je toch maar traditioneel de adressen invoert.
Wel mooi vind ik het met de telefoon kunnen uitlezen van enkele details van de auto zoals open of afgesloten, resterende brandstof , oliepeil of waar de auto geparkeerd staat.
Ik heb nu ca 29.000 km gereden. Ik denk dat het verbruik vergelijkbaar uitkomt met de BMW. Winter verbruik (met winterbanden) ca 19 km per liter; zomer verbruik net boven de 20 km per liter. Ik denk dat met standaard wielen de Audi wat zuiniger zou zijn (heb nu de 18’’ met 245 banden). Voor de wintervelgen heb ik op marktplaats een mooie set orginele 17” Audi velgen kunnen vinden; zie foto. Nadeel is misschien dat ze minder gemakkelijk schoon te houden zijn met de pekel.
Net met de auto en caravan op vakantie naar de Alpen geweest. De 150 pk vallen me mee: ik kan de auto op de Autobahn goed op snelheid houden. Ik houd met de ‘Tempo 100 sticker’ op de caravan 100 echte KM’s aan wat de audi goed trekt. Bij hellingen iets eerder terugschakelen naar de 5e versnelling. Verbruik met caravan is nu 13,4 km per L wat ik heel netjes vind. Rijden in de bergen zonder caravan is echt een genot. De auto ligt super op de weg en stuurt heel fijn. De instelling heb ik op ‘individual’ staan met voor sturen op comfort en voor de motor op dynamic.
Ik heb een 24 L ad blue tank. Het lijkt erop dat die voldoende groot in om de 30.000 KM beurt te halen. De meter voor de benzine vind ik wel snel aangeven dat de tank leeg is. Ik heb de 54 L tank en als de meter aangeeft dat er nog slechts voor 50 km in de tank zit kan ik toch niet meer dat 46 L tanken (ik zou verwachten 50 – 52 L).
Ik hoop dat ook de onkosten meevallen. Gevoelsmatig was de BMW wat betrouwbaarder dat de Audi's die ik gehad heb. Daarvoor moet ik later maar een update geven.
Met weemoed ingeruild
- 144.230 km
Ik heb nog nooit zo lang een auto gehad. Dat komt ook omdat ik door Corona veel minder ben gaan rijden en inmiddels niet meer voor mijn werk hoef te rijden. Dat betekent dat ik met een diesel de overheid wel erg veel spek door deze brandstof te blijven rijden. Kortom met pijn in het hart heb ik de auto bij een lagere km stand dan ik normaal doe ingeruild. Maar wat heb ik de ruim 144.000 km met plezier gereden.
De 150 pk was voor mij ruim voldoende. Ik heb niet zo’n zware voet en de caravan trekken ging de Audi heel gemakkelijk af. De sportline met 18 inch wielen en wat bredere banden gaven de auto een perfecte wegligging. Het was steeds een genot om de lange snelwegbochten vlot te rijden. De handbak schakelt trefzeker.
Onderhoud laat ik altijd netjes op tijd uitvoeren. Ik heb geen mankementen gehad en de auto heeft me nooit laten staan. De Airco en electronische onderdelen staan bekend als mogelijk optredende mankementen. Die hebben bij mij ook geen problemen gegeven. Ik heb de garage wel elke 2 jaar gevraagd de airco te controleren en zo nodig bij te vullen. De kosten waren puur de onderhoudsbeurten en banden. De totale onderhoudskosten bedroegen € 4200 ofwel 2,9 eurocent per km. Vind ik heel netjes.
Het verbruik was gunstiger dan de gemiddelde Audi A4d rijder. De 100km overdag heeft daar zeker bij geholpen net als de langere afstanden die ik vooral reed. Korte ritjes maakten we meer met de Polo op benzine van mijn partner. Het gemiddelde verbruik van de Audi in de zomer was 1:20,7 (4,8 l/100km), met de winterbanden 1:19,9 (5 l/100km) en met de caravan 1:13,8 (7,2 l/100km). Heel netjes dus, maar zoals gezegd ik ben een rustige rijder.
De Audi-connect is ideaal, maar heeft ook wel beperkingen.
Ideaal is de stembediening, erg mooie kaarten, prettige bediening met de de draai/druk knop op de middenconsole.
Minder te spreken ben ik over het onderhoud door Audi. Het lijkt wel of alles afgestemd wordt op electrisch rijden. De eerste jaren kon ik met de app heel veel aflezen zoals oliepeil. In de loop van de jaren werd er steeds iets van benzine/diesel data uit de app gehaald. Ook mocht het systeem wel wat sneller zijn. Vooral als je een bestemming naar de Audi stuurt, is het lastig dat je eerst lang moet wachten voordat het systeem online is, en vervolgens wel diep het systeem in moet voor de bestemming. Het resulteerde erin dat ik vooral de stembediening gebruikte. Zowel het adres ingeven als online zoeken werkt vlot en nauwkeurig.
Het liefst zou ik een Audi terugkopen, vooral ook vanwege de geweldige kwaliteitsbeleving en het model dat ik heel mooi en geslaagd vind. Maar ik zou wel kiezen voor een plugin Hybride. Volledig electrisch met een caravan en reizen in het buitenland zie ik nog niet zitten. Jammer dat de Audi A4 zo laat met de PHEV komt. Resulteert erin dat ik toch weer een overstap gemaakt heb naar de BMW…
Maar ik blijf met weemoed naar de Audi A4 kijken. Wat een prachtige auto is het nog steeds.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.