Audi A4 2.0 TDI Pro Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 2.0 TDI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 34.000 km |
ERVARINGEN
Na éen week en ruim duizend kilometer een eerste impressie van de nieuwe Audi A4. Ik rijd een tweeliter diesel uitvoering pro line business. Als extra heb ik de xenonverlichting toegevoegd. Wat opvalt (en wat iedereen mij al had verteld) is het bijzonder hoge niveau van afwerking. Alles past mooi en sluit mooi. Niets teveel gezegd. Mijn vorige auto (overigens betrouwbaarder dan ik had verwacht) was daarin een heel ander verhaal.
Ik heb een granaatrode uitvoering (de kleur waarmee de nieuwe avant telkens wordt getoond) en een grijze binnenbekleding. Daarmee is het allerminst een grijze muis. Bij ons bedrijf rijden op zijn zachtst gezegd meer Audi’s en op de parkeerplaats valt op hoe de nieuwe auto gegroeid is ten opzichte van zijn voorganger.
Alles lijkt te kloppen aan deze auto. Wat versteld kan worden kan ook goed versteld worden, zodat met mijn lengte (1.90 m) een goede zit gevonden kan worden. De motor is stil. In ieder geval een behoorlijk stuk stiller dan de diesel in de Zafira. Natuurlijk zal ik op ongezette tijden mijn belevenissen met deze auto melden, zodat er een mooi logboek ontstaat.
update mei 2008
Of ik nog altijd tevreden ben met mijn granaatrode A4? Jazeker. De auto is met zijn lichtgrijze binnenbekleding wellicht niet zo praktisch met twee kleine kinderen, maar de bekleding is goed schoon te houden. Wat valt er verder te zeggen na een dikke 13.000 kilometer? De tweeliter doet stil zijn werk en levert een mooi vermogen. Met een gemiddeld verbruik van 5,7 liter op de 100 kilometer is het allesbehalve een zuiplap. Daar moet ik wel bijvertellen dat ik veel op de grote weg zit en de snelheid niet al teveel in het rood laat lopen.
Deze Audi bezit standaardstoelen en ik was in het begin wel even bang of dat voor mijn lengte (190cm) en mijn rug (3 x hernia) wel voldoende zou zijn.
Die angst is ongegrond.
Het navigatiesysteem is weleens hinderlijk bij files. De engelse dame zoekt om de drie minuten naar alternatieven, die in de praktijk nogal tegenvallen. Uitzetten is dan even de enige remedie. Ik mis bij het eenvoudige systeem wel de landkaartjes. Ook dat zou helpen om de juiste route steeds te pakken, want soms word ik op het allerlaatste moment van de snelweg gestuurd en als ik daar aan toegeef, ben ik altijd de pineut.
De bagageruimte is ruim te noemen, maar ik weet niet of alle vakantiespullen er simpel in passen. Dan moeten we eenvoudigweg het dak op.
Na een bezoek bij Ikea merkte ik dat het lastig is dat de achterbanken vast ziteen en niet weg kunnen klappen. Het is gelukkig allemaal overkoombaar.
PROBLEMEN
geen
update mei 2008
nog steeds niets
a year after
- 34.000 km
Ik ben nu bijna een jaar in het bezit van de nog altijd opvallende Audi. Wat zijn de ervaringen? Het blijft een rustige ruime auto, die zich op vakantie vol liet pakken, maar daar qua vermogen geen enkel probleem mee had. De dealer heeft hem een aantal malen gehad voor wat kleine modificaties. Waar ik soms wel last van heb, is dat de 'sleutel' in het dashbord blijft hangen. Dat betekent weer indrukken en de motor vervolgens nog een keer uitzetten. Dat is wel hinderlijk.
De motor blijkt krachtig, waarbij het zich wreekt dat de druk op de voorwielen niet groot genoeg is. Bij sportief wegrijden slippen de banden en gaat de 'concurrent naast mij' er meestal sneller vandoor.
Laatst had ik een klein ongelukje met hem, waardoor ik een paar dagen in een Mercedes c-klasse mocht rijden. Die vond ik van binnen mooier uitgevoerd. Rustiger.
Maar dat mag verder geen naam hebben. Ik ben nog altijd een tevreden Audi rijder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.